The Wonderful 101

Robot
The Wonderful 101

Platinum Games första Wii U-exklusiva spel är färgsprakande vansinnesaction, med årets fetaste bosstrider och sämst förklarade spelsystem.

#resident-evil-2, #devil-may-cry, #viewtiful-joe, #okami, #bayonetta, #the-wonderful-101, #platinum-games, #nintendo


Medlem
The Wonderful 101

Det här är Wii U spelet jag har väntat på!

Medlem
Skrivet av Johan:

Rumpa-till-bröst-panorering på kvinnliga karaktärer

Så det där ger minus nu för tiden. Japanska spel/anime/manga har i princip alltid haft en hint av "sexism" (använder ordet löst här) och ska det ges ut minuspoäng för sånt så ser jag fram mot er totalsågning av Bayonetta 2.

Medlem
Skrivet av pinky:
Skrivet av Johan:

Rumpa-till-bröst-panorering på kvinnliga karaktärer

Så det där ger minus nu för tiden. Japanska spel/anime/manga har i princip alltid haft en hint av "sexism" (använder ordet löst här) och ska det ges ut minuspoäng för sånt så ser jag fram mot er totalsågning av Bayonetta 2.

Det finns dock en distinkt skillnad mellan sexism och sexualitet/sexualisering.

Har alltid uppskattat komplexiteten i Kamiyas produktioner. W101 lär definitivt bli det första som hamnar i hyllan när Wii U införskaffas.

Medlem
Skrivet av Mathias Novak:

Det finns dock en distinkt skillnad mellan sexism och sexualitet/sexualisering.

Det var därför jag använde ordet löst. Sexualisering var ordet jag letade efter men hjärnan är inte helt med när jag är nyvaken.

Medlem

"Rumpa-till-bröst-panorering på kvinnliga karaktärer"

Är det här något ni ger minus för nuförtiden? Jag orkar inte...

Medlem

Recensent ger minus till det de inte tycker om. Stoppa pressarna.

Medlem
Skrivet av Syahin:

"Rumpa-till-bröst-panorering på kvinnliga karaktärer"

Är det här något ni ger minus för nuförtiden? Jag orkar inte...

Tja, det är ju typiskt och fantasilöst. Varför skulle det inte få minus?


signatur

Everybody needs help.

Medlem

"Rumpa-till-bröst-panorering på kvinnliga karaktärer"
Det borde ju stå som plus, bra att kameran fokuserar på det viktiga ju...:D

Medlem

Skulle helt klart bli ett köp om jag hade en Wii U. Men det blir väl ett köp av båda två så småningom.

Medlem

Pikmin on Roids?

Medlem

Helt klart ett givet köp om jag hade haft pix att undvara till en Wii U och spelet.

Medlem

Absolut den mest intressanta titeln till Wii U - en konsol som jag tyvärr inte känner någon som har.

Strongt av Johan Hallstan att verkligen sätta det han tycker på print, speciellt när man vet hur "the vocal minority" ser det som en slagpåse. Kudos!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av pinky:
Skrivet av Johan:

Rumpa-till-bröst-panorering på kvinnliga karaktärer

Så det där ger minus nu för tiden. Japanska spel/anime/manga har i princip alltid haft en hint av "sexism" (använder ordet löst här) och ska det ges ut minuspoäng för sånt så ser jag fram mot er totalsågning av Bayonetta 2.

Det betyder inte att det är bra.

Medlem

Recensioner är fortfarande en subjektiv redogörelse av intryck. Johan - eller någon annan för den delen - ska inte behöva lägga sina personliga åsikter åt sidan för att vissa av oss läsare råkar uppskatta sexistisk karaktärsgestaltning "som det var på den gamla goda tiden".

Medlem

Varför ska det vara så svårt för FZ's skribenter att hålla deras ideologier e.g feminism, genusism, PKism eller någon annan "ISM" ö.h.t utanför spelbetygen?

Ett betyg är recensentens subjektiva åsikt om spelet, javisst, men någon måtta måste det ändå vara. Vi surfar ändå in på FZ för att få ett hum om hur bra ett spel är. Och att en karaktär går klädd i en lila skjorta, kortkort, eller BH eller hur dom nu i spelet framställs som, via kamera vinklar, etc. Kan omöjligt ha någon större betydelse för hur bra ett spel är. Detta har gjort att man inte längre kan ta FZs betygsättningar på något större allvar.

Säg att ett spel framställer kristendomen (eller någon annan tro) ”på fel sätt” och om då någon recensent ger minus för en sådan sak, samt ett utlägg om varför, skulle ni på FZ då verkligen anse att det är något som är relevant för betyget eller recensionen ö.h.t? Eller skulle ni tycka att det snarare verkade som en fin ursäkt för skribenten att få ut lite religiös propaganda? För det är exakt vad era skribenter gör nu, vare sig det är genusvetenskap, feminism eller någon sorts jämställdhet, så är det propaganda för deras sak. Och detta är något som absolut inte bör hittas på en nyhetssida för spel, överhuvudtaget.

Inaktiv
Skrivet av Karmgahl:

Varför ska det vara så svårt för FZ's skribenter att hålla deras ideologier e.g feminism, genusism, PKism eller någon annan "ISM" ö.h.t utanför spelbetygen?

Ett betyg är recensentens subjektiva åsikt om spelet, javisst, men någon måtta måste det ändå vara. Vi surfar ändå in på FZ för att få ett hum om hur bra ett spel är. Och att en karaktär går klädd i en lila skjorta, kortkort, eller BH eller hur dom nu i spelet framställs som, via kamera vinklar, etc. Kan omöjligt ha någon större betydelse för hur bra ett spel är. Detta har gjort att man inte längre kan ta FZs betygsättningar på något större allvar.

Säg att ett spel framställer kristendomen (eller någon annan tro) ”på fel sätt” och om då någon recensent ger minus för en sådan sak, samt ett utlägg om varför, skulle ni på FZ då verkligen anse att det är något som är relevant för betyget eller recensionen ö.h.t? Eller skulle ni tycka att det snarare verkade som en fin ursäkt för skribenten att få ut lite religiös propaganda? För det är exakt vad era skribenter gör nu, vare sig det är genusvetenskap, feminism eller någon sorts jämställdhet, så är det propaganda för deras sak. Och detta är något som absolut inte bör hittas på en nyhetssida för spel, överhuvudtaget.

För att en recension är en persons subjektiva åsikt om en produkt och han anser att detta är ett minus. Om du inte själv tycker det då kan du skriva en egen recension så kan alla klaga på dig när du tycker saker istället.

Detta dyker upp i varenda recension som FZ gör, recensioner är SUBJEKTIVA! Du kan inte göra en objektiv recension eftersom att du då inte får lägga någon värdering på produkten, du får inte säga om den är bra eller dålig och det blir mera som en presentation eller beskrivning. Hade inte recensioner varit subjektiva och alla hade följt exakt samma mall så hade spel haft exakt samma betyg oavsett sida.

Det finns säker recensenter där ute som tycker att detta är ett plus. Plus att bara för att han sätter det som ett minus så betyder det inte att det påverkar den totala poängen, det hade säkert landat på 4 av 5 ändå.

Och om du nu inte tycker att FZ:s recensioner är bra så finns det andra sidor du kan vara på, ingen tvingar dig att sitta här.

Medlem
Skrivet av Karmgahl:

Varför ska det vara så svårt för FZ's skribenter att hålla deras ideologier e.g feminism, genusism, PKism eller någon annan "ISM" ö.h.t utanför spelbetygen?

Ett betyg är recensentens subjektiva åsikt om spelet, javisst, men någon måtta måste det ändå vara. Vi surfar ändå in på FZ för att få ett hum om hur bra ett spel är. Och att en karaktär går klädd i en lila skjorta, kortkort, eller BH eller hur dom nu i spelet framställs som, via kamera vinklar, etc. Kan omöjligt ha någon större betydelse för hur bra ett spel är. Detta har gjort att man inte längre kan ta FZs betygsättningar på något större allvar.

Läste du recensionen? Eller stirrar du dig blind på ett minustecken som du inte håller med om? Ser nämligen ingenting i texten som pratar om feminism, "pkism" (vad är det för nåt?), eller BH:ar. Spelet får dessutom en stark 4/5, där det dras ner - som jag läst recensionen - av ett dåligt förklarat stridssystem och att vissa spelmoment är FÖR, hur ska jag uttrycka mig, överdrivna? Med för mycket saker på skärmen - som inte behövs.

Dessutom lägger recensenten i det här fallet till (GENOM ETT RÖTT MINUSTECKEN) att han tycker det är dåligt att de kvinnliga karaktärerna framställs på det klassiska Kamiya-sättet. Om du nu inte håller med, kanske till och med gillar det, eller inte bryr sig om det. Skippa det?

Eller är det den lille, förvirrade, forumiten i dig som tvingar fram reaktioner som "PK, detta är PK, sluta vara PK, SLUUUTAAA!"?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Kan inte folk sluta, det står ingenting om sexualiseringen i recensionen då det tydligen inte är stort nog för att vara ett problem. Att han sen pekar ut det som ett minus menar att han inte gillar det själv personligen, inte att det är ett dåligt spelmoment.

Jag anser alltid att plus/minus delen bara är vad recesenten tycker om vissa delar i spelet som kanske inte passar i recensionen. och ska hållas utanför den om det inte är ett stort problem.

Sen är det bara jag som har tröttnat på allt tjat om PK så fort man pratar om något vissa inte gillar.

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Karmgahl:

Varför ska det vara så svårt för FZ's skribenter att hålla deras ideologier e.g feminism, genusism, PKism eller någon annan "ISM" ö.h.t utanför spelbetygen?

Ett betyg är recensentens subjektiva åsikt om spelet, javisst, men någon måtta måste det ändå vara. Vi surfar ändå in på FZ för att få ett hum om hur bra ett spel är. Och att en karaktär går klädd i en lila skjorta, kortkort, eller BH eller hur dom nu i spelet framställs som, via kamera vinklar, etc. Kan omöjligt ha någon större betydelse för hur bra ett spel är. Detta har gjort att man inte längre kan ta FZs betygsättningar på något större allvar.

Läste du recensionen? Eller stirrar du dig blind på ett minustecken som du inte håller med om? Ser nämligen ingenting i texten som pratar om feminism, "pkism" (vad är det för nåt?), eller BH:ar. Spelet får dessutom en stark 4/5, där det dras ner - som jag läst recensionen - av ett dåligt förklarat stridssystem och att vissa spelmoment är FÖR, hur ska jag uttrycka mig, överdrivna? Med för mycket saker på skärmen - som inte behövs.

Dessutom lägger recensenten i det här fallet till (GENOM ETT RÖTT MINUSTECKEN) att han tycker det är dåligt att de kvinnliga karaktärerna framställs på det klassiska Kamiya-sättet. Om du nu inte håller med, kanske till och med gillar det, eller inte bryr sig om det. Skippa det?

Eller är det den lille, förvirrade, forumiten i dig som tvingar fram reaktioner som "PK, detta är PK, sluta vara PK, SLUUUTAAA!"?

Tror mera det är som när Jim Sterling på Destructoid gav Uncharted 3 en 8.5 och folk flippade för att han gav det ett lågt betyg. Om nu folk vill dela ut full poäng till höger och vänster så tycker jag att de kan skriva sina egna recensioner för då har jag möjligheten att trolla dem för att de är för snälla.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Kan inte folk sluta, det står ingenting om sexualiseringen i recensionen då det tydligen inte är stort nog för att vara ett problem. Att han sen pekar ut det som ett minus menar att han inte gillar det själv personligen, inte att det är ett dåligt spelmoment.

Men, vad ska då "the vocal minority" skrika "PK" åt? Think of the children!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Karmgahl:

Varför ska det vara så svårt för FZ's skribenter att hålla deras ideologier e.g feminism, genusism, PKism eller någon annan "ISM" ö.h.t utanför spelbetygen?

Ett betyg är recensentens subjektiva åsikt om spelet, javisst, men någon måtta måste det ändå vara. Vi surfar ändå in på FZ för att få ett hum om hur bra ett spel är. Och att en karaktär går klädd i en lila skjorta, kortkort, eller BH eller hur dom nu i spelet framställs som, via kamera vinklar, etc. Kan omöjligt ha någon större betydelse för hur bra ett spel är. Detta har gjort att man inte längre kan ta FZs betygsättningar på något större allvar.

Säg att ett spel framställer kristendomen (eller någon annan tro) ”på fel sätt” och om då någon recensent ger minus för en sådan sak, samt ett utlägg om varför, skulle ni på FZ då verkligen anse att det är något som är relevant för betyget eller recensionen ö.h.t? Eller skulle ni tycka att det snarare verkade som en fin ursäkt för skribenten att få ut lite religiös propaganda? För det är exakt vad era skribenter gör nu, vare sig det är genusvetenskap, feminism eller någon sorts jämställdhet, så är det propaganda för deras sak. Och detta är något som absolut inte bör hittas på en nyhetssida för spel, överhuvudtaget.

För att en recension är en persons subjektiva åsikt om en produkt och han anser att detta är ett minus. Om du inte själv tycker det då kan du skriva en egen recension så kan alla klaga på dig när du tycker saker istället.

Detta dyker upp i varenda recension som FZ gör, recensioner är SUBJEKTIVA! Du kan inte göra en objektiv recension eftersom att du då inte får lägga någon värdering på produkten, du får inte säga om den är bra eller dålig och det blir mera som en presentation eller beskrivning. Hade inte recensioner varit subjektiva och alla hade följt exakt samma mall så hade spel haft exakt samma betyg oavsett sida.

Det finns säker recensenter där ute som tycker att detta är ett plus. Plus att bara för att han sätter det som ett minus så betyder det inte att det påverkar den totala poängen, det hade säkert landat på 4 av 5 ändå.

Och om du nu inte tycker att FZ:s recensioner är bra så finns det andra sidor du kan vara på, ingen tvingar dig att sitta här.

Jag är rätt övertygad om att det är fullt möjligt att skriva en subjektiv recension som har med spelet och endast spelet att göra, några exempel: tekniken, spelmekanik, strider, animation, ljudkvalitet, m.m. utan att för den skull blanda in teologiska och ideologiska åsikter eller åsikter i form av ”det är för lite svarta personer med i spelet”

Medlem
Skrivet av Syahin:

"Rumpa-till-bröst-panorering på kvinnliga karaktärer"

Är det här något ni ger minus för nuförtiden? Jag orkar inte...

Så sluta läs då. Dörren är där borta. Bye bye.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Karmgahl:

Jag är rätt övertygad om att det är fullt möjligt att skriva en subjektiv recension som har med spelet och endast spelet att göra, några exempel: tekniken, spelmekanik, strider, animation, ljudkvalitet, m.m. utan att för den skull blanda in teologiska och ideologiska åsikter eller åsikter i form av ”det är för lite svarta personer med i spelet”

Var i recensionen talar skribenten om feminism eller "PKism" (som jag fortfarande inte vet vad det är)?

PS. Speldesign har väl med spelet att göra?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Karmgahl:

Jag är rätt övertygad om att det är fullt möjligt att skriva en subjektiv recension som har med spelet och endast spelet att göra, några exempel: tekniken, spelmekanik, strider, animation, ljudkvalitet, m.m. utan att för den skull blanda in teologiska och ideologiska åsikter eller åsikter i form av ”det är för lite svarta personer med i spelet”

Så spelets innehåll är inte viktigt alls? Recensioner handlar om en enda sak, vad recensenten tycker om spelet. Tycker han att det är tröttsamt sexistiskt så skriver han det.

Och på tal om ditt exempel, det är en poäng som borde tas upp oftare för det är alldeles för mycket vita snubbar överallt.

Edit: Also inte en enda rad i recensionen tas upp av det du påpekar. Det nämns endast i +/- delen som är en extremt liten del av recensionen.

Folk vill att spel skall tas på allvar men så fort man tar dom på allvar så ska man sluta ta det så allvarligt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Karmgahl:

Jag är rätt övertygad om att det är fullt möjligt att skriva en subjektiv recension som har med spelet och endast spelet att göra, några exempel: tekniken, spelmekanik, strider, animation, ljudkvalitet, m.m. utan att för den skull blanda in teologiska och ideologiska åsikter eller åsikter i form av ”det är för lite svarta personer med i spelet”

Var i recensionen talar skribenten om feminism eller "PKism" (som jag fortfarande inte vet vad det är)?

PS. Speldesign har väl med spelet att göra?

Precis, varför skulle designval uteslutas ur en recension om jag nu måste skriva om allt annat? Om det finns i spelet så kan man skriva om det, det handlar snarare om att folk tycker att man inte ska ta upp saker som genus i ett spel. För kvinnor är symboler och objekt och så ska det vara för i helvete! Och om du klagar på det så är du en feminist som inte ska skriva saker på internet för här är alla grisar och stolta över det! (lite lagom överdrivet men det är ungefär så väldigt många reagerar).

Har jag en åsikt om ett spel så tänker jag säga den, det spelar ingen roll. Jag tycker att alla Halo spel är urusla eftersom att de är nerdummade FPS spel till konsol. Men det betyder inte att spelet i sig är dåligt, men jag tycker det och därför skriver jag det! Och så är det att vara recensent, du kan inte göra alla nöjda, vissa kommer tycka att du är en idiot för att du inte tycker spelet och vissa kommer tycka att du är en idiot för att du tycker om spelet.

Medlem
Skrivet av Syahin:

"Rumpa-till-bröst-panorering på kvinnliga karaktärer"

Är det här något ni ger minus för nuförtiden? Jag orkar inte...

Om det fanns en rumpa-till-kuk-panorering så hade det kanske varit okej, för jämställdhetssexualiseringens skull.

Medlem

Jag börjar ana att en del av er hänger på fel spelforum. Sexistisk objektifiering ÄR ett problem i dagens mediavärld och fler borde bry sig om det.

Medlem

Rumpa-till-kuk panorering.. *dopefish skratt*

Medlem

Att Wonder Black var den enda svarta karaktären var ju ganska komiskt också, för nåt sånt hade aldrig hänt i dagens västvärld à la PK.

Det gjordes förr och ansågs vara helt okej, men folk, och framför allt vita, ska vara så känsliga nu för tiden.

Notera också vilken ras som bär gul dräkt, men brydde sig folk då? Nej!

Fan va off topic det blev, men kan man fokusera på kvinnosyn så finns det plats för annat också. Men för att gå in lite mer på ämnet så tycker jag att det var ett värdigt betyg. Riktigt grymt spel. Bland det roligaste jag har spelat på länge, men jag tycker att kontrollerna behöver finputsas lite.

12
Skriv svar