Jämställdhet – ointressant för svenska utvecklare?

Skrivet av BeeJac:
Skrivet av Thomas Arnroth:

Håller nog varken med om min krönika gormar eller kokar av ilska, men: Det ena är väl inte en motsats till det andra? Jag kan väl både skriva den här krönikan och följa upp varför så få kom?

Absolut, the more the merrier!

Vill även tillägga att jag respekterar dig som skribent till fullo då du skapar kreditvärdighet genom att låta folk ha sina egna åsikter utan att sätta ned foten. Uppskattar även att du är hyffsat saklig, men tycker att du i denna artikeln tog i lite i underkant där vilket gjorde att mycket av va du sa framstod mer som gnäll än kritik mot spelbranschen. Angående gormandet så var det mer en liknelse som kanske var lite väl kryddad, och "kokar av ilska" vände jag bara tillbaka från artikeln (lite pajkastning får man tåla ).

Tack tack, och jodå, en och annan paj får tåla

Medlem

Tycker detta med feminism och jämställdhet är ganska löjligt och onödigt, ett icke-problem helt enkelt, skulle förstå om vi levde som i Iran eller Saudi arabien.

Om ett spel är "sexistiskt" osv, så köp inte spelet! jag förstår inte vad problemet är!
varför måste feminister tvinga på sin politiska syn på alla för? det är en frimarknad, köp vad fan du vill.

Ännu värre så var det EU som finansierade detta skit. Det är knappast folket som har röstat för detta, jävla kommunist EU.

Thomas jobbar på SVT så han är tvungen att skriva om jämställdhet, kanske får applåder av sina kollegor

Medlem

Såklart sånt här ska införas i spel. Vem vill inte ha jämnställdhet i spel?

Ni som vill spela spel för nöjes skull kan dra åt fanders. Spel ska anpassas efter verkligheten så att vi kan se till att ingen undankommer feminism, jämställdhet och så vidare. Fattar ni inte att vi ska propagera det överallt, spelutvecklare ska formas efter verkligheten så mycket det bara går. Inte så att fantasin är ett + i kanten när det kommer till spel.

Fattar inte hur folk kan gilla t. ex stora tuttar, rumpor. Eller breda axlar och en muskulös kropp. Varför skulle människan gilla sånt för? Och att sen inkludera det i spel som görs för nöje skull.. helt absurt.

Medlem
Skrivet av sinan:

Tycker detta med feminism och jämställdhet är ganska löjligt och onödigt, ett icke-problem helt enkelt, skulle förstå om vi levde som i Iran eller Saudi arabien.

Om ett spel är "sexistiskt" osv, så köp inte spelet! jag förstår inte vad problemet är!
varför måste feminister tvinga på sin politiska syn på alla för? det är en frimarknad, köp vad fan du vill.

Ännu värre så var det EU som finansierade detta skit. Det är knappast folket som har röstat för detta, jävla kommunist EU.

Thomas jobbar på SVT så han är tvungen att skriva om jämställdhet, kanske får applåder av sina kollegor

Äntligen någon som skriver någonting vettigt.

Inaktiv

Kan ni sluta! Vad betyder jämställdhet för er? Att alla är lika värda (respekterade) inför lagen eller vad som anses vara moraliskt korrekt i enlighet med dagens normer? Inte i min bok. Att påtvinga folk mångkultur, mångfald och "jämställdhet" är minst sagt lika respektlöst.

Det finns alltid två sidor av ett mynt.

Skrivet av Skelögd:
Skrivet av sinan:

Tycker detta med feminism och jämställdhet är ganska löjligt och onödigt, ett icke-problem helt enkelt, skulle förstå om vi levde som i Iran eller Saudi arabien.

Om ett spel är "sexistiskt" osv, så köp inte spelet! jag förstår inte vad problemet är!
varför måste feminister tvinga på sin politiska syn på alla för? det är en frimarknad, köp vad fan du vill.

Ännu värre så var det EU som finansierade detta skit. Det är knappast folket som har röstat för detta, jävla kommunist EU.

Thomas jobbar på SVT så han är tvungen att skriva om jämställdhet, kanske får applåder av sina kollegor

Äntligen någon som skriver någonting vettigt.

jag vet inte riktigt vad jag ska säga kära Skelögd och sinan, annat än att jag inte måste skriva nåt, att jag är högst tveksam till om nån på SVT ens vet att jag skriver de här krönikorna och jag för övrigt varken arbetar på SVT eller FZ utan frilansar alldeles för mej själv hemma i min lägenhet.

Kommunist-EU? Hur hamnade vi där?

Medlem

Anita Sarkeesian är en idiot och alla som lyssnar på henne är lika så. Det är bara bra att utvecklar ignorerar personer som henne.

Ni har blivit patetiska, FZ. Jag orkar inte längre med erat PK-dravel.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av sinan:

Tycker detta med feminism och jämställdhet är ganska löjligt och onödigt, ett icke-problem helt enkelt, skulle förstå om vi levde som i Iran eller Saudi arabien.

Om ett spel är "sexistiskt" osv, så köp inte spelet! jag förstår inte vad problemet är!
varför måste feminister tvinga på sin politiska syn på alla för? det är en frimarknad, köp vad fan du vill.

Ännu värre så var det EU som finansierade detta skit. Det är knappast folket som har röstat för detta, jävla kommunist EU.

Thomas jobbar på SVT så han är tvungen att skriva om jämställdhet, kanske får applåder av sina kollegor

Äntligen någon som skriver någonting vettigt.

jag vet inte riktigt vad jag ska säga kära Skelögd och sinan, annat än att jag inte måste skriva nåt, att jag är högst tveksam till om nån på SVT ens vet att jag skriver de här krönikorna och jag för övrigt varken arbetar på SVT eller FZ utan frilansar alldeles för mej själv hemma i min lägenhet.

Kommunist-EU? Hur hamnade vi där?

Alla som jobbar inom offentliga sektorn verkar vara pro-feminism, annars är man gubbslem som Janne Josefsson. Du är ju på SVT ganska ofta också.

All denna jämställdhets snack som vi får trycka i halsen börjar bli ganska jobbigt nu, verkar vara ett billigt sätt för journalister att ha nåt att skriva om.

"Då ordnade Dataspelsbranschen med EU-bidrag en gratis utbildningsdag kallad "Jämställdhet i spelbranschen."

EU borde anordna dessa "Jämställdhet i spelbranschen." i Japan, för det är slöseri med pengar i feminist sverige.

Det var endast 50 personer där pga det inte behövs jämställdhet i svenska spelbranchen. Majoriteten som spelar spel är också män, det är liksom en branch för män av män. Skulle jättegärna vilja se mer kvinnor spela, men det beror inte på jämställdhet, finns inte spel som intresserar de helt enkelt, förutom world of warcraft då.

Tror inte många män skulle klaga om det var ett spel som sexualiserade män, män skulle inte köpa det och det skulle KANSKE bli en best seller bland kvinnor?

Medlem

En sajt mindre att följa, tack för det Thomas Arnroth.

Medlem

Jag misstänker att jag delar samma känsla som Arnroth fick på ett halvtomt seminarium när jag ser diverse, för mig, bisarra åsikter i kommentarsfältet. Med tanke på polariseringen i kommentarerna så måste folk ha vitt skilda uppfattningar om vad jämställdhet är. Vad är det folk är oroade över -- att deras muskulösa barndomshjältar ska försvinna, eller diverse "rädda prinsessan"-uppdrag ska försvinna? Ingen av det kommer att försvinna.

