nytt grafikkort till gammalt moderkort

Medlem
nytt grafikkort till gammalt moderkort

jag planerar att uppgradera min dator med en GeForce GTX 770, frågan är nu om moderkort och processor är för gamla. Jag har ett Asus P7p55d Deluxe och en I7 850 @ 2.8ghz, inköpt för ca tre år sedan. någon som vet om kortet/processorn pallar uppgraderingen eller finns det risk för flaskhalsar. Har för övrigt nätagg som pallar 770'n (corsair 750tx) så det borde inte vara något problem.tack på förhand

Medlem

Jo du hur gammalt är nätagget? Nätagg tappar effekt med tiden så för att det var starkt när det var nytt ger det inte vad som utlovades när det är nytt. Och du får knappast ut full effekt av graffekortet med det MB fel pci-express har jag för mig. Så ärligt skulle det kännas som att kasta pengar i sjön om du kör denna uppgradering.

Mitt tips satsa på ett uppgraderings paket som många data affärer säljer. För det går inte att trolla med gammal hårdvara. Ta ett snack med tex: Komplett, Inet, Web Hallen's suport så kan de ge dig bra tips. För att bara uppgradera graffen ger inte så mycket med tanke på vad du har i dag. Så nytt MB prolle och minne sedan kan du få nytta av det graffekort du vill ha.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

http://www.asus.com/Motherboards/P7P55D_Deluxe/#specification...

Säger att det är Pci-E 2.0 på ditt moderkort och GTX 770 har möjlighet till Pci-E 3.0.
Om och hur mycket det isåfall skulle begränsa prestandan på _det_ gkortet, kan jag inte riktigt avgöra. Möjligtvis kan du försöka googla just detta? Eller någon med exakt info som kan besvara dig i tråden kanske?

Det nätagget skall klara det utan problem.

I7 850 är fortfarande att räkna som snabb processor och glöm inte att den nästan alltid går att skrämma upp rejält (Dvs klocka upp den till runt 3.3-3.5 Ghz).

Mitt förslag är kollar runt lite just ang Pci-E 2.0 versus 3.0 eller helt sonika köper kortet och kollar själv.
Tappar du prestanda, så kan du ju då byta upp resten.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Tack för dom snabba svaren har tyvärr bara budget för nytt grafikkort, så jag får leva med att kortet inte levererar till 100%. Kollade dock runt lite angående Pcie 2.0 vs 3.0 och enligt flera källor är 3.0 bakåtkompaktibelt med 2.0 och med marginal förlust i prestanda.

Medlem

Det finns ingen anledning att byta upp sig till 3.0 bara för att grafikkortet har det. i den här recensionen som jag läste så förlorar man max 2-5% i framerate vilket du lätt kompenserar med en överklockad processor.

Börja med att uppgradera processor. sen när du får råd gå över till haswell och LGA 1150 moderkort.

källa

Medlem
Skrivet av Chokladkakan:

Tack för dom snabba svaren har tyvärr bara budget för nytt grafikkort, så jag får leva med att kortet inte levererar till 100%. Kollade dock runt lite angående Pcie 2.0 vs 3.0 och enligt flera källor är 3.0 bakåtkompaktibelt med 2.0 och med marginal förlust i prestanda.

Visst är det bakåtkompatibelt, inga problem där.

Ang processorn, så kan du få en indikation här: http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...
Dra upp den till i7 870, så ligger du rätt bra till.
Länken är dock ganska diffus och det tar tid att leta efter mer exakta pga åldersglappet mellan de nyaste och denna, går förmodligen enklast att göra i 2 steg
1:Jämför mellan din processor och de bästa i generationen efter
2: Jämför generationen efter med dagens.

Tror att i flesta spel är det ganska liten skillnad i verklig prestanda ökning.

(Har ett vagt minne om en sajt som testade typ de flesta processorer i ett, så gott det gick, jämförande test med bla spel)

Edit: Hittade annan länk: http://www.anandtech.com/bench/product/551?vs=107

Skrivet av jenlai:

Det finns ingen anledning att byta upp sig till 3.0 bara för att grafikkortet har det. i den här recensionen som jag läste så förlorar man max 2-5% i framerate vilket du lätt kompenserar med en överklockad processor.

Börja med att uppgradera processor. sen när du får råd gå över till haswell och LGA 1150 moderkort.

källa

Bra länk Jenlai.
Funderade mest på de vassaste gkorten och ev Sli/crossfire med dessa. Där kan väl Pci-E 2.0 bli en flaskhals.
De nyare gkorten har väl Pci-E 3.0, även de som mest är att räkna som kontorskort och utnyttjar inte alls prestanda förbättringen. GTX 770 är väl mer ett prestandakort, även om det inte är absoluta toppen.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Testpilot

Kör på bara , grafikkortet går ju alltid att flytta då du byter dator framöver.

Vore jag du skulle jag göra så iallafall och sen titta på att överklocka processorn för att få grejerna att rulla aningen snabbare.

Medlem

kommer nog köpa kortet efter lön, återkommer då med resultatet. tanken är att byta moderkort och cpu nästa år samt möjligen köpa ännu ett till gtx 770 vid behov

Medlem

Ja, uppdatera detta gärna.
Flera utav har lagt möda på att försöka hjälpa dig och vill gärna att du uppdaterar.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Kortet är beställt och om allt går rätt kommer det i morgon blev ett msi gtx 770.... Återkommer imorgon/övermorgon om hur det gick

Medlem

Gratzz i förhand.
Kan du länka till exakt kort? De diffar ju en del i pris och du kanske hittat en bra deal?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Rapport: har nu installerat kortet allt funkar prima. funkar som en dröm att rendera i Blender 2,63 (3D app som använder GPU/CUDA-rendering, en render som tog 32sek för cpu tar 9sek med gpu) www.blender.org

får 50-90 fps med ultra-settings i battlefield 3, dock så verkar cpu jobba ovanligt mycket (läste runt om halvdana drivisar cpu loaden brukar ligga på 50-60% nu 60-70% ska kolla vilka drivisar jag har...

skyrim på 60fps (tydligen max om man inte fiifflar lite)

saints row 3 40-60 allt på hösta där med (gissar att SR3 oxå har 60fps tak)

viktagast för mig är att battlefield 3 (och BF4) får bra flyt. bästa vore 60fps hela tiden istället för berg- och dalbana mellan 50 och 90. kortet är ju relativt nytt och drivisarna är förhoppningsvis bara omogna annars kan den höga cpu användningen vara ett tecken på eventuell flaskhals... den som lever får se
denna rigg får duga tills jag får råd med cpu och moderkorts uppgradering

Tack så hemskt mycket för all hjälp

Medlem

De nada, det är därför vi finns här, för att försöka hjälpa till.

Vete 17 vad jag fått det ifrån för endera är jag blind eller hittar inte. Fick för mig att du gick ifrån ett GTX 460?

Du måste fått ett riktigt bra lyft.
(Som parentes, se till att du uppgradera i den ordning du nämnde ditt nuvarande mobo specar :
2 x PCIe 2.0 x16 (single at x16 or dual at x8/x8 mode)


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Hade ati 5850 innan, då pallade jag runt 50 fps på medium nu 70 på ultra (i BF3)

1
Skriv svar