Microsoft slopade Heavy Rain – ville inte ha en skandal

Robot
Microsoft slopade Heavy Rain – ville inte ha en skandal

Temat med ett kidnappat barn fick Microsoft att backa från Quantic Dreams Heavy Rain.

#microsoft, #heavy-rain, #quantic-dream, #sony, #beyond-two-souls


Inaktiv
Microsoft slopade Heavy Rain – ville inte ha en skandal

Det går bra att massmörda i spel men när det gäller kidnappning eller att kunna spela som terrorist (i MoH var det tänkt men dom bytte till MEC eller något efter att folk blev helt jävla galna) DÅ har det gått för långt?

Medlem
Skrivet av grollo_92:

Det går bra att massmörda i spel men när det gäller kidnappning eller att kunna spela som terrorist (i MoH var det tänkt men dom bytte till MEC eller något efter att folk blev helt jävla galna) DÅ har det gått för långt?

USA...

Boobs? Nej tack, det skulle barnen ta skada av. Men hugga halsen av någon är Ok.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Så GTA är okej, men inte Heavy Rain?

Alltså heavy rain är förmodligen ett av de mest mogna spelen jag spelat om man ser till storyn, hur man kan backa från det förstår jag inte alls, kidnappade barn eller inte.


signatur

// Bacon <3

Där ser man.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ptjjaa, eller så hade dom kunnat låta oss spelare bestämma om det var hemskt?

Inaktiv

Microsoft vågar inte ta några risker. De är fast i PK- och fokusgruppsmörjan. Utslätat för att passa så många som möjligt, det ska kunna sälja till alla. Nu är inte de ensamma om att vara i den gruppen, det finns många bolag som sitter fast där. Därför Kickstarter är så bra, även om det är en egen personlig risk man tar i att satsa på ett projekt.

Medlem

"Något nytt? Skulle VI satsa på något nytt?"

Jasså, där ser man.

Jag är väldigt glad för David Cages skull att han fick återfå hedern med Heavy Rain efter det ytterst pinsamma Fahrenheit. Ser väldigt mycket fram emot Beyond: Two Souls också.

Medlem

"– De ville inte ha en skandal. Microsoft är ett fantastiskt företag, jag varken klagar eller kritiserar." Smöra lagom.

Medlem
Skrivet av grollo_92:

Det går bra att massmörda i spel men när det gäller kidnappning eller att kunna spela som terrorist (i MoH var det tänkt men dom bytte till MEC eller något efter att folk blev helt jävla galna) DÅ har det gått för långt?

Det kanske bara är jag, men jag har blivit väldigt mycket blödigare när det gäller barn som far illa efter att jag blev pappa. Terrorister och krig har man sett oräkneliga gånger på tv/spel så där är man betydligt mer luttrad.

I grund och botten handlar det väl om vad man själv kan leva sig in i. Att ett barn blir kidnappat känns betydligt mer aktuellt för min trygga tillvaro än krig och terrorism.

Många av dom som klagade på MOH var ju folk som direkt har påverkats av krigen som USA har fört. Då kan man förstå att det påverkar dem mer än oss.

Medlem
Skrivet av Norrin:
Skrivet av grollo_92:

Det går bra att massmörda i spel men när det gäller kidnappning eller att kunna spela som terrorist (i MoH var det tänkt men dom bytte till MEC eller något efter att folk blev helt jävla galna) DÅ har det gått för långt?

Det kanske bara är jag, men jag har blivit väldigt mycket blödigare när det gäller barn som far illa efter att jag blev pappa. Terrorister och krig har man sett oräkneliga gånger på tv/spel så där är man betydligt mer luttrad.

I grund och botten handlar det väl om vad man själv kan leva sig in i. Att ett barn blir kidnappat känns betydligt mer aktuellt för min trygga tillvaro än krig och terrorism.

Många av dom som klagade på MOH var ju folk som direkt har påverkats av krigen som USA har fört. Då kan man förstå att det påverkar dem mer än oss.

och då har ju du och alla "blödiga" pappor valet att inte spela spel som innehåller barn som far illa, vilket ju är helt i sin ordning.

När företagen väljer åt oss vilka spel vi klarar av är det däremot direkt förolämpande mot mig som potentiell kund.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv
Skrivet av Norrin:
Skrivet av grollo_92:

Det går bra att massmörda i spel men när det gäller kidnappning eller att kunna spela som terrorist (i MoH var det tänkt men dom bytte till MEC eller något efter att folk blev helt jävla galna) DÅ har det gått för långt?

Det kanske bara är jag, men jag har blivit väldigt mycket blödigare när det gäller barn som far illa efter att jag blev pappa. Terrorister och krig har man sett oräkneliga gånger på tv/spel så där är man betydligt mer luttrad.

I grund och botten handlar det väl om vad man själv kan leva sig in i. Att ett barn blir kidnappat känns betydligt mer aktuellt för min trygga tillvaro än krig och terrorism.

