Jämställdhet – ointressant för svenska utvecklare?

Medlem

Sluta dra in gaming och spel i denna totalt värdelösa pk feminist debatt

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det kan ju vara så att spelutvecklare är mer intresserade av att göra spel än att känna sig tilltalade av genus-"experter"?

Det finns f.ö massor med spel som inte porträtterar kvinnor som "objekt". Last of us, halflife, beyond good and evil, resident evil, m.m. Om en inte gillar hur vissa spel porträtterar kvinnor föreslår jag att man inte köper dom.

Sen det här om att bara 20% spelutvecklarna är kvinnor. So? Är det något politiker ska återgärda? Män är underrepresenterade i många andra yrken också, vad ska vi göra åt detta? Är det också ett problem?

Vadå massor av spel?
Det där är 4st, jag kan komma på 5st till.
Hur många spel släpptes det bara i år?

Det är inte massor av spel...

Skrivet av Ahris:

Riktiga män älskar kvinnor och stöder i regel jämställdhetsdebatten.
De som börjar gnälla om 'feminism' och 'PK' så fort ämnet kommer på tapeten är (förhoppningsvis) till största delen fjortisar eller sexuellt misslyckade individer som hänger på flashback istället för att umgås normalt med kvinnor, precis som de YouTube-personligheter som lägger ut hatvideos mot Sarkeesian.

Om man känner sig hotad av diskussionen om att jämställa halva jordens befolkning med den andra halvan så har man nog ett personligt socialt problem som man bör ta itu med. Det kommer knappast att underlätta om man vill ha en familj, flickvän eller döttrar.

Jag tycker det här var en bra och intressant artikel om ett ämne som är högaktuellt i branschen och av kommentarerna att döma så behövs det flera artiklar av den här typen.

Hörru Ahris, hugg inte tillbaka på samma sätt. Jag tror att många som är arga på feminism, politisk korrekthet etc mest är de för att de runt omkring (i skolan, på gamerforumet osv) är det. Och kan folk uttrycka en åsikt någorlunda lugnt och nyanserat bör vi som är för jämställdhet lyssna på argumenten och svara sansat även vi.

Sen är det en hel del konstiga påhopp i den här kommentarstråden så jag förstår ju att du blir upprörd…

Medlem
Skrivet av lysmasken:

Sluta dra in gaming och spel i denna totalt värdelösa pk feminist debatt

Sedan 15 år tillbaka är detta en stående favorit, oftast utslungad från höger. 'Politiskt inkorrekt' har blivit en form av beröm i vårt påstått instängda debattklimat, syftande på självständigt tänkande i form av till exempel negervitsar och blondinskämt. Avsikten med PK-begreppet är i grunden att legitimera cynism; jag tror inte på växthuseffekt, jämställdhet, bistånd, minoriteters rättigheter, sociala reformer, Amnesty och Läkare utan gränser alltså är jag lite tuffare.

- Niklas Ekdal DN


signatur

IDKFA

Medlem

När det kommer så här bra krönikor så känns det extra bra att ha betalat för bli supporter


signatur

I am the Milkman. My milk is delicious

Medlem
Skrivet av TIPP_X:

Visst är det viktigt att arbeta mot jämställdhet, men att kalla Anita Sarkeesian kunnig inom spel är vet ja inte om ja kan hålla med om. Hennes Youtube klipp är inte direkt fakta sanna inte ens fakta om spelen hon pratar om stämmer.
Sen kan man undra vart alla pengar hon fick från kickstarter tog vägen för till spel och grundlig analys gick dom inte till.

Jag som faktiskt tittar på hennes youtube-serie ställer mig då frågan, när stämmer inte faktat?`
Kan du ge mig något tips på en film där hon säger något som inte stämmer så att jag kan se den? Jag har inte sett alla hennes filmer så jag måste ha missat den.

Skrivet av Kazutoyo:

Jag kan inte säga jag är förvånad över att få människor kom. Inte för att jämställdhet är fel eller ointressant, utan för att vi redan vet om det. Svensk media genomsyras av feministiska nyheter osv.

Hur många svenska spel har haft kvinnor som blivit sexualiserade? Jag kommer faktiskt inte på något på rak arm men då kanske det bör nämnas att jag varken spelat Just Cause, Battlefield eller Terminator Salvation (om dom nu skulle ha något sådant vad vet jag). Istället så tänker jag mer på svenska mobil/pussel-spel som är populära nu för tiden, så som ilomilo och att försöka hitta en anti-feministiskt vinkel med det spelet vore bara löjligt.

