Company of Heroes 2 - frågor

Medlem
Company of Heroes 2 - frågor

Jag börjar med att säga att jag älskar CoH1 och spelar det fortfarande med "Eastern front"-modden. Av denna anledning vill jag gärna köpa CoH2 men jag har inte förmått mig att göra det.

Jag skulle köpa CoH2 på Steam och jag ser att spelet har 30 (!) DLC.
De har alltså släppt DLC som kostar totalt över 63€! Jösses!
Det brukar innebära bojkott från min sida, men det är CoH-uppföljaren så jag väntar med det beslutet.

Är det sant att CoH2 har rollspelsmekanik, man "levlar upp" och låser upp saker i flerspelarläget? Inte enbart kosmetiska saker utan saker som ger mer bonusar till dina enheter?
Personligen vill jag bara se sådant i enspelarläget, om ens där.

Nåväl, vad jag så desperat gör nu är att försöka hitta någonting förlåtande för CoH2! Så ni som spelat spelet, är min uppfattning om spelet fel? Finns det positiva saker som uppväger det jag pratat om?

Hjälp!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tjo!

Du låser upp Commanders när du får XP från att spela, du får xp både om du spelar mot AI eller Spelare. Olika commanders ger dig olika möjligheter som att kalla in tyngre Mortar unit än som redan finns att bygga i spelet.
Dessa är ju såklart dyrare och har en cooldown. Även auto repair för dina tanks och m.m kan du få från en speciell commander.
Har inte låst upp så många änu då jag inte haft tid att spela så mycket men kan lätt säga att det är värt ett köp.

Älskar hur vädret ändras i spelet och hur dina män fryser ihjäl i snöstormar om du inte värmer dem i byggnader eller lägereldar!

Tveka inte! Go for it (:

Medlem

Jag var ett riktigt stort fan av ettan och jäkligt bra på det också. Köpet av CoH2 var ett stort misstag då det är egentligen inget i det som är bättre. De 30 olika DLCs är commanders motsvarande doctrine i ettan. Till skillnad från ettan så är du tvingad ner en väg istället för att du får välja av de två "vägar" som fanns i ettan. Vilket leder till ett riktigt linjärt spel.

I flerspelarläget kan du låsa upp bulletins vilket ger en enhet en liten knuff t.ex. 3% mer träffsäkerhet. Själva level systemet är helt meningslöst...

Om jag var du så skulle jag nog vänta med att köpa det tills Relic skärper sig. Kampanjen är också tråkig då det är så otroligt lätt, dålig story och enformigt. Jag har inte ens provat Theather of War.

Medlem

Då jag inte spelat Coh1, så kan jag bara säga vad jag hört, och det är ungefär vad paperplane sa, dem har casualiserat det.

Ang Coh2 dock, tycker själv det är ett riktigt roligt spel, känns lite som SC2 i WW2 miljö.
Snöbannorna är riktig bra också, då man behöver se till att sina soldater är varma.

Ang DLC:erna så är det nästan bara skins till sina vagnar, så bara kosmetiskt skit alltså, Förutom 4st commanders man kan köpa. (Något jag anser som p2w)

Annars så känns det väldigt dumt det här med bulletins.
När du levlar upp och får "achivements" så får du bonusar till dina trupper, endast mindre saker som 2%träffsäkerhet eller 2%skada. Och du kan bara välja 3 bonusar per match. Men det känns ändå orättvist, och hör inte hemma i ett RTS.

Tror man kan säga att ifall du är ett fan av COH1, så lär du bli besviken på COH2, men har du aldrig lirat COH1, så är det ett bra RTS.

Längtar dock till MOW:AS2, som är mer min typ av rts, lite långsammare mer mer komplext.


signatur

Rwa?

Medlem

Spelade mycket CoH 1 och tycker CoH 2 är toppen. DLC behöver du inte oroa dig över så mycket, det är mest skins och kosmetiska grejer. Sen kan man låsa upp olika uppgraderingar.

Medlem

Jag är väldigt besviken på "level" mekaniken samt de DLCs de släppt. Krävs sjukt grindande för att låsa upp bonusar till olika units. DLCs är extra generaler, de kostar 2,5 euro styck och är bara nya kombinationer av de förmågor som redan finns...

Medlem
Skrivet av Ap@n:

Jag är väldigt besviken på "level" mekaniken samt de DLCs de släppt. Krävs sjukt grindande för att låsa upp bonusar till olika units. DLCs är extra generaler, de kostar 2,5 euro styck och är bara nya kombinationer av de förmågor som redan finns...

Hade ju varit ännu värre ifall de (4st) generalerna man kan köpa skulle ha haft helt nya förmågor, då hade det ju verkligen varit P2W.


signatur

Rwa?

Medlem

Precis som Ap@n skriver så är de "exklusiva" generaler som man kan köpa bara nya kombinationer av de enheter och off-map förmågor som redan finns.

Alla andra generaler som man kan köpa och låsa upp gör att man enbart får tillgång till dem tidigare istället för att behöva gå upp i lvl och få dem senare.

Sedan kan man köpa nya och "exklusiva" skins som antagligen inte finns med från början, eller om det också bara gör att man får tillgång till dem tidigare.

Alla achievments, eller "Bulletins", ger bonus till enheterna ingame och är väl det som är mest "orättvist". De låses ju upp beroende på hur mycket man spelar och det är klart att en som spelat mycket har ett litet övertag med just den enheten som har en bonus-bulletin.
- Men det finns inga unika eller extra bulletins att köpa, utan alla kan låsas upp utan restriktioner.

Själv tycker jag att CoH2 är grymt, och då har jag också spelat vCoH väldigt mycket.
Snacket om att valmöjligheterna är mycket mindre efter att ha slopat doktrinerna påminner lite om diskussionen om skill-trädet i Diablo 3.

I ettan så valde man en av tre doktriner vid start som i sin tur gav två "träd", eller vägar, att välja mellan. Det gick alltså att få förmågorna från båda träden och man kunde låsa upp allt i en doktrin under en match.

- I tvåan så kan man alltså välja och vraka bland generaler, med olika enheter och förmågor, och sedan ta tre stycken med sig ut när man startar en match. Då har man alltså tre stycken generaler med ett "träd" ( vilket är fel ordval) vardera vid matchens början, och sedan får man välja en av dessa tre generaler med tillhörande förmågor.

När man valt en general så låses dess förmågor upp enbart efter antalet command-points man får. Du kan alltså få alla förmågor från den generalen under en match, precis som i ettan, bara det att när du valt en general/doktrin så har du inte olika träd/vägar att välja mellan.

Jag skulle vilja påstå att man har (kanske långt) fler olika kombinationer av enheter och förmågor att välja mellan i tvåan, men att man måste göra det valet innan man startar en match, för när man väl börjar spela så är det bara tre generaler som man kan välja mellan.


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Jag förstår inte vad folk som har spelat ettan ser i tvåan, vad är bra med det? Är ni comp-stompers? NI får gärna tycka spelet är bra jag försöker bara förstå...

Medlem
Skrivet av PaperPlane:

Jag förstår inte vad folk som har spelat ettan ser i tvåan, vad är bra med det? Är ni comp-stompers? NI får gärna tycka spelet är bra jag försöker bara förstå...

Förutom problem med pathfinding för pansarvagnar, viss optimering och annat smått så ser jag inte vad som är så dåligt. Det är ju skitkul.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av PaperPlane:

Jag förstår inte vad folk som har spelat ettan ser i tvåan, vad är bra med det? Är ni comp-stompers? NI får gärna tycka spelet är bra jag försöker bara förstå...

Förutom problem med pathfinding för pansarvagnar, viss optimering och annat smått så ser jag inte vad som är så dåligt. Det är ju skitkul.

Ja tanksen får mig att vilja slita tangentbordet i två bitar ibland. De tycker väldigt mycket om att snurra runt på ett och samma ställe när de är under beskjutning

Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av PaperPlane:

Jag förstår inte vad folk som har spelat ettan ser i tvåan, vad är bra med det? Är ni comp-stompers? NI får gärna tycka spelet är bra jag försöker bara förstå...

Förutom problem med pathfinding för pansarvagnar, viss optimering och annat smått så ser jag inte vad som är så dåligt. Det är ju skitkul.

Ja tanksen får mig att vilja slita tangentbordet i två bitar ibland. De tycker väldigt mycket om att snurra runt på ett och samma ställe när de är under beskjutning

Japp, det måste förbättras. Förlorar också tanks när de egentligen bara bör backa.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av PaperPlane:

Jag förstår inte vad folk som har spelat ettan ser i tvåan, vad är bra med det? Är ni comp-stompers? NI får gärna tycka spelet är bra jag försöker bara förstå...

Förutom problem med pathfinding för pansarvagnar, viss optimering och annat smått så ser jag inte vad som är så dåligt. Det är ju skitkul.

Ja tanksen får mig att vilja slita tangentbordet i två bitar ibland. De tycker väldigt mycket om att snurra runt på ett och samma ställe när de är under beskjutning

Japp, det måste förbättras. Förlorar också tanks när de egentligen bara bör backa.

Fast nu har dom ju reverse mode, dvs att du kan beordra dom att backa till en position. Snabbtangent U om jag inte minns fel. U + klick = tanksen backar till det ställe du vill - ingen AT i baken.... om det inte dyker upp en AT till då, men då är det inte tanksens fel...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av PaperPlane:

Jag förstår inte vad folk som har spelat ettan ser i tvåan, vad är bra med det? Är ni comp-stompers? NI får gärna tycka spelet är bra jag försöker bara förstå...

Förutom problem med pathfinding för pansarvagnar, viss optimering och annat smått så ser jag inte vad som är så dåligt. Det är ju skitkul.

Ja tanksen får mig att vilja slita tangentbordet i två bitar ibland. De tycker väldigt mycket om att snurra runt på ett och samma ställe när de är under beskjutning

Japp, det måste förbättras. Förlorar också tanks när de egentligen bara bör backa.

Fast nu har dom ju reverse mode, dvs att du kan beordra dom att backa till en position. Snabbtangent U om jag inte minns fel. U + klick = tanksen backar till det ställe du vill - ingen AT i baken.... om det inte dyker upp en AT till då, men då är det inte tanksens fel...

Man ska alltid använda U, men trots det kan det vara svårt för tanks att hitta ibland.

Medlem

Tack för svaren, jag har en mer nyanserad bild av spelet nu.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar