Frågor angående dator

Medlem
Frågor angående dator

Hejsan!

Hade planerat att stjäla föräldrarnas äldre stationära och uppgradera den lite, så billigt som möjligt pga extremt tight budget, men har några frågor angående hur det fungerar, då jag inte vet så mycket om sånt här.

Hade efter tips tänkt att köpa ett uppgraderingspaket från komplett tex (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=784115 eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746506) plus ett nytt grafikkort.

Det första jag undrar är då, vad är bäst att satsa på, med integrerat grafikkort eller inte? Om man köper med integrerat kort, kan man uppgradera med ett bättre grafikkort senare eller är det kört?

Spelar det någon roll vad det är i datorn från början, eller fungerar dom där uppgraderingspaketen ihop med det mesta?

Fick också veta idag att datan jag tänkte utgå ifrån krånglar, den startar om sig själv så fort som windows har lästs in, kan det bero på själva windows eller någon del? Om det är någon del, vilken kan det vara då?

Tack på förhand!

Medlem
Skrivet av borotroth:

Hejsan!

Hade planerat att stjäla föräldrarnas äldre stationära och uppgradera den lite, så billigt som möjligt pga extremt tight budget, men har några frågor angående hur det fungerar, då jag inte vet så mycket om sånt här.

Vad du kan använda från en äldre dator varierar men chassit borde gå att använda samt lite lagringsenheter som CD/DVD/floppy om du vill ha sådant och kanske nätaggregatet. Ganska viktigt att du kollar på hur många watt nätaggregatet är på så att det inte är för klent samt att det har de kontakter som krävs.

Skrivet av borotroth:

Hade efter tips tänkt att köpa ett uppgraderingspaket från komplett tex ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=784115 eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746506 ) plus ett nytt grafikkort.

Uppgraderingspaket är inte en dålig idé men vilket du väljer beror ju på vad du vill ha och har råd med.

Skrivet av borotroth:

Det första jag undrar är då, vad är bäst att satsa på, med integrerat grafikkort eller inte? Om man köper med integrerat kort, kan man uppgradera med ett bättre grafikkort senare eller är det kört?

Ett integrerat grafikkort är inte en dålig idé men tänk på att skaffa skapligt med RAM-minne eftersom det kommer ta därifrån och att det är snabbt. Hastigheten på RAM-minnen är inte så viktigt när man kör dedikerat grafikkort men det gör skaplig skillnad på de inbyggda. Det går att sätta in ett dedikerat grafikkort senare för att ersätta det integrerade som då stängs av.

Skrivet av borotroth:

Spelar det någon roll vad det är i datorn från början, eller fungerar dom där uppgraderingspaketen ihop med det mesta?

Uppgraderingspaketen ersätter det mesta viktiga, se ovan.

Skrivet av borotroth:

Fick också veta idag att datan jag tänkte utgå ifrån krånglar, den startar om sig själv så fort som windows har lästs in, kan det bero på själva windows eller någon del? Om det är någon del, vilken kan det vara då?

Med så lite information kan det vara vad som helst. Det kan både vara hårdvara eller mjukvara. Eftersom du ska ersätta hårdvaran måste du ändå installera om mjukvaran så det löser sig nog.

Två saker till du kanske bör tänka på. Om datorn du tar över har en gammal version av windows eller om det bara finns en återställningsskiva kan du behöva inhandla nytt windows med om du inte ska köra linux eller annat. För det andra kan det vara en god idé att byta ut hårddisken om den nu inte är skapligt färsk för ju äldre och mer slitna de blir desto större är ju också risken för att de går sönder vilket aldrig är ens lite roligt.

Skrivet av borotroth:

Tack på förhand!

Lugnt ! Har du fler frågetecken är det bara att ställa fler frågor men försök vara specifik så kanske du har tur och någon som kan mer än jag hjäper också.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Att datorn startar om låter som ett hårdvarufel från min erfarenhet. I mitt fall vid sådant beteende har det varit hårddisken som inte varit med riktigt, samt vid annat tillfälle med liknande problem så har värmeutveckling varit orsaken.

Jag kom hit för att hjälpa till mer, men det fanns inte mycket att säga efter Parzecs berserkargång genom tråden.. Tumme upp! Jag säger detsamma dock, är det något mer du undrar över kan även jag hjälpa dig om inte någon annan hinner först.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Parzec:

Ett integrerat grafikkort är inte en dålig idé men tänk på att skaffa skapligt med RAM-minne eftersom det kommer ta därifrån och att det är snabbt. Hastigheten på RAM-minnen är inte så viktigt när man kör dedikerat grafikkort men det gör skaplig skillnad på de inbyggda. Det går att sätta in ett dedikerat grafikkort senare för att ersätta det integrerade som då stängs av.

Tack för alla svaren
Jag undrar bara då, det här paketet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=784115 , som om jag förstår rätt har Radeon HD 8670D integrerat och 8GB ram, kommer man någonstans med det när det gäller spel? Snackar självklart inte om Rome 2 i högsta grafiken, men skulle det gå att köra det på lägsta tror du?

Skrivet av Stag:

Att datorn startar om låter som ett hårdvarufel från min erfarenhet. I mitt fall vid sådant beteende har det varit hårddisken som inte varit med riktigt, samt vid annat tillfälle med liknande problem så har värmeutveckling varit orsaken.

Tack så mycket för svaret, då planerar jag in så att det finns plats för en ny hårddisk i budgeten

Testpilot

Tänk också på att byter du ut så många saker är det bäst att installera en fräsch windowsinstallation så se till att du har skivor och licenser och annat redo samt tagit backup av allt på gamla datorn.

Medlem
Skrivet av borotroth:
Skrivet av Parzec:

Ett integrerat grafikkort är inte en dålig idé men tänk på att skaffa skapligt med RAM-minne eftersom det kommer ta därifrån och att det är snabbt. Hastigheten på RAM-minnen är inte så viktigt när man kör dedikerat grafikkort men det gör skaplig skillnad på de inbyggda. Det går att sätta in ett dedikerat grafikkort senare för att ersätta det integrerade som då stängs av.

Tack för alla svaren
Jag undrar bara då, det här paketet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=784115 , som om jag förstår rätt har Radeon HD 8670D integrerat och 8GB ram, kommer man någonstans med det när det gäller spel? Snackar självklart inte om Rome 2 i högsta grafiken, men skulle det gå att köra det på lägsta tror du?

Japp, jag tror det kommer gå att spela på lägre inställningar. Jag har sökt runt lite på nätet och folk spelar Crysis 3 och Metro 2033, Farcry 3 och Bioshock Infinite på låga inställningar och det verkar fungera skapligt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Var ett tag sedan jag skrev här, men livet satte lite käppar i hjulet som det kan bli ibland, och med ändrade omständigheter undrar jag lite nya saker.

Det jag vill att datorn ska duga till är samma, det vill säga rome 2 och skyrim m.m, och det jag funderade på att köpa är.

http://www.komplett.se/uppgraderingspaket-a6-6400k/784117
Något grafikkort i stil med http://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-660-gaming-2gb-demo/80...

Och sen har jag 4gb minne redan som jag tänkte använda.

Så det jag funderar på är:

1. Kommer det där räcka till att få något av spelen att fungera över huvud taget? Självklart inte på högsta grafiken, men flytande istället för bild för bild vore trevligt
2. Är grafikkortet värt att köpa tillsammans med resten av sakerna eller gör dom så att det skulle vara mer värt att köpa något billigare, eller rent av använda det som följer med i uppgraderingspaketet?
3. Om det är värt att köpa något annat grafikkort så känns det lite dumt att betala för det som ingår i paketet, går det att få samma saker som ingår, eller likvärdiga saker för en mindre summa eller är det lika bra att ta paketet?

Skulle verkligen uppskatta om någon som har koll på datorer kunde hjälpa mig som inte har någon koll alls

1
Skriv svar