Robot
Gone Home

Gone Home experimenterar med berättarteknik och vänder konventionerna ryggen. De som vågar testa något nytt har en trevlig liten historia att se fram emot.

#gone-home, #bioshock-infinite


Medlem
Gone Home

Kan inte annat än att hålla med recensionen, mycket annorlunda jämfört med andra spel, satt och spelade det häromdagen när det dessutom började regna och åska även utanför huset jag bor i, och hjälpte bara till att förstärka stämingen i spelet ytterligare (men sen kom en strömspik och datorn startade om och jag fick börja om från början)


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Det här finns på mac också om det är nån som undrar

Medlem

Det finns att köpa på deras sida http://www.gonehomegame.com/ Finns altså då till Mac, Windows och Linux. Verkar intressant

Moderator | Testpilot

Håller verkligen med om handlingen. Känndes verkligen med alla hemligheter att det bygger på något större men det föll platt på marken för mig. Twisten att spelet var över och när man fick reda på varför alla var borta osv kändes bara lamt.

Priset iallafall vid release gillar jag inte heller då det tog mig cirka 1tim 20min att klara.

Hur som haver är spelet inte dåligt, gillar bara inte hur det slutar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ett väldigt spännande och rörande spel, men på tok för dyrt med tanke på hur extremt kort det är, då det dessutom helt saknar replay value.

Medlem

Tog mig 3 timmar! Ej värt till priset det är nu på Steam, älskar när spel använder omgivningen till att berätta en historia, blir en abstrakt känsla kring det hela.

Medlem

OT-inlägg raderade.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

OT-inlägg raderade.

Missade jag nåt bra?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Spelet går tydligen att klara på under minuten. Kunde inte någon skrivit en novell istället?

Medlem

Får kika på detta då en bra story är det jag vill ha mest av ett spel.

Medlem

Jag älskade detta. Det var så vansinnigt bra. Rekommenderar alla till att spela genom det, utan tvekan värt det. Det ger lite insikt liksom.

En av mina bästa vänner är homosexuell, och jag kunde inte annat än att tänka på honom när jag spelade genom det. Framför allt så var igenkänningsfaktorn helt bisarr när jag hörde karaktärens syster beskriva hur hennes föräldrar förnekar allting in i det absurda. Det tog emot, eftersom det är någonting som händer jättemånga. Oerhört vackert spel.

Skribent
Skrivet av Management:

Spelet går tydligen att klara på under minuten. Kunde inte någon skrivit en novell istället?

Fast klarar man det under minuten så gör man inställningen att man automatiskt låser upp alla dörrar, och springer rakt in i sista rummet. Och gör man det har man helt missat poängen.

Angående novell så är det i princip en interaktiv sådan, men den hade inte fungerat i textform.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Management:

Spelet går tydligen att klara på under minuten. Kunde inte någon skrivit en novell istället?

Fast klarar man det under minuten så gör man inställningen att man automatiskt låser upp alla dörrar, och springer rakt in i sista rummet. Och gör man det har man helt missat poängen.

Angående novell så är det i princip en interaktiv sådan, men den hade inte fungerat i textform.

Håller med till hundra procent. Det här var en interaktiv novell, och hade absolut definitivt inte fungerat i textformat. Punkt slut.

Medlem
Skrivet av pAaz:

Tog mig 3 timmar! Ej värt till priset det är nu på Steam, älskar när spel använder omgivningen till att berätta en historia, blir en abstrakt känsla kring det hela.

Det är ju individuellt, jag uppskattar när spel är korta. Så länge de förmedlar hela berättelsen.

Alternativet är ju att fylla ut spelet med fler hjärndöda eldstrider eller osamanhängande puzzel.

Medlem

Väldigt stämningsfullt och det tog mig bara 2 timmar att gå igenom allting, varje låda och och varje utrymme. Rätt lagom för ett sånt här spel får jag väl tycka.

Riktigt spännande spel som höll mig djupt intresserad i berättelsen hela tiden. Och trots att det inte är ett skräckspel kändes stämningen smått skrämmande och ju längre in i berättelsen jag kom desto mer spänd satt jag.
Vid ett tillfälle hoppade jag nästan till men insåg direkt att det hängde ihop med en grej jag läst tidigare i en anteckning och vädret.

Även om jag inte kan relatera till någonting, mer än systerns intresse för '90s grunge, X-Files och TV-spel berörde spelet mig ändå och berättelsen var väldigt välskriven.

Det har nämnts att det kanske inte passat i textformat men däremot tror jag det gjort sig som film eller kortfilm. Och då med systerns texter som någon form av återblickar. Det är något jag hade kollat på i alla fall!

Medlem

Fan vad dåligt det här spelet var.

Spelade igenom det igår och jag hittade det mesta, öppnade till och med farbroderns safe. Det är egentligen inte alls intressant hur spelet berättar en historia med "bara" noter, rekvisita, miljöerna osv. I mean, sure, där är nog inte många spel som bara berättar sin historia på det sättet, men det är inget nytt att hitta en lapp eller se något föremål i ett spel som alluderar till någon annan händelse som skett i spelets värld. Detta kändes lite grann som att spela Silent Hill Shattered Memories, fast utan allt det som gör det spelet ännu mer intressant.

Jag förstår mig inte hur detta spelet ska kosta 20 euro egentligen och jag förstår inte motiveringarna till de höga betygen. Bara för de "vågade" berätta något vardagligt och mer tråk-verkligt? Där är jättemånga böcker som gör det men man ser inte recensenterna sätta toppbetyg för det - såvida de inte är i samma kvalite som t.ex. Alice Munros berättelser, vilket det här spelet var så otroligt långtifrån det kan vara, detta var verkligen på så dålig och (om inte för-)gymnasial nivå som det kan vara

*Det är bara inom gaming-världen sånt här kan ske. Om nån skrev en realistisk och tankeväckande bok om andra världskriget hela vägen till slutet och avslutade med att en drake äter upp alla så hade det inte fått nobel-pris heller bara för det bryter mot konventionerna.

*(jag jämför med hur spelet hade en kuslig stämning men det visa sig att där inte var en skräcktwist i slutet, woop-de-doopi-doo, OJ VAD REVOLUTIONERANDE)

Och jag bryr mig inte om spoilers, köp inte det. Se det på youtube istället. Så roligt är det inte att leka spökjakt i Gone Home-huset.

1
Skriv svar