Hur får jag min kvinna att lära sig hanterawindows/etc enklast?

Medlem
Hur får jag min kvinna att lära sig hanterawindows/etc enklast?

Tjenixen, behöver lite hjälp.

Saken är den att min tant är allergisk emot datorer, men behöver nu lära sig framförallt hur man hanterar musen så det sker automatiskt. (Ja jag vet att detta inbjuder till 100 000 "roliga" kommentarer, undvik detta är ni vänliga)

Vi andra här, märker knappt det sitter i ryggraden, men för henne är det ett problem.

Jag vet att det skall finnas enkla progg/spel som får det där med höger/vänsterklick (och mera övriga knappar/manövrering.
Dock har jag ingen aning om vad som är bra? Vilka spel/progg är bäst?

Tanten är närmre 40, så barnspel går bort och hon behöver detta, har försökt att lära henne och hon fattar windows bättre men får inte in motoriken i ryggraden och jag blir irriterad och hon stressad.

Hon har nyväckt intresse för fotografering och fick en fin digitalkamera av mig nyligen och behöver verkligen detta och frågan är helt seriös :

Vilket progg/spel lär henne mushanteringen enklast och snabbast?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Kan föreslå minröj, det som följer med windows (tror det finns i alla versioner av windows, eller?). Man använder både vänster och höger musknapp och det är ett ganska roligt spel även om det förmodligen är ganska få som skulle få för sig att spela det några längre sessioner.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

KoP
Medlem

Har hon svårt med att t.ex dubbelklicka så finns det en mus på Clas Olhson med en speciell knapp som automatisk dubbelklickar då man trycker på den.

Hittade föressten ett gäng mus-övningar, kanske vore något?
http://www.seniornet.org/howto/mouseexercises/mousepractice.h...

Medlem

Nu vet jag inte vilken windows-version som ni har, men Spindelharpan och andra kortspel som följer med är väl ganska bra (mjuk)start.

Att surfa runt och lära sig skillnaden mellan att dubbelklicka på ikoner på skrivbordet och (enkel)klicka på länkar på webbsidor samt att kunna skrolla i dokument med mera. Samma sak att öppna ett nytt fönster genom att antingen klicka med mittenknappen på musen (om sådan finns) eller högerklicka på länken och välja "Öppna i nytt fönster".

Spara bilder från webben till datorn och sedan leta upp var sjutton hon sparade ned den till... (Det sista med glimten i ögat, men är ändå en bra "övning" då flera tenderar att inte hitta det som dom har laddat ned.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Spara bilder från webben till datorn och sedan leta upp var sjutton hon sparade ned den till... (Det sista med glimten i ögat, men är ändå en bra "övning" då flera tenderar att inte hitta det som dom har laddat ned.)

Tipsa även om att det är klokt att välja ett eget namn på bilden man sparar ned. många gånger heter bilder på nätet någonting i stil med N967nng67.jpeg eller dylikt. Inte helt lätt att komma ihåg.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Det här fann jag nog intressant mer än något annat. Visst stöter jag på datorallergiska människor hela tiden, men musen har nog alla lyckats hantera ändå.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jag har stött på flera människor som haft problem att lära sig musen. Dubbelklickningar i synnerhet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tack för svaren, det var vänligt och gärna mer tips om detta.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar