Dragon Age: Inquisition – Bioware pratar moraliska val

Robot
Dragon Age: Inquisition – Bioware pratar moraliska val
Medlem
Dragon Age: Inquisition – Bioware pratar moraliska val

Frågan är hur pass djupa konsekvenser vi pratar om här?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kolla på denna istället:
http://www.youtube.com/watch?v=GplE8IuJB6Y
Bättre kvalité och videon slutar hacka.

Skribent
Skrivet av MrPeters:

Kolla på denna istället:
http://www.youtube.com/watch?v=GplE8IuJB6Y
Bättre kvalité och videon slutar hacka.

Gulle dig!


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Låter som ännu en Elder Scrolls-klon. Tyvärr.

Medlem

Kan man bränna ner kyrkor i spelet och vara allmänt blackmetal och ond?


signatur
Medlem

Kan ju gå lite hur som det här egentligen, är lagomt skeptisk efter tvåan om de lyckas leverera. Får hoppas att de lyckas göra en grym open world.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Mmm jag vet inte jag... BioWare ägs ju av EA så allt dom säger kan ju bara vara lögn. Hur ska man veta?
Kommer inte förboka men kommer att kika på det efter release.
Håller tummarna.

Skribent
Skrivet av Securion:

Mmm jag vet inte jag... BioWare ägs ju av EA så allt dom säger kan ju bara vara lögn. Hur ska man veta?
Kommer inte förboka men kommer att kika på det efter release.
Håller tummarna.

EA har varit med ett bra tag i gemet och vet nog bättre än att lägga sig i det kreativa.

Skrivet av MrStrange:

Kan man bränna ner kyrkor i spelet och vara allmänt blackmetal och ond?

Vad kul att du hittade hit Greven.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Låter som ännu en Elder Scrolls-klon. Tyvärr.

Och varför skulle det vara något negativt? Men det enda som jag ser som "elders scroll klon" är väl ändock drakar och demoner? Du menar att dom var först med det då eller?

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Problemet med open world spel hittills har varit att försöka få dom levande, att ens val verkligen påverkar världen med dom valen och saker man har gjort.
Skyrim är ett bra spel men när vakterna fortfarande snackar om sweet rolls och sånt strunt när man är archmage-thief guildmaster-assassin leader (vilket också är fånigt att man kan bli ledare för alla factions) och dessutom har räddat världen från undergång då känns det inte så bra.

Vi alla får hålla tummarna att dom lyckas med detta spel . Skulle vara trevligt om ens val verkligen påverkar världen och hur folk ser på dig. Som du säger, för få open world som är så tyvärr :/

Medlem

Grym trailer!

Skribent
Skrivet av Shrudder:

Kan ju gå lite hur som det här egentligen, är lagomt skeptisk efter tvåan om de lyckas leverera. Får hoppas att de lyckas göra en grym open world.

Jag tyckte ändå tvåan var rätt ok, orkade trots allt spela igenom hela vilket är ett gott betyg (nej, det är inte i närheten av 5 av 5). Men man saknade en öppen värld och det VERKAR som om Bioware tagit åt sig. Jag menar, ingen med ögon kan ha missat det spelets stora problem.


signatur

I am the black wizards.

Inaktiv
Skrivet av anon_178365:

Problemet med open world spel hittills har varit att försöka få dom levande, att ens val verkligen påverkar världen med dom valen och saker man har gjort.
Skyrim är ett bra spel men när vakterna fortfarande snackar om sweet rolls och sånt strunt när man är archmage-thief guildmaster-assassin leader (vilket också är fånigt att man kan bli ledare för alla factions) och dessutom har räddat världen från undergång då känns det inte så bra.

Du förväntar dig nog för mycket. Ett open world spel tar mer resurser att skapa på grund av sin massiva storlek. Därför måste de kompromissa på sånt som man annars kan ha i spel som inte är open world. Klart att det alltid kommer att förbättras med tiden, men det gör även spel med begränsade kartor också.

Klart att det skulle gå att skapa ett Skyrim med massor av påverkan på världen, men kostnaden för att göra ett sånt spel skulle bli rekordhögt.

Witcher 3 blir intressant att se, för de har lovat rätt mycket för att vara ett open world spel.

Medlem

Den här trailern gjorde mig faktisk mer taggad för det här spelet än nånsin tidigare (Då det varit mest en "meh" upplevelse hittills). Jag tyckte tvåan var "okej", inte en sån katastrofupplevelse som många anser, o efter att ha fått höra en del av vad storyn verkar bli, så verkar det bli intressant!

Sen, precis som med allt, så får vi se vart det tillslut landar. Dom kommande åren är ju inte nådiga på open-world-RPG-fronten iaf (Längtar mig alldeles blå till Witcher 3, för att nämna en titel).

Medlem

Ser bra ut, hoppas det blir bättre än 1:an, kan iofs inte vara speciellt svårt.

Medlem

Får väl se hur öppet det blir. Efter tvåan (spoiler på g) är jag högst luttrad. Kommer främst ihåg en av slutstriderna mot templars (jag hjälpte magikerna):
Templars väller in och man skall hålla korridoren, tillsammans med någon random archmage. Första vågen är avklarad på ungefär 5 sekunder:
Archmage: "Det där var nära, riktigt nära."
Jag: Nej alltså, det tog typ 5 sek, sover du eller? Såg du min fireball? Poofff och så dog dem. Hellugnt ju.

Andra vågen, tar ca 3 sekunder.

Archmage: Hoppet är ute, vi kan inte hålla längre.
Jag: Alltså, skämtar du grabben? Såg du den tvåhandsswingen? Blev ju bara sörja kvar, templarsen är typ som goblins, lugna ner dig nu.
Archmage: Nej...det går inte....vi kommer dö....hoppet är ute!!!!
Jag: Seriöst? Är du go i huvudet? tre sekunder tog det. TRE!
Archmage: Jag måste....å, det finns bara en utväg! BLOODMAGIC!
Jag: Alltså, men du, jag kan hålla den här korridoren i 25 år och nån servar mig med kaffe. Ta det lugnt. Ingen behöver bli blodgivare här inne.
Archmage: BLOODMAGIC! I MUST SAVE US!
Jag: Meh. Är du full eller? Skärp dig nu.
Archmage: (Kör bloodmagic och blir en demon).
Jag: Men hur jävla scriptad är du? Först Anders jävla "jag tänker spränga templet och du kan inte stoppa mig tihi" och nu det här? Va fan, nu återstår väl bara att Zevran och Nathaniel dyker upp och slåss i slutfighten sådär i ett hörn utan att säga något så är den totala absurditeten i hamn.

Ja. Ungefär så kändes DA2. Men varför klaga.

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Ahris:

Låter som ännu en Elder Scrolls-klon. Tyvärr.

Och varför skulle det vara något negativt? Men det enda som jag ser som "elders scroll klon" är väl ändock drakar och demoner? Du menar att dom var först med det då eller?

Kan du komma på en bättre symbol för stort open world-rpg med full spelarfrihet och fantastisk grafik?
Jag tror inte det och jag gjorde bara en generell jämförelse.

Det är negativt eftersom Bioware traditionellt har levererat spel med fantastisk story och levande karaktärer på ett sätt som endast är möjligt genom att styra spelaren genom en berättelse.
Ju mer open world och frihet spelaren får, desto mer ofokuserad och vag blir berättelsen,

Elder Scrolls är ett praktexempel på hur man ersatt story och karaktärer med fet grafik och mängder av små uppdrag längst ett ganska enkelt och generaliserat huvudspår.
En annan bieffekt av en sådan utveckling är att man bantar RPG till förmån för action, men den vägen har Dragon Age redan givit sig in på.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Ahris:

Låter som ännu en Elder Scrolls-klon. Tyvärr.

Och varför skulle det vara något negativt? Men det enda som jag ser som "elders scroll klon" är väl ändock drakar och demoner? Du menar att dom var först med det då eller?

Kan du komma på en bättre symbol för stort open world-rpg med full spelarfrihet och fantastisk grafik?
Jag tror inte det och jag gjorde bara en generell jämförelse.

