Så skapade id Software Doom
19 år gammal artikel ger oss insikt i arbetet med både Wolfenstein, Doom och id själva.
#id-software, #wolfenstein-3d, #doom
Det är alltid kull med tillbakablickar, dels för att det är kul att se ursprunget och dels för att FPS på den tiden faktiskt var bra. Duke Nukem 3D hyllar jag fortfarande som DET bästa FPSet någonsin.
Det ska bli kul att se om Shadow Warrior kan leva upp till föregångaren och kanske erbjuda lite av det man saknar i moderna FPS.
// Bacon <3
Här är en GDC Vault video där John Romero och Tom Hall berättar om hur DOOM skapades.
http://www.gdcvault.com/play/1014627/
Kan rekommendera denna video som går igenom Id Softwares historia, riktigt sevärd!:
http://www.youtube.com/watch?v=7YreEwtV7D0
Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!
Får jag rekomendera brutal doom
https://www.youtube.com/watch?v=89iszJNcKQw
Trailern på senaste releasen. check it out.
Jag gillar slutet på artikeln:
The next game engine will have true three-dimensional perspective, where detailed objects can be viewed from any distance or angle. If the Id team can keep its high standards of performance and playablity, maybe it will feel compelled to take it easy for a while, but don't bet on it.
Visst är det väl kommande Quake-motorn de har i görningen?