Copyswede gnuggar händerna

Medlem
Copyswede gnuggar händerna

I November i år släpps PS4:an, något som Per Gessle säkert längtar efter. Inte för att han tänker spela, det har jag ingen aning om. Men för att du nu tvingas betala avgift till Copyswede för din maskin. 1 krona per GB med ett maxtak på 80 kronor. Dessa pengar distribuerar sedan Copyswede ut till artister och andra upphovsmän. Det innebär att Copyswede kommer att dra in runt 160 miljoner kronor på enbart PC-försäljningen per år. Till detta tillkommer också Mp3-spelare, konsoler, lösa hårddiskar, surfplattor och SSD-enheter bland annat.

Man kan alltså räkna med 200 miljoner kronor minst varje år. Det är mycket pengar, 200 nya miljonärer per år faktiskt. Och det är ju alltid (o)trevligt med att system som tillåter människor att bara få pengar för något som kanske har hänt. Jag menar, du kanske privatkopierade Jill Johnsons nya skiva på din PS4. Eller hennes 10 år gamla skiva, det spelar ju ingen roll. Kontentan är att du uppenbarligen ska betala hur många gånger som helst för något du redan köpt. Och dessutom betala hur många gånger som helst för allt som du inte har köpt också.

Ersättningen gäller alltså privatkopiering. Det är märkligt att man ska ha betalt för det, när det mesta inte går att privatkopiera pga kopieringsskydd, som det dessutom är brottsligt att kringgå. Och varje år verkar Copyswede utökar sin portfolio av avgiftsbelagda manicker. Om tre år kanske du måste betala alla artister när du köper en ny mikro eller ett nytt kylskåp.

Så när du nu i November glatt sitter där i soffan och lirar på din Playstation, kom då ihåg att Gessle är ännu gladare. Du har just betalat hans nya Ferrari.

Fotnot; Nya avgifterna gäller från och med September. Apple och Samsung har valt att inte betala.

#blogg


signatur

Burn in the light.

Medlem
Copyswede gnuggar händerna

Grym kassako


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Makaber avgift.

Medlem

Ja, hela denna historien (tillsammans med alla torrentrelaterade ärende) visar hur hela denna lagstiftningen är ur fas med det morderna samhället. Det visar också hur politikerna hoppar i säng med privata intressen genom mutor, korruption och en chans att få frottera sig med kändisar.

Jag blir illamående.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Medlem

I lol'd


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Sverige i sitt esse, vi klagar, men ingen gör något, mig inräknat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar