Krånglande hårddisk

Medlem
Krånglande hårddisk

Hej!

Har fått ett problem som jag inte har haft förut. Min stationära är egentligen en hög med skrot och jag hade tänkt fixa den ett bra tag men nu ser den ut att ha lagt av innan jag hann rensa den från grejer som jag vill ha. När jag startar den så hörs det ett högt klickande inifrån chassit som återkommer med en sekunds mellanrum och den är lite segare än normalt. Därefter så kommer jag in till ett skrivbord som inte är mitt eget. Lite spel finns, lite andra program men absolut inte allt.

Får ett meddelande där det står att min profil har blivit korrupt och inte kan laddas så den laddar en temporär profil istället.

Saker som jag har försökt göra:
Systemåterställning: Gick ej eftersom det ej fanns tidigare återställningspunkter. :S
Bara försöka starta om, leta runt lite i den men det är i stort sett allt som jag kan.

Då till min fråga: Någon som vet hur man ska göra för att få tillbaka "profilen" så att jag kan komma åt alla mina saker. Eller är jag helt enkelt shit-out-of-luck?

Tacksam för svar!
Klepto


signatur

Submission is for the weak

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Som jag ser det så finns det bara två alternativ.
1, Sök igenom med Antivirus program och reparations program.
2, Out of luck, formatera om och installera om Windows.

PS: vänta lite innan du gör punkt 2 om någon har något annat tips.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

istället för punkt 2, köp ny disk, din är på sina sista ben.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Men om du tar dig in i Windows så borde du komma åt dina filer som vanligt även om du är på en annan profil. Om du har saker på skrivborder så går du via "C:\Users\användarnamn\Desktop" (alternativt C:\Användare\användarnamn\Skrivbord). Eller har du kört BitLocker eller annat för att kryptera dina diskar?

/ LordDaimos

Medlem

Dessvärre kan detta mest troligt betyda att du måste boota från en linux Cd/usb. Där ifrån så kommer du fortfarande att kunna läsa dina windows filer och flytta dom på ett säkrare ställe

Medlem

Tack för alla svar!

När jag loggar in så är det helt enkelt ingenting annat på datorn trots att den borde vara proppfull med bilder, filmer etc och det finns inga delade dokument/filer alls.

Ska försöka mig på att göra såsom ni säger med reparationer och liknande men jag tror nog att det är som ni säger att den sjunger på sista versen. Den är trots allt 6+ år gammal.

Återkommer ifall jag får några resultat!


signatur

Submission is for the weak

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Om den är 6+ år gammal så kan det vara sista versen ja, då skulle jag rekommendera köp en ny hårddisk och sedan ha din gamla som en extra och slänga skräp på.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Testpilot

Säker på att det är helt tomt under c:\users som Lorddaimos visade på ?

Testa att boota upp med Hirens Bootcd och se om du ser saker på disken.

Medlem

Click of death...skaffa en ny på direkten...så får du en snabbare system samtidigt också.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Tack för alla svar!

När jag loggar in så är det helt enkelt ingenting annat på datorn trots att den borde vara proppfull med bilder, filmer etc och det finns inga delade dokument/filer alls.

Ska försöka mig på att göra såsom ni säger med reparationer och liknande men jag tror nog att det är som ni säger att den sjunger på sista versen. Den är trots allt 6+ år gammal.

Återkommer ifall jag får några resultat!

Ja, tyvärr brukar man bli ohyggligt påminnd om alla backuper som man aldrig gjorde.

Vad du ser är antagligen gästkontot på maskinen, dvs alla applikationer och spel som installerats för alla användare. Jag förutsätter att du är inloggad som Admin, så du bör kunna
se alla konton på maskinen även om du inte för tillfället är kopplad mot din vanliga profil.

Du nämner inte vilket OS det är, men om vi antar att det är Win7 så ligger profilerna här:

C:\Users

Där ligger alla foldrarna som används när olika användare loggar på systemet och du skall som Admin kunna kopiera dessa till någon annan HD lite beroende på hur illa det är.
Det klickande ljudet är helt enkelt ett mekaniskt fel i hårddisken och det är inte mycket att göra åt det. Jag brukar ha lite tur när sådant här händer precis när man startat upp datorn och diskarna inte är så varma. Bara att kopiera så mycket det går innan felet kommer tillbaka. Detta förutsätter då att du antingen redan har en anna hårddisk i maskinen eller skaffar en ny. En extern USB-HD är inte så dumt att ha som ett billigt backupalternativ.

Lycka till.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Hej!

Har försökt att följa era råd men hittills inga resultat. Har kanske grejat med den lite för mycket så ska låta den stå en dag eller två så kanske jag åtminstone kan börja kopiera över alla saker.

Blir nog helt enkelt så att jag kommer ta ur hårddisken och spara den för att kunna få ut allting vid ett senare tillfälle alternativt lämna in den så att jag kan få ut bilderna/dokument ur den då de är det viktigaste!

Beställde även en ny dator igår ifrån Komplett så nu behöver jag inte oroa mig över någonting på minst 6 år till!

Tack för all hjälp!


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Använder du en boot cd som tex ubuntu live cd och du kan fortfarande inte se filerna på hårddisken så är dom helt enkelt borta. då kanske de e bäst att antingen som du sa spara den bara för att eller formatera om den och sen om hårddisken kanske får ett nytt liv

1
Skriv svar