Det här med planering..

Medlem
Det här med planering..

Häromdagen skrev jag ett blogginlägg där jag avslöjade den omfattande planeringen jag hade lagt upp inför uppgraderingen av min antika 775-pc. Efter en smärre textvägg av rationaliseringar så kom jag fram till följande rigg:
___
* Fractal Design Define XL R2
* MSI X79A GD45 PLUS
* Intel Core i7 4820k
* Phanteks PH-TC14PE
* Crucial BallistiX 16GB DDR3 (CL9, 1866)
___
Cooler Master Silent Pro M 1000w
MSI GTX 580
+ En massa bös.

Det såg väl bra ut, då var det bara att vänta in mina planerade datum och ha en uppgraderad dator vid månadsslutet. Trodde jag.

Att starta med chassit visade sig nämligen vara betydligt mer effektivt än vad jag hade förväntat mig, det blev inte ett incitament till att slutföra projektet, det blev ett projekt jag ville sätta igång med direkt. Så jag började läsa in mig på vad som gäller idag, vägde av fördelar och nackdelar och bestämde mig sedan för att strunta blankt i allt vad Ivy Bridge-E och X79 heter, Haswell-E skulle kännas mer prisvärd nästa år. Jag ville istället ha Haswell! Nu på en gång!

Vackert är det!

Så jag reviderade och skrev om stora delar av min planering och inhandlade ett Z87-kort som bas för min Haswell-dator. Valet föll på ASUS Z87-PRO. Samtidigt bytte jag ut Phanteks kylare mot den marginellt tystare Thermalright Silver Arrow Extreme, vilken ironiskt nog släpptes med Sandy Bridge-E i siktet från början, men nåväl.

Istället för den kommande i7 4820k så tilldelar jag även Intel i7 4770k det hårda arbetet som CPU. Det blir förmodligen marginellt sämre prestanda i jämförelse med den ursprungliga planen, men när det handlar om två plattformar (x79 och z87) som båda ersätts inom ett år, då satsar jag hellre på den som INTE varit ute på marknaden de senaste 3 åren.

Den sista och även minsta ändringen i planen fick bli arbetsminnet. Från ett mål på 1866 mHz Crucial-minnen (16GB) så går jag ned till 1600 mHz av obestämt fabrikat (16GB). Detta av anledning att minnena jag hade som mål utgick och försvann. Nu börjar istället jakten på ett annat minnespar för en låg prislapp!

Den uppdaterade riggen blir alltså som följer:
___
* Fractal Design Define XL R2
* Asus Z87-Pro
* Intel Core i7 4770k
* Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme
* 16GB DDR3 (CL9, 1600)
___
Cooler Master Silent Pro M 1000w
MSI GTX 580
+ En massa bös.

Totalt så kapade jag mina kostnader med en dryg tusenlapp som en följd av dessa ändringar, pengar som går direkt ned i resekassan för nästa års USA-vistelse (eller till spel, vem vet). Men nu ställer jag in siktet på nästa inköp; Minnen! Till dess fördriver jag tiden med att kolla på bild efter bild av z87-moderkort. Jag struntar i hur konstigt det låter, Z87-korten är förbannat snygga! Så, det så!

#blogg

Skribent
Det här med planering..

Älskar det här inlägget. Nörden inom mig ryser av välbehag, hoppas datorn skänker dig mycket glädje


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Älskar det här inlägget. Nörden inom mig ryser av välbehag, hoppas datorn skänker dig mycket glädje

Roligt att höra! Skall se till att uppdatera med liknande inlägg under projektets gång.

Skribent
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Johan Olander:

Älskar det här inlägget. Nörden inom mig ryser av välbehag, hoppas datorn skänker dig mycket glädje

Roligt att höra! Skall se till att uppdatera med liknande inlägg under projektets gång.

Uppskattas, är riktigt värdelös på det här med datorer. Har suttit med en MAC väldigt länge och skaffade speldator först förra året.


signatur

I am the black wizards.

1
Skriv svar