Jämställdhet – ointressant för svenska utvecklare?

MFZ
Medlem

är det nån som besitter lite statistik när det gäller könsfördelning och vilken typ av spel män och kvinnor köper?

har bara lyckats komma fram till att 55% av spelarna är män och 45% är kvinnor.

jag hade gärna sett lite mer ingående statistik när det gäller genres och kön etc. för att bli övertygad om att spel och design är helt skev.

personligen tror jag att spelen är designade för förväntad målgrupp då jag utgår från att man vill tjäna pengar på sin produkt snarare än att göra politisk poäng av det hela (och riskera ekonomisk förlust pga skyhöga utvecklingskostnader idag).


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Inaktiv
Skrivet av Skelögd:

Jag hatar däremot feminism då det snarare har gjort världen sämre än bättre.

Ok, så du tycker alltså att det där med kvinnlig rösträtt, strävan och kampen för samma rättigheter som män redan har är den dålig grej? Dessutom måste du ju gilla det faktum att kvinnor objektifieras, sexualiseras och diskrimineras både i värstra hemisfären och i resten av världen i nästan all media som vi har? Är du på riktigt eller är du bara ett stort källartroll som inte vågar lämna mammas källare? Jag bara undrar. Din morsa måste vara stolt över dig...


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:

Gå ut ur pojkrummet och säg till din mamma varför du hatar kvinnor.

Ehm, jag hatar inte kvinnor.

Jag hatar däremot feminism då det snarare har gjort världen sämre än bättre.

VA? Sämre, utveckla gärna det!

Är inte det rätt uppenbart?

1. Kvinnor ska inte vara poliser då de är känslostyrda.

2. Kvinnor ska inte vara brandmän for obvious reasons.

3. Kvinnor ska inte sitta på högt uppsatta positioner inom politiken då de mycket oftare tar beslut baserat på känslointryck.

Dvs känslostyrda.

Stenåldern hörde av sig, de ville ha tillbaks sina kvinnoideal.

Ehh hoppas du skojar va? Du hatar verkligen kvinnor på riktigt...

Ps. Män har inte några känslor?

Men herregud.

För sista gången: Jag hatar inte kvinnor.

Jag begriper däremot att män och kvinnor är bra på olika saker.

Det där med att jag ej tycker att kvinnor ska vara på högt uppsatta positioner inom politiken handlar givetvis inte om att kvinnor är dummare än män. Kvinnor kan vara precis lika smarta som män.

Det som är grejen är att den känslostyrda sidan tar över mycket lättare hos kvinnor än hos män när det handlar om att ta beslut. Så har det varit genom alla tider och kommer alltid att vara så.

För övrigt så hade jag ingen aning om att fz var så här pass vänstervridet.

Fan man känner sig ju mer som en främling här än vad en regnbågsfärgad enhörning skulle vara i ett horhus.

Tillåt mig skratta högt åt dina löjliga påståenden om att tjejer skulle låta sina känslor ta över. Alltså jag bara undrar vilka studier du grundar dessa idiotiska påståenden på?

Du tror inte det är det att tjejer har fått lära sig att det är ok att visa känslor medans män tvärtom. Det är och jag lovar dig inget genetiskt eller har med kön att göra.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:

Gå ut ur pojkrummet och säg till din mamma varför du hatar kvinnor.

Ehm, jag hatar inte kvinnor.

Jag hatar däremot feminism då det snarare har gjort världen sämre än bättre.

VA? Sämre, utveckla gärna det!

Är inte det rätt uppenbart?

1. Kvinnor ska inte vara poliser då de är känslostyrda.

2. Kvinnor ska inte vara brandmän for obvious reasons.

3. Kvinnor ska inte sitta på högt uppsatta positioner inom politiken då de mycket oftare tar beslut baserat på känslointryck.

Dvs känslostyrda.

Stenåldern hörde av sig, de ville ha tillbaks sina kvinnoideal.

Ehh hoppas du skojar va? Du hatar verkligen kvinnor på riktigt...

Ps. Män har inte några känslor?

Men herregud.

För sista gången: Jag hatar inte kvinnor.

Jag begriper däremot att män och kvinnor är bra på olika saker.

Det där med att jag ej tycker att kvinnor ska vara på högt uppsatta positioner inom politiken handlar givetvis inte om att kvinnor är dummare än män. Kvinnor kan vara precis lika smarta som män.

Det som är grejen är att den känslostyrda sidan tar över mycket lättare hos kvinnor än hos män när det handlar om att ta beslut. Så har det varit genom alla tider och kommer alltid att vara så.

För övrigt så hade jag ingen aning om att fz var så här pass vänstervridet.

Fan man känner sig ju mer som en främling här än vad en regnbågsfärgad enhörning skulle vara i ett horhus.

Brist på machopoliser och ovanligt korkade politiker är det inte om man ser till den manliga delen (för att inte tala om andra yrken, tex dörrvakter). Där är det snarare också BRIST på känslor som ställer till det.

Håller med fluffy.

Citat:

Du tror inte det är det att tjejer har fått lära sig att det är ok att visa känslor medans män tvärtom. Det är och jag lovar dig inget genetiskt eller har med kön att göra.

Medlem

Känns bara som att Anroth vill starta shitstorms på FZ Kolla hur folk reagerar hahaha!

Medlem

Man borde ta bort alla manliga karaktärer i all spel så det bara är en massa kvinnor.

Men då kanske dom börjar klaga på att det är sexism för att kvinnor dödar kvinnor och inte män.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av supernaut:

är det nån som besitter lite statistik när det gäller könsfördelning och vilken typ av spel män och kvinnor köper?

har bara lyckats komma fram till att 55% av spelarna är män och 45% är kvinnor.

jag hade gärna sett lite mer ingående statistik när det gäller genres och kön etc. för att bli övertygad om att spel och design är helt skev.

personligen tror jag att spelen är designade för förväntad målgrupp då jag utgår från att man vill tjäna pengar på sin produkt snarare än att göra politisk poäng av det hela (och riskera ekonomisk förlust pga skyhöga utvecklingskostnader idag).

Men om spelvärlden hela tiden designar spel för förväntad målgrupp; hur ska de då kunna bredda målgruppen?

Skulle gärna också se sådan statistik, men det finns ingen samlad. Däremot finns det en hel del överraskande siffror man kan få från enskilda utvecklare, som att Forza har över 40 procent kvinnliga spelar i Frankrike, Spanien och Italien. Det är det nog inte många som väntar sig.

Om man nu ska särskilja mellan casual och hardcore finns det däremot studier som visar att sättet man spelar och tiden man lägger ner inte skiljer sig nämnvärt.

Medlem

Nästan värt att bli supporter bara för att det ska komma fler sådana här artiklar. Thomas Arnroth, jättebra krönika! Fortsätt så!

FZ: Tack för att ni tar det här på allvar och faktiskt publicerar en viktig del av spelvärlden. Kommentarerna i den här tråden visar att behovet är stort.

dmn
Medlem
Skrivet av Maria Myhr:

Jämställdhet handlar inte, som många tycks tro, om att vi kvinnor tycker att det är störigt när spelkaraktärer har stora bröst. Det handlar om att i spel representeras samtliga typer av kvinnor av en enda spelfigur, ofta en npc, som oftast tilldelas stereotypiskt kvinnliga egenskaper. Det handlar också om att kvinnliga spelfigurer oftare är passiva deltagare och objektifieras i den mening att de är till för att ses på, tas på, räddas etc, medan manliga spelfigurer oftast är aktiva och är de som ser, tar, räddar (även om det också många gånger är en problematisk bild av "manlighet" som uppvisas i spel, vad gäller utseende, reaktioner på saker som händer och beteende; samtidigt är det positivt att agera, negativt att vara overksam).

Jämställdhet handlar heller inte, som ännu fler tycks tro, om att spel ska göras enbart på kvinnors villkor, där manliga spelfigurer hänvisas till periferin och de traditionella stereotypiska könsrollerna spegelvänds. Det handlar om att bilden av kvinnor blir nyanserad, något som först kan uppnås när det blir fler kvinnliga spelfigurer i ett och samma spel, och/eller när fler spel använder sig av kvinnlig huvudfigur.

Jämställdhet handlar också om att även den manliga spelfigurerna nyanseras. Det kanske är läge för andra typer av spelhjältar än vita väderbitna män med skäggstubb som aldrig ser andra utvägar än våld för att lösa problem.

Självklart är det en pengafråga också. Precis som andra underhållningsbranscher är man rädd för att ändra på ett vinnande koncept. Samtidigt förlorar man knappast på att som i Avengers och The Dark Knight Rises faktiskt skriva kvinnliga roller som agerande och tänkande varelser som kan ta vara på sig själva. De är dessutom snygga och sexiga - precis som de manliga rollerna. Att vara sexig är nämligen inte detsamma som att vara sexualiserad.

Och? Vad är problemet? Det är spel, inte verklighet. Det behövs ingen jämställdhet i fantasin!

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:

Gå ut ur pojkrummet och säg till din mamma varför du hatar kvinnor.

Ehm, jag hatar inte kvinnor.

Jag hatar däremot feminism då det snarare har gjort världen sämre än bättre.

VA? Sämre, utveckla gärna det!

Är inte det rätt uppenbart?

1. Kvinnor ska inte vara poliser då de är känslostyrda.

2. Kvinnor ska inte vara brandmän for obvious reasons.

3. Kvinnor ska inte sitta på högt uppsatta positioner inom politiken då de mycket oftare tar beslut baserat på känslointryck.

Dvs känslostyrda.

Stenåldern hörde av sig, de ville ha tillbaks sina kvinnoideal.

Ehh hoppas du skojar va? Du hatar verkligen kvinnor på riktigt...

Ps. Män har inte några känslor?

Men herregud.

För sista gången: Jag hatar inte kvinnor.

Jag begriper däremot att män och kvinnor är bra på olika saker.

Det där med att jag ej tycker att kvinnor ska vara på högt uppsatta positioner inom politiken handlar givetvis inte om att kvinnor är dummare än män. Kvinnor kan vara precis lika smarta som män.

Det som är grejen är att den känslostyrda sidan tar över mycket lättare hos kvinnor än hos män när det handlar om att ta beslut. Så har det varit genom alla tider och kommer alltid att vara så.

För övrigt så hade jag ingen aning om att fz var så här pass vänstervridet.

Fan man känner sig ju mer som en främling här än vad en regnbågsfärgad enhörning skulle vara i ett horhus.

Tillåt mig skratta högt åt dina löjliga påståenden om att tjejer skulle låta sina känslor ta över. Alltså jag bara undrar vilka studier du grundar dessa idiotiska påståenden på?

Du tror inte det är det att tjejer har fått lära sig att det är ok att visa känslor medans män tvärtom. Det är och jag lovar dig inget genetiskt eller har med kön att göra.

1. Att det finns studier som bevisar detta tror jag knappast att det finns. Batikhäxorna på batikhäxornas batikförbund skulle sätta rödvinet i halsen och böla ut på SVT/aftonlögnen om några ens skulle tänka tanken på att försöka bevisa något sådant.

2. Varför skulle det inte kunna handla om kön för? Eller är det helt enkelt så att du inte VILL att det ska handla om det pga att din världsbild skulle gå i kras?

dmn
Medlem

Om spelbranschen behöver jämställdhet, hur kommer det sig då att den blomstrat i över 30 år?

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Achtung:

Känns bara som att Anroth vill starta shitstorms på FZ Kolla hur folk reagerar hahaha!

Det är ju förvisso ingen nyhet att hans "krönikor" är värdelösa och enbart spelar på sensationalismens strängar. Saknar man talang är man väl illa tvungen att ta till såna medel, ett koncept som Aftonbladet kört med i många år.

Det är tufft att sitta och slänga skit bakom en skärm.

Lägg in en vettig kommentar till artikeln så kanske någon tar dig på allvar.


signatur

IDKFA

MFZ
Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Men om spelvärlden hela tiden designar spel för förväntad målgrupp; hur ska de då kunna bredda målgruppen?

Skulle gärna också se sådan statistik, men det finns ingen samlad. Däremot finns det en hel del överraskande siffror man kan få från enskilda utvecklare, som att Forza har över 40 procent kvinnliga spelar i Frankrike, Spanien och Italien. Det är det nog inte många som väntar sig.

Om man nu ska särskilja mellan casual och hardcore finns det däremot studier som visar att sättet man spelar och tiden man lägger ner inte skiljer sig nämnvärt.

Heh, jo, det var jäkligt otippat med forza, men det visar väl eg hur obildad man eg är mot hur man TROR sig vara.

men för att vara krass så tror jag dock att vissa spel är helt enkelt grabbifierade med flit då det är en genre i sig självt precis som vilken testosteron-actionfilm som helst.
och i detta fall som finns det inget intresse hos vare sig utvecklare eller konsument att ändra detta.

fanns det en stor marknad att kapitalisera på inom spel så är jag förvånad att det inte redan var upptäckt och utnyttjad redan.

Jag är dock cynisk nog att tro att en majoritet av kvinnliga spelare håller på med casual gaming tex på mobiltelefon eller facebook vilket hämmar utvecklingen av mer balanserade spel.

men som sagt, lite mer statistik skulle vara intressant (blir gärna sparkad i arslet av att ha fel i mitt antagande).


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Angående det här med påhoppen. Mycket mindre sådant från var och en.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:

Gå ut ur pojkrummet och säg till din mamma varför du hatar kvinnor.

Ehm, jag hatar inte kvinnor.

Jag hatar däremot feminism då det snarare har gjort världen sämre än bättre.

VA? Sämre, utveckla gärna det!

Är inte det rätt uppenbart?

1. Kvinnor ska inte vara poliser då de är känslostyrda.

2. Kvinnor ska inte vara brandmän for obvious reasons.

3. Kvinnor ska inte sitta på högt uppsatta positioner inom politiken då de mycket oftare tar beslut baserat på känslointryck.

Dvs känslostyrda.

Stenåldern hörde av sig, de ville ha tillbaks sina kvinnoideal.

Ehh hoppas du skojar va? Du hatar verkligen kvinnor på riktigt...

Ps. Män har inte några känslor?

Men herregud.

För sista gången: Jag hatar inte kvinnor.

Jag begriper däremot att män och kvinnor är bra på olika saker.

Det där med att jag ej tycker att kvinnor ska vara på högt uppsatta positioner inom politiken handlar givetvis inte om att kvinnor är dummare än män. Kvinnor kan vara precis lika smarta som män.

Det som är grejen är att den känslostyrda sidan tar över mycket lättare hos kvinnor än hos män när det handlar om att ta beslut. Så har det varit genom alla tider och kommer alltid att vara så.

För övrigt så hade jag ingen aning om att fz var så här pass vänstervridet.

Fan man känner sig ju mer som en främling här än vad en regnbågsfärgad enhörning skulle vara i ett horhus.

Tillåt mig skratta högt åt dina löjliga påståenden om att tjejer skulle låta sina känslor ta över. Alltså jag bara undrar vilka studier du grundar dessa idiotiska påståenden på?

Du tror inte det är det att tjejer har fått lära sig att det är ok att visa känslor medans män tvärtom. Det är och jag lovar dig inget genetiskt eller har med kön att göra.

1. Att det finns studier som bevisar detta tror jag knappast att det finns. Batikhäxorna på batikhäxornas batikförbund skulle sätta rödvinet i halsen och böla ut på SVT/aftonlögnen om några ens skulle tänka tanken på att försöka bevisa något sådant.

2. Varför skulle det inte kunna handla om kön för? Eller är det helt enkelt så att du inte VILL att det ska handla om det pga att din världsbild skulle gå i kras?

Hört talas om genusforskning? Tror det finns rätt mycket studier som visar motsatsen till det du säger.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Men om spelvärlden hela tiden designar spel för förväntad målgrupp; hur ska de då kunna bredda målgruppen?

Skulle gärna också se sådan statistik, men det finns ingen samlad. Däremot finns det en hel del överraskande siffror man kan få från enskilda utvecklare, som att Forza har över 40 procent kvinnliga spelar i Frankrike, Spanien och Italien. Det är det nog inte många som väntar sig.

Om man nu ska särskilja mellan casual och hardcore finns det däremot studier som visar att sättet man spelar och tiden man lägger ner inte skiljer sig nämnvärt.

Förslagsvis på samma sätt som alla andra brascher, genom att folk själva gör något åt saken. Antalet spelutvecklare är naturligtvis inget nollsummesystem. Då menar jag inte att man ska tvinga spelutvecklare att göra spel som de själva egentligen inte vill göra, utan att folk själva helt enkelt får bli spelutvecklare och visa att det minsann finns en marknad för andra karaktärsfilosofier.

Om det, vid en given tidpunkt, endast fanns böcker för män, vad är den rimliga lösningen då? Att få andra författare att skriva böcker för andra marknader, eller att försöka förändra de författare som redan finns? Jag röstar på alternativ 1.

För övrigt finner jag det märkligt hur man kan missuppfatta jämlikhet så mycket som sker här. Spel i sig är könlösa, och kan per definition inte vara annat än jämlika (eller snarare, de kan inte vara ojämlika). Jämlikhet handlar inte ett dugg om hur spelen ser ut, hur karaktärer presenteras eller något annat trams. Jämlikhet handlar om en sak, och endast en sak: Möjligheter.

Har kvinnor och män idag samma möjligheter att bli spelutvecklare? Utan att vara ett dugg inblandad i spelbranschen vågar jag påstå att det är så. Det är det enda som har något med jämlikhet att göra. Om så inte är fallet måste man såklart göra något åt det, men det har absolut ingenting med spelen i sig att göra.

Allt kan summeras i en enda mening egentligen. Spel är en business - rösta med plånboken.

dmn
Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Achtung:

Känns bara som att Anroth vill starta shitstorms på FZ Kolla hur folk reagerar hahaha!

Det är ju förvisso ingen nyhet att hans "krönikor" är värdelösa och enbart spelar på sensationalismens strängar. Saknar man talang är man väl illa tvungen att ta till såna medel, ett koncept som Aftonbladet kört med i många år.

Det är tufft att sitta och slänga skit bakom en skärm.

Lägg in en vettig kommentar till artikeln så kanske någon tar dig på allvar.

Ville du nåt värt att läsa?

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Maria Myhr:

Jämställdhet handlar inte, som många tycks tro, om att vi kvinnor tycker att det är störigt när spelkaraktärer har stora bröst. Det handlar om att i spel representeras samtliga typer av kvinnor av en enda spelfigur, ofta en npc, som oftast tilldelas stereotypiskt kvinnliga egenskaper. Det handlar också om att kvinnliga spelfigurer oftare är passiva deltagare och objektifieras i den mening att de är till för att ses på, tas på, räddas etc, medan manliga spelfigurer oftast är aktiva och är de som ser, tar, räddar (även om det också många gånger är en problematisk bild av "manlighet" som uppvisas i spel, vad gäller utseende, reaktioner på saker som händer och beteende; samtidigt är det positivt att agera, negativt att vara overksam).

Jämställdhet handlar heller inte, som ännu fler tycks tro, om att spel ska göras enbart på kvinnors villkor, där manliga spelfigurer hänvisas till periferin och de traditionella stereotypiska könsrollerna spegelvänds. Det handlar om att bilden av kvinnor blir nyanserad, något som först kan uppnås när det blir fler kvinnliga spelfigurer i ett och samma spel, och/eller när fler spel använder sig av kvinnlig huvudfigur.

Jämställdhet handlar också om att även den manliga spelfigurerna nyanseras. Det kanske är läge för andra typer av spelhjältar än vita väderbitna män med skäggstubb som aldrig ser andra utvägar än våld för att lösa problem.

Självklart är det en pengafråga också. Precis som andra underhållningsbranscher är man rädd för att ändra på ett vinnande koncept. Samtidigt förlorar man knappast på att som i Avengers och The Dark Knight Rises faktiskt skriva kvinnliga roller som agerande och tänkande varelser som kan ta vara på sig själva. De är dessutom snygga och sexiga - precis som de manliga rollerna. Att vara sexig är nämligen inte detsamma som att vara sexualiserad.

Och? Vad är problemet? Det är spel, inte verklighet. Det behövs ingen jämställdhet i fantasin!

Men dåså case closed. Eftersom du vill ha fantasi så varför inte lägga in ett jämställt samhälle i spelen, för enligt mig så finns inte det än och då är det bara fantasi?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Fargo:

Det kan ju vara så att spelutvecklare är mer intresserade av att göra spel än att känna sig tilltalade av genus-"experter"?

Det finns f.ö massor med spel som inte porträtterar kvinnor som "objekt". Last of us, halflife, beyond good and evil, resident evil, m.m. Om en inte gillar hur vissa spel porträtterar kvinnor föreslår jag att man inte köper dom.

Sen det här om att bara 20% spelutvecklarna är kvinnor. So? Är det något politiker ska återgärda? Män är underrepresenterade i många andra yrken också, vad ska vi göra åt detta? Är det också ett problem?

Vadå massor av spel?
Det där är 4st, jag kan komma på 5st till.
Hur många spel släpptes det bara i år?

Det är inte massor av spel...

Majoriteten spel är inte värda att spela igenom. Det finns hur som helst massor med exempel på spel där kvinnor inte framställs som något "objekt".

Du säger återigen Massor utan att komma med ett enda exempel över de 4 som du redan föreslagit.

Problemet är inte spelen i sig utan attityden.
Jag kan iofs tycka att det lika tråkigt att spela muskelknuttar/berg i varenda spel också...

Medlem

Som vanligt fylls kommentarsfältet med massa ogenomtänkt, inskränkt skitsnack, och toppkommentarerna med undantag för Maria Myhrs inlägg är som vanligt hopplösa bevis på hur trångsynta och rent korkade folk är.

Man fylls ju fan av hopplöshet. Tack till Arnroth för en välskriven krönika, dock.

Jag och hela mitt team hade varit där om vi fick reda på skiten i förväg. Problemet är information, inte intresse.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:

Gå ut ur pojkrummet och säg till din mamma varför du hatar kvinnor.

Ehm, jag hatar inte kvinnor.

Jag hatar däremot feminism då det snarare har gjort världen sämre än bättre.

VA? Sämre, utveckla gärna det!

Är inte det rätt uppenbart?

1. Kvinnor ska inte vara poliser då de är känslostyrda.

2. Kvinnor ska inte vara brandmän for obvious reasons.

3. Kvinnor ska inte sitta på högt uppsatta positioner inom politiken då de mycket oftare tar beslut baserat på känslointryck.

Dvs känslostyrda.

Stenåldern hörde av sig, de ville ha tillbaks sina kvinnoideal.

Ehh hoppas du skojar va? Du hatar verkligen kvinnor på riktigt...

Ps. Män har inte några känslor?

Men herregud.

För sista gången: Jag hatar inte kvinnor.

Jag begriper däremot att män och kvinnor är bra på olika saker.

Det där med att jag ej tycker att kvinnor ska vara på högt uppsatta positioner inom politiken handlar givetvis inte om att kvinnor är dummare än män. Kvinnor kan vara precis lika smarta som män.

Det som är grejen är att den känslostyrda sidan tar över mycket lättare hos kvinnor än hos män när det handlar om att ta beslut. Så har det varit genom alla tider och kommer alltid att vara så.

För övrigt så hade jag ingen aning om att fz var så här pass vänstervridet.

Fan man känner sig ju mer som en främling här än vad en regnbågsfärgad enhörning skulle vara i ett horhus.

Tillåt mig skratta högt åt dina löjliga påståenden om att tjejer skulle låta sina känslor ta över. Alltså jag bara undrar vilka studier du grundar dessa idiotiska påståenden på?

Du tror inte det är det att tjejer har fått lära sig att det är ok att visa känslor medans män tvärtom. Det är och jag lovar dig inget genetiskt eller har med kön att göra.

1. Att det finns studier som bevisar detta tror jag knappast att det finns. Batikhäxorna på batikhäxornas batikförbund skulle sätta rödvinet i halsen och böla ut på SVT/aftonlögnen om några ens skulle tänka tanken på att försöka bevisa något sådant.

2. Varför skulle det inte kunna handla om kön för? Eller är det helt enkelt så att du inte VILL att det ska handla om det pga att din världsbild skulle gå i kras?

Hört talas om genusforskning?

Självklart har jag det.

Problemet är: Att be en genusforskare att forska om genus är som att be en rabbi att forska om islam.

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:

Gå ut ur pojkrummet och säg till din mamma varför du hatar kvinnor.

Ehm, jag hatar inte kvinnor.

Jag hatar däremot feminism då det snarare har gjort världen sämre än bättre.

VA? Sämre, utveckla gärna det!

Är inte det rätt uppenbart?

1. Kvinnor ska inte vara poliser då de är känslostyrda.

2. Kvinnor ska inte vara brandmän for obvious reasons.

3. Kvinnor ska inte sitta på högt uppsatta positioner inom politiken då de mycket oftare tar beslut baserat på känslointryck.

Dvs känslostyrda.

Stenåldern hörde av sig, de ville ha tillbaks sina kvinnoideal.

Ehh hoppas du skojar va? Du hatar verkligen kvinnor på riktigt...

Ps. Män har inte några känslor?

Men herregud.

För sista gången: Jag hatar inte kvinnor.

Jag begriper däremot att män och kvinnor är bra på olika saker.

Det där med att jag ej tycker att kvinnor ska vara på högt uppsatta positioner inom politiken handlar givetvis inte om att kvinnor är dummare än män. Kvinnor kan vara precis lika smarta som män.

Det som är grejen är att den känslostyrda sidan tar över mycket lättare hos kvinnor än hos män när det handlar om att ta beslut. Så har det varit genom alla tider och kommer alltid att vara så.

För övrigt så hade jag ingen aning om att fz var så här pass vänstervridet.

Fan man känner sig ju mer som en främling här än vad en regnbågsfärgad enhörning skulle vara i ett horhus.

Tillåt mig skratta högt åt dina löjliga påståenden om att tjejer skulle låta sina känslor ta över. Alltså jag bara undrar vilka studier du grundar dessa idiotiska påståenden på?

Du tror inte det är det att tjejer har fått lära sig att det är ok att visa känslor medans män tvärtom. Det är och jag lovar dig inget genetiskt eller har med kön att göra.

1. Att det finns studier som bevisar detta tror jag knappast att det finns. Batikhäxorna på batikhäxornas batikförbund skulle sätta rödvinet i halsen och böla ut på SVT/aftonlögnen om några ens skulle tänka tanken på att försöka bevisa något sådant.

2. Varför skulle det inte kunna handla om kön för? Eller är det helt enkelt så att du inte VILL att det ska handla om det pga att din världsbild skulle gå i kras?

Hört talas om genusforskning?

Självklart har jag det.

Problemet är: Att be en genusforskare att forska om genus är som att be en rabbi att forska om islam.

Eh? Själva definitionen av en genusforskare är väl någon som forskar om genus. Förklara gärna din liknelse med att be en judisk präst forska om islam?

MEG
Medlem

Hooo jämställdhet, finns få ämnen i sverige idag som väcker så heta känslor, mindre brännbart att prata politik
Och ja svenskarna (inkl mig) har nog blivit less på denna debatt som har spårat ur, allt idag ska vara jämställt. Snart måste vi killar sitta och kissa och trycka upp en tampong i röven för att vi ska vara så jämställda som möjligt. Och om någon skulle undra så ja jag är självklart för jämställdhet men vi kan aldrig bli det till 100%.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Xzander:

Som vanligt fylls kommentarsfältet med massa ogenomtänkt, inskränkt skitsnack, och toppkommentarerna med undantag för Maria Myhrs inlägg är som vanligt hopplösa bevis på hur trångsynta och rent korkade folk är.

Man fylls ju fan av hopplöshet. Tack till Arnroth för en välskriven krönika, dock.

Självklart är vi trångsynta och korkade. Alla som inte håller med er världsbild måste ju vara helt dumma i huvudet.

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av mrFluffy:

Gå ut ur pojkrummet och säg till din mamma varför du hatar kvinnor.

Ehm, jag hatar inte kvinnor.

Jag hatar däremot feminism då det snarare har gjort världen sämre än bättre.

VA? Sämre, utveckla gärna det!

Är inte det rätt uppenbart?

1. Kvinnor ska inte vara poliser då de är känslostyrda.

2. Kvinnor ska inte vara brandmän for obvious reasons.

3. Kvinnor ska inte sitta på högt uppsatta positioner inom politiken då de mycket oftare tar beslut baserat på känslointryck.

Dvs känslostyrda.

Stenåldern hörde av sig, de ville ha tillbaks sina kvinnoideal.

Ehh hoppas du skojar va? Du hatar verkligen kvinnor på riktigt...

Ps. Män har inte några känslor?

Men herregud.

För sista gången: Jag hatar inte kvinnor.

Jag begriper däremot att män och kvinnor är bra på olika saker.

Det där med att jag ej tycker att kvinnor ska vara på högt uppsatta positioner inom politiken handlar givetvis inte om att kvinnor är dummare än män. Kvinnor kan vara precis lika smarta som män.

Det som är grejen är att den känslostyrda sidan tar över mycket lättare hos kvinnor än hos män när det handlar om att ta beslut. Så har det varit genom alla tider och kommer alltid att vara så.

För övrigt så hade jag ingen aning om att fz var så här pass vänstervridet.

Fan man känner sig ju mer som en främling här än vad en regnbågsfärgad enhörning skulle vara i ett horhus.

Tillåt mig skratta högt åt dina löjliga påståenden om att tjejer skulle låta sina känslor ta över. Alltså jag bara undrar vilka studier du grundar dessa idiotiska påståenden på?

Du tror inte det är det att tjejer har fått lära sig att det är ok att visa känslor medans män tvärtom. Det är och jag lovar dig inget genetiskt eller har med kön att göra.

1. Att det finns studier som bevisar detta tror jag knappast att det finns. Batikhäxorna på batikhäxornas batikförbund skulle sätta rödvinet i halsen och böla ut på SVT/aftonlögnen om några ens skulle tänka tanken på att försöka bevisa något sådant.

2. Varför skulle det inte kunna handla om kön för? Eller är det helt enkelt så att du inte VILL att det ska handla om det pga att din världsbild skulle gå i kras?

Hört talas om genusforskning?

Självklart har jag det.

Problemet är: Att be en genusforskare att forska om genus är som att be en rabbi att forska om islam.

Svar: NEJ!

Du är som Fox News, kolla in den här videon.

http://tv.msnbc.com/2013/07/31/reza-aslan-speaks-out-about-th...

Du är har ju så mycket fördomar så jag vet inte vad jag säga längre till dig. Din världsbild är ju helt upp och ner.


signatur

IDKFA

Medlem

Till de som tycker att jämställdhetsdebatter är "tröttsamma" och "onödiga" kan ju försöka förklara det för era mammor, systrar, flickvänner och dylikt. (Notera att jag inte nämner några namn, men om du kände dig provocerad att svara med nåt spydigt finns det en risk att du är ganska så jävlig. Just saying.)

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Men om spelvärlden hela tiden designar spel för förväntad målgrupp; hur ska de då kunna bredda målgruppen?

Men är det verkligen upp till dig att bredda målgruppen? Om målgruppen finns och kan finansiellt exploateras genom att göra annorlunda spel kommer de att göras. Men kanske köper både målgrupper redan nuvarande plattformer?

Arnroth, eftersom du är i en position av påverka opinion vädjar jag till dig att lyssna på "Instig8iveJournalism" och hans vederläggning av anitas "troops vs woman". http://www.youtube.com/watch?v=p6gLmcS3-NI#t=35.

Skrivet av Thomas Arnroth:

Skulle gärna också se sådan statistik, men det finns ingen samlad. Däremot finns det en hel del överraskande siffror man kan få från enskilda utvecklare, som att Forza har över 40 procent kvinnliga spelar i Frankrike, Spanien och Italien. Det är det nog inte många som väntar sig.

Om man nu ska särskilja mellan casual och hardcore finns det däremot studier som visar att sättet man spelar och tiden man lägger ner inte skiljer sig nämnvärt.

Vad har detta med jämställdhet att göra?

Sedan eftersom jag är genuint intresserad av din position, skulle jag vilja veta vad det är du tycket inte är jämställt i dagens spel, är det a; kvinnor har för lite agency b; kvinnor är översexualiserade eller c; det är för lite kvinnor i spel?

så här förklarar jag dessa observationer:
a; är ett resultat av typen spel vi spelar där manliga roller och yrken är vad vi spelar, dvs soldater, race förare etc altså yrken och roller där 99% av tiden en man utför i verkligheten.
b: det säljer, män gillar det, mäns sexuella driv är en starkare köpkraft än de negativa köpkrafterna som översexualiserade figurer skapar. Notera att även män sexuallieras (det behöver inte vara en vandrande fallisk symbol) Det riktigt stora transgresionerna kommer från japan och ja det är inte riktigt relevant till branschen i stort.
c; svaret är lite i a. kvinnor, i den världen vi lever i, är generellt inte soldater och i än större mån inte fält soldater, de är inte riddare och det är inte representerade i topp lagen inom motorsport (forza).

Medlem

Snälla fz ni får gärna skriva om sådana saker och jag kan lätt ignorera att läsa dom.

Men i all helhet, varför så många rubriker angående jämnställdhet?

det är som ni skriver 3-4 recensioner om ett spel.

skriv en artikel om den nya teknologin istället tror faktist flesta här ser mer intresse i att läsa det.

vart barriärerna ligger i kommande generationen m.m

vore iaf jättenöjd om jag slapp se artiklar om något som vi allihopa vet något om att just det här med moraliseringen är helt onödigt(för tillfället)

och att hon som gjorde filmen gjorde det bara för tjäna pengar, okunnig om spel själv.

att ens se en bild på henne gör mig fly förbannad den kärringen borde bli stämmd fö.

Sen om vi ska gnälla om jämnställd helt så mycket varför sitter vi inte allihopa i lamborginis och har en stor villa vid kusten... precis.

tänk om vi pc spelare skulle gnälla minst så mycket om att vissa spel som bör göras till pc inte kommer till pc.

Helvete.... jo inte många artiklar har jag hört angående detta men jämnställdhet har man fått höra om, när män med extrema muskler exsisterar som huvudroll höger vänster.

och endå ser vi roller i spel som laura croft,inme där tjejen är en huvudroll.

och även vi spelar i en branch där tjejer är mindre utav pga dom är mer intresserade utav smink och väskor(oftast inte alla)

precis som vissa män av fotboll ist för spel.

Men den % mängden är färre hos män klart det blir färre kvinnor som huvudroll och färre kvinnor som spelutvecklare, problemet ligger väl snarare att dom som barn blivit intryckta i att vad som är rätt och fel av sina föräldrar.

Medlem
Skrivet av MEG:

Hooo jämställdhet, finns få ämnen i sverige idag som väcker så heta känslor, mindre brännbart att prata politik
Och ja svenskarna (inkl mig) har nog blivit less på denna debatt som har spårat ur, allt idag ska vara jämställt. Snart måste vi killar sitta och kissa och trycka upp en tampong i röven för att vi ska vara så jämställda som möjligt. Och om någon skulle undra så ja jag är självklart för jämställdhet men vi kan aldrig bli det till 100%.

Och vi som tycker att det kan behövas lite mer jämställt samhälle tycker att halmgubberetoriken från den mer misogyna sidan är aningen tröttsam.

Skriv svar