Säljstopp för Final Fantasy XIV – det går för bra

Robot
Medlem
Säljstopp för Final Fantasy XIV – det går för bra

Va Dåligt av dom det ska de kolla innan de släpper spelet att serven pallar trycket

Medlem

"Nej snälla köp inte vårat spel, vi har inte kopior så det räcker."
- Ord som Nintendo aldrig kommer få yttra.

Medlem
Skrivet av freddeboj79:

Va Dåligt av dom det ska de kolla innan de släpper spelet att serven pallar trycket

Tycker att de gör helt rätt. I alla andra "always-online" är spelen nästan alltid ospelbara vid release.

Medlem

Med tanke på hur originalversionen sålde så kan jag inte klandra dem för att underskatta mängden spelare till A Realm Reborn. Glad över att jag köpte det igår, haha!

Medlem

När ett spel släpps så är spelarantalet mycket större än efter säg två veckor. Därför tänker de långsiktigt och inte skaffar på sig massa servrar i onödan. Ingen aning vad kostnaden för att skaffa extra servrar är men det vore kul att veta.

Medlem

Har funderat på att införskaffa det men är inte så säker då jag inte fann betan speciellt underhållande.
Det jag störde mig på var dialogsystemet.
Någon som vet om de har lagt till röster till de animerade munnarna?

Medlem

Tyvärr ingen voice-over till den generella konversationerna i spelet. Endast på story cutscenes vad jag fått uppleva (inte så hög levelad).
Varje NPC håller ju ett föredrag för minsta lilla sak, skulle väl kosta alldeles för mycket att göra VO till allt som sägs.

Jag är ändå lite nyfiken på hur stor kön kan vara som man placeras i.
Kom in för en liten stund sedan efter att fått Error 1017 (för många är inloggade så man kastas ut till huvudmenyn igen). Fick det tre gånger men på fjärde försöket (tog mig väl ca 2 minuter att göra samtliga försök) så hamnade jag i kö på plats 32.

Varje gång jag hamnat i kö så är det under 100 före. Har de bara 100 pers som max på kön så är det ju rätt dåligt system. Tror det var i Aion då jag hamnade i kö med över 1000 pers före mig. Tog ett par timmar innan man var inne vilket inte heller var en trevlig upplevelse ifs, men jag var inte tvungen att hamra på "log in" hela tiden.

En sak de BORDE göra är att införa en AFK timer. Jag var inloggad i över 12 timmar igår trots att jag inte rörde gubben en millimeter. Jag blev inte ens automatiskt satt till AFK. Det var inget test eller så, jag var bara inloggad från morgonen innan jag gick hemifrån och sen på kvällen såg jag (bakom firefox och windows taskbar) att FFXIV var igång >.<

Medlem

Det hör förväntade jag mig inte, kul att det går bra! Gillar mina polare som spelar det här så kanske man prövar det mer åt höstkante


signatur

Game long and prosper

Medlem

Marknadsföringstrick?

Eftersom många kopior är digitala lär det inte finnas någon begränsning. Dessutom svårt att tro att en sådan gigant som SquareEnix har problem med servrar.

Enkelt sätt att skapa lite hype iaf.

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Marknadsföringstrick?

Eftersom många kopior är digitala lär det inte finnas någon begränsning. Dessutom svårt att tro att en sådan gigant som SquareEnix har problem med servrar.

Enkelt sätt att skapa lite hype iaf.

Med tanke på hur det floppade vid första släppet så är det inte konstigt om dom underskattade hur mycket servrar dom behövde. Dom räknade nog med att många inte skulle våga köpa det

Medlem

Helt rätt av dem. Bättre stänga av än att erbjuda en undermålig upplevelse. Dem borde dock ha fått lite eld under fötterna och köra nån dygnare på jobbet för att få det fixat då dem har mycket att betala tillbaka för sitt tidigare misslyckande.

Medlem
Skrivet av freddeboj79:

Va Dåligt av dom det ska de kolla innan de släpper spelet att serven pallar trycket

Är väl svårt att veta i förväg hur stor efterfrågan det kommer bli,. inte direkt som att alla förbokar sina spel...
Vänta några dagar på att de ska få upp fler servers är väl inte lång tid heller...

Medlem

De lär ju ha börjat sparsamt när de inte har någon aning om det kommer att gå lika dåligt som vid första släppet.

Hoppas de snickrat ihop ett vettigt spel för fansen nu då.

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=ybJr3SDB42Y&feature=c4-overvie...

verkar inte som att lets play o dyl. kommer att vara tillåtet att streamas via sajter som youtube när det gäller detta lir
enligt Square Enix "material usage licence":/
hoppas dom backar.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av bionicman:

http://www.youtube.com/watch?v=ybJr3SDB42Y&amp;feature=c4-ove...

verkar inte som att lets play o dyl. kommer att vara tillåtet att streamas via sajter som youtube när det gäller detta lir
enligt Square Enix "material usage licence":/
hoppas dom backar.

Är väl för fan knappast mer än rätt att ett företag väljer att inte låta andra människor tjäna pengar på deras vara? Och all användning som inte är kommersiell faller under fair use, så det enda problemen finns för blodsugarna som inte vill skaffa ett riktigt jobb istället för att sitta och spela hela dagarna.

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Marknadsföringstrick?

Eftersom många kopior är digitala lär det inte finnas någon begränsning. Dessutom svårt att tro att en sådan gigant som SquareEnix har problem med servrar.

Enkelt sätt att skapa lite hype iaf.

För ett stort företag som Blizzard har inte bevisat att stora företag kan ha problem? (Även EA?) Och stoppet är för att servrarna inte pallar. Endast det. Så det är ingen begränsning på fysiska exemplar. Klant. Läs

Medlem

Exakt samma sak som hände med SWTOR och GW2, vart är dom spelen nu?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Sethernis:

Marknadsföringstrick?

Eftersom många kopior är digitala lär det inte finnas någon begränsning. Dessutom svårt att tro att en sådan gigant som SquareEnix har problem med servrar.

Enkelt sätt att skapa lite hype iaf.

Med tanke på hur det floppade vid första släppet så är det inte konstigt om dom underskattade hur mycket servrar dom behövde. Dom räknade nog med att många inte skulle våga köpa det

Om dom hade ett sådant tankesätt skulle spelet nog inte ens bli av. Jag är mycket säkra på att dom ville vara mer försiktiga med allt så det skulle bli bra den här gången i jämförelse med förut.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Är spelet kul då?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Sethernis:

Marknadsföringstrick?

Eftersom många kopior är digitala lär det inte finnas någon begränsning. Dessutom svårt att tro att en sådan gigant som SquareEnix har problem med servrar.

Enkelt sätt att skapa lite hype iaf.

Med tanke på hur det floppade vid första släppet så är det inte konstigt om dom underskattade hur mycket servrar dom behövde. Dom räknade nog med att många inte skulle våga köpa det

Om dom hade ett sådant tankesätt skulle spelet nog inte ens bli av. Jag är mycket säkra på att dom ville vara mer försiktiga med allt så det skulle bli bra den här gången i jämförelse med förut.

DEt var ett ofärdigt spel därför det floppade. Dom ville försöka få in lite pengar iaf. Och dom hade nog räknat med att det långsamt skulle köpas av fler. Nu gick ddt fortare än dom vågat hoppas på

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av bionicman:

http://www.youtube.com/watch?v=ybJr3SDB42Y&amp;amp;feature=c4...

verkar inte som att lets play o dyl. kommer att vara tillåtet att streamas via sajter som youtube när det gäller detta lir
enligt Square Enix "material usage licence":/
hoppas dom backar.

Är väl för fan knappast mer än rätt att ett företag väljer att inte låta andra människor tjäna pengar på deras vara? Och all användning som inte är kommersiell faller under fair use, så det enda problemen finns för blodsugarna som inte vill skaffa ett riktigt jobb istället för att sitta och spela hela dagarna.

hehe och du vet förstås vilka jobb som är "riktiga" eller ej.
Tänk lite innan du skriver, om inte "blodsugarna" som du kallar dem kan försörja sig på youtube kommer dom ju att konkurrera om de "riktiga jobben" vilket leder till du får svårare att hitta ett arbete.
Att du springer Square Enix ärenden är väl upp till dig, men om youtube ska vara något mer än en plats att lägga upp hemmagjorda katt-videos på måste man kunna få pröjs för mödan man lägger ner på att skapa material som folk vill se.
Det du även glömmer är de miljontals tittare TB, Angry Joe, Dodger m. fl. når ut till varje dag.
Att då göra som Square Enix och gå miste om den massiva exponeringen dessa damer och herrar erbjuder är ju som att
skjuta sig själv i foten.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av bionicman:

http://www.youtube.com/watch?v=ybJr3SDB42Y&amp;feature=c4-ove...

verkar inte som att lets play o dyl. kommer att vara tillåtet att streamas via sajter som youtube när det gäller detta lir
enligt Square Enix "material usage licence":/
hoppas dom backar.

Detta Gällde Under Early Acess och Beta Faserna eftersom att spelet låg under NDA då. Nu när spelet är släppt är det helt fritt fram att streama och filma/fota i spelet såvitt jag vet.

Men sen är det ju som alltid med licensavtalen om man läser dom riktigt noga att man inte får streama/fota/filma i spelet och tjäna pengar på det annat än möjligtvis donnationer från tittare av din stream.

Jag har spelat spelet sedan Open Beta och jag måste säga att spelet har väldigt stor potential, vi får se vad som händer nu efter första månaden av subscription, men som spelet är ju är det riktigt kul och jag personligen har samma "awesome" känsla som jag hade när jag spelade wow första gången 2006.


signatur

Stolt supporter av FZ.
"So, you would dance with a complete stranger, but despise being? near me?"

Medlem
Skrivet av Hawake:
Skrivet av bionicman:

http://www.youtube.com/watch?v=ybJr3SDB42Y&amp;amp;feature=c4...

verkar inte som att lets play o dyl. kommer att vara tillåtet att streamas via sajter som youtube när det gäller detta lir
enligt Square Enix "material usage licence":/
hoppas dom backar.

Detta Gällde Under Early Acess och Beta Faserna eftersom att spelet låg under NDA då. Nu när spelet är släppt är det helt fritt fram att streama och filma/fota i spelet såvitt jag vet.

Men sen är det ju som alltid med licensavtalen om man läser dom riktigt noga att man inte får streama/fota/filma i spelet och tjäna pengar på det annat än möjligtvis donnationer från tittare av din stream.

Jag har spelat spelet sedan Open Beta och jag måste säga att spelet har väldigt stor potential, vi får se vad som händer nu efter första månaden av subscription, men som spelet är ju är det riktigt kul och jag personligen har samma "awesome" känsla som jag hade när jag spelade wow första gången 2006.

här är Materials Usage License

http://support.na.square-enix.com/rule.php?id=5382&la=1&tag=a...

och det som lägger krokben för professionella youtube recensenter etc är följande rad:

Guidelines for Videos
You may not monetize your video via the YouTube partner program or any similar programs on other video sharing sites.

Annars kul att du gillar spelet, hoppas att det blir bra, framför allt för FF fansens skull.
får bli att testa spelet när det obligatoriska server kaoset har lugnat ner sig


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Moderator | Testpilot
Skrivet av bionicman:
Skrivet av Hawake:
Skrivet av bionicman:

http://www.youtube.com/watch?v=ybJr3SDB42Y&amp;amp;feature=c4...

verkar inte som att lets play o dyl. kommer att vara tillåtet att streamas via sajter som youtube när det gäller detta lir
enligt Square Enix "material usage licence":/
hoppas dom backar.

Detta Gällde Under Early Acess och Beta Faserna eftersom att spelet låg under NDA då. Nu när spelet är släppt är det helt fritt fram att streama och filma/fota i spelet såvitt jag vet.

Men sen är det ju som alltid med licensavtalen om man läser dom riktigt noga att man inte får streama/fota/filma i spelet och tjäna pengar på det annat än möjligtvis donnationer från tittare av din stream.

Jag har spelat spelet sedan Open Beta och jag måste säga att spelet har väldigt stor potential, vi får se vad som händer nu efter första månaden av subscription, men som spelet är ju är det riktigt kul och jag personligen har samma "awesome" känsla som jag hade när jag spelade wow första gången 2006.

här är Materials Usage License

http://support.na.square-enix.com/rule.php?id=5382&la=1&tag=a...

och det som lägger krokben för professionella youtube recensenter etc är följande rad:

Guidelines for Videos
You may not monetize your video via the YouTube partner program or any similar programs on other video sharing sites.

Annars kul att du gillar spelet, hoppas att det blir bra, framför allt för FF fansens skull.
får bli att testa spelet när det obligatoriska server kaoset har lugnat ner sig

"FF fansens skull"

Skulle nog säga att vem som helst kan spela det här spelet. Jag är ett FF fan men gillar inte MMOs. Spelar FF för hur det spelas i "main serien", säg FF 5, 6, 7 som exempel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Förstår inte "FF fansens skull" alls. Hade betan och fann det inte speciellt relaterat för FF fan. FF har alltid handlat om stark singelplayer story, något som inte verkar möjlgt i ett MMO. Ersätt musiken (som var bra i FF IVX) med random musik, moogles med random varleser och du har ett random MMO. Å andra sidan då med tanke på hur Square enix jobbat de senare åren skulle jag säga att FF serien tappat mycket av sin känsla, något som XIV bidrar till.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:

Förstår inte "FF fansens skull" alls. Hade betan och fann det inte speciellt relaterat för FF fan. FF har alltid handlat om stark singelplayer story, något som inte verkar möjlgt i ett MMO. Ersätt musiken (som var bra i FF IVX) med random musik, moogles med random varleser och du har ett random MMO. Å andra sidan då med tanke på hur Square enix jobbat de senare åren skulle jag säga att FF serien tappat mycket av sin känsla, något som XIV bidrar till.

Det är en singleplayer story i spelet. Du måste bara ta hjälp av andra för att genomföra vissa saker, som instanserna osv. i cutscenes som uppstår rätt ofta så är det bara du, ingen annan spelare med.

Skrivet av Preath:
Skrivet av Vincent_graymore:

Förstår inte "FF fansens skull" alls. Hade betan och fann det inte speciellt relaterat för FF fan. FF har alltid handlat om stark singelplayer story, något som inte verkar möjlgt i ett MMO. Ersätt musiken (som var bra i FF IVX) med random musik, moogles med random varleser och du har ett random MMO. Å andra sidan då med tanke på hur Square enix jobbat de senare åren skulle jag säga att FF serien tappat mycket av sin känsla, något som XIV bidrar till.

Det är en singleplayer story i spelet. Du måste bara ta hjälp av andra för att genomföra vissa saker, som instanserna osv. i cutscenes som uppstår rätt ofta så är det bara du, ingen annan spelare med.

Ja men man har ingen story om sig själv. Man har inte någon unik story för sig själv. Alla som springer omkring är ju jag. Alla som vill tro och känna att det är final fantasy får göra det men de kan inte övertala mig. Detta är precis som vilket annat MMO som helst och GW, Star wars med flera har bättre del för berättande. Sedan är FF en av de serier som absolut inte behöver en multiplayerdel speciellt eftersom det snarare är så att det är SP som markerar att det är FF. Jag har dock aldrig varit ett fan av XI och knappt spelat det (iofs ungefär som jag spelar XIV eftersom jag bara spelat betan).


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

1
Skriv svar