Ska man prata eller inte

Flakmonkey
Ska man prata eller inte

Eftersom jag inte har körkort så måste jag åka en hel del taxi i jobbet vilket även om det är en angenäm upplevelse kan vara lite jobbigt ibland. Så fort du sätter dig i bilen så måste man ju direkt känna av om taxichauffören vill prata eller inte och sen avgöra om du vill det. När båda dessa viljor stämmer överens så är ju allt prima och jag har haft många fascinerande samtal med taxichaufförer. Det är heller inget större problem om chaffisen inte vill prata för då kan jag bara anpassa mig. Däremot är det lite jobbigt när hen vill prata men jag inte vill och hen inte riktigt förstår det.

I dessa situationer agerar jag oftast som jag antar att en typisk svensk gör. Jag spelar min roll och besvarar frågor vänligt utan att för den sakens skull uppmuntra vidare samtal. Bara så lagom så att jag inte framstår som otrevlig. Det är såklart den enklaste vägen att ta, jag menar det skulle bli en jobbig resa om jag sa vad jag verkligen kände dvs att jag inte vill prata. Känns som att det skulle bli en jobbig tystand då och det är inte något jag gillar. Speciellt inte som när det inte finns någonstans att ta vägen heller. Önskar verkligen att jag var en sådan person som bara kunde säga rakt ut att man inte vill prata utan sitta tyst och blogga eller vad jag nu vill göra. Utan att känna mig som en skitstövel...

#blogg

Medlem
Ska man prata eller inte

Känner precis så när man går till frisören. Så jäkla drygt när dem ska snacka hela tiden. Jag känner inte dig, har inget att snacka med dig om och jag vill bara bli klippt så att jag kan betala och gå hem.

Du summerar mig själv ganska precis haha


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av tavener:

Känner precis så när man går till frisören. Så jäkla drygt när dem ska snacka hela tiden. Jag känner inte dig, har inget att snacka med dig om och jag vill bara bli klippt så att jag kan betala och gå hem.

Jag tycker om när frisören pratar med en, de brukar vara väldigt trevliga.

Flakmonkey
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av tavener:

Känner precis så när man går till frisören. Så jäkla drygt när dem ska snacka hela tiden. Jag känner inte dig, har inget att snacka med dig om och jag vill bara bli klippt så att jag kan betala och gå hem.

Jag tycker om när frisören pratar med en, de brukar vara väldigt trevliga.

Frisören är ju ett annat typexempel på det där, men allt handlar ju om hur läget är. Är det en bra frisör, taxichaffis eller vem som helst som jobbar i ett serviceyrke så ska man ju känna av vad kunden vill. Vill kunden prata ja då pratar jag. Vill hen inte ja då håller jag käft helt enkelt

Inaktiv

Alex Schulman och Sigge Eklund har en podcast tillsammans som heter just "Alex & Sigge". I ett av avsnittet tar Sigge upp just detta ämne om kallprat med taxichaufförer. Jag lyckades inte hitta något klipp från det avsnittet där han pratar om det men om du är intresserade så har han ganska roliga vines där han filmat när han åker taxi och kallpratar med chaufförerna.

http://seenive.com/u/915414871594635264

Medlem

Haha, jag kan inte annat än att hålla med.

Brukar ni sitta fram eller bak i taxin?

Flakmonkey
Skrivet av zAjben:

Haha, jag kan inte annat än att hålla med.

Brukar ni sitta fram eller bak i taxin?

Varierar men oftast fram faktiskt

1
Skriv svar