Storebror ser dig

Medlem
Storebror ser dig

EU alltså.
Nu har nämligen detta förslag dykt upp:
http://bytbil.com/nyheter/ev48vkyg

Jag antar att det konstiga i sammanhanget är att det tog ända tills nu.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Om det nu tas i bruk lika snabbt kommer det komma sätt att ta sig runt det.
Otroligt löjligt att det ska komma nya restriktioner hela tiden..

"När det kommer till äldre bilar – skulle det kunna bli aktuellt med ett krav på att eftermontera/installera tekniken."
Och vem betalar det? Låter som om det inte skulle vara så billigt.

Medlem

Kanske ett korkat sätt att försöka få oss att åka mer kollektiva färdmedel. Det som är så billigt i Sverige! ...

phi
Medlem

Ja, det lär ju inte ta särskilt lång tid innan det kommer en "fix" för det. Var samma sak med startspärr/immobilizer som skulle göra det helt omöjligt att stjäla en bil men så är ju inte fallet.

Medlem

Har inte lastbilar något liknande? Hur funkar det där? (är sjukt dålig på motorer/bilar)

Problemet ligger väl inte i att folk kör för snabbt på motorvägarna, utan i stadskörning osv.


signatur

IDKFA

Med vanan man har att köra om skulle det var rent livsfarligt om man glömmer bort det där, när man kör om någon och måste gasa sig förbi för man får möte...men det går inte


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Kommer denna även förhindra folk från att köra för sakta?

Medlem

Jag ser inte riktigt problemet sålänge man inte känner ett tvingat behov av att köra för fort konstant...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Kan väl säga att det är ju inget som ska göras på allmäna vägar alltså köra för fort.

vill man köra fort kan man ju göra det på nån bana av nått slag jag gillar själv fart så jag förstår känslan av detta.

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag ser inte riktigt problemet sålänge man inte känner ett tvingat behov av att köra för fort konstant...

Låt oss säga att du hamnar bakom en sån där jävla idiot som pendlar mellan 80 och 90 när man kör. Med detta system så går det inte att köra om eller köra om väääääldigt långsamt som skulle medförs större risker.

Medlem

Det finns jävligt många stolpskott som håller 90-100 på en motorväg. Kan man inte köra om dem på ett säkert sätt så kan de lika gärna göra så man inte kan köra för långsamt heller, då det också är en trafikfara.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av Stag:

Jag ser inte riktigt problemet sålänge man inte känner ett tvingat behov av att köra för fort konstant...

Låt oss säga att du hamnar bakom en sån där jävla idiot som pendlar mellan 80 och 90 när man kör. Med detta system så går det inte att köra om eller köra om väääääldigt långsamt som skulle medförs större risker.

Eller om du på en 90 väg kommer ikapp en kö på tre bilar som kör i 80, och de två bakom "ledarbilen" inte vågar köra om. Har varit med om liknande situationer deprimerande ofta.
En säker omkörning av alla tre på en gång, vilket i dessa situationer oftast är enda sättet att komma om, kräver som regel att man accelererar under hela omkörningen, vilket kan innebära att under själva omkörningen kommer man upp i, säg, 130-140 knyck, för att sedan gå ner till (mer eller mindre) laglig fart igen. Alternativet är att lägga sig sist i kön och fisa i 80 knyck själv. Skitjobbigt, särskilt om man har långt kvar att köra.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skrivet av Akronym:
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av Stag:

Jag ser inte riktigt problemet sålänge man inte känner ett tvingat behov av att köra för fort konstant...

Låt oss säga att du hamnar bakom en sån där jävla idiot som pendlar mellan 80 och 90 när man kör. Med detta system så går det inte att köra om eller köra om väääääldigt långsamt som skulle medförs större risker.

Eller om du på en 90 väg kommer ikapp en kö på tre bilar som kör i 80, och de två bakom "ledarbilen" inte vågar köra om. Har varit med om liknande situationer deprimerande ofta.
En säker omkörning av alla tre på en gång, vilket i dessa situationer oftast är enda sättet att komma om, kräver som regel att man accelererar under hela omkörningen, vilket kan innebära att under själva omkörningen kommer man upp i, säg, 130-140 knyck, för att sedan gå ner till (mer eller mindre) laglig fart igen. Alternativet är att lägga sig sist i kön och fisa i 80 knyck själv. Skitjobbigt, särskilt om man har långt kvar att köra.

ja att vara uppe i 130- 140 på en 90 väg får mig att ifråga sätta din körkortslämplighet (som en sur gubbe som hötter med näven)


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Akronym:
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av Stag:

Jag ser inte riktigt problemet sålänge man inte känner ett tvingat behov av att köra för fort konstant...

Låt oss säga att du hamnar bakom en sån där jävla idiot som pendlar mellan 80 och 90 när man kör. Med detta system så går det inte att köra om eller köra om väääääldigt långsamt som skulle medförs större risker.

