Prison Architect i alpha 13

Medlem
Skrivet av maucau:
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av Propy:
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av MrX:
Skrivet av Jakobinklubben:

För det priset förväntar man sig mer.

o_O ?

Alpha = Inte färdigt, allt som ska vara i spelet är inte där än. Där av alpha ^_^ Om du inte visste det

Precis...och det kanske var just det som var Jakobinklubbens poäng?

Är det rimligt att man betalar ens i närheten av fullt pris för ett spel som är så pass ofärdigt?

Om man nu faktiskt betalar för att vara alpha- eller betatestare och samtidigt finasierar utvecklaren så långt i förskott, borde man då inte få köpa det till ett betydligt billigare pris?

SE

det är väl inget högt pris!? Ett färdigt spel kostar oftast 3-4 ggr mer. Här får du väl ändå det färdiga spelet när det släpps, eller?

För det första så är det nog bara relevant att jämföra med fullpriset på spelet i fråga när det släpps, inte jämfört med vad andra titlar kostar.

Sedan ska man nog inte ta hänsyn till eventuell tillfälliga rabatter heller, då spelet sannolikt kommer att rabatteras lika mycket, om inte mer, efter att det har släppts.

Slutligen så kvarstår det faktum att du betalar för att alpha- eller betatesta ett spel och dessutom ovanpå detta finansierar utvecklaren långt i förskott för ett spel du inte ens vet är eller kommer bli bra, oavsett hur myket de än lyssnar på testarnas synpunkter.

Dessutom så är det sistnämnda långifrån någon garanti, då jag själv varit med i ett flertal slutna betor där det inte skett några förändringar i spelet trots att massiv feedback föreslagit det. Så argumentet att "man har möjlighet att påverka spelets utveckling" är inte ett särskilt tillförlitligt sådant eftersom dina synpunkter lika väl kan ignoreras totalt.

SE

Spelet har patchats varje månad (runt den 30:e) sen jag köpte det i maj. Så det händer saker hela tiden. Jag har hört, men det kan vara ett rykte, att utvecklarna har sagt ett högt pris på alphan med flit. För att hålla gnällspikarna borta. De vill ha testare som vill ha spelet helt enkelt. Det är ju dem som kommer ge feedback som är intressant.

Vet inte vad som är värst; att utvecklarna faktiskt skulle använda det som en ursäkt för att sätta ett högre pris, eller att folk skulle tro på det och till och med acceptera det.

Du kan ju intala dig det, men ett högre pris har knappast den effekten, snarare så ökar det folks känsla av att utvecklarna är "skyldiga" dem något och så kommer de gnälla av den anledningen när spelet inte blir som de förväntar sig.

De sätter ett högt pris för att de KAN, p.g.a. att det finns folk som du som går på det och därmed få in stora summor pengar i förskott. Att tro någonting annat är tämligen naivt.

Skrivet av maucau:

Så behåll dina pengar du så kan vi andra spela på. Jag har lagt ner 22 timmar och min flickvän har lagt ner 54 timmar på spelet, vilket är mångdubbelt mot vad vi lagt ner på SimShitty som kostade dubbelt så mycket.

Så ni har alltså bägge två inte bara lagt ner massor av timmar på att testa spelet åt utvecklarna, men ni har dessutom betalat ett högt (som du själv bedömde det) pris för det i förskott?

Du försöker få det hela till något positivt (vilket är en naturlig försvarsmekanism när man investerat tid och pengar som ni har), men tyvärr så bevisar du bara min poäng.

SE

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av maucau:
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av Propy:
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av MrX:
Skrivet av Jakobinklubben:

För det priset förväntar man sig mer.

o_O ?

Alpha = Inte färdigt, allt som ska vara i spelet är inte där än. Där av alpha ^_^ Om du inte visste det

Precis...och det kanske var just det som var Jakobinklubbens poäng?

Är det rimligt att man betalar ens i närheten av fullt pris för ett spel som är så pass ofärdigt?

Om man nu faktiskt betalar för att vara alpha- eller betatestare och samtidigt finasierar utvecklaren så långt i förskott, borde man då inte få köpa det till ett betydligt billigare pris?

SE

det är väl inget högt pris!? Ett färdigt spel kostar oftast 3-4 ggr mer. Här får du väl ändå det färdiga spelet när det släpps, eller?

För det första så är det nog bara relevant att jämföra med fullpriset på spelet i fråga när det släpps, inte jämfört med vad andra titlar kostar.

Sedan ska man nog inte ta hänsyn till eventuell tillfälliga rabatter heller, då spelet sannolikt kommer att rabatteras lika mycket, om inte mer, efter att det har släppts.

Slutligen så kvarstår det faktum att du betalar för att alpha- eller betatesta ett spel och dessutom ovanpå detta finansierar utvecklaren långt i förskott för ett spel du inte ens vet är eller kommer bli bra, oavsett hur myket de än lyssnar på testarnas synpunkter.

Dessutom så är det sistnämnda långifrån någon garanti, då jag själv varit med i ett flertal slutna betor där det inte skett några förändringar i spelet trots att massiv feedback föreslagit det. Så argumentet att "man har möjlighet att påverka spelets utveckling" är inte ett särskilt tillförlitligt sådant eftersom dina synpunkter lika väl kan ignoreras totalt.

SE

Spelet har patchats varje månad (runt den 30:e) sen jag köpte det i maj. Så det händer saker hela tiden. Jag har hört, men det kan vara ett rykte, att utvecklarna har sagt ett högt pris på alphan med flit. För att hålla gnällspikarna borta. De vill ha testare som vill ha spelet helt enkelt. Det är ju dem som kommer ge feedback som är intressant.

Vet inte vad som är värst; att utvecklarna faktiskt skulle använda det som en ursäkt för att sätta ett högre pris, eller att folk skulle tro på det och till och med acceptera det.

Du kan ju intala dig det, men ett högre pris har knappast den effekten, snarare så ökar det folks känsla av att utvecklarna är "skyldiga" dem något och så kommer de gnälla av den anledningen när spelet inte blir som de förväntar sig.

De sätter ett högt pris för att de KAN, p.g.a. att det finns folk som du som går på det och därmed få in stora summor pengar i förskott. Att tro någonting annat är tämligen naivt.

Skrivet av maucau:

Så behåll dina pengar du så kan vi andra spela på. Jag har lagt ner 22 timmar och min flickvän har lagt ner 54 timmar på spelet, vilket är mångdubbelt mot vad vi lagt ner på SimShitty som kostade dubbelt så mycket.

Så ni har alltså bägge två inte bara lagt ner massor av timmar på att testa spelet åt utvecklarna, men ni har dessutom betalat ett högt (som du själv bedömde det) pris för det i förskott?

Du försöker få det hela till något positivt (vilket är en naturlig försvarsmekanism när man investerat tid och pengar som ni har), men tyvärr så bevisar du bara min poäng.

SE

Jag har haft roligt. Du kan slippa om du vill. Det var en chansning när jag köpte det, men tyckte det såg roligt ut när jag kollade på nån timmes let's play på youtube. Man köpte ju inte grisen i säcken. Om du tycker det verkar shady, låt bli.
Jag har ungefär 90 spel på mitt steamkonto, jag har köpt massor av spel till mycket högre pris och inte vart lika nöjd. Rage, CoD:blops, SimCity, Far Cry 3, Krater, Mass effect (yeah I said it), Star Drive, Torchlight 2. Att jag skulle få stockholmssyndrom av just det här spelet tycker jag verkar mycket märkligt. Det här är inte på något vis värre än att förboka spel eller köpa dem på releasedagen.

Inaktiv

För femtio spänn, får man ett färdigt och mycket bättre spel i samma genre: Evil Genius.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av maucau:
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av maucau:
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av Propy:
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av MrX:
Skrivet av Jakobinklubben:

För det priset förväntar man sig mer.

o_O ?

Alpha = Inte färdigt, allt som ska vara i spelet är inte där än. Där av alpha ^_^ Om du inte visste det

Precis...och det kanske var just det som var Jakobinklubbens poäng?

Är det rimligt att man betalar ens i närheten av fullt pris för ett spel som är så pass ofärdigt?

Om man nu faktiskt betalar för att vara alpha- eller betatestare och samtidigt finasierar utvecklaren så långt i förskott, borde man då inte få köpa det till ett betydligt billigare pris?

SE

det är väl inget högt pris!? Ett färdigt spel kostar oftast 3-4 ggr mer. Här får du väl ändå det färdiga spelet när det släpps, eller?

För det första så är det nog bara relevant att jämföra med fullpriset på spelet i fråga när det släpps, inte jämfört med vad andra titlar kostar.

Sedan ska man nog inte ta hänsyn till eventuell tillfälliga rabatter heller, då spelet sannolikt kommer att rabatteras lika mycket, om inte mer, efter att det har släppts.

Slutligen så kvarstår det faktum att du betalar för att alpha- eller betatesta ett spel och dessutom ovanpå detta finansierar utvecklaren långt i förskott för ett spel du inte ens vet är eller kommer bli bra, oavsett hur myket de än lyssnar på testarnas synpunkter.

Dessutom så är det sistnämnda långifrån någon garanti, då jag själv varit med i ett flertal slutna betor där det inte skett några förändringar i spelet trots att massiv feedback föreslagit det. Så argumentet att "man har möjlighet att påverka spelets utveckling" är inte ett särskilt tillförlitligt sådant eftersom dina synpunkter lika väl kan ignoreras totalt.

SE

Spelet har patchats varje månad (runt den 30:e) sen jag köpte det i maj. Så det händer saker hela tiden. Jag har hört, men det kan vara ett rykte, att utvecklarna har sagt ett högt pris på alphan med flit. För att hålla gnällspikarna borta. De vill ha testare som vill ha spelet helt enkelt. Det är ju dem som kommer ge feedback som är intressant.

Vet inte vad som är värst; att utvecklarna faktiskt skulle använda det som en ursäkt för att sätta ett högre pris, eller att folk skulle tro på det och till och med acceptera det.

Du kan ju intala dig det, men ett högre pris har knappast den effekten, snarare så ökar det folks känsla av att utvecklarna är "skyldiga" dem något och så kommer de gnälla av den anledningen när spelet inte blir som de förväntar sig.

De sätter ett högt pris för att de KAN, p.g.a. att det finns folk som du som går på det och därmed få in stora summor pengar i förskott. Att tro någonting annat är tämligen naivt.

Skrivet av maucau:

Så behåll dina pengar du så kan vi andra spela på. Jag har lagt ner 22 timmar och min flickvän har lagt ner 54 timmar på spelet, vilket är mångdubbelt mot vad vi lagt ner på SimShitty som kostade dubbelt så mycket.

Så ni har alltså bägge två inte bara lagt ner massor av timmar på att testa spelet åt utvecklarna, men ni har dessutom betalat ett högt (som du själv bedömde det) pris för det i förskott?

Du försöker få det hela till något positivt (vilket är en naturlig försvarsmekanism när man investerat tid och pengar som ni har), men tyvärr så bevisar du bara min poäng.

SE

Jag har haft roligt. Du kan slippa om du vill. Det var en chansning när jag köpte det, men tyckte det såg roligt ut när jag kollade på nån timmes let's play på youtube. Man köpte ju inte grisen i säcken. Om du tycker det verkar shady, låt bli.
Jag har ungefär 90 spel på mitt steamkonto, jag har köpt massor av spel till mycket högre pris och inte vart lika nöjd. Rage, CoD:blops, SimCity, Far Cry 3, Krater, Mass effect (yeah I said it), Star Drive, Torchlight 2. Att jag skulle få stockholmssyndrom av just det här spelet tycker jag verkar mycket märkligt. Det här är inte på något vis värre än att förboka spel eller köpa dem på releasedagen.

Fair enough. Självklart är det upp till var och en vad han/hon spenderar sina pengar på. Tycker dock fortfarande att det är naivt att tro någonting annat än att det handlar om lätta och snabba up-front cash på bordet för utvecklaren, därav ligger Stockholmssyndromet fortfarande nära till hands IMO.

Nej, det är inte värre än förbokningar, men ett gissel gör inte det andra ett dugg bättre. Folk blir brända på pre-purchases gång på gång, vilket gör att utvecklarna bara gnider sina händer och kan fortsätta erbjuda detta och vilket i sin tur förstör för övriga gamers och spelindustrin generellt.

Här är en video som beskriver problemet med pre-purchases:
http://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y&hd=1

SE

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av maucau:
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av maucau:
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av Propy:
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av MrX:
Skrivet av Jakobinklubben:

För det priset förväntar man sig mer.

o_O ?

Alpha = Inte färdigt, allt som ska vara i spelet är inte där än. Där av alpha ^_^ Om du inte visste det

Precis...och det kanske var just det som var Jakobinklubbens poäng?

Är det rimligt att man betalar ens i närheten av fullt pris för ett spel som är så pass ofärdigt?

Om man nu faktiskt betalar för att vara alpha- eller betatestare och samtidigt finasierar utvecklaren så långt i förskott, borde man då inte få köpa det till ett betydligt billigare pris?

SE

det är väl inget högt pris!? Ett färdigt spel kostar oftast 3-4 ggr mer. Här får du väl ändå det färdiga spelet när det släpps, eller?

För det första så är det nog bara relevant att jämföra med fullpriset på spelet i fråga när det släpps, inte jämfört med vad andra titlar kostar.

Sedan ska man nog inte ta hänsyn till eventuell tillfälliga rabatter heller, då spelet sannolikt kommer att rabatteras lika mycket, om inte mer, efter att det har släppts.

Slutligen så kvarstår det faktum att du betalar för att alpha- eller betatesta ett spel och dessutom ovanpå detta finansierar utvecklaren långt i förskott för ett spel du inte ens vet är eller kommer bli bra, oavsett hur myket de än lyssnar på testarnas synpunkter.

Dessutom så är det sistnämnda långifrån någon garanti, då jag själv varit med i ett flertal slutna betor där det inte skett några förändringar i spelet trots att massiv feedback föreslagit det. Så argumentet att "man har möjlighet att påverka spelets utveckling" är inte ett särskilt tillförlitligt sådant eftersom dina synpunkter lika väl kan ignoreras totalt.

SE

Spelet har patchats varje månad (runt den 30:e) sen jag köpte det i maj. Så det händer saker hela tiden. Jag har hört, men det kan vara ett rykte, att utvecklarna har sagt ett högt pris på alphan med flit. För att hålla gnällspikarna borta. De vill ha testare som vill ha spelet helt enkelt. Det är ju dem som kommer ge feedback som är intressant.

Vet inte vad som är värst; att utvecklarna faktiskt skulle använda det som en ursäkt för att sätta ett högre pris, eller att folk skulle tro på det och till och med acceptera det.

Du kan ju intala dig det, men ett högre pris har knappast den effekten, snarare så ökar det folks känsla av att utvecklarna är "skyldiga" dem något och så kommer de gnälla av den anledningen när spelet inte blir som de förväntar sig.

De sätter ett högt pris för att de KAN, p.g.a. att det finns folk som du som går på det och därmed få in stora summor pengar i förskott. Att tro någonting annat är tämligen naivt.

Skrivet av maucau:

Så behåll dina pengar du så kan vi andra spela på. Jag har lagt ner 22 timmar och min flickvän har lagt ner 54 timmar på spelet, vilket är mångdubbelt mot vad vi lagt ner på SimShitty som kostade dubbelt så mycket.

Så ni har alltså bägge två inte bara lagt ner massor av timmar på att testa spelet åt utvecklarna, men ni har dessutom betalat ett högt (som du själv bedömde det) pris för det i förskott?

Du försöker få det hela till något positivt (vilket är en naturlig försvarsmekanism när man investerat tid och pengar som ni har), men tyvärr så bevisar du bara min poäng.

SE

Jag har haft roligt. Du kan slippa om du vill. Det var en chansning när jag köpte det, men tyckte det såg roligt ut när jag kollade på nån timmes let's play på youtube. Man köpte ju inte grisen i säcken. Om du tycker det verkar shady, låt bli.
Jag har ungefär 90 spel på mitt steamkonto, jag har köpt massor av spel till mycket högre pris och inte vart lika nöjd. Rage, CoD:blops, SimCity, Far Cry 3, Krater, Mass effect (yeah I said it), Star Drive, Torchlight 2. Att jag skulle få stockholmssyndrom av just det här spelet tycker jag verkar mycket märkligt. Det här är inte på något vis värre än att förboka spel eller köpa dem på releasedagen.

Fair enough. Självklart är det upp till var och en vad han/hon spenderar sina pengar på. Tycker dock fortfarande att det är naivt att tro någonting annat än att det handlar om lätta och snabba up-front cash på bordet för utvecklaren, därav ligger Stockholmssyndromet fortfarande nära till hands IMO.

Nej, det är inte värre än förbokningar, men ett gissel gör inte det andra ett dugg bättre. Folk blir brända på pre-purchases gång på gång, vilket gör att utvecklarna bara gnider sina händer och kan fortsätta erbjuda detta och vilket i sin tur förstör för övriga gamers och spelindustrin generellt.

Här är en video som beskriver problemet med pre-purchases:
http://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y&hd=1

SE

Bränner man sina kunder kommer man ju inte långt i spelbranschen. Nu får man ju också ta i beaktning att Introversion är ett litet företag som gör ett nischat spel. Skulle de bränna sina mest hängivna kunder skulle de ju gå under. Om EA/activision tog betalt för beta, fuck'em. Olika betalningsmodeller passar olika spel, utvecklare och genrés olika.

Medlem

Prison Architect är grymt roligt!

Varför folk gnäller så mycket på köpe-alpha-systemet osv... förstår jag inte. Om du köper det här spelet för 140kr eller vad det nu kostade och har kul i massor med timmar, vad spelar något annat för roll då? Om du tröttnar innan 1.0, spelar det någon roll om du haft roligt? Förstår inte hur vissa tänker här...

Jag har spelat fullt "färdiga" spel med långt fler buggar ska jag säga (Gothic-serien... t.ex.).

Skrivet av vuze2143:

När jag har byggt en matsal, tillsammans med kök och rikligt med mat så äter fortfarande inte fångarna dom står bara kvar i cellblocket. Samt att bör jag byggt flertal celler så trycker fortfarande vakterna in de nya fångarna i den gamla fång hallen. Tips på fix ?:)

Har du markerat områdena som canteen/kitchen/cells? Har du uppfyllt alla kraven på rummen? (blinkande utropstecken annars), fixat eletricitet och vatten? Anställt kockar?

Om du har en Warden anställd kan du ändra i "regime" när de ska äta osv...

Medlem
Skrivet av Hullken:

Prison Architect är grymt roligt!

Varför folk gnäller så mycket på köpe-alpha-systemet osv... förstår jag inte. Om du köper det här spelet för 140kr eller vad det nu kostade och har kul i massor med timmar, vad spelar något annat för roll då? Om du tröttnar innan 1.0, spelar det någon roll om du haft roligt? Förstår inte hur vissa tänker här...

Jag har spelat fullt "färdiga" spel med långt fler buggar ska jag säga (Gothic-serien... t.ex.).

Skrivet av vuze2143:

När jag har byggt en matsal, tillsammans med kök och rikligt med mat så äter fortfarande inte fångarna dom står bara kvar i cellblocket. Samt att bör jag byggt flertal celler så trycker fortfarande vakterna in de nya fångarna i den gamla fång hallen. Tips på fix ?:)

Har du markerat områdena som canteen/kitchen/cells? Har du uppfyllt alla kraven på rummen? (blinkande utropstecken annars), fixat eletricitet och vatten? Anställt kockar?

Om du har en Warden anställd kan du ändra i "regime" när de ska äta osv...

Jepp, har markerat ut allt ;U hmm ska kolla upp med warden

12
Skriv svar