Lämna tillbaka digitala spel på Origin

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Crafoord:

Jag lämnade tillbaka Chivalry på steam för jag var besviken, no problemas.

Har du lämnat tillbaks något mer någon gång?

Det finns ju ett rykte som säger att man får en refund på Steam, men inga fler. Förutom i UK då dom har hårdare lagar. Men som sagt ett rykte, jag har ingen aning om det stämmer, men lite det snacket som går i deras forum.

Jag fick göra en refund när det var nåt fel på priset (blev dyrare än va som stod), och då sa den jag pratade med att jag hade förbrukat mina refunds. Så ryktet stämmer. Att Origin skulle vara först ut med detta var riktigt förvånande. Allt man kan göra är att hoppas på att Steam hakar på, och att dom även öppnar upp möjligheten att sälja spel på Community Market.

Medlem

Äntligen! NU kan de inte lura på nån med snygg/falsk reklam!
Förhoppningsvis leder detta till högra kvalitet på spel!

Medlem
Skrivet av Absinth:
Skrivet av aholman:
Skrivet av mrFluffy:

Finner det härligt att kreativiteten finns kvar när det gäller att klaga i EA trådar

Men EA är ju faktiskt elaka

Så du tror att de människor som arbetar på EA sitter och är medvetet elaka? Att de skålar och skrattar ondskefullt i fikarummet varje gång de lyckas med något som gör livet surare för spelare världen över?

Följt av blixtnedslag och dramatisk musik!

Medlem

Akta er! AKTA ER! DJÄVULEN försöker smooth-talka oss!

De har faktiskt gjort en del bra saker på rad nu.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv

Fin nyhet och ett bra steg åt rätt riktning. Nu får vi se hur det kommer att funka i praktiken och om EA verkligen säger allt eller om det är för bra för att vara sant. Finns vissa frågetecken som måste besvaras innan allt är frid och fröjd.

Vi får se men visst vore det kul att äntligen kunna lämna tillbaka sina digitala inköp utan problem.

Medlem

Riktigt bra initiativ!

Hur funkar det ihop med alla de där "Få detta spelet på köpet när du förbokar våran nästa stora titel!"-erbjudandena? Slutar det gälla så fort jag spelat mitt "på köpet"-spel, eller?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Riktigt bra initiativ!

Hur funkar det ihop med alla de där "Få detta spelet på köpet när du förbokar våran nästa stora titel!"-erbjudandena? Slutar det gälla så fort jag spelat mitt "på köpet"-spel, eller?

Kanske..verkar som att man kan läsa sig till det innan på respektive spel/kampanj.

https://www.origin.com/sv-se/great-game-guarantee-terms

"I sällsynta fall kan återbetalning inte genomföras för produkter köpta under speciella Origin-kampanjer. Kampanjen kommer i så fall innehålla information om att återbetalning inte stöds. "

"Om du begär återbetalning för en produkt som är en del av ett paket eller en produkt som kommer med bonusmaterial, kan återbetalningen enligt denna policy omfatta hela paket med produkter/innehåll, och din tillgång till alla ingående produkter/innehåll kommer då att återkallas "

Medlem

Är egentligen något de borde varit tvungna att genomföra i och med EU:s direktiv om ångerrätt, men då det är internet och Amerikanska företag fick det inget genomslag.

Bra av EA i alla fall. Steam nästa?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Frågan är ju om jag nu lägger in en humble bundle key på origin. Undra om jag kan ångra köpet då och få fullt pris tillbaka

Medlem
Skrivet av Fevolas:

Undrar hur mycket man får tillbaka. Om man har köpt via en återförsäljare så bör väl inte EA ha koll på vad man betalade?

Om man kände sig lite girig kanske man skulle bunkra med en massa Humble Origin Bundles och successivt returnera spelen. MEN såna här policies bör uppmuntras och inte utnyttjas!

