Är detta en bra speldator för BF4 + Total War Rome II?

Medlem
Är detta en bra speldator för BF4 + Total War Rome II?

Cooler Master HAF 912 Adv. Midi Tower
Corsair CX 750W PSU
ASUS P9X79 LE, Socket-2011, KUN PC-PROD
Intel Core i7-3820 Processor
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
Intel Air Cooling
Gainward GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
Seagate Barracuda® 1TB
Samsung DVD Writer, SH-224DB
Microsoft Windows 8 64bit

Något som är lurendrejeri? Allting är bra? Är SSD disken bra eller är den budget? RAM-minnena är bra?

Tänkte maxa BF4 och Rome II på 1920x1200 med min 24 tums skärm.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Efter en snabb titt tycker jag det ser bra ut. Jag skulle kanske gå ner på en i5 för att spara en slant, och möjligen lägga den på ett EVGA grafikkort. Men vad jag hört är Gainward bra de med.

Jag skulle dock köpa en större SSD, utrymmet går åt mycket fort, tro mig. Jag har redan börjat fundera på att köpa en till trots att jag köpte 256GB.
Antar att Intel Air Cooling är en bättre processorkylare än original? Om inte kan det vara värt att tänka på..

Medlem
Skrivet av joonsson:

Efter en snabb titt tycker jag det ser bra ut. Jag skulle kanske gå ner på en i5 för att spara en slant, och möjligen lägga den på ett EVGA grafikkort. Men vad jag hört är Gainward bra de med.

Jag skulle dock köpa en större SSD, utrymmet går åt mycket fort, tro mig. Jag har redan börjat fundera på att köpa en till trots att jag köpte 256GB.
Antar att Intel Air Cooling är en bättre processorkylare än original? Om inte kan det vara värt att tänka på..

Vet att en del RTS, såsom de senaste Dawn of war är riktigt processor hungriga, vad Rome II kommer hamna på med max, det vete sjutton, men det blir inte lite.
Så att spara processorkraft för lite pengar? Nja...

BF4 kommer vara tyngre på grafikkort.

Både Evga (har själv) Och Gainward (Haft flera själv, deras GS Golden sample, brukar vara utmärkta) är bland de bättre märkena, men att stirra sig blind på detta, är inte optimalt, det finns flera märken som är bra...och några man bör undvika även när de ger ut referensmodeller.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av joonsson:

Efter en snabb titt tycker jag det ser bra ut. Jag skulle kanske gå ner på en i5 för att spara en slant, och möjligen lägga den på ett EVGA grafikkort. Men vad jag hört är Gainward bra de med.

Jag skulle dock köpa en större SSD, utrymmet går åt mycket fort, tro mig. Jag har redan börjat fundera på att köpa en till trots att jag köpte 256GB.
Antar att Intel Air Cooling är en bättre processorkylare än original? Om inte kan det vara värt att tänka på..

Vet att en del RTS, såsom de senaste Dawn of war är riktigt processor hungriga, vad Rome II kommer hamna på med max, det vete sjutton, men det blir inte lite.
Så att spara processorkraft för lite pengar? Nja...

BF4 kommer vara tyngre på grafikkort.

Både Evga (har själv) Och Gainward (Haft flera själv, deras GS Golden sample, brukar vara utmärkta) är bland de bättre märkena, men att stirra sig blind på detta, är inte optimalt, det finns flera märken som är bra...och några man bör undvika även när de ger ut referensmodeller.

Så kan det säkert vara, du verkar ha bättre koll än mig på det. När jag var igång och skulle bygga dator rekommenderade de jag rådfrågade mig att köpa i5 istället för i7 eftersom det inte skiljde så mycket i prestanda jämfört med vad det skiljde i pris.

Det var dock nästan 6 månader sedan så prisläget kan såklart ha ändrats, och det beror såklart som du säger även på spelen.

Jag hade kört på Corsair-minnen och en Samsung SSD (med det sagt så tror jag inte att Kingston är speciellt dåligt heller). Med LGA2011 kan du byta processor till en sexkärnig senare om du känner för det. Du får dessutom 40 PCI-E lanes med PCI-E 3.0.

Nätagget hade jag bytt ut, CX är skräp. Minst TX och helst AX om du tänker köra flera grafikkort i framtiden och/eller överklocka.
Tycker du ska vänta på Ivy Bridge-E så får du ny krets och 4820K istället; kommer ju snart nya grafikkort från AMD också.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Tack för svar.

Hmmm.. Låter bra alltså det som är där med andra ord.

Men tänkte ha Windows 8 på SSDn och typ BF4 så får resten vara på andra hårddisken.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Men visst skall Windows 8 vara på SSDn och sen mitt spel som jag kommer spela mest? T ex BF4?

Nå fler spel lär väl inte få plats.

Tror ni datorn klarar av BF4 och Rome II på högsta i 1920x1200?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Skrivet av Remus:

Men visst skall Windows 8 vara på SSDn och sen mitt spel som jag kommer spela mest? T ex BF4?

Nå fler spel lär väl inte få plats.

Tror ni datorn klarar av BF4 och Rome II på högsta i 1920x1200?

Japp, du kör OS på din SSD tillsammans med program som du använder ofta (ev. även ett spel eller två), resten kör du på en vanlig hårddisk. Det du kan göra är att skaffa en till SSD i framtiden och lägga spel på den, men det känns inte riktigt värt det; skillnaden är väldigt liten om man nu inte hatar laddningstider. Kör du mycket online så kommer du dessutom att få vänta på att alla andra ska ladda färdigt ändå.

Klara av kommer den ju att göra, frågan är vad du har för krav på framerate. Vill du ha minimum 60FPS och maxad grafik så tvivlar jag på att ett ensamt GTX 780 räcker. Men om du sänker någon grafikinställning så ska det flyta på fint, det är givetvis svårt att säga när spelen inte är ute än men GTX 780 är ju ett high-end kort.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av TheShadyShader:
Skrivet av Remus:

Men visst skall Windows 8 vara på SSDn och sen mitt spel som jag kommer spela mest? T ex BF4?

Nå fler spel lär väl inte få plats.

Tror ni datorn klarar av BF4 och Rome II på högsta i 1920x1200?

Japp, du kör OS på din SSD tillsammans med program som du använder ofta (ev. även ett spel eller två), resten kör du på en vanlig hårddisk. Det du kan göra är att skaffa en till SSD i framtiden och lägga spel på den, men det känns inte riktigt värt det; skillnaden är väldigt liten om man nu inte hatar laddningstider. Kör du mycket online så kommer du dessutom att få vänta på att alla andra ska ladda färdigt ändå.

Klara av kommer den ju att göra, frågan är vad du har för krav på framerate. Vill du ha minimum 60FPS och maxad grafik så tvivlar jag på att ett ensamt GTX 780 räcker. Men om du sänker någon grafikinställning så ska det flyta på fint, det är givetvis svårt att säga när spelen inte är ute än men GTX 780 är ju ett high-end kort.

Tack för din visdom. Jag själv tycker SSD verkar överskattat. Jag har aldrig haft problem eller stört mig på laddningstider under hela mitt liv. Jag brukar alltid vänta utan problem eller hitta på något annat under tiden.

Enda jag stör mig på är på LoL då vissa verkar sitta på en dator från tidigt 90-tal. Tycker standarden borde ha höjts avsevärt i Väst Europa 2013.

Okej, ja, det lär väl bli någon inställning på lite lägre antar jag. Får testa mig fram. Skall beställa skiten någon gång i September.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Rome II är såpass buggigt att det är svårt att säga vilken kraft som behövs för det spelet.

Om du har någon tanke på att spela ArmA-spelen så rekommenderar jag att du köper en så snabb CPU som möjligt. SSD passar perfekt till ArmA2/3 som hela tiden streamar data från disk.

Skyrim/Oblivion/Morrowind gynnas av SSD då de ständigt laddar nya delar av världen man färdas i.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar