Börja med EVE???

Inaktiv
Börja med EVE???

Hej,

Jag har för länge sedan testat trialen ett antal gånger men alltid tröttnat då det var så svårt och det verkade som att jag körde mining mesta tiden. Kändes inte som om det var action eller ens särskilt spännande. Kändes även mycket långt till att man kan få konkurrenskraftig utrustning etc.

Trots detta kan jag inte riktigt låta bli att tänka på att jag skulle vilja börja ändå, på något sätt attraherar EVE mig.

Min fråga är om någon kan rekommendera ett bra och spännande sätt att börja om samt lite råd hur jag skall gå vidare.

Tack på förhand.

Spelade tidigare WW2Online och wow, just nu ingenting.

Medlem

Joina en corp som hjälper nybörjare och lär upp dom inom pvp eller liknande. Brukar oftast vara ett av de bästa sätten.

Medlem

Vill du testa PvP så kan du ansluta till Swedish Aerospace Academy som tar in nybörjare och lär dem pew pew. Vill man gå vidare till större utmaningar så kan man i ett senare skede gå över till moderbolaget.

Gå in i kanalen SAE och fråga om akademin om du är intresserad.

Inaktiv

Läs EvEs forum trådar om solo piracy och liknande. Kolla på rifter filmer. Kolla in trådar om hur man sätter ihop sitt skepp.

Det är ett spel vars learningcurve är helt sjuk. Det tar ett tag att sätta sig in i. Om man verkligen kan sina grejor och sätter sig in i det kan du klara av mycket som en noob. När jag var bara någon månad gammal pressade jag en flera år gammal char på 60mill isk i hans t2 cruiser när jag flög en t1 cruiser. Det finns många möjligheter om du är uppfinningsrik och ser bortom flavour of the month.

Stå bara emot frestelsen att spela säkert. Skit i mining, skit i att göra missions. Skit i allt vad som heter isk när du tjänat ihop 1-2 miljoner. Skit i att du kommer att dö och förlora skepp. Skaffa absolut INTE dyra implants så du blir rädd för att dö.

Rolla minmatar skaffa dig en rifter och ge dig ut på äventyr, om du kan ta med vänner är det ett stort plus för din framgång.

Eller rolla gallente och flyg en incursus. (det gör jag - älskar det skeppet). Gallenete har sexigare skepp dessutom och har så mycket gank att det är underbart. Minmatar är bättre solo rent generellt dock.

EvE är ett sådant spel som blir vad du gör de till. Du är så fri, det finns så mycket att göra. Så gör det som känns skoj. Sitt FFS inte och mina om du vill ha action. Action finns där redan dag 1. Och efter 2-3 veckor garanterar jag att du kommer ha din första kill om du går in för det. Sen kommer det bli bättre och bättre.

Medlem

Men när du väl är igång så är det riktigt kul.

Inaktiv

he, he, he väldigt STORT tack för alla kommentarer, nu skall jag köra.

Medlem
Skrivet av jonne_man:

Läs EvEs forum trådar om solo piracy och liknande. Kolla på rifter filmer. Kolla in trådar om hur man sätter ihop sitt skepp.

Det är ett spel vars learningcurve är helt sjuk. Det tar ett tag att sätta sig in i. Om man verkligen kan sina grejor och sätter sig in i det kan du klara av mycket som en noob. När jag var bara någon månad gammal pressade jag en flera år gammal char på 60mill isk i hans t2 cruiser när jag flög en t1 cruiser. Det finns många möjligheter om du är uppfinningsrik och ser bortom flavour of the month.

Stå bara emot frestelsen att spela säkert. Skit i mining, skit i att göra missions. Skit i allt vad som heter isk när du tjänat ihop 1-2 miljoner. Skit i att du kommer att dö och förlora skepp. Skaffa absolut INTE dyra implants så du blir rädd för att dö.

Rolla minmatar skaffa dig en rifter och ge dig ut på äventyr, om du kan ta med vänner är det ett stort plus för din framgång.

Eller rolla gallente och flyg en incursus. (det gör jag - älskar det skeppet). Gallenete har sexigare skepp dessutom och har så mycket gank att det är underbart. Minmatar är bättre solo rent generellt dock.

EvE är ett sådant spel som blir vad du gör de till. Du är så fri, det finns så mycket att göra. Så gör det som känns skoj. Sitt FFS inte och mina om du vill ha action. Action finns där redan dag 1. Och efter 2-3 veckor garanterar jag att du kommer ha din första kill om du går in för det. Sen kommer det bli bättre och bättre.

Du verkar ha lite koll, och jag är fortfarande ganska noobig, spelat i snart en månad. Men det du snackar om.. Minmatars Rifter och Gallentes Incursus, vad är det med dom som gör dom såpass bra till att ganka folk och köra solo?
Jag kör Caldari, när jag började spela så körde dom polare jag hoppade in och lirade med Caldari, men ras verkar inte ha någon större betydelse vilket som..? :/

Jag kan juh iofs träna Minmatar/Gallente skepp, kom jag på nu. \o/

Medlem

Dem skeppen är billiga att utrusta och köpa. Och kan göra rätt så stor skada på sitt mål.

Inaktiv

Ja precis some nookie säger dom är billiga och effektiva.

Kolla in min eve film lite längre ner på forumet,
http://www.fz.se/forum/thread.php?id=76660

Det som gör just rifters och incursus bra för tillfället är att om du bygger dom rätt så kan du enkelt döda interceptors med dom vilka är mycket dyrare än ditt skepp.

Något annat som är sjukt effektivt för nybörjare är att gå ihop en 3-4 stycken. Ha en som flyger en griffin med ECM i midslots, en av varje racial, resten flyger rifters, incursus eller thrashers och catalysts. Vi har ett nybörjar pirate corp som slått sig ner vid oss som kör så här. För det första är det sjukt svårt att fånga ett sådant gang, för det andra kan ett sådant gang ta hand om nästan vilket ensamt skepp som helst i spelet förutom drone boats

Medlem

mmm ska nog ladda upp min mael med smartbombs o gå ut o leta efter det gänget

Medlem

Ok, har kört eve på trial i 3 dar nu, och om ytterligare 3-4 dagar blir det köp, min stora fråga dock, hur sjutton hittar man en corp som gör det man själv vill göra?

Kommer joina en kompis corp förhoppningsvis, men verkar svårt, och jobbigt att hitta en corp som gör det man letar efter.

Eller?

Medlem

Vad letar du efter?

Medlem

Det finns recruit-trådar på flera forum. Om du är i någon av NPC-corporationerna så kommer du bli kontaktad av rekryterare. Men varför inte stanna i din kompis corp ett tag?

Medlem
Skrivet av drownman:

Det finns recruit-trådar på flera forum. Om du är i någon av NPC-corporationerna så kommer du bli kontaktad av rekryterare. Men varför inte stanna i din kompis corp ett tag?

Kom aldrig in, var tydligen inte tillräckligt tydlig i min apply och blev misstagen för en spion på någon vänster, har hittat ett corp nu dock.

Skrivet av van Uber:

Vad letar du efter?

Lite det som var problemet, spelet är så stort, och fritt att man kan göra vad som helst, men vad vill man göra... =?

Inaktiv

Att hitta ett bra corp som passar en är jätte svårt, eller det var för mig.

Det tog mig nog ett halv år i EvE innan jag hittade hem - kanske 10-15 corps på två karaktärer totalt.

Men det finns nog något för alla. Bara håll ögon öppna och ta alla initiativ som ges för att lära känna folk och veta vad de gör. Många joina vårat corp efter att vi dödat dem och krävt dem på pengar då de drogs till sättet vi spelade på, och vi tog emot dem med öppna armar om de verkade som vår typ av folk. De som svor och jävlades mot oss kunde ju drömma om att komma in 2 veckor senare när vi fick deras appli.

