Hjälp mig med min skoldator

Medlem
Hjälp mig med min skoldator

Hej!

Nu är det så att jag ska börja tvåan i gymnasiet, vilket betydder att jag har fått ha min dator i cirka ett år nu. Resultatet av detta är att den i princip är oanvändbar i detta laget, jag bytte skola så jag fick dessutom min dator använd redan. Jag vet min fair share av datorer men skulle verkligen behöva någon erfaren som kan hjälpa mig! Detta har jag följande gjort på min Asus EEE PC Flare Series (det är en skiten notebook med intel atom, I know..)

- Laddat ner CCleaner, Malwarebyte och Spybot search and destroy > virussökt, tatt bort cookies etc etc...

- Defragmenterat och diskrensat hårddisken

- Stängt av i princip alla program i autostart så inga onödiga program installeras, men jag har i skrivande stund inga program tillagda på datorn, förutom google chrome och ovannämnda antivirus och dylika program.

- Satt datorn på High performance mode

- Satt grafikmediaccelrator på High performance mode

Resultatet är fortfarande att denna datorn är så slö att igår när jag försökte ta bort ännu fler program så hängde ta bort program sig, jag tryckte ctrl alt delete och efter en kvart kom det upp att aktivitetshanteraren inte kunde öppnas och att jag skulle stänga av datorn via power knappen.. Att från att jag skrivit in mitt lösenord på min användare och att komma in på skrivbordet tar ca 3 minuter, att skriva skolarbeten på google docs är en mardröm då google chrome är otroligt segt och bara att skriva ut tog mig en gång 40 minuter, vilket gör mitt skolarbete väldigt frustrerande och gör mig otroligt omotiverad.. Jag har inte ekonomin att köpa en annan laptop även om jag är frestad att köpa en då denna är så fruktansvärt kass. Jag förstår inte hur den kan vara långsam trots efter allt jag har gjort då mina kompisar kan ha otroligt många program igång, och spela empire earth 2 och liknande utan lagg, till och med utan att ha datorn på high performance mode. Snälla hjälp mig!

VIKTIG NOTIS : Jag har inte tillgång till adminstratör användaren utan att fråga om lösenordet från kansliet, så jag kan inte bara formatera hårddisken eller återställa datorn från en tidpunkt hej vilt.. Jag har heller ingen CD-läsare för att trycka in en windows 7 skiva, men det är strunt samma för det är windows 7 starter på den här datorn. Verkligen tacksam för hjälp från mitt favoritforum! Och nej, min skola har ingen "datorfixare" eller service station jag kan lägga in den hos, tyvärr.

Om ni möjligtvis inte kan hjälpa mig här men kan något annat forum som kan hjälpa mig så nämn det gärna!

Medlem

Bytt bara lösenordet på Admin kontot, gjorde jag, och har nu full kontroll över min skoldator.

Win7 kan du lägga in på ett USB minne.


signatur

Rwa?

Medlem

Datorn går knappt att starta nu.. tog mig 10 minuter nyss o.O Kan jag verkligen ändra lösenordet på admin kontot utan behörigheterna till det? Ska se om jag kan få win7 till ett usb minne!

Medlem
Skrivet av Qorn:

Datorn går knappt att starta nu.. tog mig 10 minuter nyss o.O Kan jag verkligen ändra lösenordet på admin kontot utan behörigheterna till det? Ska se om jag kan få win7 till ett usb minne!

10min, ouch! Men ja du kan ändra lösenordet skit enkelt. Enklaste är att bara gå via kontroll panelen. Men om dem på något sätt lyckats blockera det (Vilket jag tvivlar) så är det bara använda CMD. Vet du inte hur det fungerar så finns det guider på nätet


signatur

Rwa?

