Bioware visar stridsmekaniken i Dragon Age: Inquisition
Synd att de inte visade någon taktisk kamera eller dylikt, även om det som sades gör mig pepp på att det verkar finnas valmöjligheten till att spela som i DAO eller som i DA2 efter spelarens egna preferenser. Något mitt emellan hade varit perfa för mig -- skräddarsy mitt party's AI för lättare strider och bara styra en karaktär, men när utmaningarna börjar bli lite mer påfrestande så byta till någon överblickskamera och styra alla karaktärer och sätta ability queues så att jag samtidigt känner att jag har full kontroll när jag vill.
Känns ju precis som Dragon Age 2, fast än värre. Nu är det inte skills som avgör, utan din egen reaktionsförmåga... Så, action RPG. DVS, inte alls som Dragon Age: Origins. Vad tycker jag? Tycker att BioWare tappat stinget helt.
Har alltid föredragit skicklighet framför uthållighet. Bara det inte blir lika monotont som Dragon Age II var.
I am the black wizards.
Jag ska inte börja gnälla förrän vi har fått se mer av stridsmekaniken men just nu är det otroligt lätt att få intrycket av att det kommer bli ett action rpg med mer fokus på spelarens reaktonsförmåga och timings än karaktärernas skills och abilites.
Att de refererar till spel med turordningsbaserade och realtid med paus-strider och full partykontroll är ju så klart något positivt. Sen får vi ju se hur det blir med det hela.
En sak är säker, det kommer alltså inte bli som i Origins.
Intressant att de spelar med flera år gamla handkontroller
Första man ser är en dev som sitter med en derpkontroll i handen och spelar. Mina förhoppningar är svala ... Men jag hoppas dom kan leverera denna gång.
Väldigt ofta det ser ut så. Troligtvis eftersom det ger en skönare känsla för allt som inte är FPS eller RTS.
Om detta är vad de har att erbjuda så kan man ju tyvärr bara ta en stor suck, och börja ana slutet för Dragon Age.
Visst folk kommer att köpa spelet och gilla det, men det är inte något spel jag vill ha. Det är bara inse att spel marknaden inte gör eller vill göra spel för folk som gillar den liter mera klassiska spel stilen.
Allt skall bara vara ren action och mera action och ännu mera cinematics.
Tur att det snart börjar ploppa in lite Kickstarter rollspel så man har något att se fram emot. Tror det börjar närma sig stadiet då det är dags att vända industrin ryggen.
Ett tag så trodde jag dom spelade The Witcher 2 och att det var Geralt som sprang runt där med sitt gråa hår i hästsvans och tvåhandssvärd.
Första man ser är en dev som sitter med en derpkontroll i handen och spelar. Mina förhoppningar är svala ... Men jag hoppas dom kan leverera denna gång.
Troligtvis eftersom det ger en skönare känsla för allt som inte är FPS eller RTS.
Lagom subjektivt då, med tanke på att jag inte håller med överhuvudtaget.
Saknar den taktiska från Origins.. Spela på hard och pausa, placera alla taktiskt och köa upp olika attacker och sen bara släppa loss helvetet... Att sitta och finslipa och testa olika taktiker tills man överkommer en svår situation är en jävligt belönande! Hoppas verkligen man får möjligheten till det! Gillade inte alls DA2´s hack'n'slash :/
Om detta är vad de har att erbjuda så kan man ju tyvärr bara ta en stor suck, och börja ana slutet för Dragon Age.
Visst folk kommer att köpa spelet och gilla det, men det är inte något spel jag vill ha. Det är bara inse att spel marknaden inte gör eller vill göra spel för folk som gillar den liter mera klassiska spel stilen.
Allt skall bara vara ren action och mera action och ännu mera cinematics.
Tur att det snart börjar ploppa in lite Kickstarter rollspel så man har något att se fram emot. Tror det börjar närma sig stadiet då det är dags att vända industrin ryggen.
Haft samma tankar, men glöm inte bort att vi fortfarande har CPR och deras suveräna rollspel kvar
Nu var ju striderna i 2:an klart bättre än i origins, men jag hoppas för guds skull att man inte gör ett hack & slash och konsollifierat, nerdummat skit av 3:an. Att samtliga i videon lirade med gamepad var lite oroväckande. Kul dock att jag inte är den enda som reagerade på det.
Nu var ju striderna i 2:an klart bättre än i origins, men jag hoppas för guds skull att man inte gör ett hack & slash och konsollifierat, nerdummat skit av 3:an. Att samtliga i videon lirade med gamepad var lite oroväckande. Kul dock att jag inte är den enda som reagerade på det.
Hur är striderna bättre? , att vågor av fiender dyker upp ur tomma intet på de banor där man inte som i 1an kan placera ut sina fighters i frontlinjen och magiker i bakre led .
Det finns saker de förbättrat som Rogues stealth i striderna och enklare system att programmera sina henchmen men just det med spawnande fiender är det som förstörde hela stridssystemet i 2an och gjorde att jag slutade spela striderna , sänkte till easy och spelade storyn istället.
Ontopic:
Det man ser i filmen är ju inte alls strategi för en grupp utan snarare singelplayer strategi i realtid , känns inte som rätt spår att gå om man skall spela en grupp i realtid då AI alltid brukar vara kass.
Av kommentarerna att dömma så är folk tydligen rätt delade angående vilken typ av strider man vill ha i ett sånt här spel. De strategiska striderna från DAO och tidigare Bioware spel gentemot DA: 2.
Tror det största problemet med dragon age var att man ändrade för mycket från origins till 2'an. Folk gillar inte plötslig föränding generelt sett. Hade de släppts som två helt olika spel så hade de nog hamrat ut var sin fanbase och inte alls mottagit samma kritik.
Oavsett så ser jag starkt fram emot Inquisition. Gäller bara att gå in med rätt yp av förväntningar.
Allt var skit i DA2. Grafiken, valmöjligheterna, stämningen, striderna, karaktärerna, miljön, historien, fienderna, rustningarna, färdigheterna, förmågorna, bossarna, loren, strategin, magierna, vapnen, AIn. Det spelet suger så jävla hårt att det skulle suga in ett svart hål.