Eller om du på en 90 väg kommer ikapp en kö på tre bilar som kör i 80, och de två bakom "ledarbilen" inte vågar köra om. Har varit med om liknande situationer deprimerande ofta.
En säker omkörning av alla tre på en gång, vilket i dessa situationer oftast är enda sättet att komma om, kräver som regel att man accelererar under hela omkörningen, vilket kan innebära att under själva omkörningen kommer man upp i, säg, 130-140 knyck, för att sedan gå ner till (mer eller mindre) laglig fart igen. Alternativet är att lägga sig sist i kön och fisa i 80 knyck själv. Skitjobbigt, särskilt om man har långt kvar att köra.

ja att vara uppe i 130- 140 på en 90 väg får mig att ifråga sätta din körkortslämplighet (som en sur gubbe som hötter med näven)

Argumenterar du inte emot dig själv nu?

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Med vanan man har att köra om skulle det var rent livsfarligt om man glömmer bort det där, när man kör om någon och måste gasa sig förbi för man får möte...men det går inte


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Hans poäng är nog att det kanske inte är så lämpligt att köra om i 130-140 på en 90-väg bara för att någon kör 80. Det är inte ett bra beteende i trafik.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Om ni läser inlägget ordentligt så ser ni att det bara handlade om själva omkörningen.

Edit:
For the record: När jag kör bil går det i huvudsak i laglig fart, men ja, jag anser att ju kortare tid man tillbringar i mötande körfält desto bättre.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Självklart handlar det om omkörning. Men om du ska köra om på en 90-sträcka när någon kör 80 behöver du knappast köra 130-140 själv.

Vi kan även tillägga att det lagligt sett aldrig är tillåtet att köra fortare än hastighetsbegränsningen, inte ens vid omkörning. Det finns inga förmildrande omständigheter för att du körde om då din körning fortfarande var planerad och utfördes frivilligt.

Detta innebär alltså att, nej, det är inte okej att köra 130 på 90-sträcka. Det är inte ens okej att köra 95 på 90-sträcka. Det aldrig okej att köra över hastighetsbegränsningen, oavsett vad din körskolelärare, granne eller syster har sagt.

"[C31 Hastighetsbegränsning]

Märket anger förbud mot att
föra fordon med högre hastighet
än den som anges på märket.

Angivelsen gäller till den
plats där en annan
hastighetsbegränsning anges med
märket, eller där märke C32,
tillfällig
hastighetsbegränsning upphör,
E7, gågata, eller E9,
gångfartsområde, satts upp."


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag har aldrig förnekat att lagen säger att det aldrig är tillåtet att köra i 130 på en 90 väg, eller att det behövs för att köra om en bil. mitt exempel gällde tre bilar i konvoj.

Det handlar som sagt var inte om vad som är lagligt utan om sunt förnuft.
Förklara gärna på vilket sätt det är säkrare att smyga om en bil som kör i 80-85km/h på en 90 sträcka i 90 km/h, och på så vis ligga i mötande trafiks körfält ohyggligt länge, än att göra ett kort ryck upp till t.ex. 110 km/h för att komma förbi så fort som möjligt, för att sedan sänka till 90 igen?

Och igen, frågan handlade inte om vad lagen säger, utan om vad som, enligt det sunda förnuftet är säkrast?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Menar som sagt att man inte behöver gå upp ända till 130-140 för att komma om, utan kanske110-15 på 90 väg!? Vad vet jag men det lätt vääääldigt fort


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jaja. Se inlägget ovan.

För övrigt. Angående det här med lagar: gjorde en snabb sökning om konstiga lagar i sverige, och hittade det här:

Skrivet av googlesökning:

Byggningabalken, 22 Kap - "Om den, som sårar eller dödar annans fä eller hund, och om någon köper eller säljer sjukt fä; så och om fä eller hund skadar annans fä" (förövrigt extremt långt lagnamn..)
1 §: Slår man annans fä värre, än man ville, då man det ur sina ägor och hägnader driver eller intager, och dör det därav: give honom jämngott igen, eller dess fulla värde. Dör det ej, utan varder sarget: tage det hem till sig och läke. Varder det lamt och lytt; behålle det själv och give ägaren olytt igen, eller dess värde"

Översättning:
Om du råkar slå ihjäl någon annans fä (dvs ko, gris, får el. liknande) när du försöker jaga bort det från din trädgård så är du skyldig att ersätta ägaren med ett likvärdigt djur eller den summa pengar som djuret är värt. Om du däremot bara skadar djuret så ska du behålla det och ta hand om det tills det är friskt igen. Om djuret skulle bli lamt eller få någon annan obotlig skada så ska du behålla djuret och ersätta ägaren med ett nytt djur eller den summa pengar som djuret är värt.

Har inte haft tid att kolla upp detta själv, men jag skulle inte förvånas alltför mycket om det verkligen står så i Svea rikes lag.

Någonting som diverse källor är överens om är dock följande:

Skrivet av sveriges radio:

-Det är fortfarande lagligt för en engelsman att skjuta en skotte, bara han gör det med pil och båge. Dock ej på söndagar.

Poängen här är att lagar är till för att ändras.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Nej.. Lagar är inte till för att ändras. Lämna gärna in en motion om du anser att någon lag är taskigt designad. Ditt tankesätt här fungerar dock inte alls.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jo, motioner som lämnas in av privatpersoner, utan någon stor lobbyorganisation i ryggen, förespråkande en åsikt som är sååååå politiskt inkorrekt som denna har ju såååå stor chans att tas upp till debatt, och inte sorteras bort så fort de har läst ämnesraden. (Läses med sarkastiskt tonfall.)

Så lagar är inte till för att ändras? Intressant. Då kan vi ju avskaffa lagrådet.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

lung och fin allt är ju inte som alla vill ha det tur är väl det!
usch för folk som råkar illa ut i trafiken inge bra alls.

men att tvinga folk att hålla en hastighet med nått sorts lås kan bli jäkligt svårt att få igenom.
bara en insikt

Medlem

Precis som du säger Odin så är det något som är svårt att få igenom, men tanken är bra rakt igenom, i teorin så att säga. Jag läste en avhandling ifrån Göteborg för ca ett år sedan om precis det här. De teoretiserade om aktiva noder i vägarna som utbytte information med bilen och såg till att man inte kunde köra för fort. På samma sätt som man kan lösa detta systems "problem" med omkörningar så tänkte sig denna gruppen att man i det fallet att man hamnar bakom en bil som kör en viss mängd långsammare än dig själv så kan du öka hastigheten tills det att du har kört om den andra bilen, varefter din bil återgår till normalläge.

@Akronym;
Lagar kan ändras. Men att säga att de är till för att ändras gränsar till befängt. Det är som att säga att regler finns till för att brytas. Självklart är det svårare att som privatperson få igenom ett förslag, men du kanske inte borde skriva ner det på ett A4 att lämna in heller. Som du presenterar det verkar det inte som att du är ensam om den här åsikten, och att då få ihop en liten namninsamling eller liknande för att styrka din önskan är inte allt för tokigt tänkt. Konstigare saker har hänt i vår politik och förordning.

Nej, lagar finns till för att följas, med möjligheten att förändras om det gynnar det som förordningen förespråkar samt gynnar de som utövar aktiviteten som förordningen behandlar. Kort sagt, om en förändring av lagen gynnar både trafiksäkerhet och utövar (polis och privatperson) i det här fallet, så kan lagen ändras. Det innebär inte att den är till för att ändras.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Avstängd

Det innebär också att man MÅSTE hålla hastigheten. Redan nu får man ju en Audi i arslet om man kör bara lite över hastighetsgränsen (dom kör alltid 100 på 70-väg)


signatur

Det här är när diskussionen går: Och då gjorde han det här. Nej det gjorde han inte.

Medlem
Skrivet av Chaan:

Det innebär också att man MÅSTE hålla hastigheten. Redan nu får man ju en Audi i arslet om man kör bara lite över hastighetsgränsen (dom kör alltid 100 på 70-väg)

Är du en Audi-rasist? ........ obs skämt!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Avstängd

Mjo det brukar vara Audi när kommer så nära att man ser emblemet i backspegeln. Annars då? Visst har jag rätt? Dom som kör 95 på 100-väg kommer bli rejält trakasserade.


signatur

Det här är när diskussionen går: Och då gjorde han det här. Nej det gjorde han inte.

Medlem
Skrivet av Chaan:

Mjo det brukar vara Audi när kommer så nära att man ser emblemet i backspegeln. Annars då? Visst har jag rätt? Dom som kör 95 på 100-väg kommer bli rejält trakasserade.

Och med all rätt! Är det ingen form av hinder (mörker, snö, hårt regn tex.)
Så ska man fan hålla sig i 100 eller 90 eller vad det nu är. Blir så jävla irritera på idioter som ska ligga och pendla 5-10km under hastighetsbegränsningen.
Gärna när det är mycket trafik också så det är svårt att göra en säker omkörning.

Medlem
Skrivet av Chaan:

Mjo det brukar vara Audi när kommer så nära att man ser emblemet i backspegeln. ...

Det är din upplevelse, men det betyder inte att du har "rätt".


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Avstängd
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Chaan:

Mjo det brukar vara Audi när kommer så nära att man ser emblemet i backspegeln. ...

Det är din upplevelse, men det betyder inte att du har "rätt".

Här förstår vi inte varann tydligen


signatur

Det här är när diskussionen går: Och då gjorde han det här. Nej det gjorde han inte.

12
Skriv svar