Total War: Rome II patchas på fredag

Robot
Total War: Rome II patchas på fredag

Veckovisa uppdateringar att vänta till Creative Assemblys strategibest. Men den med grafikproblem kan kanske hitta lösningen redan i dag.

#total-war-rome-ii


Medlem
Total War: Rome II patchas på fredag

Jag bojkottar av principskäl alla spel med "dag-ett-DLC". Tyvärr, såg fram emot Rome 2 som tusan, men någon måtta får det vara.

EDIT: Jag är mycket väl medveten om att jag snart inte kommer kunna köpa några spel, om utvecklingen fortsätter såhär.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Det var fanemäh på tiden!

Medlem

Får nog inte skriva dem ord jag har i åtanke om denna launchen av Rome 2.

Medlem

COOP Campaign fungerar inte överhuvudtaget. Efter bara 5 turns desyncar det så man inte kan fortsätta, knepet med att syna savefilerna gick ett tag, tills turn 8, då krashar spelet för båda.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag bojkottar av principskäl alla spel med "dag-ett-DLC". Tyvärr, såg fram emot Rome 2 som tusan, men någon måtta får det vara.

EDIT: Jag är mycket väl medveten om att jag snart inte kommer kunna köpa några spel, om utvecklingen fortsätter såhär.

Men en Patch är inget DLC. Är väll bara bra att utvecklarna fixar problemen.

Medlem

Enda buggen jag har stött på är den jag upplevde när jag förgiftade den sista generalen i en faction.

Medlem
Skrivet av MrTall:
Skrivet av bjosarn:

Jag bojkottar av principskäl alla spel med "dag-ett-DLC". Tyvärr, såg fram emot Rome 2 som tusan, men någon måtta får det vara.

EDIT: Jag är mycket väl medveten om att jag snart inte kommer kunna köpa några spel, om utvecklingen fortsätter såhär.

Men en Patch är inget DLC. Är väll bara bra att utvecklarna fixar problemen.

Tror han syfta på det Grekiska DLCt där du får fler factions.

Inaktiv

Borde vara straffbart att gång på gång släppa produkter som inte fungerar.

edit: kolla det här
http://fotos.subefotos.com/b57d2392cf1aeb3d9370ed1c7ef71e41o....

En användare som säger att det ser likadant ut på low som extreme...vackert.

Inaktiv

Känns som Sega borde låtit CA buggfixa och testa spelet i 3 månader till. Men de behöver väl pengar till ett nytt Aliensspel från Gearbox eller nåt.

Inaktiv

Hur mycket VRAM använder spelet? Någon som har program att mäta med?

Låt säga 1920x1200. Med alpha, utan alpha, etc. AA kan spela roll, men ser ingen inställning för det.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av MrPeters:
Skrivet av MrTall:

Men en Patch är inget DLC. Är väll bara bra att utvecklarna fixar problemen.

Tror han syfta på det Grekiska DLCt där du får fler factions.

Korrekt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Förväntade mig inget vid släppet då alla TW spelen är totalt SKRÄP på launch men att dom aldrig kan släppa ett buggfritt spel är fan bara efterblivet.

Vad är egentligen meningen att vara ett fan och förboka spelet om man ändå inte kommer kunna spela det problemfritt efter en vecka?

Hade FZ problem med buggar och dylikt när ni testade det?
Om något så borde ju det påpekas eller ni kanske låg under en viss NDA att inte påpeka sådana fel?

Medlem

Det vore onekligen på sin plats...


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

tolv timmar in i kampanjen utan ett enda problem.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Borde vara straffbart att gång på gång släppa produkter som inte fungerar.

edit: kolla det här
http://fotos.subefotos.com/b57d2392cf1aeb3d9370ed1c7ef71e41o....

En användare som säger att det ser likadant ut på low som extreme...vackert.

Det där är imo bullshit. Så ser verkligen inte mitt spel ut. Rome 2 är inte lika vackert som Shogun 2 men det där är ju för fan extra Low eller nått hur lyckas han.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Inaktiv
Skrivet av saru:
Skrivet av Aresz:

Borde vara straffbart att gång på gång släppa produkter som inte fungerar.

edit: kolla det här
http://fotos.subefotos.com/b57d2392cf1aeb3d9370ed1c7ef71e41o....

En användare som säger att det ser likadant ut på low som extreme...vackert.

Det där är imo bullshit. Så ser verkligen inte mitt spel ut. Rome 2 är inte lika vackert som Shogun 2 men det där är ju för fan extra Low eller nått hur lyckas han.

Ingen aning, mitt ser också ut som skräp, inte lika illa, men ändå. Har du lust att lägga upp en bild så att man kan få se hur det ser ut för någon som fått det att fungera?

Skrivet av Tobblish:

Förväntade mig inget vid släppet då alla TW spelen är totalt SKRÄP på launch men att dom aldrig kan släppa ett buggfritt spel är fan bara efterblivet.

Vad är egentligen meningen att vara ett fan och förboka spelet om man ändå inte kommer kunna spela det problemfritt efter en vecka?

Hade FZ problem med buggar och dylikt när ni testade det?
Om något så borde ju det påpekas eller ni kanske låg under en viss NDA att inte påpeka sådana fel?

Finns ingen mening med att förhandsboka, men jag köpte mitt samma dag just pga alla recensioner som lovordade spelet, stort misstag.

Här tex:
http://www.metacritic.com/game/pc/total-war-rome-ii

84 Metascore mot 5,3 user score...känns ju sådär. Kanske har dom tryckt ut fel build på steam?

Medlem

Hittat en bugg efter ett par timmars spel. I prologen, då man ska lära sig landstiga med transportskepp, landade två av mina skepp lite för långt upp på land(?) Skeppen blev till 80 % begravda av sand och mina lastade trupper (2 Equites) stod bara och sprang och kunde inte komma ur hur jag än försökte i olika riktningar. Inte heller kan ju skeppen sjösättas igen efter landstigning, så jag fick kämpa i slaget utan dessa två enheter med kavalleri. Jag förlorade slaget och till sist dog huvudpersonen. Prologen var därmed över.
Tråkigt.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av saru:
Skrivet av Aresz:

Borde vara straffbart att gång på gång släppa produkter som inte fungerar.

edit: kolla det här
http://fotos.subefotos.com/b57d2392cf1aeb3d9370ed1c7ef71e41o....

En användare som säger att det ser likadant ut på low som extreme...vackert.

Det där är imo bullshit. Så ser verkligen inte mitt spel ut. Rome 2 är inte lika vackert som Shogun 2 men det där är ju för fan extra Low eller nått hur lyckas han.

Ingen aning, mitt ser också ut som skräp, inte lika illa, men ändå. Har du lust att lägga upp en bild så att man kan få se hur det ser ut för någon som fått det att fungera?

Provat installera DirectX som följer med spelet?
(finns i spelets map under redist\directx

Medlem

Hoppas det här fixar prestandaproblemen, kampanjkartan laggar som tusan och det tar i vissa fall ett par minuter innan man kommer tillbaka till den efter en strid.

Man blir lite fundersam vad deras QA sysslade med.

Inaktiv
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av saru:
Skrivet av Aresz:

Borde vara straffbart att gång på gång släppa produkter som inte fungerar.

edit: kolla det här
http://fotos.subefotos.com/b57d2392cf1aeb3d9370ed1c7ef71e41o....

En användare som säger att det ser likadant ut på low som extreme...vackert.

Det där är imo bullshit. Så ser verkligen inte mitt spel ut. Rome 2 är inte lika vackert som Shogun 2 men det där är ju för fan extra Low eller nått hur lyckas han.

Ingen aning, mitt ser också ut som skräp, inte lika illa, men ändå. Har du lust att lägga upp en bild så att man kan få se hur det ser ut för någon som fått det att fungera?

Provat installera DirectX som följer med spelet?
(finns i spelets map under redist\directx

Testat, har även verifierat filerna, och kör med senaste nvidia beta drivisar.

Så här ser det ut hos mig:

Kör med följande settings, vilket ger ca 40-45fps i benchmark.

Anti-aliasing: on
Texture quality:Ultra
Texture filtering: x16
Shadows: low
Water: Extreme
Sky: Extreme
Shader model 5
Particle effects: very high
Vegetation alpha off
Unit size: ultra
Building details: very high
Unit details: low (doesnt make a difference visually and uses cpu)
trees: extreme
Grass: Extreme
Terrain: ultra
Depth of field: off
SSAO: off
Testat att ha "unlimited video memory" aktivt eller avstängt, ingen skillnad.

Vi kan jämföra dessa bilder med en screenshot från Rome 1

Eller om jag vill lyxa till det och köra allt på "extreme" ser det ut såhär (med bedrövlig prestanda som följd)

För min del har vi ett nytt colonial marines på halsen.

Medlem

Turntiderna är nog det som jag finner bråkigast.


signatur
Medlem

Lirat 12 timmar hitills, grymt bra spel! Har inte märkt av några buggar.

Medlem

Helt sagolikt i SP för mig med, men det blir 10-min turn för AI:N när man kör MP-kampanj.


signatur
Medlem
Skrivet av Aresz:

Testat, har även verifierat filerna, och kör med senaste nvidia beta drivisar.

Inte för att vara sådan, men vem är du att påpeka grafik när du använder beta-drivisar? De flesta som har en aning om vad de gör VET att när det gäller grafikproblem, så rollbackar man några versioner.

Inaktiv
Skrivet av neohasse:
Skrivet av Aresz:

Testat, har även verifierat filerna, och kör med senaste nvidia beta drivisar.

Inte för att vara sådan, men vem är du att påpeka grafik när du använder beta-drivisar? De flesta som har en aning om vad de gör VET att när det gäller grafikproblem, så rollbackar man några versioner.

Jag är någon som lagt ner alldeles för mycket tid på spel, och är nu inte särskilt pigg på att fesöka ytterligare ett lir som är släppt för tidigt. Men jag var otydlig i min post, låt mig förklara:

Jag installerade de senaste betadrivisarna idag, efter ett lösningsförslag på deras officiella forum. (http://forums.totalwar.com/showthread.php/77808-Everyone-Experiencing-Lag-on-Battle-Map-or-Campaign-map-PLEASE-READ?s=c2bdfe5a6a4c58ce7e345367e9231cea , samt http://forums.totalwar.com/showthread.php/78320-For-sure-nvid....
"The latest Beta Drivers for Nvidia Users (326.80) appears to have fixed some of the peoples lag issues so start by installing those. Thank you all for your patience and hopefully this will be resolved soon."

Detta ska tydligen ha löst en del problem för vissa. Innan dess testade jag med de senaste certifierade drivrutinerna, och innan dess så har jag inte uppdaterat mina grafikdrivare på ett halvår. Min burk pallar med allt annat jag slänger på den, förutom Rome 2 tydligen.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag bojkottar av principskäl alla spel med "dag-ett-DLC". Tyvärr, såg fram emot Rome 2 som tusan, men någon måtta får det vara.

EDIT: Jag är mycket väl medveten om att jag snart inte kommer kunna köpa några spel, om utvecklingen fortsätter såhär.

Sucks for you, spelet är AWSM!

Medlem

Från det jag sett genom att köra spelet med "Aida" igång i bakgrunden är att spelet är till störst del enkel-trådigt och utför majoriteten av all bildrendering genom CPUn. Det vill säga, alla beräkningar och grafik är belastat på EN tråd/kärna.

Jag som sitter på ett Phenom X4 965 + HD5870 kan spela med acceptabel FPS på High med allt igång förrutom AA. Dock så används GPUn maximalt 35% och CPUn 30-40% (Kärna 1 på 100% konstant medan resterande sköter systemet och ligger på allt mellan 10-30%).

Förutom långa väntetider mellan Turns samt dålig information om vad saker och ting är i spelet så tycker jag det har stor potential. Tänker inte ge en ordentlig bedömning fören spelet varit ute ett tag, verkar vara modernt att inte göra färdigt spel innan release.

Medlem

Förstår inte hur den som gjort recension av spelet helt missat att samtliga enheter/soldater spring och rör sig som att dom är på speed och aldrig håller formationen.

Varenda strid slutar med att det mer eller mindre är en stor blobb som slåss och 1vs1.

Vars tog dom härliga striderna vägen från ettan där man verkligen märkte att soldaterna försökte hålla formation?

Har sett det mer eller mindre i varernda strid att vissa soldater bara springer igenom min Romerska väl diciplinerade "fyrkant" för att alla mina soldater bara låter dom passera och väntar på att bli slagen i ryggen.

Förlorade en hel stad pga det. Ställde upp mig i perfekt formation sen kom fienden och gick bara igenom alla mina gubbar och bröt upp formationen.

Samt att striderna tar slut på ca 2-5min är skrattretande.

Hur tänkte dom att man ska kunna ha episka strider där taktik och trupprörelse var det viktigaste?

Förutom grafiken som även jag har problem med förstår jag mig absolut inte på något av spelets "gameplay"

Finns väldigt många forum trådar om tex Battlespeed

http://forums.totalwar.com/showthread.php/79334-Battle-Speed-...

Ja striderna har alltid varigt snabba i Vanilla Total war spelen men förstår fortfarande inte att år 2013 tycker sådant är kul?

Mitt största problem med spelet och haft det enda sedan Empire total War.

Inaktiv

Jag har läst på deras forum och har en lösning på grafikproblemet.

"You need to check the unlimited memory box on the right side. The game lowers the settings automatically for whatever reason by itself, stupid i know."

FAN vad jävla dumt. Gjorde det nyss och ja det blev genast mycket snyggare.. Ändå inte så man blir salig men ser inte ut som ett ps2-spel längre.

12
Skriv svar