"ny returpolicy för sina digitala spel"
Som jag förstår det är det endast de spel som köps direkt ifrån Origin Store.

D.v.s. att spel via återförsäljare på andra nätbutiker och vanliga butiker inte kommer att räknas då EA inte kommer att kunna se vad du egentligen betalade för spelet.

Dessutom så är det pengar som du betalar till andra källor än EA, så det du skulle få tillbaka skulle isf kunna bli mer än vad du köpte det från om det var under en rea.
Tror att EA redan täckt upp den delen, om inte så kommer de nog göra den ändringen ganska fort för det skulle missbrukas något enormt.

*Edit
Tror inte att de kan ge tillbaka pengarna utan ett kort/kontonummer att skicka pengarna till heller.
Den får dem via ett köp på Origin, men inte från andra källor.

Medlem
Skrivet av Fevolas:

Undrar hur mycket man får tillbaka. Om man har köpt via en återförsäljare så bör väl inte EA ha koll på vad man betalade?

Om man kände sig lite girig kanske man skulle bunkra med en massa Humble Origin Bundles och successivt returnera spelen. MEN såna här policies bör uppmuntras och inte utnyttjas!

Detta gäller endast vid köp via Origin och fungerar bara för EA´s egna spel. Skulle Steam införa en liknande tjänst så kan de endast bestämma om sina egna spel, alla andra spel måste de få klartecken från utgivare för.

Ytterligare ett steg i rätt riktning, kommer följa det här och se hur bra det fungerar i praktiken då EA ju inte har det bästa ryktet när det kommer till kundsupport direkt.

Medlem

Grymt bra initiativ av EA

Lär bli fler köp på Origin framöver

Medlem

Hur går det då Calle? Inget svar från EA ang. era frågetecken i slutet av artikeln? Skriver på telefonen, så orkar inte citera.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Kanske..verkar som att man kan läsa sig till det innan på respektive produkt/kampanj

Tack!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Härligt beslut av EA (sällan man säger det) med tanke på att det finns en del spel som krånglar nuförtiden.

Hoppas detta sprider sig, finns inget värre än att ha betalat flera hundralappar på spel som kraschar på sin dator


signatur

Game long and prosper

Medlem

Grymt bra, men finns det någon gräns hur länge man får spela?
För isf kan man ju köpa ett spel och sedan dra igenom kampanjen och lämna tillbaka det med tanke på att många singelplayer-kampanjer bara är ett fåtal timmar långa

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

Finner det härligt att kreativiteten finns kvar när det gäller att klaga i EA trådar

Kul att vara EA fanboi? Detta är inte något EA implementerar för att folk ska få gratis spel, detta handlar om en konsumtionsrätt som borde funnits redan (och ja, det borde gälla även steam..)

Medlem

Låter ju roligt, då är det dags att stämma EA för europeiska konsument organistaioner, efter som det bryter emot lagen.

EU är minium tiden för att du skall få lämna tillbaka spelet 7 dagar, och i många EU länder är det 14 dagar.

Men det är i alla fall tur att de själva säger att det är möjligt att göra på detta sättet så att vi får ett slut på att det inte går att lämna tillbaka digitala spel. Så att vanliga lagar även gäller där.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Är egentligen något de borde varit tvungna att genomföra i och med EU:s direktiv om ångerrätt, men då det är internet och Amerikanska företag fick det inget genomslag.

Bra av EA i alla fall. Steam nästa?

Spelar ingen roll om det är ett internetbaserat Amerikanskt företag, säljer du till EU så gäller EU lag även på Internet. Så du har alltid 14 dagar retur rätt, däremot finns det undantag för programvaror och sådant efter som man inte kan garantera att man gör en kopia av spelet innan man lämnar tillbaka det.

Detta undantaget blir null and voide däremot när EA visar att de har full kontroll och lätt kan ta bort ett spel från Origin efter att du har köpt det.

12
Skriv svar