Grafikkort.

Medlem
Grafikkort.

Hej.
Tänkte köpa och sätta in ett grafikkort i min dator men jag har aldrig gjort det förut. Är det något som jag bör tänka på? Här är en länk till det grafikkort jag har tänkt köpa, passar mig bra i priset. [http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...]

Tänkte också skicka med några bilder på hur det ser ut i min dator så jag vet hur jag ska sätta dit det.
[ia=836297; large]
[ia=836300; large]
[ia=836301; large]
[ia=836304; large]
[ia=836308; large]

#blogg

Medlem
Grafikkort.

Vad har du för moderkort? No offence, men det ser lite gammalt ut.

Medlem

Acer Inc's egna moderkort kan jag se, men det är svårt att se exakt vilken modell det är. Denna verkar vara av samma PCB, men en tidigare (eller senare) version då texten inte sitter på samma plats:
http://images.esellerpro.com/2131/I/738/23/SPImage%20005.JPG

Dock verkar alla PCIE portar sitta på samma platser så det verkar som den iaf har port-kompabiliteten med det kort du valt.

Och det AMD kortet borde inte kräva mycket ström heller. Men om det är ett färdigbyggt system från Acer så KAN de ha snålat på nätaggregatet.

Medlem
Skrivet av Lynxen:

Vad har du för moderkort? No offence, men det ser lite gammalt ut.

Har faktiskt ingen aning. Är lite utav en noob när det gäller datorspec.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Acer Inc's egna moderkort kan jag se, men det är svårt att se exakt vilken modell det är. Denna verkar vara av samma PCB, men en tidigare (eller senare) version då texten inte sitter på samma plats:
http://images.esellerpro.com/2131/I/738/23/SPImage%20005.JPG

Dock verkar alla PCIE portar sitta på samma platser så det verkar som den iaf har port-kompabiliteten med det kort du valt.

Och det AMD kortet borde inte kräva mycket ström heller. Men om det är ett färdigbyggt system från Acer så KAN de ha snålat på nätaggregatet.

Datorn är en Packard Bell om det är till någon hjälp.

Medlem

Vet du vad det är för processor? Kan bli en rejäl flaskhals om den är för gammal


signatur

They set us up the bomb.

Medlem
Skrivet av Muse:

Vet du vad det är för processor? Kan bli en rejäl flaskhals om den är för gammal

Intel(R) Core(TM) i5-2320 CPU @ 3.00GHz 3.00GHz. Köpte burken förra året, så den borde inte vara så gammal.

Medlem
Skrivet av Kabbe:
Skrivet av Muse:

Vet du vad det är för processor? Kan bli en rejäl flaskhals om den är för gammal

Intel(R) Core(TM) i5-2320 CPU @ 3.00GHz 3.00GHz. Köpte burken förra året, så den borde inte vara så gammal.

Ok, den hänger nog med Då är det sista som behövs redas ut vad du har för nätaggregat (total watt) och om den har pci-e x16 port.


signatur

They set us up the bomb.

Medlem

Hm, moderkortet såg äldre ut än vad det verkar vara med den CPU'n. Intressant!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Muse:
Skrivet av Kabbe:
Skrivet av Muse:

Vet du vad det är för processor? Kan bli en rejäl flaskhals om den är för gammal

Intel(R) Core(TM) i5-2320 CPU @ 3.00GHz 3.00GHz. Köpte burken förra året, så den borde inte vara så gammal.

Ok, den hänger nog med Då är det sista som behövs redas ut vad du har för nätaggregat (total watt) och om den har pci-e x16 port.

Hur gör jag det då? lol. Det här är inte mitt starkaste ämne.

Medlem

Det ska stå på sidan av ditt nätagg hur många watt det är på.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Det ska stå på sidan av ditt nätagg hur många watt det är på.

Vad och vart hittar jag mitt nätagg?

Medlem

I burken har du en liten låda, till vänster om fläkten på dina bilder. Med andra ord på andra sidan av fläkten från grafikkortet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

I burken har du en liten låda, till vänster om fläkten på dina bilder. Med andra ord på andra sidan av fläkten från grafikkortet.

Tack :)! Ska skruva upp den och kolla hur många nätagg det är.

Medlem

Du har säkerligen bara ett nätagg.

Det står på sidan av lådan hur många watt du har (oftast), så du behöver nog inte ens ta ur agget ur burken.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Du har säkerligen bara ett nätagg.

Det står på sidan av lådan hur många watt du har (oftast), så du behöver nog inte ens ta ur agget ur burken.

Inuti datorn eller? Och hur viktigt är det här med nätagg? Behöver ju egentligen bara veta om jag kan sätta in det grafikkortet där och det borde jag väll kunna?

Medlem

Nätaggregatet sköter strömtillförsel till alla delar i datorn. Det är i denna del du sätter in elkontakten baki datorn. Har du för låg Watt på ditt aggregat orkar det inte driva alla delar. Grafikkort drar i särklass väldigt mycket ström, och har du då ett för svagt nätaggregat kan alltifrån att datorn inte startar till att delar går sönder hända.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Nätaggregatet sköter strömtillförsel till alla delar i datorn. Det är i denna del du sätter in elkontakten baki datorn. Har du för låg Watt på ditt aggregat orkar det inte driva alla delar. Grafikkort drar i särklass väldigt mycket ström, och har du då ett för svagt nätaggregat kan alltifrån att datorn inte startar till att delar går sönder hända.

Kollade inuti datorn och kunde inte hitta något utom ett klistermärke därpå där det var en tia på. Så jag vet inte.

Medlem

Kan tänka mig att nätagget ligger på runt 250-300watt, liknande Packard Bells från förra året med samma processor har sådana nätagg.

Jag skulle rekommendera att du uppgraderar nätaggregatet till minst 430watt och 80+ Bronze certifiering om du vill köra det där grafikkortet utan problem.
Kanske det här [http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...] alternativt [http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...].

Förstår att det kan kännas surt att man behöver köpa ett nätagg för en tredjedel av vad grafikkortet kostar om man har ont om pengar och vill uppgradera. Men tyvärr kommer du med största sannolikhet stöta på problem om du väljer att inte byta nätaggregat.


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Kan tänka mig att nätagget ligger på runt 250-300watt, liknande Packard Bells från förra året med samma processor har sådana nätagg.

Jag skulle rekommendera att du uppgraderar nätaggregatet till minst 430watt och 80+ Bronze certifiering om du vill köra det där grafikkortet utan problem.
Kanske det här [http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...] alternativt [http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...].

Förstår att det kan kännas surt att man behöver köpa ett nätagg för en tredjedel av vad grafikkortet kostar om man har ont om pengar och vill uppgradera. Men tyvärr kommer du med största sannolikhet stöta på problem om du väljer att inte byta nätaggregat.

Är det så? Men bättre att det känns lite surt nu om jag köper till den än att det känns surt i framtiden för för att jag får problem med grafikkortet. Vad då för slags problem? Tack för att du skrev det, riktigt schyst :).

Medlem

Som jag skrev, allt ifrån prestandaförlust till att datorn inte startar till att saker går sönder.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tack så hjärtligt mycket allihopa för svaren och att ni har hjälpt mig! Fast det blir nog nu kanske att man får vänta med att inhandla dessa saker, kommer nog att ha fullt upp när GTA 5 kommer.

1
Skriv svar