Varför är det OK att diskriminera män?

Medlem
Varför är det OK att diskriminera män?

[http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4075510.aos#xto...]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[] ]

Visst, det är aftonlögnen men ställena existerar med sina bisarra, diskriminerande regler. Var är feministerna och deras vrål om jämlikhet? Varför är det OK att diskriminera män? Hade det varit det omvända hade Sverige exploderat...


signatur

I drank what?

Medlem

Ungefär som det är fel av mig att säga något diskriminerande om "mörkhyade" människor, men dem får säga vad dem vill om mig.


signatur

Rwa?

Medlem

Därför att vita män är alla avskum som bör utrotas snarast möjligt. I alla fall om man ska lita på medias bild

Medlem

Det hela grundar sig i att det en gång i tiden var tvärt om, man försökte då kompensera, vilket kanske fungerade bra till en början men har nu lett till överkompensation.

Det är ungefär lika dumt som kvotering.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skribent

Har lekt med tanken att gå på gym och har sneglat mot ett nyöppnat ställe här i stan. Visar sig att de har "tjejgym" i lokalen, och jag tänker inte stödja den typen av generaliserande strukturer.

Jag sympatiserar med problemen tjejer kan ställas inför när de gymmar, men lika lite som man kan förbjuda invandrare i en lokal för att "vi vill inte ha folk som stjäl här" så kan man inte förbjuda män för att "vi vill inte ha folk som raggar här". Generalisering är aldrig rätt och jag tror mer på läraren och genusforskaren i artikeln, som menar att man ska bygga inkluderande miljöer istället (som Friskis & Svettis).


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Det handlar inte om diskriminering av män, snarare ett (dåligt) försök till att tjäna pengar på att locka kvinnor till gymmet. Det är löjligt att blåsa upp det hela till mansdiskriminering när vi lever i ett samhälle som fortfarande inte är jämlikt, däremot så håller jag med om att det är en dålig idé.

Tjejgrupper inom träning passar bättre när det kommer till exempelvis kampsport, där män och kvinnor har rätt olika förutsättningar gällande exempelvis styrka.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Det handlar inte om diskriminering av män, snarare ett (dåligt) försök till att tjäna pengar på att locka kvinnor till gymmet. Det är löjligt att blåsa upp det hela till mansdiskriminering när vi lever i ett samhälle som fortfarande inte är jämlikt, däremot så håller jag med om att det är en dålig idé.

Tjejgrupper inom träning passar bättre när det kommer till exempelvis kampsport, där män och kvinnor har rätt olika förutsättningar gällande exempelvis styrka.

Jag vet du är feminist, men du kan inte på fullaste allvar mena att "män är ej tillåtna" INTE är diskriminering mot män!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Athaleos:

Det handlar inte om diskriminering av män, snarare ett (dåligt) försök till att tjäna pengar på att locka kvinnor till gymmet. Det är löjligt att blåsa upp det hela till mansdiskriminering när vi lever i ett samhälle som fortfarande inte är jämlikt, däremot så håller jag med om att det är en dålig idé.

Tjejgrupper inom träning passar bättre när det kommer till exempelvis kampsport, där män och kvinnor har rätt olika förutsättningar gällande exempelvis styrka.

Jag vet du är feminist, men du kan inte på fullaste allvar mena att "män är ej tillåtna" INTE är diskriminering mot män!

I en kontext där diskriminering mot män faktist var ett utbrett problem så hade jag inte argumenterat för något annat, här påpekar jag bara att det är löjligt att dra fram ett sånt här exempel och få det att låta som att "diskriminering mot män är OK" är någon slags generell sanning, vilket det givetvis inte är i det samhälle vi har idag(eller någonsin har haft).

Det jag menar på är att trådens rubrik får det att låta som att diskriminering mot just män är något utbrett och överhuvudtaget allmänt accepterat, vilket blåser upp det här problemet något ofantligt istället för att fokusera på de jämställdhetsproblem som faktist finns på exempelvis arbetsmarknaden.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är ju bara jävligt skönt med färre kvinnor på gymmet. Slipper jag bli distraherad.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Athaleos:

Det handlar inte om diskriminering av män, snarare ett (dåligt) försök till att tjäna pengar på att locka kvinnor till gymmet. Det är löjligt att blåsa upp det hela till mansdiskriminering när vi lever i ett samhälle som fortfarande inte är jämlikt, däremot så håller jag med om att det är en dålig idé.

Tjejgrupper inom träning passar bättre när det kommer till exempelvis kampsport, där män och kvinnor har rätt olika förutsättningar gällande exempelvis styrka.

Jag vet du är feminist, men du kan inte på fullaste allvar mena att "män är ej tillåtna" INTE är diskriminering mot män!

I en kontext där diskriminering mot män faktist var ett utbrett problem så hade jag inte argumenterat för något annat, här påpekar jag bara att det är löjligt att dra fram ett sånt här exempel och få det att låta som att "diskriminering mot män är OK" är någon slags generell sanning, vilket det givetvis inte är i det samhälle vi har idag(eller någonsin har haft).

Det jag menar på är att trådens rubrik får det att låta som att diskriminering mot just män är något utbrett och överhuvudtaget allmänt accepterat, vilket blåser upp det här problemet något ofantligt istället för att fokusera på de jämställdhetsproblem som faktist finns på exempelvis arbetsmarknaden.

Så ett problem måste vara utbrett i din värld, för att uppmärksammas? Du svarade inte på frågan heller, är detta, eller är detta inte diskriminering?

Du vet att det räcker med 1 tillfälle, så är det diskriminering. Eller så kan man starta en butik och säga "Kvinnor ej tillåtna" till de första 100, sedan kan man släppa in för då är en magisk gräns nådd med tillräckligt många för det ska räknas, eller hur tänker du?

2 fel gör inte 1 rätt. Jag förstår inte hur du kan försvara detta.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Det handlar inte om diskriminering av män, snarare ett (dåligt) försök till att tjäna pengar på att locka kvinnor till gymmet. Det är löjligt att blåsa upp det hela till mansdiskriminering när vi lever i ett samhälle som fortfarande inte är jämlikt, däremot så håller jag med om att det är en dålig idé.

Tjejgrupper inom träning passar bättre när det kommer till exempelvis kampsport, där män och kvinnor har rätt olika förutsättningar gällande exempelvis styrka.

Jag vill locka nynazister till mitt café, får jag då förbjuda judar på mitt café, då det är ett dåligt försök att tjäna pengar? Diskriminering är väl dåligt oavsett vem som diskrimineras? Eller är du så jävla pussy whipped? Tycker du kvotering är bra också?

Medlem

Haha, hatet man får mottaga som feminist är helt galet. Ja, OK, det är diskriminerande med en träningsanläggning som enbart är till för kvinnor, givetvis, jag menar bara på att det är ett litet problem i jämförelse med de mer allvarliga problem som finns. Däremot så överdriver ni problemet något fruktansvärt, visst, gymmet borde ta kritik för att det enbart riktar sig mot kvinnor och förhoppningsvis så ändras det senare till att alla är välkomna.

Det som ni misslyckas med att inse är dock hur marginellt det är problemet är i jämförelse med den ojämlikhet som existerar när Mirage skapar en tråd som heter "Varför är det ok att diskriminera män?" när det givetvis inte är "OK" att diskriminera någon. Min poäng är att ni fokuserar överdrivet mycket på det här för att få män att framstå som offer när det egentligen är kvinnor som får utstå mest orättvisor, misshandel, våldtäker etc.

Mr Hatisk(ditt namn säger allt), skön stil att gå på personangrepp genom att kalla mig pussy whipped, uppenbart försök att få mig förbannad, vilket du lyckades finfint med. Jag är inte "pussy whipped", jag vill bara ha ett jämlikt samhälle oavsett kön, ålder eller etnicitet.

ps: Jag är för övrigt för kvotering, men givetvis måste det finnas kompetenskrav.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Haha, hatet man får mottaga som feminist är helt galet. Ja, OK, det är diskriminerande med en träningsanläggning som enbart är till för kvinnor, givetvis, jag menar bara på att det är ett litet problem i jämförelse med de mer allvarliga problem som finns. Däremot så överdriver ni problemet något fruktansvärt, visst, gymmet borde ta kritik för att det enbart riktar sig mot kvinnor och förhoppningsvis så ändras det senare till att alla är välkomna.

Det som ni misslyckas med att inse är dock hur marginellt det är problemet är i jämförelse med den ojämlikhet som existerar när Mirage skapar en tråd som heter "Varför är det ok att diskriminera män?" när det givetvis inte är "OK" att diskriminera någon. Min poäng är att ni fokuserar överdrivet mycket på det här för att få män att framstå som offer när det egentligen är kvinnor som får utstå mest orättvisor, misshandel, våldtäker etc.

Mr Hatisk(ditt namn säger allt), skön stil att gå på personangrepp genom att kalla mig pussy whipped, uppenbart försök att få mig förbannad, vilket du lyckades finfint med. Jag är inte "pussy whipped", jag vill bara ha ett jämlikt samhälle oavsett kön, ålder eller etnicitet.

ps: Jag är för övrigt för kvotering, men givetvis måste det finnas kompetenskrav.

Men frågan var ju inte hur det diskrimineras i övrigt utan varför just detta är acceptabelt. Och hur är kvotering jämställt om alla ska behandlas lika oavsett kön, ålder och etnicitet?

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av Athaleos:

Haha, hatet man får mottaga som feminist är helt galet. Ja, OK, det är diskriminerande med en träningsanläggning som enbart är till för kvinnor, givetvis, jag menar bara på att det är ett litet problem i jämförelse med de mer allvarliga problem som finns. Däremot så överdriver ni problemet något fruktansvärt, visst, gymmet borde ta kritik för att det enbart riktar sig mot kvinnor och förhoppningsvis så ändras det senare till att alla är välkomna.

Det som ni misslyckas med att inse är dock hur marginellt det är problemet är i jämförelse med den ojämlikhet som existerar när Mirage skapar en tråd som heter "Varför är det ok att diskriminera män?" när det givetvis inte är "OK" att diskriminera någon. Min poäng är att ni fokuserar överdrivet mycket på det här för att få män att framstå som offer när det egentligen är kvinnor som får utstå mest orättvisor, misshandel, våldtäker etc.

Mr Hatisk(ditt namn säger allt), skön stil att gå på personangrepp genom att kalla mig pussy whipped, uppenbart försök att få mig förbannad, vilket du lyckades finfint med. Jag är inte "pussy whipped", jag vill bara ha ett jämlikt samhälle oavsett kön, ålder eller etnicitet.

ps: Jag är för övrigt för kvotering, men givetvis måste det finnas kompetenskrav.

Men frågan var ju inte hur det diskrimineras i övrigt utan varför just detta är acceptabelt. Och hur är kvotering jämställt om alla ska behandlas lika oavsett kön, ålder och etnicitet?

Den kvotering jag syftar på är jämställd mellan könen, där exempelvis styrelseposterna tillsätts efter kompetenskrav, oberoende av ålder och etnicitet. Utan kvotering är det väldigt svårt för kvinnor med samma kompetens eller högre än män att bli invalda i exempelvis styrelser, eftersom männen i styrelserna inte har samma förtroende för dessa(precis lika kompetenta) kvinnor.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Haha, hatet man får mottaga som feminist är helt galet. Ja, OK, det är diskriminerande med en träningsanläggning som enbart är till för kvinnor, givetvis, jag menar bara på att det är ett litet problem i jämförelse med de mer allvarliga problem som finns. Däremot så överdriver ni problemet något fruktansvärt, visst, gymmet borde ta kritik för att det enbart riktar sig mot kvinnor och förhoppningsvis så ändras det senare till att alla är välkomna.

Det som ni misslyckas med att inse är dock hur marginellt det är problemet är i jämförelse med den ojämlikhet som existerar när Mirage skapar en tråd som heter "Varför är det ok att diskriminera män?" när det givetvis inte är "OK" att diskriminera någon. Min poäng är att ni fokuserar överdrivet mycket på det här för att få män att framstå som offer när det egentligen är kvinnor som får utstå mest orättvisor, misshandel, våldtäker etc.

Mr Hatisk(ditt namn säger allt), skön stil att gå på personangrepp genom att kalla mig pussy whipped, uppenbart försök att få mig förbannad, vilket du lyckades finfint med. Jag är inte "pussy whipped", jag vill bara ha ett jämlikt samhälle oavsett kön, ålder eller etnicitet.

ps: Jag är för övrigt för kvotering, men givetvis måste det finnas kompetenskrav.

Vad har storleken av problemet med problemet att göra? Det handlar inte om storleken, det handlar om att det sker. Att du sedan försöker säga att "men titta på kvinnorna då?!" är bara ett dåligt försök att distrahera. En diskriminering är en diskriminering, oavsett storlek.

Du reagerar precis som jag tror om feminister "äh, det är ju bara män, vem bryr sig? titta på kvinnornas orättvisor!!"

Folk som du får mig att VILJA diskriminera. Men bara lite, för då är det ok, eller hur?


signatur

I drank what?

Medlem

Att jag får dig att "vilja" diskriminera är ett påstående så absurt att jag knappt kan tro att du skriver det, säger tillräckligt om nivån på den här diskussionen för att jag inte ska ge er mer uppmärlsamhet.

Grymt töntigt att kalla mig "pussy whipped" och att säga att jag provocerar någon till att "vilja" diskriminera, då vet man inget om utsatta kvinnors situation.

Adjö

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Att jag får dig att "vilja" diskriminera är ett påstående så absurt att jag knappt kan tro att du skriver det, säger tillräckligt om nivån på den här diskussionen för att jag inte ska ge er mer uppmärlsamhet.

Grymt töntigt att kalla mig "pussy whipped" och att säga att jag provocerar någon till att "vilja" diskriminera, då vet man inget om utsatta kvinnors situation.

Adjö

Jag har dock inte kallat dig något. Dock ditt försvar av diskriminering när du säger dig vara emot det provocerar mig. Att du sedan är blind för det är ditt problem.


signatur

I drank what?

Medlem

Skrämmande att läsa Athaleos kommentarer... Så krossad i flera kommentarer att jag nästan tycker synd om killen

Medlem
Skrivet av Cane:

Skrämmande att läsa Athaleos kommentarer... Så krossad i flera kommentarer att jag nästan tycker synd om killen

Tyvärr bekräftar han varenda "fördom" (jag skulle vilja kalla det "fakta") om feminister: Det är ok att diskriminera män och fakta/jämlikhet har ingen plats i en feminists världsbild.


signatur

I drank what?

FM-guru
F.d. Sisyr

Vad han försökte få fram är att artikeln du nämner är ingalunda kompatibel med eller bevisförande på påståendet att det är ok att diskriminera män. Om du med titeln inte menade i allmänhet utan just i detta fall är det helt ok, men du får gärna förtydliga det i så fall.

Det är inte ok att diskriminera män, men frågan är om denna fråga omfattas i diskrimineringslagen. Jag själv vet inte, men är ganska övertygad om att instanser som DO inte skulle ta upp ärendet. Detta då oavsett om det är män eller kvinnor som blir exkluderade.

Vidare ser jag inte felet med detta. Allt måste inte vara öppet för alla. Det hela känns lite som att sitta och gnälla på gaybarer för att de inte välkomnar heterosexuella.

Därtill ser jag gärna att grabbar som Cane ger fan i att komma med dylikt hormonstinna och elaka inlägg. Vill du diskutera får du gärna göra det, men att bara sitta och hetsa tillför inte något annat än irritation.

Vidare känns det hela som ett icke-problem. Jag får intrycket av att du, Mirage, är mer ute efter att skapa reaktioner än att faktiskt föra en diskussion. Du får ursäkta, men när man i en trådstart inte kommer med något mer än en simpel, provokativ frågeställning är det svårt att ta dig jätteseriöst.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vad han försökte få fram är att artikeln du nämner är ingalunda kompatibel med eller bevisförande på påståendet att det är ok att diskriminera män. Om du med titeln inte menade i allmänhet utan just i detta fall är det helt ok, men du får gärna förtydliga det i så fall.

Det är inte ok att diskriminera män, men frågan är om denna fråga omfattas i diskrimineringslagen. Jag själv vet inte, men är ganska övertygad om att instanser som DO inte skulle ta upp ärendet. Detta då oavsett om det är män eller kvinnor som blir exkluderade.

Vidare ser jag inte felet med detta. Allt måste inte vara öppet för alla. Det hela känns lite som att sitta och gnälla på gaybarer för att de inte välkomnar heterosexuella.

Därtill ser jag gärna att grabbar som Cane ger fan i att komma med dylikt hormonstinna och elaka inlägg. Vill du diskutera får du gärna göra det, men att bara sitta och hetsa tillför inte något annat än irritation.

Vidare känns det hela som ett icke-problem. Jag får intrycket av att du, Mirage, är mer ute efter att skapa reaktioner än att faktiskt föra en diskussion. Du får ursäkta, men när man i en trådstart inte kommer med något mer än en simpel, provokativ frågeställning är det svårt att ta dig jätteseriöst.

Att förbjuda någon deltaga/utnyttja något pga kön, etnicitet osv är diskriminering. Det går att läsa här. Sen om du tycker det är ett i-lands problem eller inte, det får stå till dig. För mig som gillar jämställdhet så blir jag lite upprörd med tanke på om det hade varit omvänt hade det blivit ett jävla liv för de stackars kvinnorna som BARA blir diskriminerade precis överallt!