Det är negativt eftersom Bioware traditionellt har levererat spel med fantastisk story och levande karaktärer på ett sätt som endast är möjligt genom att styra spelaren genom en berättelse.
Ju mer open world och frihet spelaren får, desto mer ofokuserad och vag blir berättelsen,

Elder Scrolls är ett praktexempel på hur man ersatt story och karaktärer med fet grafik och mängder av små uppdrag längst ett ganska enkelt och generaliserat huvudspår.
En annan bieffekt av en sådan utveckling är att man bantar RPG till förmån för action, men den vägen har Dragon Age redan givit sig in på.

Open world betyder inte per automatik att storyn blir lidande, tyvärr (eller ska jag säga som tur är ). Ja jag förstår att du är orolig, men atm så går det nog varken att säga bu eller bä

Medlem

De tar tid på sig, de tillåter valmöjligheter som tex välja ras vilket de från början sa de inte skulle göra. Du är fri från den löjligt patetiska kyrkan.. Jo men det verkar som bioware kanske kan göra nånting rätt.. vi får se kanske blir så att man ger det ett försök iaf.. Det blir ju iaf mer intressant med tiden tillskillnad från da2 som bara kändes billigare å billigare ju mer man såg av det.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Securion:

Mmm jag vet inte jag... BioWare ägs ju av EA så allt dom säger kan ju bara vara lögn. Hur ska man veta?
Kommer inte förboka men kommer att kika på det efter release.
Håller tummarna.

EA har varit med ett bra tag i gemet och vet nog bättre än att lägga sig i det kreativa.

Skrivet av MrStrange:

Kan man bränna ner kyrkor i spelet och vara allmänt blackmetal och ond?

Vad kul att du hittade hit Greven.

Tack och bock! Känns bra att man är välkommen någonstans efter att fått stå ut med så mycket påhopp under åren som gått.


signatur
Medlem

Efter DA2 blir det inga mer förbokningar för min del. Men det är tydligt att de har dragit igång hype-maskinen för fullt. Nu väntar man bara på utannonserade DLC och premier: EA-style.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Det där såg klart mycket mer lockande ut än den andra filmen de släppte, där de satt och lirade nåt kasst action, hack & slash, konsol rpg skit. Nu blev jag rejält sugen alltså!

Medlem

Mycket fina ord och mycket som lovas. Upp till bevis, säger jag!

Skribent
Skrivet av Ravenknight:

Efter DA2 blir det inga mer förbokningar för min del. Men det är tydligt att de har dragit igång hype-maskinen för fullt. Nu väntar man bara på utannonserade DLC och premier: EA-style.

Det hoppas jag, finns inget värre än när man gett en karaktär massa kärlek och sedan tar det slut.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av RolftheBarber:

Får väl se hur öppet det blir. Efter tvåan (spoiler på g) är jag högst luttrad. Kommer främst ihåg en av slutstriderna mot templars (jag hjälpte magikerna):
Templars väller in och man skall hålla korridoren, tillsammans med någon random archmage. Första vågen är avklarad på ungefär 5 sekunder:
Archmage: "Det där var nära, riktigt nära."
Jag: Nej alltså, det tog typ 5 sek, sover du eller? Såg du min fireball? Poofff och så dog dem. Hellugnt ju.

Andra vågen, tar ca 3 sekunder.

Archmage: Hoppet är ute, vi kan inte hålla längre.
Jag: Alltså, skämtar du grabben? Såg du den tvåhandsswingen? Blev ju bara sörja kvar, templarsen är typ som goblins, lugna ner dig nu.
Archmage: Nej...det går inte....vi kommer dö....hoppet är ute!!!!
Jag: Seriöst? Är du go i huvudet? tre sekunder tog det. TRE!
Archmage: Jag måste....å, det finns bara en utväg! BLOODMAGIC!
Jag: Alltså, men du, jag kan hålla den här korridoren i 25 år och nån servar mig med kaffe. Ta det lugnt. Ingen behöver bli blodgivare här inne.
Archmage: BLOODMAGIC! I MUST SAVE US!
Jag: Meh. Är du full eller? Skärp dig nu.
Archmage: (Kör bloodmagic och blir en demon).
Jag: Men hur jävla scriptad är du? Först Anders jävla "jag tänker spränga templet och du kan inte stoppa mig tihi" och nu det här? Va fan, nu återstår väl bara att Zevran och Nathaniel dyker upp och slåss i slutfighten sådär i ett hörn utan att säga något så är den totala absurditeten i hamn.

Ja. Ungefär så kändes DA2. Men varför klaga.

Nu har jag inte spelar DA2 för jag tyckte det sög jämnfört med DA:O. Men som i DA:O så går det ju att höja svårighetsgraden och jag tvivlar på att du kör på speciellt hög om det är så enkelt. Ska vara utmanande annars är spelet inte skoj. ENligt mig ska man dö någon gång för man inte tänker så mycket utan bara springer in i fighterna. Spelar alltid på svåraste nivån eller den innan beroende på hur många val det finns.

Medlem
Skrivet av RolftheBarber:

Får väl se hur öppet det blir. Efter tvåan (spoiler på g) är jag högst luttrad. Kommer främst ihåg en av slutstriderna mot templars (jag hjälpte magikerna):
Templars väller in och man skall hålla korridoren, tillsammans med någon random archmage. Första vågen är avklarad på ungefär 5 sekunder:
Archmage: "Det där var nära, riktigt nära."
Jag: Nej alltså, det tog typ 5 sek, sover du eller? Såg du min fireball? Poofff och så dog dem. Hellugnt ju.

Andra vågen, tar ca 3 sekunder.

Archmage: Hoppet är ute, vi kan inte hålla längre.
Jag: Alltså, skämtar du grabben? Såg du den tvåhandsswingen? Blev ju bara sörja kvar, templarsen är typ som goblins, lugna ner dig nu.
Archmage: Nej...det går inte....vi kommer dö....hoppet är ute!!!!
Jag: Seriöst? Är du go i huvudet? tre sekunder tog det. TRE!
Archmage: Jag måste....å, det finns bara en utväg! BLOODMAGIC!
Jag: Alltså, men du, jag kan hålla den här korridoren i 25 år och nån servar mig med kaffe. Ta det lugnt. Ingen behöver bli blodgivare här inne.
Archmage: BLOODMAGIC! I MUST SAVE US!
Jag: Meh. Är du full eller? Skärp dig nu.
Archmage: (Kör bloodmagic och blir en demon).
Jag: Men hur jävla scriptad är du? Först Anders jävla "jag tänker spränga templet och du kan inte stoppa mig tihi" och nu det här? Va fan, nu återstår väl bara att Zevran och Nathaniel dyker upp och slåss i slutfighten sådär i ett hörn utan att säga något så är den totala absurditeten i hamn.

Ja. Ungefär så kändes DA2. Men varför klaga.

Haha, dagens garv (:

OT: Förstår dock inte varför alla hatar på DA2, visst det är inte lika taktiskt i combat men fortfarande ett bra slöspel, har för mig att det var rätt svårt på svåraste svårighetsgraden.

Medlem

"Loot under varje sten och buske".. Finns fan inget värre än det, att behöva känna ångest över att man kanske missat nått as bra är inget man vill. Så förgäves går man där och halva Gameplay blir ett evigt lootande/bitterjim

Medlem

Eftersom de faktiskt lyckades göra shooter-kontroller i ett rpg som inte kändes ospelbara, har jag ett visst förtroende för deras förmåga att utvidga sina gränser. Beroende på hur sandlådelikt det blir, är det ju första gången Bioware inte gör ett korridorsspel, i princip. T.o.m BG-spelen var ju väldigt begränsade på varje karta.

Tyckte både DAO och DA2 fyllde sina roller relativt väl, men det är helt olika inrikting på spelen. Sedan har båda spelen en del brister också; mest irriterande är återanvändning av områden i tvåan... men jag spelade ändå igenom dem med underhållning i behåll.

Ser fram emot att se vad de åstadkommer. Jag önskar bara att de inte valt inquisition för spelaren - har mindre intresse för att spela något sådant, men förhoppningsvis finns valen där.

edit: Angående poster ovan, DA2 var bra mycket svårare än DAO utan mods, skulle jag vilja påstå... speciellt DLCs. Om man inte spelade på svårighetsgrader som inte innebar någon svårighet dvs. Men spelen är ju helt olika när det gäller slagsmål (rent taktiskt vs en hybrid mellan det och 'twitch') så inte så lätt att göra en rak jämförelse...

1
Skriv svar