Den här dagen handlade även mycket om hur man ska handskas med näthat på forum och online. Säga vad man vill om Sarkeesian, hon vet ett och annat om näthat. Det borde väl intressera svenska spelutvecklare och studior, eller?

Eller är inte svenska spel drabbade av det beteendet heller? Eller är svenska spelstudior mycket så bar på det här att inget nytt finns att lära?

Håller fullständigt med om att svenska spel inte är genomsyrade av sexualiserade kvinnor. Men de är kanske inte heller genomsyrade av spelbara starka kvinnliga karaktärer heller? Som jag skriver i artikel och som du och alla kan läsa med egna ögon, så skriver jag att det finns gråskalor att orientera sig i. Det finns andra sätt att få kvinnliga spelare att känna sig exkluderade än sexism.

Medlem

Ett litet inlägg angående parallellen till andra yrken/branscher:
- Det ÄR ett problem om killar känner att de inte vågar börja rida på grund av att (kill-)kompisarna skulle tycka att det var fjantigt på grund av att hästsport utövas (på amatörnivå åtminstone) i huvudsak av tjejer.
- Det ÄR ett problem om killar känner att de inte vågar bli förskolelärare på grund av ovanstående argument eller att de riskerar att stämplas som pedofiler.
- Det ÄR ett problem om tjejer känner att de inte vågar ge sig in i diskussioner på spelforum på grund av risken att bli dissad som både spelintresserad tjej och tjej i allmänhet.

Eftersom inget av detta tydligen löser sig av sig självt är det rimligt att kommuner, spelföretag eller spelmedia tar upp problemet och försöker komma tillrätta med dig, eftersom (och det här är viktigt) ingen individ är ett medelvärde av kön/genus.

Medlem

Jag skulle inte heller gå på utbildningen då jag personligen känner mig precis så utbildad inom ämnet som jag önskar vara. Jag tror att spelutvecklarna i Sverige känner likadant, att de anser sig själva vara jämställda, och såvitt jag vet stämmer det.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av TIPP_X:

Visst är det viktigt att arbeta mot jämställdhet, men att kalla Anita Sarkeesian kunnig inom spel är vet ja inte om ja kan hålla med om. Hennes Youtube klipp är inte direkt fakta sanna inte ens fakta om spelen hon pratar om stämmer.
Sen kan man undra vart alla pengar hon fick från kickstarter tog vägen för till spel och grundlig analys gick dom inte till.

Jag som faktiskt tittar på hennes youtube-serie ställer mig då frågan, när stämmer inte faktat?`
Kan du ge mig något tips på en film där hon säger något som inte stämmer så att jag kan se den? Jag har inte sett alla hennes filmer så jag måste ha missat den.

Orkar inte rada upp all fakta fel mm men här har du en länk till en som tar upp problemet med hennes videos

http://www.youtube.com/watch?v=yCsfXkbzRI4

Och ja jag har sett alla hennes videos

Medlem

PK hit och pk dit.. sämsta uttrycket någonsin. Låt Kerstin och Thomas skriva vad de vill, ni behöver inte läsa det om ni inte vill. Tycker ni det Thomas skriver är fel, ta det med en nypa salt då och ta bara till er de delar ni faktiskt håller med om istället för att skrika och gråta som dagisbarn om feminism och pk.

Eller ännu bättre, skriv en egen välformulerad artikel om på vilka sätt ni tycker att en specifik artikel har fel. Eller en youtube video.. På samma sätt som flera videor på ett bra sätt har förklarat varför och på vilka sätt Anita Sarkeesian har fel i sina videos.

Medlem

Det kommer med tid, bli mer och mer jämställt desto mer kvinnor spelar och desto fler kvinnor jobbar inom branschen.

Att hålla på och skrika och gapa om alla fel i och försöka tvinga fram ändringar just denna sekund gör de bara värre. Folk blir bara trötta på att lyssna på all negativitet och kommer nonchalera det problem som finns vilket gör att de kommer ta ännu längre tid innan något ändras.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Den här dagen handlade även mycket om hur man ska handskas med näthat på forum och online. Säga vad man vill om Sarkeesian, hon vet ett och annat om näthat. Det borde väl intressera svenska spelutvecklare och studior, eller?

Eller är inte svenska spel drabbade av det beteendet heller? Eller är svenska spelstudior mycket så bar på det här att inget nytt finns att lära?

Näthat är viktigt, jag är själv volontärmoderator på ett ganska stort internationellt spelforum och stöter på det rätt så ofta (och hjälpt tjejer som blivit trakasserade osv) . Men näthat kommer i väldigt många former, inte bara angående jämnställdhet. Och då kommer frågan, varför ska man gå på en utbildningsdag angående jämnställdhet när man vill gå på en utbildningsdag angående näthat?

Skrivet av Thomas Arnroth:

Håller fullständigt med om att svenska spel inte är genomsyrade av sexualiserade kvinnor. Men de är kanske inte heller genomsyrade av spelbara starka kvinnliga karaktärer heller? Som jag skriver i artikel och som du och alla kan läsa med egna ögon, så skriver jag att det finns gråskalor att orientera sig i. Det finns andra sätt att få kvinnliga spelare att känna sig exkluderade än sexism.

Stämmer, Mirror's Edge är det enda svenska storspel jag kan komma på med en spelbar stark kvinnlig karaktär.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

PK hit och pk dit.. sämsta uttrycket någonsin. Låt Kerstin och Thomas skriva vad de vill, ni behöver inte läsa det om ni inte vill.

Låt spelutvecklare göra de spel de vill, ni behöver inte köpa dem om ni inte gillar dem / hur de porträtterar män/kvinnor.

Är det inte just detta synsätt som vi alla kommit fram till är dåligt när det gäller detta ämnet?


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Ahris:

Riktiga män älskar kvinnor och stöder i regel jämställdhetsdebatten.
De som börjar gnälla om 'feminism' och 'PK' så fort ämnet kommer på tapeten är (förhoppningsvis) till största delen fjortisar eller sexuellt misslyckade individer som hänger på flashback istället för att umgås normalt med kvinnor, precis som de YouTube-personligheter som lägger ut hatvideos mot Sarkeesian.

Om man känner sig hotad av diskussionen om att jämställa halva jordens befolkning med den andra halvan så har man nog ett personligt socialt problem som man bör ta itu med. Det kommer knappast att underlätta om man vill ha en familj, flickvän eller döttrar.

Jag tycker det här var en bra och intressant artikel om ett ämne som är högaktuellt i branschen och av kommentarerna att döma så behövs det flera artiklar av den här typen.

Vad är det för ett påstående? Att utmåla mig som: inte en riktig man, inte myndig och som att jag inte haft sex vidare ofta eftersom jag "bara" vill att män och kvinnor skall vara lika inför lagen men tycker att det är fel att med statliga tvångsmedel verka för jämställdhet? Det är p.g.a. personer som du som blandat in marxism och postmodernism i feminismen som gör att vi som ser oss som ursprungliga feminister numer inte kallar oss feminister.

Om du, på fullaste allvar, vill verka för jämställdhet så vore det bättre om du först argumenterar för varför i stället för att utmåla de som inte håller med dig i negativ dager.

Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Kazutoyo:

Jag kan inte säga jag är förvånad över att få människor kom. Inte för att jämställdhet är fel eller ointressant, utan för att vi redan vet om det. Svensk media genomsyras av feministiska nyheter osv.

Hur många svenska spel har haft kvinnor som blivit sexualiserade? Jag kommer faktiskt inte på något på rak arm men då kanske det bör nämnas att jag varken spelat Just Cause, Battlefield eller Terminator Salvation (om dom nu skulle ha något sådant vad vet jag). Istället så tänker jag mer på svenska mobil/pussel-spel som är populära nu för tiden, så som ilomilo och att försöka hitta en anti-feministiskt vinkel med det spelet vore bara löjligt.

Den här dagen handlade även mycket om hur man ska handskas med näthat på forum och online. Säga vad man vill om Sarkeesian, hon vet ett och annat om näthat. Det borde väl intressera svenska spelutvecklare och studior, eller?

Eller är inte svenska spel drabbade av det beteendet heller? Eller är svenska spelstudior mycket så bar på det här att inget nytt finns att lära?

Håller fullständigt med om att svenska spel inte är genomsyrade av sexualiserade kvinnor. Men de är kanske inte heller genomsyrade av spelbara starka kvinnliga karaktärer heller? Som jag skriver i artikel och som du och alla kan läsa med egna ögon, så skriver jag att det finns gråskalor att orientera sig i. Det finns andra sätt att få kvinnliga spelare att känna sig exkluderade än sexism.

Nu vet jag inte varför utvecklarna inte kom men hade jag varit utvecklare så hade jag inte heller kommit då evenemanget med skattepengar hade bjudit in en person som bygger hela sin argumentation på pseudovetenskap - det räcker gott och väl.

Inaktiv

"det är ingen fråga om politisk korrekthet, det är en fråga om pengar! Du förstår, vi journalister har makt över spelutvecklare då vi kan dra ned betygen på Metacritic och det gör vi då spelen inte passar våra egna politiska övertygelser och om spelen får sämre betyg på metacritic så får utvecklarna mindre royalties/färre spel blir sålda. Därför är det en fråga om pengar"

Det där var nog den värsta logikvurpan jag sett på länge. Sedan är jag faktiskt innerligt trött på allt snack om att kvinnor utgör hälften av alla som spelar. Jovisst - om man inte gör någon skillnad mellan att spela Candy Crush på sin alfons och att nöta 40 timmar i veckan på avancerade simulationer som tar tid och engagemang för att bemästra så spelar tjejer och killar precis lika mycket.

Jag skriver inte det här för att jag är ett fan av Suda51, för att jag tycker att kvinnliga huvudkaraktärer i spel förstör (flera av mina absoluta favoritspel låter dig spela enbart som kvinna) eller för att jag ser något slags "hot" mot mina spelupplevelser utan därför att jag helt enkelt blir provocerad av journalister och proffstyckare som vill tvinga på andra sin egen politiska agenda, alldeles oavsett om jag håller med i sak eller ej.

Jag tycker Maddox tar upp det mesta som överhuvudtaget behöver sägas i frågan:
http://thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=sexism_videogames

Skribent

Jag tycker det är läskigt att "PK" blivit ett skällsord i Sverige 2013.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Män är djur! http://www.youtube.com/watch?v=byQhV-_1GXs

Edit: Jag menade ovan i en slags jag-är-så-trött-på-genusdebatten-även-om-den-har-viktiga-poänger


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av TIPP_X:

Visst är det viktigt att arbeta mot jämställdhet, men att kalla Anita Sarkeesian kunnig inom spel är vet ja inte om ja kan hålla med om. Hennes Youtube klipp är inte direkt fakta sanna inte ens fakta om spelen hon pratar om stämmer.
Sen kan man undra vart alla pengar hon fick från kickstarter tog vägen för till spel och grundlig analys gick dom inte till.

Jag som faktiskt tittar på hennes youtube-serie ställer mig då frågan, när stämmer inte faktat?`
Kan du ge mig något tips på en film där hon säger något som inte stämmer så att jag kan se den? Jag har inte sett alla hennes filmer så jag måste ha missat den.

Kolla hennes video om Bayonetta. Den var det så mycket fel i att hon tog bort den från sin Youtube kanal, men den finns reuploadad av andra användare.

Här är den. Ha på captions om du vill se vad hon har fel om:

Medlem
Skrivet av Lance McCloud:

Men kommentarsfälten är oftast en katastrof, fyllda med sarkastiska, trångsynta och egoistiska källartroll.

Jag skulle säga att det är en strategi (om än outalad) från fragzone att dra upp ämnen som dessa, för att folk skall skriva, skicka vidare artikeln etc. Det blir ju alltid samma kommentarer och de vet detta, så man kan ju bara stänga vissa artiklar från att kommentera - men det görs aldrig för då försvinner de.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Fargo:

Det kan ju vara så att spelutvecklare är mer intresserade av att göra spel än att känna sig tilltalade av genus-"experter"?

Det finns f.ö massor med spel som inte porträtterar kvinnor som "objekt". Last of us, halflife, beyond good and evil, resident evil, m.m. Om en inte gillar hur vissa spel porträtterar kvinnor föreslår jag att man inte köper dom.

Sen det här om att bara 20% spelutvecklarna är kvinnor. So? Är det något politiker ska återgärda? Män är underrepresenterade i många andra yrken också, vad ska vi göra åt detta? Är det också ett problem?

Vadå massor av spel?
Det där är 4st, jag kan komma på 5st till.
Hur många spel släpptes det bara i år?

Det är inte massor av spel...

Majoriteten spel är inte värda att spela igenom. Det finns hur som helst massor med exempel på spel där kvinnor inte framställs som något "objekt".

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Lance McCloud:

Men kommentarsfälten är oftast en katastrof, fyllda med sarkastiska, trångsynta och egoistiska källartroll.

Jag skulle säga att det är en strategi (om än outalad) från fragzone att dra upp ämnen som dessa, för att folk skall skriva, skicka vidare artikeln etc. Det blir ju alltid samma kommentarer och de vet detta, så man kan ju bara stänga vissa artiklar från att kommentera - men det görs aldrig för då försvinner de.

Eller kanske det är så att Thomas skriver om sånt här för att det intresserar honom. Sen finns det inte ett totalt ointresse från Fz's läsare heller (men de som hatar sådana här artiklar brukar vara de som skriker högst).

Medlem

Sen verkar folk i den här tråden tro att bara för att man inte är feminist är man emot jämställdhet. Komplett nonsens.

Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Lance McCloud:

Men kommentarsfälten är oftast en katastrof, fyllda med sarkastiska, trångsynta och egoistiska källartroll.

Jag skulle säga att det är en strategi (om än outalad) från fragzone att dra upp ämnen som dessa, för att folk skall skriva, skicka vidare artikeln etc. Det blir ju alltid samma kommentarer och de vet detta, så man kan ju bara stänga vissa artiklar från att kommentera - men det görs aldrig för då försvinner de.

Den teorin kan du glömma. Jag skriver mina krönikor som jag vill. Har aldrig fått påtalat av FZ vad jag ska skriva eller när eller nåt. Hur många klick det blir har jag inte en susning om. Jag skriver vad jag tycker och tänker. Du behöver inte hålla med, men det är ren och skär osanning. Jag skriver nästa vecka vad jag vill. Igen.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Lance McCloud:

Men kommentarsfälten är oftast en katastrof, fyllda med sarkastiska, trångsynta och egoistiska källartroll.

Jag skulle säga att det är en strategi (om än outalad) från fragzone att dra upp ämnen som dessa, för att folk skall skriva, skicka vidare artikeln etc. Det blir ju alltid samma kommentarer och de vet detta, så man kan ju bara stänga vissa artiklar från att kommentera - men det görs aldrig för då försvinner de.

Den teorin kan du glömma. Jag skriver mina krönikor som jag vill. Har aldrig fått påtalat av FZ vad jag ska skriva eller när eller nåt. Hur många klick det blir har jag inte en susning om. Jag skriver vad jag tycker och tänker. Du behöver inte hålla med, men det är ren och skär osanning. Jag skriver nästa vecka vad jag vill. Igen.

Men Chilla manilla... Det är ingen som sagt att DU ens är medveten om det. Du skriver vad du vill, jag förstår det också.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om ni ändå inte kan hålla er till att skriva vettiga krönikor, så kan ni väl åtminstone lägga till en funktion så att man kan välja att sortera bort dessa från nyhetsflödet?

Det är inte Arnroths PK-dravel som man är här för att läsa, utan relevanta nyheter om spel.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av TIPP_X:

Visst är det viktigt att arbeta mot jämställdhet, men att kalla Anita Sarkeesian kunnig inom spel är vet ja inte om ja kan hålla med om. Hennes Youtube klipp är inte direkt fakta sanna inte ens fakta om spelen hon pratar om stämmer.
Sen kan man undra vart alla pengar hon fick från kickstarter tog vägen för till spel och grundlig analys gick dom inte till.

Jag som faktiskt tittar på hennes youtube-serie ställer mig då frågan, när stämmer inte faktat?`
Kan du ge mig något tips på en film där hon säger något som inte stämmer så att jag kan se den? Jag har inte sett alla hennes filmer så jag måste ha missat den.

Du kan börja med att kolla på youtube-videorna som hon deletade när det blev för tydligt att hon aldrig ens spelat spelen hon kritiserar. http://www.youtube.com/watch?v=XbihPTgAql4

Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Om ni ändå inte kan hålla er till att skriva vettiga krönikor, så kan ni väl åtminstone lägga till en funktion så att man kan välja att sortera bort dessa från nyhetsflödet?

Det är inte Arnroths PK-dravel som man är här för att läsa, utan relevanta nyheter om spel.

Vad som är relevanta nyheter om spel är relativt. Det kanske bara är sånt som du håller med om som är relevant?

Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Herregud... Feminismen hotar verkligen spelbranschen.

Var det sån här dynga jag blev supporter för?

Just därför jag INTE blev supporter, det är bara löjligt att en del spel får sänkt betyg på fz för det är lite naket osv, det skedde aldrig för 2-3 år sen, när fz var mycket bättre


signatur

Game long and prosper

Medlem

Anita Sarkeesian är full av skit, gör inte alls någon bra research hon så blatant påstår att hon gör utan kommer med direkta felaktigheter och förbiseenden av fakta för att få sin poäng igenom. Tog hon större delen av pengarna hon fick på kickstarter och stoppade i fickan eller? För hon kan fan inte ha lagt särskilt mycket på att göra researchen till samt videorna.

http://www.youtube.com/watch?v=QJeX6F-Q63I
http://www.youtube.com/watch?v=aGAvjwQPCHE
http://www.youtube.com/watch?v=c_O1R7Zq9EI

Skriv svar