Jag är knappast en person som står på barrikaderna och ropar "kvinnokamp!", men jag välkomnar till fullo mer jämställdhet i spelbranschen. Det jag framför allt är ute efter är mindre stereotypa karaktärer i spel, fler perspektiv på vad som kan vara kul spel, och fler mekanismer för konfliktlösning där våld inte är standardlösningen (jepp, jag tror det primärt bygger på att det är unga män som varit utvecklare). Mer diversitet, helt enkelt, som i slutändan leder till bättre spel. Detta handlar inte om att slänga in lite kvinnor i spelvärlden, utan att utvecklarna anstränger sig för att gå utanför trötta mallar och faktiskt stimulera mig som spelare. Därmed inte sagt att ett spel automatiskt blir bra bara för det innehåller någon slags genuskommentar. Jag föredrar hellre en misogyn Witcher-värld, än Metroid med sina lilla vändning i slutet.

Medlem

Ser man ett nytt ämne med så många svar bland artikelkommentarer så vet man genast vad det handlar om.

Jag bryr mig inte så mycket om ämnet i sig men det är fascinerande att se hur en del personer kan hetsa upp sig så enormt över just detta. Vad är det som gör att ni som inte håller med blir så kränkta? Jag tyckte krönikan var välskriven men inte var det väl något som gör att normala personer blir upprörda? Att man inte håller med är en sak men vissa här hetsar upp sig mer över detta än något annat som det kan tänkas skrivas om här på FZ.

Medlem
Skrivet av gammelsmurf:

En sajt mindre att följa, tack för det Thomas Arnroth.

Snälla lova att du inte kommer tillbaka. Låt mig gissa, du drar vidare till flashback?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Maria Myhr:

Jämställdhet handlar inte, som många tycks tro, om att vi kvinnor tycker att det är störigt när spelkaraktärer har stora bröst. Det handlar om att i spel representeras samtliga typer av kvinnor av en enda spelfigur, ofta en npc, som oftast tilldelas stereotypiskt kvinnliga egenskaper. Det handlar också om att kvinnliga spelfigurer oftare är passiva deltagare och objektifieras i den mening att de är till för att ses på, tas på, räddas etc, medan manliga spelfigurer oftast är aktiva och är de som ser, tar, räddar (även om det också många gånger är en problematisk bild av "manlighet" som uppvisas i spel, vad gäller utseende, reaktioner på saker som händer och beteende; samtidigt är det positivt att agera, negativt att vara overksam).

Jaha? Män är ofta protagonister? Ja det är ju konstigt! Men vänta nu.. Vad är det för typ av spel som konsumeras? ÄR det kanske så att det baseras på yrken och roller där män _i verkligheten_ med överväldigande majoritet förkommer? dv.s COD baseras på ett typiskt manligt yrke (antalet kvinnor som verkar i insatsstyrkor kan antagligen räknas på en hand) Medans det existerar ytterst få spel baserade på kvinnliga yrken/roller.. därmed är diskrepansen mellan könen relaterad till huvudroll/agency förklarad. Om du har ett problem med denna _verklighet_ så är det inte mediumet som förmedlar denna _verklighet_ du bör ta upp detta med. Vansinne är alltid än bra lösning om föregående inte går så bra.

Skrivet av Maria Myhr:

Jämställdhet handlar heller inte, som ännu fler tycks tro, om att spel ska göras enbart på kvinnors villkor, där manliga spelfigurer hänvisas till periferin och de traditionella stereotypiska könsrollerna spegelvänds. Det handlar om att bilden av kvinnor blir nyanserad, något som först kan uppnås när det blir fler kvinnliga spelfigurer i ett och samma spel, och/eller när fler spel använder sig av kvinnlig huvudfigur.

Detta förklaras i stort sätt ovan. Kvinnor är sällan huvudroller eftersom de inte passar som huvudroll i majoriteten av spelen som spelas, vidare har nyansering av kvinnor inget med kvantitet av kvinnor att göra, ett krigs spel med en disproportionerlig mängd kvinnliga soldater vore skrattretande, medans 50/50% uppdelning av civila offer i sådant spel vore helt rimligt. Altså är naturen av spelen vi spelar anledningen till att vi ser betydligt färre kvinnor med s.k agency än män.

Skrivet av Maria Myhr:

Jämställdhet handlar också om att även den manliga spelfigurerna nyanseras. Det kanske är läge för andra typer av spelhjältar än vita väderbitna män med skäggstubb som aldrig ser andra utvägar än våld för att lösa problem.

