Xcom: Enemy Within

Robot
Xcom: Enemy Within

Fienden i Xcom är inte längre okänd. Vi har lärt oss spelreglerna. Nu är tiden inne för att pumpa våra soldater fulla med alien-krafter – men också för det utomjordiska hotet att skriva om reglerna.

#the-bureau-xcom-declassified, #xcom-enemy-unknown, #firaxis-games, #xcom-enemy-within


Medlem
Xcom: Enemy Within

Ser onekligen coolt ut men hoppas på lite mindre buggar denna gång.

Medlem

Jag har inte spelat spelet så jag vet inte hur det ligger till. Men om ens egna trupper plötsligt bli starkare, så innebär det väl att fienden måste komma med "ett nytt hot" för att jämna ut svårighetsgraden?


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Sjukt givet spel!

Medlem
Skrivet av Apministern:

Jag har inte spelat spelet så jag vet inte hur det ligger till. Men om ens egna trupper plötsligt bli starkare, så innebär det väl att fienden måste komma med "ett nytt hot" för att jämna ut svårighetsgraden?

Läste du artikeln då?

Medlem
Skrivet av colpo:
Skrivet av Apministern:

Jag har inte spelat spelet så jag vet inte hur det ligger till. Men om ens egna trupper plötsligt bli starkare, så innebär det väl att fienden måste komma med "ett nytt hot" för att jämna ut svårighetsgraden?

Läste du artikeln då?

Woops. Måste ha missat det stycket


signatur

Everybody needs help.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Apministern:
Skrivet av colpo:
Skrivet av Apministern:

Jag har inte spelat spelet så jag vet inte hur det ligger till. Men om ens egna trupper plötsligt bli starkare, så innebär det väl att fienden måste komma med "ett nytt hot" för att jämna ut svårighetsgraden?

Läste du artikeln då?

Woops. Måste ha missat det stycket

Och kolla trailern också! Där finns ytterligare en alien jag inte sett förrän nu.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ser kul ut. hoppas det inte blir för överdrivet bara.

Medlem

Jag älskar XCOM men din kommentar "de visar de gamla soldaternas litenhet på enklast möjliga sätt: genom att göra dem till kanonmat" oroar mig. SÅ allt är bara genmanipulerat och mechs, vanliga soldater menlösa. Men XCOM HANDLAR OM den vanliga soldaten och dess överlevnad. Är det bortkastat tappar XCOM mycket. De vanliga soldaterna är inte kanonmat i XCOM, de är någon man fäster sig vid och försöker hålla vid liv. Med din beskrivning låter det som vanliga soldater är något man kastar mot fienden medans man letar meld.


signatur

I drank what?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Mirage:

Jag älskar XCOM men din kommentar "de visar de gamla soldaternas litenhet på enklast möjliga sätt: genom att göra dem till kanonmat" oroar mig. SÅ allt är bara genmanipulerat och mechs, vanliga soldater menlösa. Men XCOM HANDLAR OM den vanliga soldaten och dess överlevnad. Är det bortkastat tappar XCOM mycket. De vanliga soldaterna är inte kanonmat i XCOM, de är någon man fäster sig vid och försöker hålla vid liv. Med din beskrivning låter det som vanliga soldater är något man kastar mot fienden medans man letar meld.

Riktigt så är det inte. Det var Firaxis som med glimten i ögat visade hur vanliga soldater står sig slätt mot fienden, och hur pass starkare just de här soldaterna blir med genmanipulation. Så de är ju fortfarande dina soldater, men med lite extra krydda.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Är jag den ENDA som älskade The Bureau?
Känns som att de recensenter som recenserar The Bureau vill att det ska vara något det inte är, ett tur-baserad strategispel. De vill att det ska vara XCOM när det medvetet gjordes ett val att kalla det The Bureau för att det inte skulle misstas för att vara ett genuint XCOM spel, vilket är precis det som har gjorts.
Suck.

Medlem

Ja men måste de nu bli genmanipulerade monster för att ha en chans? :/

Jag VILL tycka om expansionen, men på din beskrivning låter den som Mechwarrior goes XCOM.


signatur

I drank what?

Medlem

Nice, hoppas de fixat lite från förra versionen.

1. Kan man gå runt bussar och liknande nu för tiden eller är det fortfarande "shortest path" som gäller?

Att "gena" upp på taket på en buss (och visa sig för alla fiender) för att sedan springa ner på andra sidan är ju lite sådär...

2. Vore också intressant att veta om händelserna är lite mer random nu eller om alla händelser är scriptade efter x-antal "days"?

3. Är det något som tillkommit i "combat-läget"? Kan man lägga sig ner, alt plocka upp fiendens vapen osv i detta? Större squads?

4. Kan man fler huvudbaser eller fortf bara en?

Medlem

Bästa spelet jag spelat på många år.

Testpilot
Skrivet av Horniak:

Nice, hoppas de fixat lite från förra versionen.

Jag är peppad som sjutton även om jag är kass på spelet .. här är lite saker som jag snappat upp:

Varje soldat kan modifieras med den nya meld-resursen och finns 2 slots per kroppsdel:

Hjärna - Neural Dampening: Stå emot mindcontrol/immun mot panik/+20 skydd mot Psi attacks - Neural Feedback: Ger skada åt fiender som gör Psi attacks
Ögon - Nån typ av träffsäkerhetsbonus har insinuerats - <okänd>
Bröst - Extrahjärta - <okänd>
Hud - Nån typ av cloak ser man på en förhandstitt-video - <okänd>
Ben - Muscle Fibre: Hoppa utan grapple(syns även på video) - Bone Marrow: begränsad hälsoregenereringsförmåga.
Du kan respecca närsomhelst om du nu har meld nog att göra det.

Mec-trooper:
Berooende på vilken klass gubben hade innan denne blev mech får den passiva bonusar.

Finns 3 klasser av Mec:
Klass 1: Har en stor knytnäve - syns på video åtiskilliga gånger (Kinetic strike)
Eller Eldkastare - täcker en arc framför och skydd är verkningslösa.
Klass 2: Granatkastare el Healing fist.
Klass 3: Proximity mines eller Electropulse (EMP)

Skills:
Collateral Damage (förstör terräng)
Jumpjets
Damage control (Minskar mottagen damage i 1 turn)

Vapen: Minigun , Railgun , Energy weapon

Nya granater:
Gasgrenade
Needlegrenade (Stor area men fiender i skydd berörs ej)
Stealth Grenade (Osynlig färg på fiender , Troligen bra mot den nya tentakelfienden som är osynlig tills den attackerar)

Ny ammo till vanliga vapen: Reaper rounds , ger +crit men minus till träffsäkerhet.

De förändrar också en klase skills som förut var ganska dåliga , som snapshot mfl ..

Medlem

Mysigt.
Bring it!


signatur

-----------------------------
Death Before Dishonor

Inaktiv

Tack så mycket FZ! Jag ser så fram emot Xcom: Enemy Within!

Medlem

Alltid bra med mer variation! 50 fler kartor låter ju mumma och gör en till genomspelning värd. Någon som vet hur många kartor originalet har? 10-15st?

Medlem

Känner nog ändå att det inte kommer vara lika intressant när fienden inte är unknown längre.


signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar