Europa Universalis IV

Robot
Europa Universalis IV

Fjärde upplagan av Europa Universalis är här och amiral Frost flyr det krigshärjade Europa för att kolonisera den nya världen.

#europa-universalis-iv, #civilization


Medlem
Europa Universalis IV

Tycker inte att det är ett minus att det tar tid att lära sig att spela spelet utan är mer ett måste att ta med i recensionen samt kanske på spelförpackningen så att folk fattar att det inte är ett spel med inlärningsnivå som Angry birds.

Bra recension annars! Kudos

Inaktiv

Bästa strategispelet NÅGONSIN

Medlem

Buggarna har alltid hindrat mig från att kunna ta del av EU.

Jag köpte EU3, men tutorialuppdragen fungerade inte på grund av någon bugg. Folk rekommenderade mig att googla hur man spelade i stället. Inte särskilt nybörjarvänligt.

Medlem

Jag önskar jag hade koll på allt så jag kunde spela det. Försökte med EU3 och kände mig som en idiot

Total War serien är mer åt mitt håll känner jag. Jag vill ju ha striderna med.

Medlem

All kärlek åt detta.


signatur

Det är någon bakom dig. Bäst att kolla.

Medlem

Hard to learn, hard to master. Skönt att det görs spel för oss som gillar utmaningar

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Hard to learn, hard to master. Skönt att det görs spel för oss som gillar utmaningar

Eller bara har tid...

Medlem

Sitter ungefär varannan kväll med 8 likasinnade och kör detta spel. Att köra mot datorn är lite för lätt då du snowballar mot slutet av spelet, men med mänskligt motstånd smids det hemliga allianser som håller dig på plats!

Medlem

Civ 5 är bättre


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Hard to learn, hard to master. Skönt att det görs spel för oss som gillar utmaningar

Indeed, hoppas allt fler börjar dras till spel med utmaning


signatur

Game long and prosper

Medlem

Jag älskar möjligheterna det här spelet erbjuder spelaren! Spelar också som ett överlag ganska fredligt sinnat Portugal, med fokus på kolonier och handel (handelsfunktionen är fantastisk!). Jag är inte rädd att ta i med hårdhandskarna vid behov, men sällan för erövring. Som exempel hade Frankrike växt sig skrämmande stort. Jag gick därför med i en koalition mot dem, besegrade dem efter hårda strider och styckade upp riket i ett antal mindre nationer. Vilket annat spel låter mig göra så? Inget jag har spelat iaf.

Älskar f.ö. CK2 också, men de har lyckats väl med att skapa olika fokus och inriktning på spelen.

Medlem

Fullständigt lysande spel. 5/5 från mig utan tvekan. Har nog dragit iväg närmare 75 timmar på spelet redan ...

Medlem

... och spelet är för övrigt MYCKET stabilt och de buggar som finns är inte direkt game breaking. Med tanke på hur dagens spel ser ut idag med buggar borde ni snarare ge ett plus till detta för hur polerat det var/är vid release.

Medlem
Skrivet av Fevolas:

Jag älskar möjligheterna det här spelet erbjuder spelaren! Spelar också som ett överlag ganska fredligt sinnat Portugal, med fokus på kolonier och handel (handelsfunktionen är fantastisk!). Jag är inte rädd att ta i med hårdhandskarna vid behov, men sällan för erövring. Som exempel hade Frankrike växt sig skrämmande stort. Jag gick därför med i en koalition mot dem, besegrade dem efter hårda strider och styckade upp riket i ett antal mindre nationer. Vilket annat spel låter mig göra så? Inget jag har spelat iaf.

Älskar f.ö. CK2 också, men de har lyckats väl med att skapa olika fokus och inriktning på spelen.

Och det blir ju inte sämre av att man kan konvertera ifrån CK2 och därmed spela en nation ifrån slutet av 800 talet fram till 1821

Medlem

Mitt första Paradox spel var CK2, jag har säkert lagt ner runt 200 timmar på det, underbart spel. EU4 är lite annorlunda och helt underbart :), trist att det är brist på fritid i livet för tillfället.

Medlem

Bra recension, men håller med andra här i tråden: en hög inlärningskurva är nödvändigtvis inte ett minus...


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Inaktiv

Se även:

Victoria 2
Revolution under Siege


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

Den enda bugg som jag påträffat är att jag inte kan få achievements på Steam. (Ja, jag spelar Ironman mode)

Men dom (utvecklarna) är väldigt aktiva och hjälpsamma på Paradox forum. Så jag hoppas på en lösning på det snart.

Detta är det djupaste och bästa strategispelet som finns. Paradox har bevarat det oerhörda djupet men samtidigt gjort spelet mer överskådligt och lättillgängligt.

Jag skulle säga att det är ungefär lika lätt att förstå som Civilization 5 - men mycket mer djupt.

Medlem

Underbart spel, den lilla diktatorn i en får verkligen leva ut i det här spelet. Buggar har jag knappt märkt av några alls, som någon annan redan sagt, i jämförelse med mer eller mindre alla nya spel som kommer så måste det här vara det spel med minst buggar jag spelat senaste åren.

Vill också ge en liten varning till nya spelare, börja inte spela som Sverige! Man inleder spelet (om man väljer att börja i mitten av 1400-talet dvs) som en "puppet" till Danmark och det är dels väldigt förnedrande och samtidigt ganska tråkigt. Dom första åren har du knappt någon makt alls över ditt rike och du är mer eller mindre tvingad att gå i krig med Danmark och alla deras allierade. Man får helt enkelt sakta bygga upp sin armé och forska i militär teknologi för att ens ha en chans att bryta sig loss. Jag var nära att ge upp på detta spel totalt just för att det blev så svårt direkt och dessutom väldigt långrandigt. Lär dig grunderna först med ett enklare rike som Spanien, Storbrittanien, Frankrike eller Portugal är mitt tips.

Medlem
Skrivet av abominable:

Underbart spel, den lilla diktatorn i en får verkligen leva ut i det här spelet. Buggar har jag knappt märkt av några alls, som någon annan redan sagt, i jämförelse med mer eller mindre alla nya spel som kommer så måste det här vara det spel med minst buggar jag spelat senaste åren.

Vill också ge en liten varning till nya spelare, börja inte spela som Sverige! Man inleder spelet (om man väljer att börja i mitten av 1400-talet dvs) som en "puppet" till Danmark och det är dels väldigt förnedrande och samtidigt ganska tråkigt. Dom första åren har du knappt någon makt alls över ditt rike och du är mer eller mindre tvingad att gå i krig med Danmark och alla deras allierade. Man får helt enkelt sakta bygga upp sin armé och forska i militär teknologi för att ens ha en chans att bryta sig loss. Jag var nära att ge upp på detta spel totalt just för att det blev så svårt direkt och dessutom väldigt långrandigt. Lär dig grunderna först med ett enklare rike som Spanien, Storbrittanien, Frankrike eller Portugal är mitt tips.

Eller bläddra fram några år i tiden till Kung Karl VIII Bonde (år 1448 ) - då lyder Sverige inte under Danmark. Där startade jag.

Medlem

Admiral Frost verkar ha missat att testa multiplayerdelen av spelet.
Vet inte riktigt hur det hade förändrat betyget. Det är förbaskat kul, däremot så är (var) det mycket buggigare där än resten av spelet.
Men det har en trevlig feature och det är att folk kan gå med i en match när som helst efter att ett game har påbörjats.

Medlem
Skrivet av abominable:

Underbart spel, den lilla diktatorn i en får verkligen leva ut i det här spelet. Buggar har jag knappt märkt av några alls, som någon annan redan sagt, i jämförelse med mer eller mindre alla nya spel som kommer så måste det här vara det spel med minst buggar jag spelat senaste åren.

Vill också ge en liten varning till nya spelare, börja inte spela som Sverige! Man inleder spelet (om man väljer att börja i mitten av 1400-talet dvs) som en "puppet" till Danmark och det är dels väldigt förnedrande och samtidigt ganska tråkigt. Dom första åren har du knappt någon makt alls över ditt rike och du är mer eller mindre tvingad att gå i krig med Danmark och alla deras allierade. Man får helt enkelt sakta bygga upp sin armé och forska i militär teknologi för att ens ha en chans att bryta sig loss. Jag var nära att ge upp på detta spel totalt just för att det blev så svårt direkt och dessutom väldigt långrandigt. Lär dig grunderna först med ett enklare rike som Spanien, Storbrittanien, Frankrike eller Portugal är mitt tips.

Rent historiskt sett så kallades denna "puppet" för Kalmarunionen

Medlem

Dags att spela dansk och inte låta Sverige resa sig ur leran.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skribent

Angående inlärningskurvan på minus så är det en i allra högsta grad personlig åsikt och många (några av er här i kommentarsfältet till exempel) skulle rentav sätta det som ett plus.

Jag resonerar som så att man måste ge spelet X antal timmar (tog inte tiden här, kanske 3-4?) innan belöningarna i form av djup och fantastiska valmöjligheter breder ut sig. Innan dess känns det, trots att spelet ändå är pedagogiskt, som att plugga sig till kunskapen. Vilket hade kunnat vara lite roligare.

Stora fans av serien och den här genren tycker förmodligen precis tvärtom, och det är helt okej.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Personligen tycker jag att core-systemet borde tweakas. Det är sjukt irriterande när man ser, till exempel, att Österrike annekterade 2 länder på ett svep historiskt sett, men att man inte kan göra det på EU 4. Gör man det får man nämligen över 300 % överextension, vilket gör att man kommer ha jätteroligt de närmsta 15 åren med att slåss mot rebeller varannan dag.

Medlem

Är lite nyfiken på hur detta spelet skiljer sig om CK2?
Vad är de största skillnaderna?
Gärna så mycket matnyttig info som möjligt.
Funderar nämligen på om jag skall fortsätta köra CK2 eller om jag skall inhandla detta.

Medlem

Är lite nyfiken på hur detta spelet är kontra CK2?
Vad är de största skillnaderna? Vad är likheterna?
Gärna så matnyttigt som möjligt.
Funderar på hurvida jag skall köpa detta eller fortsätta med CK2.

Tack för tips.

Medlem
Skrivet av Feber:

Är lite nyfiken på hur detta spelet skiljer sig om CK2?
Vad är de största skillnaderna?
Gärna så mycket matnyttig info som möjligt.
Funderar nämligen på om jag skall fortsätta köra CK2 eller om jag skall inhandla detta.

Största skillnaden mellan CK2 och EUIV är väl att CK2 fokuserar på en dynastyn och man måste hålla koll på vem som ärver vilket område och vem som behöver likvideras för att man inte ska förlora kontrollen över landet. I EUIV styr du en nation där kungen/regenten bara är ett namn som swishar förbi i sin hast med lite stats.

*edit* Och nej, detta var inte så matnyttig o rik information, men måste ju jobba lite mer.

Medlem

Så släkten är inte lika viktig i Universalis? Man spelar alltså inte som kung eller ledare? Man behöver inte oroa sig för successionsordningen eller att hålla sin fru lycklig?

12
Skriv svar