Fast jämställdhet handlar inte als också om att även den manliga spelfigurerna nyanseras. nyans har inget de facto med jämställdhet att göra. Dv.s jämnställdhet handlar inte om att båda könen skall porträtteras "nyanserat" i diverse medium. Du har helt enkelt fel. Att branschen har fastnat för män med skäggstubb är en fråga i sig. Att det är främst vita män är en betydligt mer internsant diskussion (jag ser f.ö en _vis_ problematik med det) . Största anledningen för detta är att usa främst är "the good guys" men andra faktorer som påverkar kan vara te.x att största konsumenten av datorspel är vita män/pojkar och de är även största kreatören av datorspel. Så en stor majoritet av vita special agents i huvudroll är att väntas. Andra etniciteter förekommer faktiskt vad jag vet nästan lika ofta i dessa förband som vita även i väst (usa). Så det är en ackumulerad effekt av verkligheten/kreatörer och konsumenter som gör att just _vita_ män oftast har huvudroll.

Skrivet av Maria Myhr:

Självklart är det en pengafråga också. Precis som andra underhållningsbranscher är man rädd för att ändra på ett vinnande koncept. Samtidigt förlorar man knappast på att som i Avengers och The Dark Knight Rises faktiskt skriva kvinnliga roller som agerande och tänkande varelser som kan ta vara på sig själva. De är dessutom snygga och sexiga - precis som de manliga rollerna. Att vara sexig är nämligen inte detsamma som att vara sexualiserad.

Ja.. vist är det så.

Medlem

Haha det känns lite märkligt att kommentera efter hundratals andra men jag kör på ändå.

För mig är spel, samt kvinnor i spel, inte en politisk fråga. Spel är en kreativ produkt precis som en målning, bok eller film. Om kvinnor har i er/din syn ett dåligt sken, så får du ju ta upp det med tillverkaren. Spelbranschen är inte en politisk organisation.

Thomas Arnroth, om du nu sitter och klurar på varför ingen vill ta del av föreläsningen så tror jag att jag kanske har svaret åt dig. "Jag skriver om, men jobbar inte i branschen", det är nyckelcitatet från din artikel tycker jag.

Du måste våga sätta dig in i tanken att du inte är journalist. Kanske någon som skriver böcker om drakar och demoner, för det är helt enkelt din grej. Du säljer bra och får hela tiden fanmail som uppskattar det du gör. Nu blir du inbjuden till en föreläsning om jämställdhet för kvinnor. Skulle du vara det minsta nyfiken på vad feminister tycker om hur du skildrar kvinnor i dina fantasier?

Politik handlar om människor. Inte deras kreativa verk. Vi njuter av böcker, spel, målningar, musik, etc - för de skildrar inte verkligheten. Även om det finns en del realistiska moment att ta med sig utav är det fortfarande någon annan människas skapelse. Därför är det fel i min åsikt att anta att du förstår vad baktanken var när personen skapade det.

Är man missnöjd med folks kreativa sida finns det bara ETT enda vis att slå tillbaka. Gör något eget.

Medlem
Medlem

Jag kommer till FZ för att läsa om spelnyheter och så möts jag av sånt här trams. Det här är typ motsvarigheten till skvallers roll i kvällstidningar förutom att ingen vill läsa sån här dynga

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av gammelsmurf:

En sajt mindre att följa, tack för det Thomas Arnroth.

Snälla lova att du inte kommer tillbaka. Låt mig gissa, du drar vidare till flashback?

Nej du kan få vara där själv om du vill, jag håller mig till pcgamer istället. Men bra försök

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=QJeX6F-Q63I se denna youtube serie så förstår ni vilken icke fråga detta är.

Medlem
Skrivet av kayl:

Jag kommer till FZ för att läsa om spelnyheter och så möts jag av sånt här trams. Det här är typ motsvarigheten till skvallers roll i kvällstidningar förutom att ingen vill läsa sån här dynga

Om spelmediet ska kunna växa och tas (mer) på allvar så måste det väl kunna belysas från olika vinklar precis som film/litteratur/TV osv?

Om du inte är intresserad så är det väl bara att hoppa över?

Är det någon gång man som vuxen person skäms över att "fortfarande" hålla på med spel så är det när man läser kommentarer till artiklar/krönikor som denna.

Medlem
Skrivet av hewra:

[...]Med tanke på polariseringen i kommentarerna så måste folk ha vitt skilda uppfattningar om vad jämställdhet är....

Exakt.

Jämlikhet är vad feminism i sin linda handlade om. Det handlar om att män och kvinnor är lika mycket värda och att de skall vara lika inför lagen - dvs. ingen särlagstiftning som t.ex. gör det förbjudet för kvinnor att göra X medan X är lagligt för män.

Jämställdhet handlar om lika utfall - dvs. att resultatet skall bli likadant för män och kvinnor och då krävs det att staten går in med tvång och reglerar hur människor lever. Oavsett vilka livsval män eller kvinnor gör skall de nå samma resultat och få samma utfall i sina liv.

Feminismens urmödrar som Mary Woolstonecraft och John Stuart Mill var för jämlikhet: att kvinnor skall vara lika inför lagen gentemot män. Moderna varianter av feminism som har influerats kraftigt av marxism och postmodernism handlar om jämställdhet och lika utfall. Gärna kryddat med ovetenskapliga teorier och påhitt.

De flesta i Sverige är för jämlikhet. Därutöver är många också för jämställdhet. Lägg därtill dem som säger att de är för jämlikhet eller jämställdhet utan att veta skillnaden där emellan.

Inaktiv
Skrivet av Javas:
Skrivet av SToFo:
Skrivet av Blomman1337:

Jämställdhet är bra, feminism dåligt.

Rätt latjo att du säger så, då feminismen är en rörelse för jämställdhet... Det visste du, va? Ja, du har koll. *facepalm*

Ok, så när Gudrun Schyman ville införa "manskatt...alla män skulle betala skatt enbart för vi är män" är jämnställt?

Och feministernas senaste förslag: Förbjud porr som är riktad för vita män.

Låter det som jämnställdhet? Jämnställdhet är bra, men många feminister är bara dumma i huvudet

Men snälla, är det så himla svårt att fatta att Schyman endast menar att män tjänar mer än kvinnor och borde därför betala mer i skatt på utvalda arbetsplatser för att öka jämställdheten? Hade F! makten så skulle det inte ens vara så att man på vissa arbetsplatser som kvinna tjänar mindre än män gör, i alla fall inte i lika stor utsträckning som det är nu. Visst, det är ett ganska provocerande förslag, men fortfarande helt legitimt.

Ang att förbjuda porr för vita män... Hahaha, ja du. Sluta läs på idiotnyhetssidor som FriaTider så kanske du lär dig lite tolerans och vad feminism egentligen innebär. Det enda du får läsa där är ju näthat.

Läs här istället så får du reda på vad det handlar om... Förbjuda porr endast för vita män... This face is sore from all the facepalming... Så typiskt att alla kränkta vita män ska göra sig själva till offer så fort det är något.

http://debatt.svt.se/2013/07/25/porrforbud-kan-vara-en-vag-fr...


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Haha det känns lite märkligt att kommentera efter hundratals andra men jag kör på ändå.

För mig är spel, samt kvinnor i spel, inte en politisk fråga. Spel är en kreativ produkt precis som en målning, bok eller film. Om kvinnor har i er/din syn ett dåligt sken, så får du ju ta upp det med tillverkaren. Spelbranschen är inte en politisk organisation.

Thomas Arnroth, om du nu sitter och klurar på varför ingen vill ta del av föreläsningen så tror jag att jag kanske har svaret åt dig. "Jag skriver om, men jobbar inte i branschen", det är nyckelcitatet från din artikel tycker jag.

Du måste våga sätta dig in i tanken att du inte är journalist. Kanske någon som skriver böcker om drakar och demoner, för det är helt enkelt din grej. Du säljer bra och får hela tiden fanmail som uppskattar det du gör. Nu blir du inbjuden till en föreläsning om jämställdhet för kvinnor. Skulle du vara det minsta nyfiken på vad feminister tycker om hur du skildrar kvinnor i dina fantasier?

Politik handlar om människor. Inte deras kreativa verk. Vi njuter av böcker, spel, målningar, musik, etc - för de skildrar inte verkligheten. Även om det finns en del realistiska moment att ta med sig utav är det fortfarande någon annan människas skapelse. Därför är det fel i min åsikt att anta att du förstår vad baktanken var när personen skapade det.

Är man missnöjd med folks kreativa sida finns det bara ETT enda vis att slå tillbaka. Gör något eget.

bra sagt

Det Thomas och hans rödvins drickande södermalms kompisar vill är att påtvingar kreatörer deras sjuka värderingar..det är en farlig utveckling! då hen pekar finger och säger du få inte göra "si o så" för då blir hen kränkt av dina fantasier.

kreativ frihet ftw!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Den här tråden är bara tecken på att frågan behövs (och den växer sig allt större).

Thomas Arnroth, grym krönika; dina tankar är intressanta, konkreta och breda! Fortsätt med det du gör!

Tråkiga karaktärer är inte samma sak som orättvist behandlade karaktärer. Kvinnor har ofta mindre roll och därme mindre utvecklingstid lagt på sig och blir därefter utvärderade. Jag tror många skulle vilja ha karaktärer som Elizabeth i Bioshck infinite men de har ju spenderat så in i jävla pengar på henne, något som inte många andra har tid eller möjlighet (samt kanske intresse av). Det finns mängder av tråkiga kvinnliga och manliga karaktärer i nästan alla spel. Själv önskar jag att flertalet spel hade mer utvecklade huvudpersoner då jag finner fler och fler spel skiter mer eller mindre fullständigt i sin huvudkaraktär.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Mindre påhopp så blir alla gladare.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

"Jämställdhet – ointressant för svenska utvecklare?"

Nej, det tror jag inte, de hade säkert viktigare saker att göra (typ deadlines), och hade inte tid att dyka upp.

Varför ska man alltid tro det värsta om folk?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Riktigt bra krönika, som vanligt! Precis sådant här som jag hoppas mina supporter-pengar resulterar i.

Sen vet jag inte hur jag ska förhålla mig till vissa FZ-användare som uppenbarligen varken läser krönikan eller kommentarer utan sitter med sina skygglappar med händerna för öronen. Dessutom är flertalet kommentarer fyllda med egna antaganden och rena falskheter som dom antagligen inte listat ut själva, men som någon dom ser upp till på flashback har skrivit.

Men som Arnroth själv skriver, det borde te sig omöjligt att försöka ignorera problematiken i längden. Även om det endast är i vinstsyfte.

Återigen tack, Thomas, jag hoppas att någon promille av min prenumeration är med på din lön.

Skrivet av Nomz:

Ni har blivit patetiska, FZ. Jag orkar inte längre med erat PK-dravel.

The tears... are delicious.

Skrivet av kayl:

Jag kommer till FZ för att läsa om spelnyheter och så möts jag av sånt här trams. Det här är typ motsvarigheten till skvallers roll i kvällstidningar förutom att ingen vill läsa sån här dynga

Skippa Arnroths krönikor då? Läs om ditt kära GTA V. Så blir alla nöjda?

Skrivet av walter_iego:

"Jämställdhet – ointressant för svenska utvecklare?"

Nej, det tror jag inte, de hade säkert viktigare saker att göra (typ deadlines), och hade inte tid att dyka upp.

Inte för att verka spydig, men du läste bara rubriken eller? Författaren tar nämligen upp det du precis säger... Eller är det cirkle jerk bara?

PS. SM-guldet i särskrivning går till *trumvirvel*:

Skrivet av WarpGuN:

...rödvins drickande södermalms kompisar ...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:

Gå ut ur pojkrummet och säg till din mamma varför du hatar kvinnor.

Ehm, jag hatar inte kvinnor.

Jag hatar däremot feminism då det snarare har gjort världen sämre än bättre.

VA? Sämre, utveckla gärna det!

Är inte det rätt uppenbart?

1. Kvinnor ska inte vara poliser då de är känslostyrda.

2. Kvinnor ska inte vara brandmän for obvious reasons.

3. Kvinnor ska inte sitta på högt uppsatta positioner inom politiken då de mycket oftare tar beslut baserat på känslointryck.

Dvs känslostyrda.

Stenåldern hörde av sig, de ville ha tillbaks sina kvinnoideal.

Ehh hoppas du skojar va? Du hatar verkligen kvinnor på riktigt...

Ps. Män har inte några känslor?

Men herregud.

För sista gången: Jag hatar inte kvinnor.

Jag begriper däremot att män och kvinnor är bra på olika saker.

Det där med att jag ej tycker att kvinnor ska vara på högt uppsatta positioner inom politiken handlar givetvis inte om att kvinnor är dummare än män. Kvinnor kan vara precis lika smarta som män.

Det som är grejen är att den känslostyrda sidan tar över mycket lättare hos kvinnor än hos män när det handlar om att ta beslut. Så har det varit genom alla tider och kommer alltid att vara så.

För övrigt så hade jag ingen aning om att fz var så här pass vänstervridet.

Fan man känner sig ju mer som en främling här än vad en regnbågsfärgad enhörning skulle vara i ett horhus.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Chiefen:

Haha det känns lite märkligt att kommentera efter hundratals andra men jag kör på ändå.

För mig är spel, samt kvinnor i spel, inte en politisk fråga. Spel är en kreativ produkt precis som en målning, bok eller film. Om kvinnor har i er/din syn ett dåligt sken, så får du ju ta upp det med tillverkaren. Spelbranschen är inte en politisk organisation.

Thomas Arnroth, om du nu sitter och klurar på varför ingen vill ta del av föreläsningen så tror jag att jag kanske har svaret åt dig. "Jag skriver om, men jobbar inte i branschen", det är nyckelcitatet från din artikel tycker jag.

Du måste våga sätta dig in i tanken att du inte är journalist. Kanske någon som skriver böcker om drakar och demoner, för det är helt enkelt din grej. Du säljer bra och får hela tiden fanmail som uppskattar det du gör. Nu blir du inbjuden till en föreläsning om jämställdhet för kvinnor. Skulle du vara det minsta nyfiken på vad feminister tycker om hur du skildrar kvinnor i dina fantasier?

Politik handlar om människor. Inte deras kreativa verk. Vi njuter av böcker, spel, målningar, musik, etc - för de skildrar inte verkligheten. Även om det finns en del realistiska moment att ta med sig utav är det fortfarande någon annan människas skapelse. Därför är det fel i min åsikt att anta att du förstår vad baktanken var när personen skapade det.

Är man missnöjd med folks kreativa sida finns det bara ETT enda vis att slå tillbaka. Gör något eget.

bra sagt

Det Thomas och hans rödvins drickande södermalms kompisar vill är att påtvingar kreatörer deras sjuka värderingar..det är en farlig utveckling! då hen pekar finger och säger du få inte göra "si o så" för då blir hen kränkt av dina fantasier.

kreativ frihet ftw!

Jag är en av Thomas anhängare. Jag bor i Skåne och dricker helst öl. Dock vill jag se en framtid där mina döttrar har samma möjligheter som killarna i samma ålder.
Där såväl spel som allt annat i samhället ska vara lika självklart för tjejer såväl som killar. Jag vill inte att mina döttrar enbart ska vara sexiga objekt för killar utan vara tänkande kreativa varelser med alla möjligheter öppna!

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Humorn i att så många i kommentarerna känner ett behov av att påpeka för andra om hur ointresserade de är.

Du får en tumme upp för det!


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Skriv svar