Min frågeställning grundar sig i att ingen bryr sig om män blir diskriminerade men vid det omvända så är det katastrof. Det borde vara katastrof åt BÅDA hållen. Jag har då inte sett många gay barer som du säger som förbjuder heterosexuella, dock är de inte deras målgrupp. Det är helt ok, eftersom de inte diskriminerar.

Det jag inte förstår är varför folk ska protestera om att det är ett i-lands problem och att kvinnor minsann har det värre när män blir missgynnade. Varför är det så?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Att jag får dig att "vilja" diskriminera är ett påstående så absurt att jag knappt kan tro att du skriver det, säger tillräckligt om nivån på den här diskussionen för att jag inte ska ge er mer uppmärlsamhet.

Grymt töntigt att kalla mig "pussy whipped" och att säga att jag provocerar någon till att "vilja" diskriminera, då vet man inget om utsatta kvinnors situation.

Adjö

Stanna kvar snälla, så de här människorna får lära sig lite om hur världen ser ut utanför flashback.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cane:

Skrämmande att läsa Athaleos kommentarer... Så krossad i flera kommentarer att jag nästan tycker synd om killen

Tyvärr bekräftar han varenda "fördom" (jag skulle vilja kalla det "fakta") om feminister: Det är ok att diskriminera män och fakta/jämlikhet har ingen plats i en feminists världsbild.

Jag tycker ni blev krossade i denna tråd.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Cane:

Skrämmande att läsa Athaleos kommentarer... Så krossad i flera kommentarer att jag nästan tycker synd om killen

Tyvärr bekräftar han varenda "fördom" (jag skulle vilja kalla det "fakta") om feminister: Det är ok att diskriminera män och fakta/jämlikhet har ingen plats i en feminists världsbild.

Jag tycker ni blev krossade i denna tråd.

Tack, inte för att jag kan påstå att jag tar illa upp överhuvudtaget för att Cane tycker att jag blev krossad, det får han gärna tycka, då jag redan känner till hans åsikter gällande sådana här frågor.

Sisyr, precis som jag gissar att du redan vet så skapar dessa personer aldrig trådar för att föra en hälsosam diskussion, utan vill bara sprida sina åsikter utan att kunna se något större sammanhan utanför sin egen sfär.

Det är därför jag nämner kontexten, att den är så viktig, men om någon som egentligen inte vill diskutera, hittar "fakta" som stödjer eller kan användas för att stödja dennas åsikt så kommer en sådan individ inte ta till sig någon annan information, även när den vet att den har fel.

Det har väl med hygien att göra, de har tänkt på att hundratals människor kommer att sitta på samma ställe och använda samma cykel. Både män och kvinnor, i alla åldrar och med olika bakgrunder.

Medlem

Citatet som får diskussionen att falla.

"Vi välkomnar snälla män som inte tar över."

Även om jag tycker det var ett korkat sätt att säga att män också är välkomna....

Personligen. Ett problem jag ser i många feminister (inte alla) är att man gärna dra alla män över en kant när en enstaka person (man) har gjort något oacceptabelt. Det blir ofta skrivet om hur dåliga män är, hur de alltid ser ner på kvinnor och våldsför sig på dem osv. Istället för att enbart kritisera och vara arg på den enstaka mannen som gjorde brottet så blir det att man ställer all sin fokus på män i största allmänhet.

Jag tål inte sådant beteende. Alla män är inte idioter. Många är, men inte alla.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Anledningen till att det är OK att diskriminera män i just detta avseendet är ju att det finns MASSOR av Gym där män är välkomna det råder alltså ingen brist på gym där män kan känna sig välkomna. Dock så är det (uppenbarligen) en brist på gym dit kvinnor kan gå och känna sig välkomna.

"den diskrimineringslagstiftning som finns i dag omfattar inte missgynnande på grund av bristande tillgänglighet"
Allmänna frågor om diskriminering

Medlem

Därför att svensk lag per definition diskriminerar män. Lagstiftningen är ju inte ens lika mellan könen.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Därför att svensk lag per definition diskriminerar män. Lagstiftningen är ju inte ens lika mellan könen.

På vilket sätt då?


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Tja, finns många exempel. Här är ett: Om föräldrarna är ogifta är det helt upp till mamman att avgöra om pappan får dela vårdnaden.
Lästips angående ojämställda lagar bland könen: http://www.whyileftsweden.com/?p=315

123
Skriv svar