Var inte rädd för att byta corp heller om det inte passar. Det är bara att gå vidare. Bränn inte broar dock, eve är stort men man träffar ofta på samma folk igen. Säg typ att du vill prova en annan del av eve eller att du känner att det är mer rätt för dig så brukar de flesta vara förstående. För alla har varit i samma situation. Är de oförstående så spelar de ingen roll.

Sen i början är de svårt att hitta rätt, men är ny, folk tror man är spion, eller vill inte ha en noob, osv. Men man kan alltid joina ett noob corp sen när man känner sig redo är det bara att ta sig vidare. Vårat corp startade med att 4-6 noobs gick ihop med målet att helt leva i low sec. De blev pirater och sen växte de sakta, sen blev de seriöst och nu ett förhållandevis väl känt corp. tror dock bara en av orginal membersen är kvar idag. Allt är liksom möjligt. Prova dig fram

Medlem

Tjena Eve-lovers!

Jag har funderingar på att börja med Eve igen efter något års uppehåll.
Har en karaktär som är Caldari och jag tror den har runt 20 miljoner skillpoints, eller det kanske är mer...

Ivilket fall så tycker jag själv att jag var för mycket utav en carebear när jag spelade sist och det vill jag inte vara denna gång, om det nu blir så att man börjar igen...

Det jag vill göra är som ni har skrivit om ovan, att skaffa sig en Minmatar Rifter och orsaka lite skada.
Jag tillägga att jag redan har använt en Rifter båfe en och tio gånger och jag håller med om att de är lätt bland de skönaste skepp Eve har att bjuda på, speciellt om man är nybörjare!

Egentligen vill jag bara höra från alla som är intresserade av Eve ifall ni tycker att en gammal Eve-räv som mig ska börja igen och i så fall varför? Vad har hänt i Eve sen i mitten på 2008? Bra och dåliga expansioner? Fler skepp? Nya system att besöka? Är maskhål verkligen en instans eller leder det bara vidare till ett annat system?
Frågorna är många och jag vet inte om jag vill gå upp för den branta inlärningskurvan ännu en gång... Kommer man känna igen sig?

Tack på förhand spacers!


signatur

/MJ

Medlem

Det största som har hänt sen 2008 är just Wormholes i Apocrypha (2500 nya system och nej, de är inte instanser) och nytt sov-system i Dominion.

Utöver detta så har det skett en fruktansvärd massa förändringar (Quantum Rise kom väl i slutet av 08 och ändrade på spelbalansen helt) och förbättringar. Just, just nu upplever vi problem igen med riktigt stora fleet-fights, men CCP verkar vara lösningen på spåren och kommer släppa ett par fixar inom kort.

Ang Wormholes så erbjuder det en annan typ av pvp, då local är i "delayed mode", dvs man inte syns där om man inte skriver något. Dessutom är de ruskitgt lönsamma.

Du kan ju hoppa in i kanalen SAE och höra dig för, kanske vi är något för dig.

Medlem

Helt rätt van uber, sno alla recruits innan dom ens hinner säga hej

Medlem
Skrivet av van Uber:

Du kan ju hoppa in i kanalen SAE och höra dig för, kanske vi är något för dig.

Tack för info van Uber.

Kul att höra att SAE fortfarande finns kvar i Eve!
Där var jag med ett tag kommer jag ihåg, så om jag börjar igen så blir nog SAE de första jag återknyter kontakt med!


signatur

/MJ

Medlem
Skrivet av mats:
Skrivet av van Uber:

Du kan ju hoppa in i kanalen SAE och höra dig för, kanske vi är något för dig.

Tack för info van Uber.

Kul att höra att SAE fortfarande finns kvar i Eve!
Där var jag med ett tag kommer jag ihåg, så om jag börjar igen så blir nog SAE de första jag återknyter kontakt med!

Kul, du är välkommen tillbaka

1
Skriv svar