Omröstning – hur viktig är grafiken?

Robot
Omröstning – hur viktig är grafiken?

Nvidia och Ubisoft lovar snyggare pc-grafik framöver. Klokt eller onödigt?

#nvidia, #ubisoft


Medlem
Omröstning – hur viktig är grafiken?

Se bara på crysis 3, snyggt men sjukt tråkigt!

Medlem

Jag tycker den är helt avgörande, men det beror ju helt på hur man definierar det. Vad jag menar med bra grafik innefattar spel som t.ex. Fez där polygonskyfflandes kanske inte är på stora siffror, men grafikstilen är fortfarande på topp (enligt mig).

Medlem

Jag röstade "Ganska Viktigt", men då menar jag inte enbart tekniskt snyggt utan att art-stilen måste passa spelet och vara estetiskt tilltalande. Det tycker jag är väldigt viktigt, och "fel" grafik kan verkligen störa ens upplevelse i spel.

Annars är det väl skoj ju snyggare grafik det är rent tekniskt också, så länge det inte håller tillbaka gameplay.

Medlem

Anser med att det beror på hur man definierar BRA grafik.
Jag personligen tycker att grafiken är "i betraktarens ögon och väldigt subjektiv.
Därför är en sådan här frågeställning alldeles för komplicerad att svara på för mig.
Allting är relativt.

Medlem

Ganska viktig, men inte avgörande.

Medlem

Det är lite svårt ibland, en del definierar "bra" grafik som realistisk, högupplösta texturer osv. Andra tycker att "bra" grafik är detsamma som grafik som passar in på det som skall visas, vilket mer är som den "grafiska stilen" och inte har så mycket med kvaliteten på texturerna att göra. Grafiken i Minecraft är inte högkvalitativ eller realistisk, men den passar ändå spelet.

För mig är känslan som grafiken förmedlar och stilen viktigare än kvaliteten på texuterna och hur snyggt "gubbarna" rör sig.

Men visst, helst skall det ju vara både snyggt och passa in.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag har inte betalat tiotusentals kronor för en PC för att spela med mobiltelefongrafik.

Fläska på bara, vill jag ha dålig grafik men bra spel så plockar jag fram mina retrokonsoler.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

För mig ligger inte fokus på hur skitsnyggt det senaste storspelet är. Jag skulle hellre se att branschens lägsta-nivå höjs. Det är för många spel som har för risiga texturer och modeller på många håll.

Jag behöver inte sitta och bli hänförd av hur vacker spelvärlden är. Om det ser schysst ut så är det bra nog för mig. Men jag vill slippa sitta och bli störd på att vissa områden ser förskräckliga ut.

Youtuber

Håller med många här, Minecraft t.ex är inte snyggt, men det är bra grafik då den är sammanhållen samt fyller sitt syfte. Ett spel som bara är snyggt för snygghetensskull är rätt sämst, och ett spel som ArmA3 med Minecrafts stil hade inte varit så roligt.


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem

Ganska oviktig. Inte helt ointressant men har aldrig spelat ett spel som är bra pga sin grafik endast.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag spelar spel som inte ens har texturer utan helt består av vektorer eller sprites.
Jag tycker de spelen fortfarande har BRA grafik för sin ålder.
Så frågan är fortfarande väldigt subjektiv och högst personlig vilket självklart försvårar allt.

Medlem
Skrivet av RaymonD:

Se bara på crysis 3, snyggt men sjukt tråkigt!

Edit: ja, jag läste Farcry 3 istället för crysis deal with it *sunglasses*

Grejen med farcry 3 imo är att det lider av strippa-syndromet.

-På håll och under rätt ljussättning är hon snygg som tusan, men på nära håll så är det överdrivet med make-up och plastikoperationsärr

Gameplay>grafik, men har ett spel snygg grafik utan att det är på bekostnad av prestandan eller spelbarheten (BF3's jävla blåfilter och überkontrast comes to mind), så är det bara bonus.

Jag tycker att sålänge ett spel som har grafik som är "on par" för den platformen* och typen av spel så är det ok.

*dvs. en PC utgåva av ett spel ska fan inte ha lågupplösta texturer och assets från konsolerna, det är bara lathet av utvecklarna att inte gå tillbaka till sourcematerialet. -jamenar det är ju knappast så att dom sitter i Photoshop och ritar lågupplösta texturer, utan dom görs ju i highres och skalas sedan ner tills det funkar med minneskravet på målplatformen.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

ganska viktigt, men storyline och gameplay mechanics är viktigare

Medlem

Man vill ju se att det är en spelvärld man spelar i o;

Medlem

Snygg artstyle>Antal polygoner

Medlem

Det viktigaste är hur estetiskt tilltalande det är. Simpel grafik kan vara jävligt snyggt


signatur

- PiDuT

Medlem

Så länge grafiken kompletterar spelet och inte tvärtom.

Crysis - 90% Grafik 10% Spel
Wind Waker - 100% Spel + Grafik som tillför till spelets övergripande känsla.

Medlem

Jag anser att grafiken är det viktigaste. Är det en tråkig, grå och inte speciellt tilltalande skulle jag inte köpa/spela det spelet. Ett exempel är Dota2.

Vad jag menar är att grafiken ska vara autentisk,
genuin, passande till vad spelet är. Ett exempel är Borderlands.

När jag säger det viktigaste, betyder inte att grafiken är 100% vitkig. Det är andra saker som speler roll också såklart, men hur man än vrider och vänder på det, så måste grafiken vara tilltalande för mina ögon.

Jag menar inte att grafiken ska vara realistisk, eller smälta grafikkort som Crysis. Bra grafik, men helt fel känsla. (Fungerade bra i 1an dock.)

DayZ, eller arma t.ex. är en militär simulator inprincip, graiken är ingen höjdare, men det som är där, är verkligen snyggt gjort, kvalité. Något jag vill ha i spel.

Hoppas någon förstår mina tankar, nyss vaknat...

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av RaymonD:

Se bara på crysis 3, snyggt men sjukt tråkigt!

Grejen med far cry 3 imo är att det lider av strippa-syndromet.

-På håll och under rätt ljussättning är hon snygg som tusan, men på nära håll så är det överdrivet med make-up och plastikoperationsärr

Gameplay>grafik, men har ett spel snygg grafik utan att det är på bekostnad av prestandan eller spelbarheten (BF3's jävla blåfilter och überkontrast comes to mind), så är det bara bonus.

Jag tycker att sålänge ett spel som har grafik som är "on par" för den platformen* och typen av spel så är det ok.

*dvs. en PC utgåva av ett spel ska fan inte ha lågupplösta texturer och assets från konsolerna, det är bara lathet av utvecklarna att inte gå tillbaka till sourcematerialet. -jamenar det är ju knappast så att dom sitter i Photoshop och ritar lågupplösta texturer, utan dom görs ju i highres och skalas sedan ner tills det funkar med minneskravet på målplatformen.

Sen när är Crysis 3 = Far Cry 3?? -.-


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Testpilot

De flesta här verkar ha samma åsikt , dvs grafik är viktigt men "art style/art direction" dvs grafikstilen är viktigast.

Animeringar och bra UI tillsammans med detta gör att spel som inte är i framkant på grafikkortsutvecklingen trots allt har ett bra helhetstänk som alla gillar.

Medlem

Alla har rätt till sin åsikt, men jag personligen älskar när ett spel bidrar till teknikutveckling genom ett makalöst sätt att presentera grafik och design/stil.
The Bureau gör ett otroligt bra jobb på detta, genom att kombinera avancerade grafikinställningar med ett riktigt härligt design.

Medlem

Ni no kuni wrath of the white witch är jävligt snyggt grafiskt men inte speciellt tekniskt avancerat.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Att ett spel har snygg grafik är alltid en fördel. Dock så spelar det ingen roll hur snygg grafiken är om spelet i sig är uselt. Sen kan ju bra grafik definieras på olika sätt. Artistisk grafik och realistisk grafik. Så det behöver inte alltid handla om feta DX11 shaders och miljontals polygoner.

Medlem

Saknar alternativ "Mycket viktig, men inte avgörande för köp"...

Den är lika viktig som själva spelkänslan, men varken den eller spelkänslan är i sig själv avgörande för köpet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av Zymac:
Skrivet av RaymonD:

Se bara på crysis 3, snyggt men sjukt tråkigt!

Grejen med far cry 3 imo är att det lider av strippa-syndromet.

-På håll och under rätt ljussättning är hon snygg som tusan, men på nära håll så är det överdrivet med make-up och plastikoperationsärr

Gameplay>grafik, men har ett spel snygg grafik utan att det är på bekostnad av prestandan eller spelbarheten (BF3's jävla blåfilter och überkontrast comes to mind), så är det bara bonus.

Jag tycker att sålänge ett spel som har grafik som är "on par" för den platformen* och typen av spel så är det ok.

*dvs. en PC utgåva av ett spel ska fan inte ha lågupplösta texturer och assets från konsolerna, det är bara lathet av utvecklarna att inte gå tillbaka till sourcematerialet. -jamenar det är ju knappast så att dom sitter i Photoshop och ritar lågupplösta texturer, utan dom görs ju i highres och skalas sedan ner tills det funkar med minneskravet på målplatformen.

Sen när är Crysis 3 = Far Cry 3?? -.-

Hahah, ända sedan jag läste fel my bad.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Varför bashar alla Crysis 3 , tycker alla Crysis är grymma

Det ar valdigt viktigt, men inte hur manga pixlar, utan stilen ar viktigare. Hade ni fragat hur tekniskt viktigt grafiken ar hade jag sagt inte alls, daremot ar symmetri och stil ar enormt viktigt.

Medlem

Det ska helst vara både snyggt och bra men hellre bra än snyggt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Så länge de envisas med att använda Uplay så blir det inget köp, oavsett om det är världens snyggaste spel eller ej.

123
Skriv svar