Så skapade id Software Doom

Robot
Så skapade id Software Doom

19 år gammal artikel ger oss insikt i arbetet med både Wolfenstein, Doom och id själva.

#id-software, #wolfenstein-3d, #doom


Medlem
Så skapade id Software Doom

Det är alltid kull med tillbakablickar, dels för att det är kul att se ursprunget och dels för att FPS på den tiden faktiskt var bra. Duke Nukem 3D hyllar jag fortfarande som DET bästa FPSet någonsin.

Det ska bli kul att se om Shadow Warrior kan leva upp till föregångaren och kanske erbjuda lite av det man saknar i moderna FPS.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Masters of Doom rekommenderas verkligen! Mycket intressant läsning.

KoP
Medlem

För alla som gillar artiklar som dessa kan jag rekommendera en prenumeration på den brittiska tidningen Retro gamer.

Den finns både i pappersform och för surfplatta.

Medlem

Det roliga med Doom var att de var så oförutsägbart. Idag är det snarare tvärtom.

Medlem

Här är en GDC Vault video där John Romero och Tom Hall berättar om hur DOOM skapades.
http://www.gdcvault.com/play/1014627/

Medlem
Skrivet av Johan:

Det roliga med Doom var att de var så oförutsägbart. Idag är det snarare tvärtom.

Plocka upp ett vapen tio fiender spawnar, jo väldigt oförutsägbart.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag älskar verkligen Doom och Quake... =(

Jag har ett sådant altare med bilder på Doom utan för dagis och i affären och sådant.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kan rekommendera denna video som går igenom Id Softwares historia, riktigt sevärd!:
http://www.youtube.com/watch?v=7YreEwtV7D0


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Medlem
Skrivet av BoZo:

Masters of Doom rekommenderas verkligen! Mycket intressant läsning.

Lyssnade på Masters of Doom via audible.. Helt jäkla fenomenal bok! Mycket intressant lyssning också!

Inaktiv

Får jag rekomendera brutal doom

https://www.youtube.com/watch?v=89iszJNcKQw

Trailern på senaste releasen. check it out.

Medlem

Jag gillar slutet på artikeln:

Citat:

The next game engine will have true three-dimensional perspective, where detailed objects can be viewed from any distance or angle. If the Id team can keep its high standards of performance and playablity, maybe it will feel compelled to take it easy for a while, but don't bet on it.

Visst är det väl kommande Quake-motorn de har i görningen?

Medlem

inom sin tid kommer dom komma med något stort igen

Medlem

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar