Jämställdhet – ointressant för svenska utvecklare?

Robot
Jämställdhet – ointressant för svenska utvecklare?

När Dataspelsbranschen bjuder svenska spelutvecklare till utbildningsdag om det glödheta ämnet jämställdhet blir uppslutningen... sval. Obegripligt, tycker Thomas Arnroth.

#dataspelsbranschen, #tropes-vs-women-in-videogames, #killer-is-dead, #avalanche-studios, #paradox-interactive, #risen, #prince-of-persia, #need-for-speed, #dice, #king, #starbreeze, #paradox


Medlem
Jämställdhet – ointressant för svenska utvecklare?

Som vanligt, klockrent!

Medlem

Jag tycker det är överdrivet med politiskt korrekta artiklar på FZ och skribenter som sig själva som vita riddare på moralens höga hästar.

Spel har t.o.m. fått minus i recensionen för att det fanns någon i spelet med stora bröst, som att det skulle vara det värsta, eller ens något dåligt, i ett spel där det dödas hej vilt.

Och ja, i relation till de tusentals faktiskt riktiga problem som finns i världen som man kan engagera sig i, och som drabbar personers liv och hälsa, så ter sig stora bröst i ett låtsas underhållningsspel som något tämligen ointressant "problem" att engagera sig i.

Medlem

Ingen bryr sig helt enkelt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Herregud... Feminismen hotar verkligen spelbranschen.

Var det sån här dynga jag blev supporter för?

Medlem

Jag tror att det är speljournalisterna som ska passa sig för att försöka klämma in för mycket värderingar i sina recensioner, de riskerar att tappa sin trovärdighet. I min ungdom visste man att ett spel som fick 95% eller 5/5 var ett skitbra spel som man måste köpa. Idag är folk mer skeptiska tror jag. Det riskerar att sluta som film och filmrecensenter, folk vet att det recensenterna tycker är bra - är skit (med vissa undantag).
Jag har inga problem med mer jämställdhet i spel etc. men det får helt enkelt inte vara avgörande för betyget.


signatur

yolo

Medlem

Man blir ju mörkrädd av kommentarerna här...

Medlem

Det är en vikitg debatt med jämställdheten men det hela handlar om pengar. Skriver någon en recension där betyget dras ner av att recensenten vill ta billiga feminist poäng så tror jag det gör mer folk nyfikna. Sen säger ju poängen 70/100 ingenting om spelet utan man måste läsa texten som är recensentens egen åsikt om spelet och tro det eller ej men vi är olika som människor och gillar därför olika saker.

Sen vet jag inte om just Anita ska räknas in i gruppen av duktiga kvinnor i spelbranchen med tanke på hur dåligt underbyggd hennes teser är i sin videoserie. Hon har verkligen visat sig vara en mästare i att "trolla" alla galningar på mans sidan och gett vatten på kvarn till alla galningar på feminist sidan. Det är alltså galningar på båda sidorna av debatten vilket gör att vi som sitter i mitten stirrar ner i golvet och skakar våra huvuden över hur båda sidorna triggar varandra till dumheter.

Sen kommer det med kulturella skillnader in i allt. Japan och Sverige har väldigt olika åsikter om vad som anses okej och inte.

Men men det är bra att vi tar slaget här i Sverige för detta kommer verkligen hjälpa alla andra kvinnor i världen, som lever under förtryck, om vi här i vårt lilla land får jämställda spel.

Medlem

Visst är det viktigt att arbeta mot jämställdhet, men att kalla Anita Sarkeesian kunnig inom spel är vet ja inte om ja kan hålla med om. Hennes Youtube klipp är inte direkt fakta sanna inte ens fakta om spelen hon pratar om stämmer.
Sen kan man undra vart alla pengar hon fick från kickstarter tog vägen för till spel och grundlig analys gick dom inte till.

Medlem
Skrivet av Paladia:

Jag tycker det är överdrivet med politiskt korrekta artiklar på FZ och skribenter som sig själva som vita riddare på moralens höga hästar.

Spel har t.o.m. fått minus i recensionen för att det fanns någon i spelet med stora bröst, som att det skulle vara det värsta, eller ens något dåligt, i ett spel där det dödas hej vilt.

Och ja, i relation till de tusentals faktiskt riktiga problem som finns i världen som man kan engagera sig i, och som drabbar personers liv och hälsa, så ter sig stora bröst i ett låtsas underhållningsspel som något tämligen ointressant "problem" att engagera sig i.

Så du säger att skribenterna på FZ ska springa ut och fånga bovar?

Alla gör sin del i samhället, vi kan inte bara kolla bort från några problem bara "för att det finns värre". Det är samma princip som småbarn använder... "Men han började!"

Eller om jag ska göra ett tydligare exempel:

Polisen i Sverige bör inte få använda sina vapen för att fånga tjuvar när det pågår krig i arabländerna.

Det hänger bara inte ihop, mycket ologiskt.

Medlem

Om jag hade vart spelutvecklare hade jag nog tänkt i stil med "jaha det här kan vara intressant. Vilka är det som kommer ha föredrag? Anita sa.....jag misstog mig, detta föredrag kommer vara så vinklat att det kommer vara ett stort skämt. NEXT! "

Medlem

Det här med jämställdhet verkar många ha problem med.
För mig känns det uppenbart att respektera och behandla båda könen likadant.
Tydligen är det många som inte håller med, dock.

Inaktiv
Skrivet av Paladia:

Jag tycker det är överdrivet med politiskt korrekta artiklar på FZ och skribenter som sig själva som vita riddare på moralens höga hästar.

Spel har t.o.m. fått minus i recensionen för att det fanns någon i spelet med stora bröst, som att det skulle vara det värsta, eller ens något dåligt, i ett spel där det dödas hej vilt.

Och ja, i relation till de tusentals faktiskt riktiga problem som finns i världen som man kan engagera sig i, och som drabbar personers liv och hälsa, så ter sig stora bröst i ett låtsas underhållningsspel som något tämligen ointressant "problem" att engagera sig i.

Vore det inte diskriminerande mot kvinnor med stora bröst om dom aldrig fick synas i film eller spel?
Håller inte hela den här grejen med feminism på att spåra ur totalt?
I många länder saknar kvinnor allt som kan kallas rätt och i Sverige skriker feministerna om att figuren på övergångställeskylten är en man, snacka om felprioritering med resurser.
Snart får det inte släppas en film eller ett spel utan att precis varenda avart av jordens samlade mångfald finns representerad och dessutom ur en positiv vinkel.
Nää.. nu får det f*n vara nog med dumheterna.

Medlem

Jämställdhet kommer aldeig existera i en trångsynt värld, ett skömt att predika om det.

Medlem

I svensk media är offermentalitetsfeminismen allestädes närvarande, i verkligheten har folk viktigare saker att oroa sig för.

Detta verkar chockera journalister till den milda grad att man måste fråga sig om dom lever i en annan värld än oss andra.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jämställdhet handlar inte, som många tycks tro, om att vi kvinnor tycker att det är störigt när spelkaraktärer har stora bröst. Det handlar om att i spel representeras samtliga typer av kvinnor av en enda spelfigur, ofta en npc, som oftast tilldelas stereotypiskt kvinnliga egenskaper. Det handlar också om att kvinnliga spelfigurer oftare är passiva deltagare och objektifieras i den mening att de är till för att ses på, tas på, räddas etc, medan manliga spelfigurer oftast är aktiva och är de som ser, tar, räddar (även om det också många gånger är en problematisk bild av "manlighet" som uppvisas i spel, vad gäller utseende, reaktioner på saker som händer och beteende; samtidigt är det positivt att agera, negativt att vara overksam).

Jämställdhet handlar heller inte, som ännu fler tycks tro, om att spel ska göras enbart på kvinnors villkor, där manliga spelfigurer hänvisas till periferin och de traditionella stereotypiska könsrollerna spegelvänds. Det handlar om att bilden av kvinnor blir nyanserad, något som först kan uppnås när det blir fler kvinnliga spelfigurer i ett och samma spel, och/eller när fler spel använder sig av kvinnlig huvudfigur.

Jämställdhet handlar också om att även den manliga spelfigurerna nyanseras. Det kanske är läge för andra typer av spelhjältar än vita väderbitna män med skäggstubb som aldrig ser andra utvägar än våld för att lösa problem.

Självklart är det en pengafråga också. Precis som andra underhållningsbranscher är man rädd för att ändra på ett vinnande koncept. Samtidigt förlorar man knappast på att som i Avengers och The Dark Knight Rises faktiskt skriva kvinnliga roller som agerande och tänkande varelser som kan ta vara på sig själva. De är dessutom snygga och sexiga - precis som de manliga rollerna. Att vara sexig är nämligen inte detsamma som att vara sexualiserad.

Medlem
Skrivet av TIPP_X:

Visst är det viktigt att arbeta mot jämställdhet, men att kalla Anita Sarkeesian kunnig inom spel är vet ja inte om ja kan hålla med om. Hennes Youtube klipp är inte direkt fakta sanna inte ens fakta om spelen om pratar om stämmer.
Sen kan man undra vart alla pengar hon fick från kickstarter tog vägen för till spel och grundlig analys gick dom inte till.

Smink kostar pengar


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

jkw
Medlem
Skrivet av Qvisten:

Orka inte ens läsa igenom artikeln. Så jäkla trött på det här med jämställdhet och feminist mög.

Säger som Paolo Roberto
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=...

Han har ju så jävla rätt i det han säger!

Jämställdhet i Sverige handlar inte längre om jämställdhet, utan att det är könet som har fått fokus.

Sedan att säga att kvinnor tjänar mindre än män är ett tröttsamt argument som ingen har konkreta källor till. Det finns lite statistik att tillgå, men den tar inte med den största faktorn vid lönesättning; förhandlingsförmåga.

Och det finns det också studier på, att kvinnor (per natur) är mer nöjd med läget, medans män strävar efter mer (rent generellt).

Så släpp jämställdhetssargen och fokusera på det viktigaste istället, kompetensen!

Medlem

Man kanske börjar bli för gammal för FZ, fan bara småglin som postar här. Märks klart och tydiligt, väx upp för fan. Eller dra tillbaka till flashback där ni kom ifrån.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Maria Myhr:

Jämställdhet handlar inte, som många tycks tro, om att vi kvinnor tycker att det är störigt när spelkaraktärer har stora bröst. Det handlar om att i spel representeras samtliga typer av kvinnor av en enda spelfigur, ofta en npc, som oftast tilldelas stereotypiskt kvinnliga egenskaper. Det handlar också om att kvinnliga spelfigurer oftare är passiva deltagare och objektifieras i den mening att de är till för att ses på, tas på, räddas etc, medan manliga spelfigurer oftast är aktiva och är de som ser, tar, räddar (även om det också många gånger är en problematisk bild av "manlighet" som uppvisas i spel, vad gäller utseende, reaktioner på saker som händer och beteende; samtidigt är det positivt att agera, negativt att vara overksam).

Jämställdhet handlar heller inte, som ännu fler tycks tro, om att spel ska göras enbart på kvinnors villkor, där manliga spelfigurer hänvisas till periferin och de traditionella stereotypiska könsrollerna spegelvänds. Det handlar om att bilden av kvinnor blir nyanserad, något som först kan uppnås när det blir fler kvinnliga spelfigurer i ett och samma spel, och/eller när fler spel använder sig av kvinnlig huvudfigur.

Jämställdhet handlar också om att även den manliga spelfigurerna nyanseras. Det kanske är läge för andra typer av spelhjältar än vita väderbitna män med skäggstubb som aldrig ser andra utvägar än våld för att lösa problem.

Självklart är det en pengafråga också. Precis som andra underhållningsbranscher är man rädd för att ändra på ett vinnande koncept. Samtidigt förlorar man knappast på att som i Avengers och The Dark Knight Rises faktiskt skriva kvinnliga roller som agerande och tänkande varelser som kan ta vara på sig själva. De är dessutom snygga och sexiga - precis som de manliga rollerna. Att vara sexig är nämligen inte detsamma som att vara sexualiserad.

Saken är att det finns spel för alla, visst så är spelen överrepresenterade av hårda våldsbenägna män, men man kan göra ett aktivt val att strunta i dom spelen. Sen vad är det för fel med spel där man räddar sin älskade? Jag förstår inte problematiken i det? Ser du på samma sätt på spelen som man är en kvinnlig karaktär som räddar en manlig?

Medlem
Skrivet av Qvisten:

Orka inte ens läsa igenom artikeln. Så jäkla trött på det här med jämställdhet och feminist mög.

Säger som Paolo Roberto
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=...

Artikeln är lite meningslös, jag förstår inte riktigt varför det finns tre sidor när man inte ens förstår poängen med den.

Däremot är sexism faktiskt ett problem som stör även mig ibland. I många berättelser har man protagonisten, han är tuff, strider mycket. Sen vill man få fram protagonistens känslosamma sida. Så vad gör man? Lägger in ett objekt (en kvinna) som blir kär i honom.

Inte många tänker på hur en-dimensionella de flesta kvinnor är i spel, men det stör iallafall mig. För mig känns fel att spela sådana spel eller titta på sådana serier (som harem animes).

Och nej, jag håller inte med Anita Sarkeesian, hon är en idiot. Och jag är absolut ingen feminist. Det känns bara som att författarna förutsätter att spelaren är en ensam idiot som inte ser genom orealistiska romanser. Det blir så pinsamt när man spelar sådana spel och jag känner mig kränkt.

Medlem
Skrivet av Qvisten:

Orka inte ens läsa igenom artikeln. Så jäkla trött på det här med jämställdhet och feminist mög.

Säger som Paolo Roberto
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=...

Haha, lyssnade precis på videon, så bra sagt av honom.

Jag vill bara förtydliga att jag inte är en av dem som tycker att män och kvinnor är likadana. Rosa är tjejigt osv.

Däremot är jag trött på en-dimensionella karaktärism bland kvinnliga karaktärer.

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Saken är att det finns spel för alla, visst så är spelen överrepresenterade av hårda våldsbenägna män, men man kan göra ett aktivt val att strunta i dom spelen. Sen vad är det för fel med spel där man räddar sin älskade? Jag förstår inte problematiken i det? Ser du på samma sätt på spelen som man är en kvinnlig karaktär som räddar en manlig?

1) Jag spelar helst actionrollspel, och där är manlig spelfigur överrepresenterad. Därför spelar jag hellre de spel jag tycker om som helhet och delger min åsikt om hur ett delvis bra spel kan göras ännu bättre när det gäller kvinnoframställning. Jag anser inte att spel med stereotypisk/ointressant kvinnoframställning överlag är dåliga per se, men visst drar det ner betyget eftersom det är en del av spelupplevelsen.

2) Det är inget fel på att rädda en älskad, det kan ge väldigt starka spelupplevelser. Det är variationen som saknas. Om den jag räddar är en intressant figur, som när jag i rollen som Geralt måste hjälpa Triss Merrigold i The Witcher (man som räddar kvinna alltså) så är det ändå en figur som klarar sig själv - och som dessutom räddar Geralt några gånger. Jag hade inte känt samma driv att rädda en person som endast är där för att räddas (som fallet tycks vara i Deus Ex: Human Revolution, jag förstod ärligt talat inte varför jag skulle bry mig om henne (och i ärlighetens namn spelade jag inte särskilt länge heller men min make var av samma åsikt)).

Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Herregud... Feminismen hotar verkligen spelbranschen.

Var det sån här dynga jag blev supporter för?

Thomas Arnroth och Kerstin Alex är de två enda anledningarna jag inte är supporter. Tror och hoppas andra tänker likadant när det kommer upp sån här PK smörja gång på gång endast för att få klicks.

Inaktiv
Skrivet av Maria Myhr:

Jämställdhet handlar inte, som många tycks tro, om att vi kvinnor tycker att det är störigt när spelkaraktärer har stora bröst. Det handlar om att i spel representeras samtliga typer av kvinnor av en enda spelfigur, ofta en npc, som oftast tilldelas stereotypiskt kvinnliga egenskaper. Det handlar också om att kvinnliga spelfigurer oftare är passiva deltagare och objektifieras i den mening att de är till för att ses på, tas på, räddas etc, medan manliga spelfigurer oftast är aktiva och är de som ser, tar, räddar (även om det också många gånger är en problematisk bild av "manlighet" som uppvisas i spel, vad gäller utseende, reaktioner på saker som händer och beteende; samtidigt är det positivt att agera, negativt att vara overksam).

Jämställdhet handlar heller inte, som ännu fler tycks tro, om att spel ska göras enbart på kvinnors villkor, där manliga spelfigurer hänvisas till periferin och de traditionella stereotypiska könsrollerna spegelvänds. Det handlar om att bilden av kvinnor blir nyanserad, något som först kan uppnås när det blir fler kvinnliga spelfigurer i ett och samma spel, och/eller när fler spel använder sig av kvinnlig huvudfigur.

Jämställdhet handlar också om att även den manliga spelfigurerna nyanseras. Det kanske är läge för andra typer av spelhjältar än vita väderbitna män med skäggstubb som aldrig ser andra utvägar än våld för att lösa problem.

Självklart är det en pengafråga också. Precis som andra underhållningsbranscher är man rädd för att ändra på ett vinnande koncept. Samtidigt förlorar man knappast på att som i Avengers och The Dark Knight Rises faktiskt skriva kvinnliga roller som agerande och tänkande varelser som kan ta vara på sig själva. De är dessutom snygga och sexiga - precis som de manliga rollerna. Att vara sexig är nämligen inte detsamma som att vara sexualiserad.

Tack för att du bidrar med ett intelligent inlägg, till skillnad från de lågpannor här som inte ens orkar läsa artikeln och sedan citerar Pablo Roberto.

Jämställdhet är tydligen inte viktigt för vissa. Nej, det är ju lätt å säga när man sitter där som vit man och säger att det inte finns några problem när man inte är en utav de drabbade. Jag verkligen hatar när det kommer sådana här artiklar för det tar fram det värsta i folk. Sidor man normalt inte ser och det är bevis nog för att nog FA-AN är feminismen nödvändig i samhället. Det skrämmer mig hur vidrigt gammalmodiga och bakåtsträvande vissa är.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Snart orkar jag inte med detta jävla tjatet mer...

Medlem

Tycker också det är jävligt ointressant det där..

Medlem

Är så förbannat trött på PKismen i Sverige. På kvoteringen som "jämställdheten" för med sig. Jag är för starka och trovärdiga kvinnliga superhjältar i spel. Men allt tjat kring den här debatten är jag så less på. Varje gång jag stöter på en karaktär som typ Alyx från HL2 så tänker jag "Nice, hon känns ändå trovärdig", men jag pallar inte blåssa upp mig så fort jag stöter på en storbystad bimbo helt utan personlighet, för helt ärligt, hur ofta stöter man inte på manliga karaktärer som är helt oihågkomliga?


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem
Skrivet av Maria Myhr:

Jämställdhet handlar inte, som många tycks tro, om att vi kvinnor tycker att det är störigt när spelkaraktärer har stora bröst. Det handlar om att i spel representeras samtliga typer av kvinnor av en enda spelfigur, ofta en npc, som oftast tilldelas stereotypiskt kvinnliga egenskaper. Det handlar också om att kvinnliga spelfigurer oftare är passiva deltagare och objektifieras i den mening att de är till för att ses på, tas på, räddas etc, medan manliga spelfigurer oftast är aktiva och är de som ser, tar, räddar (även om det också många gånger är en problematisk bild av "manlighet" som uppvisas i spel, vad gäller utseende, reaktioner på saker som händer och beteende; samtidigt är det positivt att agera, negativt att vara overksam).

Jämställdhet handlar heller inte, som ännu fler tycks tro, om att spel ska göras enbart på kvinnors villkor, där manliga spelfigurer hänvisas till periferin och de traditionella stereotypiska könsrollerna spegelvänds. Det handlar om att bilden av kvinnor blir nyanserad, något som först kan uppnås när det blir fler kvinnliga spelfigurer i ett och samma spel, och/eller när fler spel använder sig av kvinnlig huvudfigur.

Jämställdhet handlar också om att även den manliga spelfigurerna nyanseras. Det kanske är läge för andra typer av spelhjältar än vita väderbitna män med skäggstubb som aldrig ser andra utvägar än våld för att lösa problem.

Självklart är det en pengafråga också. Precis som andra underhållningsbranscher är man rädd för att ändra på ett vinnande koncept. Samtidigt förlorar man knappast på att som i Avengers och The Dark Knight Rises faktiskt skriva kvinnliga roller som agerande och tänkande varelser som kan ta vara på sig själva. De är dessutom snygga och sexiga - precis som de manliga rollerna. Att vara sexig är nämligen inte detsamma som att vara sexualiserad.

Preach! Sammanfattar allt väldigt bra.

Medlem

Jämställdhet är bra, feminism dåligt.


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Skriv svar