Xcom: Enemy Within
Fienden i Xcom är inte längre okänd. Vi har lärt oss spelreglerna. Nu är tiden inne för att pumpa våra soldater fulla med alien-krafter – men också för det utomjordiska hotet att skriva om reglerna.
#the-bureau-xcom-declassified, #xcom-enemy-unknown, #firaxis-games, #xcom-enemy-within
Jag har inte spelat spelet så jag vet inte hur det ligger till. Men om ens egna trupper plötsligt bli starkare, så innebär det väl att fienden måste komma med "ett nytt hot" för att jämna ut svårighetsgraden?
Läste du artikeln då?
Woops. Måste ha missat det stycket
Everybody needs help.
Jag har inte spelat spelet så jag vet inte hur det ligger till. Men om ens egna trupper plötsligt bli starkare, så innebär det väl att fienden måste komma med "ett nytt hot" för att jämna ut svårighetsgraden?
Läste du artikeln då?
Woops. Måste ha missat det stycket
Och kolla trailern också! Där finns ytterligare en alien jag inte sett förrän nu.
En Bamseponny av folket
Jag älskar XCOM men din kommentar "de visar de gamla soldaternas litenhet på enklast möjliga sätt: genom att göra dem till kanonmat" oroar mig. SÅ allt är bara genmanipulerat och mechs, vanliga soldater menlösa. Men XCOM HANDLAR OM den vanliga soldaten och dess överlevnad. Är det bortkastat tappar XCOM mycket. De vanliga soldaterna är inte kanonmat i XCOM, de är någon man fäster sig vid och försöker hålla vid liv. Med din beskrivning låter det som vanliga soldater är något man kastar mot fienden medans man letar meld.
I drank what?
Jag älskar XCOM men din kommentar "de visar de gamla soldaternas litenhet på enklast möjliga sätt: genom att göra dem till kanonmat" oroar mig. SÅ allt är bara genmanipulerat och mechs, vanliga soldater menlösa. Men XCOM HANDLAR OM den vanliga soldaten och dess överlevnad. Är det bortkastat tappar XCOM mycket. De vanliga soldaterna är inte kanonmat i XCOM, de är någon man fäster sig vid och försöker hålla vid liv. Med din beskrivning låter det som vanliga soldater är något man kastar mot fienden medans man letar meld.
Riktigt så är det inte. Det var Firaxis som med glimten i ögat visade hur vanliga soldater står sig slätt mot fienden, och hur pass starkare just de här soldaterna blir med genmanipulation. Så de är ju fortfarande dina soldater, men med lite extra krydda.
En Bamseponny av folket
Är jag den ENDA som älskade The Bureau?
Känns som att de recensenter som recenserar The Bureau vill att det ska vara något det inte är, ett tur-baserad strategispel. De vill att det ska vara XCOM när det medvetet gjordes ett val att kalla det The Bureau för att det inte skulle misstas för att vara ett genuint XCOM spel, vilket är precis det som har gjorts.
Suck.
Nice, hoppas de fixat lite från förra versionen.
1. Kan man gå runt bussar och liknande nu för tiden eller är det fortfarande "shortest path" som gäller?
Att "gena" upp på taket på en buss (och visa sig för alla fiender) för att sedan springa ner på andra sidan är ju lite sådär...
2. Vore också intressant att veta om händelserna är lite mer random nu eller om alla händelser är scriptade efter x-antal "days"?
3. Är det något som tillkommit i "combat-läget"? Kan man lägga sig ner, alt plocka upp fiendens vapen osv i detta? Större squads?
4. Kan man fler huvudbaser eller fortf bara en?
Nice, hoppas de fixat lite från förra versionen.
Jag är peppad som sjutton även om jag är kass på spelet .. här är lite saker som jag snappat upp:
Varje soldat kan modifieras med den nya meld-resursen och finns 2 slots per kroppsdel:
Hjärna - Neural Dampening: Stå emot mindcontrol/immun mot panik/+20 skydd mot Psi attacks - Neural Feedback: Ger skada åt fiender som gör Psi attacks
Ögon - Nån typ av träffsäkerhetsbonus har insinuerats - <okänd>
Bröst - Extrahjärta - <okänd>
Hud - Nån typ av cloak ser man på en förhandstitt-video - <okänd>
Ben - Muscle Fibre: Hoppa utan grapple(syns även på video) - Bone Marrow: begränsad hälsoregenereringsförmåga.
Du kan respecca närsomhelst om du nu har meld nog att göra det.
Mec-trooper:
Berooende på vilken klass gubben hade innan denne blev mech får den passiva bonusar.
Finns 3 klasser av Mec:
Klass 1: Har en stor knytnäve - syns på video åtiskilliga gånger (Kinetic strike)
Eller Eldkastare - täcker en arc framför och skydd är verkningslösa.
Klass 2: Granatkastare el Healing fist.
Klass 3: Proximity mines eller Electropulse (EMP)
Skills:
Collateral Damage (förstör terräng)
Jumpjets
Damage control (Minskar mottagen damage i 1 turn)
Vapen: Minigun , Railgun , Energy weapon
Nya granater:
Gasgrenade
Needlegrenade (Stor area men fiender i skydd berörs ej)
Stealth Grenade (Osynlig färg på fiender , Troligen bra mot den nya tentakelfienden som är osynlig tills den attackerar)
Ny ammo till vanliga vapen: Reaper rounds , ger +crit men minus till träffsäkerhet.
De förändrar också en klase skills som förut var ganska dåliga , som snapshot mfl ..