Medlem

Jag lyckades precis att ändra det genom bios Kan jag på något sätt göra det utan att ha windows på en usb sticka? För jag har ingen sån liggandes runt just nu Kan jag ha det på en extern hårddisk eller måste den externa hårddisken då enbart ha windows 7? För när jag kollade guider så verkade de vilja att usb-stickan skulle ha inget mer än OS:et :s

Medlem

Man behöver inte ha admin lösen om man ska formatera.
In med disk eller usb, sedan går du in i bios och väljer att du ska boota från den.
Eller om det går att få fram boot meny så behöver man inte ens gå in i bios, bara gå in där och välja då.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Man behöver inte ha admin lösen om man ska formatera.
In med disk eller usb, sedan går du in i bios och väljer att du ska boota från den.
Eller om det går att få fram boot meny så behöver man inte ens gå in i bios, bara gå in där och välja då.

Går det bra med en extern hårddisk med andra saker på förutom windows 7? :s

Medlem

Är det en värmefråga kanske? Damm rensas säkert inte direkt ut med jämn basis på skoldatorer.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Är det en värmefråga kanske? Damm rensas säkert inte direkt ut med jämn basis på skoldatorer.

Kan det vara det även direkt från start? Ska jag skruva upp den och kolla eller? :s

Medlem

Asså, inte om den är ny. Tänkte mer om det var en begagnad dator som andra elever använt tidigare.


signatur

Videomupp

Medlem

Alltså wtf? den vill inte ens starta längre utan att jag har i strömkabeln? ;_;

Medlem
Skrivet av WildThing:

Asså, inte om den är ny. Tänkte mer om det var en begagnad dator som andra elever använt tidigare.

Datorns totala ålder är ca 1 år så den borde inte ha samlat på sig en sådan stor mängd damm på den tiden.

Medlem
Skrivet av Qorn:

Alltså wtf? den vill inte ens starta längre utan att jag har i strömkabeln? ;_;

Batteriet har dött?
Kan komma in mkt damm på ett år.

Under första 2 åren med min skoldator, har jag bytt batteri 1gång, bytt laddare 1 gång, dammat den 2 ggr, och bytt ut ström kabeln.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Qorn:

Alltså wtf? den vill inte ens starta längre utan att jag har i strömkabeln? ;_;

Batteriet har dött?
Kan komma in mkt damm på ett år.

Under första 2 åren med min skoldator, har jag bytt batteri 1gång, bytt laddare 1 gång, dammat den 2 ggr, och bytt ut ström kabeln.

Dock kommer jag nog få betala för det där batteriet om det är dött.. :/

Medlem

Lämna in den till din skolas datoransvarig/administratör. De är i princip skyldiga dig att hjälpa dig så att din dator fungerar. Be dem formatera hårddisken och installera om Windows eller vad det är ni använder. För sådär kan datorn du använder på din skoltid inte vara.

Medlem

Det låter ju rent ut sagt för jävligt det där, om du har fått datorn av skolan och den utlovades inför dina studier så är de skyldiga att på ett eller annat sätt fixa problemet åt dig. Gå till den som är ansvarig och kräv en lösning eller hota med anmälan p.g.a. att skolan inte klarar av att tillgodose grundläggande behov och upprätthålla rättvisa studieförhållanden för alla elever. Detta om de skulle vägra alltså.

Det är nog så att du inte har behörighet att fixa datorn själv och jag misstänker att du i samband med att du fick den har gått med på ett avtal som inte tillåter att eleverna t.ex. installerar ett nytt OS eller öppnar burken.

Kort sagt: få dem att fixa det, det är deras skyldighet om datorn är nödvändig för att du ska kunna genomföra dina studier.

Inaktiv

Du kan kolla värmen med programet speedfan, eller i bios. Håller med vad fanboyen skrev. Lämna in den så får de fixa datorn.

Medlem

Skaffa en surfplatta med tangentbord. Förstår inte vad man gör med datorn för att döda den på 1 år. Jag får ursäkta, men du kan gå så långt som att installera om hela datorn med ett nytt OS, en Atom-baserad EEE-pc kommer aldrig att kännas pigg.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Om datorn bara är 1 år gammal så är troligtvis garantin kvar på den så bara lämna in den.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

som andra sa. Lämna bah in den och låt dom göra en deploy på den!

1
Skriv svar