Funkar amerikanska grejer i Sverige?

Medlem
Funkar amerikanska grejer i Sverige?

Hej eff-sätare!

Har någon varit i USA nångång och köpt en iphone eller en macbook pro? Fungerar dom som vanligt i Sverige, och hur lätt/svårt är det att byta tangentbord på macbook'en till ett svenskt?

Medlem

Jag importerade första Iphone som aldrig släpptes i Sverige och den funkade bra här. Se bara till att skaffa en adapter till laddaren om du ska ladda i vägguttag.

Vad gäller Macbook så har jag en kompis som köpte med sig en när han var i USA, och samma sak gäller där. Köp ny laddare. Byta tangentbordet så måste du tyvärr byta ut hela överdelen och det kan vara ett helvete att skruva isär datorn för att få loss överdelen. En ny överdel med tangentbord är dessutom rätt dyr, och då är frågan i fall det är värt det då du bryter garantin?

Medlem

Juste, det är ju det här med garantin också…

Det är i alla fall nästan 4000 kr billigare att köpa en macbook där så frågan blir väll bara om det är värt att bli utan garanti och priset man måste betala för att ändra tangentbordet. Såg att det fanns adapters till laddaren för typ 10 spänn så det oroar jag mig inte för.

Medlem

Touch-enheterna är det inga svårigheter med. Bara att välja språk som vanligt under första uppstarten. Köpte själv en iPad Mini 4G under min senaste vistelse (välj bara rätt frekvenser, at&t) och har inte haft några problem alls. Så länge du inte klarar dig utan åäö så skulle jag dock glömma en MacBook.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Så länge du inte klarar dig utan åäö så skulle jag dock glömma en MacBook.

Ska kolla hur mycket det kostar att byta tangenter, men ja det verkar kunna bli lite krångligt.

Medlem
Skrivet av Herk:
Skrivet av kebbe:

Så länge du inte klarar dig utan åäö så skulle jag dock glömma en MacBook.

Ska kolla hur mycket det kostar att byta tangenter, men ja det verkar kunna bli lite krångligt.

Om du skall åka till USA så kan du alltid beställa en MacBook Pro med svenskt tangentbord från Apple.com och leverera den till hotellet. Beställer du därifrån hit så lär mellanskillnaden ätas upp av tull och moms, men om du ändå skall åka dit så kan det vara värt att tänka på.

Medlem
Skrivet av Herk:

Juste, det är ju det här med garantin också…

Det är i alla fall nästan 4000 kr billigare att köpa en macbook där så frågan blir väll bara om det är värt att bli utan garanti och priset man måste betala för att ändra tangentbordet. Såg att det fanns adapters till laddaren för typ 10 spänn så det oroar jag mig inte för.

Du kan ju alltid köra med ett trådlöst tangentbord av svensk modell om du vill behålla garantin. Inge vidare optimal lösning, men en billigare sådan i alla fall.

Annars lät ju kebbes alternativ som en bra lösning

Medlem

Chattade just med apple's support och dom sa att man kunde ändra sin keyboard layout på deras online affär utan extra kostnad. Inte illa!

Beställer en sån här jävel till hotellet då!

1
Skriv svar