Många av dom som klagade på MOH var ju folk som direkt har påverkats av krigen som USA har fört. Då kan man förstå att det påverkar dem mer än oss.

Där har du en väldigt bra poäng. Men det här är ganska likt debatten vad man ska få skämta om. Om vi inte kan ha kidnappning i spel, kan vi då ha mord, tortyr eller andra våld och hemskheter? Vart ska vi dra gränsen om vi ens ska dra den?

Medlem

Finns ingen allmän gräns, folk får välja själva vad dem sätter den och om dem vill gå över den eller ej.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Norrin:
Skrivet av grollo_92:

Det går bra att massmörda i spel men när det gäller kidnappning eller att kunna spela som terrorist (i MoH var det tänkt men dom bytte till MEC eller något efter att folk blev helt jävla galna) DÅ har det gått för långt?

Det kanske bara är jag, men jag har blivit väldigt mycket blödigare när det gäller barn som far illa efter att jag blev pappa. Terrorister och krig har man sett oräkneliga gånger på tv/spel så där är man betydligt mer luttrad.

I grund och botten handlar det väl om vad man själv kan leva sig in i. Att ett barn blir kidnappat känns betydligt mer aktuellt för min trygga tillvaro än krig och terrorism.

Många av dom som klagade på MOH var ju folk som direkt har påverkats av krigen som USA har fört. Då kan man förstå att det påverkar dem mer än oss.

och då har ju du och alla "blödiga" pappor valet att inte spela spel som innehåller barn som far illa, vilket ju är helt i sin ordning.

När företagen väljer åt oss vilka spel vi klarar av är det däremot direkt förolämpande mot mig som potentiell kund.

Jo, jag håller med. Men det handlar om företag som vill tjäna pengar. Det är samma sak som filmer med 200+ miljoner dollars budgettar. Störst chans att tjäna igen pengarna är om man inte alienerar nån publik.

Sen kan jag hålla med om att Microsoft var lite fega och Sony gjorde rätt. Men det var långt ifrån en säker investering.

Företag av denna storlek kommer alltid välja åt oss. Det är upp till oss att välja om vi vill stödja deras val. Dom har en image och en riskanalys av varje projekt, och i detta fall ville dom inte ta den potentiella negativa pressen.

Medlem

Jag har väldigt svårt att tro att det bara handlade om den aspekten, bara det att det är just den som Cage har hakat upp sig på.

Sedan är kommentaren "låt spelaren bestämma" bara idiotisk. När gäller nöjesindustrin och främst AAA titlar\ blockbusters, så är det alltid en jätte investering och väldigt många filmer\ spel blir bortvalda pga. Det närmaste vi kan komma att låta spelaren välja är att helt gå vid Kickstarter, och jag tror aldrig vi kommer få se dom summorna där som krävs för ett AAA spel.

Medlem
Skrivet av Viktor Viklund:

Jasså, där ser man.

Jag är väldigt glad för David Cages skull att han fick återfå hedern med Heavy Rain efter det ytterst pinsamma Fahrenheit. Ser väldigt mycket fram emot Beyond: Two Souls också.

Vad var det pinsamma med Fahrenheit? 0_o i mina ögon är det av de bästa dataspelen. Det som spelet tappar i gameplay kompenserar det mer än väl i storyline.

Medlem

Det handlar nog mer om att Microsoft inte är så benägna att satsa pengar på lite mer udda spel som inte följer standardmallarna.

Medlem
Skrivet av Norrin:
Skrivet av grollo_92:

Det går bra att massmörda i spel men när det gäller kidnappning eller att kunna spela som terrorist (i MoH var det tänkt men dom bytte till MEC eller något efter att folk blev helt jävla galna) DÅ har det gått för långt?

Det kanske bara är jag, men jag har blivit väldigt mycket blödigare när det gäller barn som far illa efter att jag blev pappa. Terrorister och krig har man sett oräkneliga gånger på tv/spel så där är man betydligt mer luttrad.

I grund och botten handlar det väl om vad man själv kan leva sig in i. Att ett barn blir kidnappat känns betydligt mer aktuellt för min trygga tillvaro än krig och terrorism.

Många av dom som klagade på MOH var ju folk som direkt har påverkats av krigen som USA har fört. Då kan man förstå att det påverkar dem mer än oss.

Fast samtidigt så är det väl lite poängen med spelet? Det är mycket lättare att relatera till att skydda sina barn än att skydda sitt land i krig. Därav har spelet en större känslomässig not att spela på oss som spelar det. Och i mina ögon är det en väldigt bra sak om spel kan väcka sådana känslor, det visar att spel håller på att växa upp, att spel kan ha seriösa teman och så vidare.

Lite som att titta på en riktig snyftrulle, det gör man inte för den klockrena humoren precis.


signatur

// Bacon <3

Trollningar och inlägg som inte hör till ämnet kommer tas bort.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag håller verkligen inte med om hur den människan som bestämde detta på Microsoft resonerar. Men tack o lov att Quantic Dream får utföra sin konst och leverera FANTASTISKA verk till världen (via Sony istället).

Medlem

USA, dubbelmoralens näste! Sex är fy, usch och skamligt, våld däremot är coolt, så länge det inte handlar barn...?

På grund av detta får vi väldigt få spel som har vuxna teman!

Mass Effect är ju ett bra exempel på detta, där man kan slakta människor och aliens på löpande band, men när man tar relationerna till sin spets, släcks ljuset när man har sex med sin partner. Det verkar som det hela är gjort för ett gäng tonåringarna som sitter med skämskudden på och fnissar lite förtjust över det förbjudna och omoraliska man (inte) får se.

Medlem

Dom har väl all rätt att välja om de vill ha spelet eller inte. Spelet är ju släppt sen länge så jag ser inte vad problemet skulle vara.

Medlem

De som hyllar Sony i den här tråden kan ju tänka på att Quantic Dream tvingades klippa ner våldet avseevärt även i deras version, så några censuravskyende helgon är de knappast.

Medlem

Uppenbarligen så är alla inte så dock, eftersom spelet har funnits på marknaden sedan länge. Och med spel som GTA och God of War därute så ser jag inget större censureringsproblem ute i handeln. Om Microsoft vill vara försiktiga, låt dom vara det. Av allt att döma finns det andra företag som mer ön gärna trampar på lite fötter.

Heavy Rain är inte världens bästa spel, det har sina brister, men det är konstigt att MS drog sig undan med de orden...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Norrin:
Skrivet av grollo_92:

Det går bra att massmörda i spel men när det gäller kidnappning eller att kunna spela som terrorist (i MoH var det tänkt men dom bytte till MEC eller något efter att folk blev helt jävla galna) DÅ har det gått för långt?

Det kanske bara är jag, men jag har blivit väldigt mycket blödigare när det gäller barn som far illa efter att jag blev pappa. Terrorister och krig har man sett oräkneliga gånger på tv/spel så där är man betydligt mer luttrad.

I grund och botten handlar det väl om vad man själv kan leva sig in i. Att ett barn blir kidnappat känns betydligt mer aktuellt för min trygga tillvaro än krig och terrorism.

Många av dom som klagade på MOH var ju folk som direkt har påverkats av krigen som USA har fört. Då kan man förstå att det påverkar dem mer än oss.

Det är just därför såna här spel och teman är bra just för att det är verkligt, såna här saker händer dagligen. Bara för att vi drar över ett lakan över ögonen så att vi slipper se problemen betyder inte att dom försvinner. Belys problemen så att vi kanske har en chans att hindra dom istället för att skyffla dom under mattan så vi kanske slipper dom.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av Norrin:
Skrivet av grollo_92:

Det går bra att massmörda i spel men när det gäller kidnappning eller att kunna spela som terrorist (i MoH var det tänkt men dom bytte till MEC eller något efter att folk blev helt jävla galna) DÅ har det gått för långt?

Det kanske bara är jag, men jag har blivit väldigt mycket blödigare när det gäller barn som far illa efter att jag blev pappa. Terrorister och krig har man sett oräkneliga gånger på tv/spel så där är man betydligt mer luttrad.

I grund och botten handlar det väl om vad man själv kan leva sig in i. Att ett barn blir kidnappat känns betydligt mer aktuellt för min trygga tillvaro än krig och terrorism.

Många av dom som klagade på MOH var ju folk som direkt har påverkats av krigen som USA har fört. Då kan man förstå att det påverkar dem mer än oss.

Fast samtidigt så är det väl lite poängen med spelet? Det är mycket lättare att relatera till att skydda sina barn än att skydda sitt land i krig. Därav har spelet en större känslomässig not att spela på oss som spelar det. Och i mina ögon är det en väldigt bra sak om spel kan väcka sådana känslor, det visar att spel håller på att växa upp, att spel kan ha seriösa teman och så vidare.

Lite som att titta på en riktig snyftrulle, det gör man inte för den klockrena humoren precis.

Jo, jag håller med. Saken är den att idag hade nog inte Microsoft nekat (iaf på samma grunder), data och tv-spel har kommit långt som accepterad kulturform de senaste 5 åren. Sen vet vi inte när MS fick frågan. Heavy Rain kom ut 2010 och Fahrenheit 2006-2007 så antagligen 2008 kanske? Det är länge sen.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Jag har väldigt svårt att tro att det bara handlade om den aspekten, bara det att det är just den som Cage har hakat upp sig på.

Sedan är kommentaren "låt spelaren bestämma" bara idiotisk. När gäller nöjesindustrin och främst AAA titlar\ blockbusters, så är det alltid en jätte investering och väldigt många filmer\ spel blir bortvalda pga. Det närmaste vi kan komma att låta spelaren välja är att helt gå vid Kickstarter, och jag tror aldrig vi kommer få se dom summorna där som krävs för ett AAA spel.

Star Citizen


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
12
Skriv svar