Jämställdhet – viktigt för svenska utvecklare

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Artur Foxander:

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

Bara jag som tycker det här låter riktigt fel? Tänk om man byter ut kön mot hudfärg så förmedlar det fortfarande samma budskap.

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en vit man och en svart man har samma meriter skulle jag ta in vita mannen. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara vit man är nämligen meriterande i sig.

Hah, skulle vilja höra henne svara på ditt sätt att läggra fram kommentaren.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

klart det är fredrik eriksson som skriver detta... lika blåst som Anita Sarkeesian... undra om man får tycka så utan att bli mobbad?

finns bara en sak göra och då är det att se till att alla män i spelen är små och spinkiga och att tjejerna räddar männen men tjejerna får absoult inte ha stora bröst!

Medlem

Är det inte sexistiskt att om en kvinna och en man som har samma meriter och du anställer kvinnan på grund av att hon är kvinna?

Medlem
Skrivet av Javas:

våga inte kritisera FZ för då tar dom bort era inlägg i smyg och tror att man inte märker det!

Jävla PK skrift ni har blivit! Kan inte inte bara återgå till hur ni var 2010-2011, fan internets bästa spelsida...nu är ni bara skrattretande!!

Får se hur länge det här meddelandet finns kvar innan det tas bort

Men snälla någon.

Hade någon deletat och återskapat ditt tidigare inlägg hade det stått "Raderat av *person*" samt "Återställt av *person*". Precis som att det står "Redigerat" under din post just nu. Ditt inlägg var aldrig borttaget till att börja med.

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/apple-presenterar-n...


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Satheus:

Är det inte sexistiskt att om en kvinna och en man som har samma meriter och du anställer kvinnan på grund av att hon är kvinna?

Det är det i allra högsta grad!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Nu stänger iaf jag ned mitt konto. Om jag går in på en sida för att läsa om spel och dylikt räknar jag med att slippa politiska krönikor. Lycka till i framtiden och hoppas ni kan hitta en ny läsarkrets


signatur

"If you aint first your last" Ricky bobby
"we are genetically different" Brucie kibbutz

Medlem

En guldgruva för kvinnliga utvecklare borde vara att dar igång en kickstarter för att skapa spel inriktade mot kvinnliga spelare. Pengarna borde rulla in.

Medlem
Skrivet av Satheus:

Är det inte sexistiskt att om en kvinna och en man som har samma meriter och du anställer kvinnan på grund av att hon är kvinna?

Det faktum att hon ger favör till sitt eget kön gör det ännu mer avskyvärt, bristen på ramaskri i pressen för denna typ av uttalande och agerande är fruktansvärt frustrerande. Feminism för jämställdhet? Ja visst..

Medlem

Kan inte detta jämställdhetstjat ta slut någon gång, så trött på det...

Medlem

Jag påbörjade en debattering men väljer att radera den. Denna typ av snack får jag nog av i verkliga livet och på andra sidor. Det hör inte hemma på FZ som är en liten fristad och hör till en av mina fritidssysselsättningar. Spela spelen, inte rekrytera och utveckla dom med alla kafferastdramadiskussioner delade på aftonbladet bloggvis.

Inaktiv

Jag tycker om er skribenter på FZ, men sådan här blaska hör hemma på Aftonbladet!

ELF
Medlem

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Linda Kiby:

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

Bara jag som tycker det här låter riktigt fel? Tänk om man byter ut kön mot hudfärg så förmedlar det fortfarande samma budskap.

............

Nu var det ju inte Linda Kiby som sade det där, utan Artur Foxander. Med tanke på alla trakasserier en kvinna i spelbranschen skulle kunna bli utsatt för p.g.a. det där uttalandet(hade ju inte varit första gången direkt) så känns det ganska relevant att det står rätt.

Medlem
Skrivet av karate_lenin:

Nu stänger iaf jag ned mitt konto. Om jag går in på en sida för att läsa om spel och dylikt räknar jag med att slippa politiska krönikor. Lycka till i framtiden och hoppas ni kan hitta en ny läsarkrets

Först och främst. Du kan läsa om spel här, trots "politiska krönikor". Du vet att man inte måste läsa alla artiklar va? Men du kanske har någon typ av tvångssyndrom som gör att du int kan hoppa över en text?

Och för det andra. Självförtroende och att värdera sig själv högt är ju ofta bra och så. Men att kategorisera sig själv som en hel läsarkrets känns inte lite överdrivet?

jkw
Medlem

När ska mänskligheten förstå att hjärnan inte sitter under naveln/mellan benen?

Medlem

För varje giftig kommentar om hur uttjatat den här debatten är, hur onödig den är, hur kränkande mot män den är (jo tjena), ju mer anledning ger ni oss på "den andra sidan" att fortsätta prata om det här.

Inaktiv

Kan FZ iaf vara mer objektiv i sina val av krönikor? Nu har vi hört samma jävla tugg i flera månader här om jämställdhet.

Ta upp en annan vinkel åtminstone, kanske nån läsare som kritiserar den här debatten ??

Det är bara så sjukt jäkla vinklat det här. FZ vad håller ni på med?

Inaktiv
Skrivet av Manqs:
Skrivet av karate_lenin:

Nu stänger iaf jag ned mitt konto. Om jag går in på en sida för att läsa om spel och dylikt räknar jag med att slippa politiska krönikor. Lycka till i framtiden och hoppas ni kan hitta en ny läsarkrets

Först och främst. Du kan läsa om spel här, trots "politiska krönikor". Du vet att man inte måste läsa alla artiklar va? Men du kanske har någon typ av tvångssyndrom som gör att du int kan hoppa över en text?

Och för det andra. Självförtroende och att värdera sig själv högt är ju ofta bra och så. Men att kategorisera sig själv som en hel läsarkrets känns inte lite överdrivet?

Jag tror att han och många som mig är less på att FZ har tagit en uppenbarligen politisk ställning. Bara se vilka som får skriva krönikor och vad som publiceras.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Satheus:

Är det inte sexistiskt att om en kvinna och en man som har samma meriter och du anställer kvinnan på grund av att hon är kvinna?

Det är det i allra högsta grad!

Jämställdhet är att porrskådisar får kliva in och göra andar saker som att leka krigsmaskin!

Men det kanske är fel tycker Anita?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=68496&size=full

Medlem
Skrivet av Satheus:

Är det inte sexistiskt att om en kvinna och en man som har samma meriter och du anställer kvinnan på grund av att hon är kvinna?

Nej det är det inte alls så länge det gäller män. Det är väl ungefär så det gäller i fz:s lokaler.

FZ är inte mycket bättre än Aftonbladets Spela känns det som. Koppla av från vardagen och politik har ingen plats här längre.

Medlem
Skrivet av Biggles:

För varje giftig kommentar om hur uttjatat den här debatten är, hur onödig den är, hur kränkande mot män den är (jo tjena), ju mer anledning ger ni oss på "den andra sidan" att fortsätta prata om det här.

Det är inte själva kampen för jämställdhet i sig som är onödig, men som Securion säger så är "jämställdhetsmaffian" ute och jagar spöken på helt fel ställe.

Vad sägs om att på allvar börja ta tag i de riktiga orättvisorna som flödar fram ute i samhället? Ta t.ex en titt på all ojämställdhet och extremt kvinnohat som väller in över Sveriges gränser, i form av invandrare vars kvinnosyn inte utvecklats sedan medeltiden? Män som på allvar tycker kvinnor är horor beroende på hur dom klär sig.. Men njee, sådana ärenden är förståss inte lika lätta som att sitta vid datorskärmen och whina ihjäl sig om vilka könsorgan som arbetar inom spelbranchen.

Medlem
Skrivet av rickuz:
Skrivet av Biggles:

För varje giftig kommentar om hur uttjatat den här debatten är, hur onödig den är, hur kränkande mot män den är (jo tjena), ju mer anledning ger ni oss på "den andra sidan" att fortsätta prata om det här.

Det är inte själva kampen för jämställdhet i sig som är onödig, men som Securion säger så är "jämställdhetsmaffian" ute och jagar spöken på helt fel ställe.

Vad sägs om att på allvar börja ta tag i de riktiga orättvisorna som flödar fram ute i samhället? Ta bara en titt på allt kvinnohat och ojämställdhet som väller in över Sveriges gränser, i form av invandrare vars kvinnosyn inte utvecklats sedan medeltiden? Män som på allvar tycker kvinnor är horor beroende på hur dom klär sig .. Njee sådana ärenden är förståss inte lika lätta som att sitta vid datorskärmen och whina ihjäl sig om vilka kön som jobbar i spelbranchen.

med största säkerhet kommer någon stolle snart kalla dig för dödsknarknazist...


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av rickuz:
Skrivet av Biggles:

För varje giftig kommentar om hur uttjatat den här debatten är, hur onödig den är, hur kränkande mot män den är (jo tjena), ju mer anledning ger ni oss på "den andra sidan" att fortsätta prata om det här.

Det är inte själva kampen för jämställdhet i sig som är onödig, men som Securion säger så är "jämställdhetsmaffian" ute och jagar spöken på helt fel ställe.

Vad sägs om att på allvar börja ta tag i de riktiga orättvisorna som flödar fram ute i samhället? Ta bara en titt på allt kvinnohat och ojämställdhet som väller in över Sveriges gränser, i form av invandrare vars kvinnosyn inte utvecklats sedan medeltiden? Män som på allvar tycker kvinnor är horor beroende på hur dom klär sig .. Njee sådana ärenden är förståss inte lika lätta som att sitta vid datorskärmen och whina ihjäl sig om vilka kön som jobbar i spelbranchen.

med största säkerhet kommer någon stolle snart kalla dig för dödsknarknazist...

Det är bara att låta dom komma.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Satheus:

Är det inte sexistiskt att om en kvinna och en man som har samma meriter och du anställer kvinnan på grund av att hon är kvinna?

Det är det i allra högsta grad!

Men nu var det inte det som det pratades om i artikeln. Det som påstods var att det kan vara meriterande att vara kvinna.
D.v.s. fler meriter, inte sexism.

Medlem

Underbart med en sådan här artikel, mer sånt! Det är ju helt otroligt att det ska behövas men kommentarerna till artikeln visar på ett skrikande behov. Tack för att ni är med och får branschen att växa upp och mogna.

Medlem

För fan, kan inte alla bara ge upp och förstå problemet? Är ni verkligen så hotade, att ni blir uppröra över en sån här artikel som belyser situationer som faktiskt existerar?

Senast förra veckan pratade jag med två 3dgrafiker, som frilansat åt ett spelföretag - den ena av frilansarna var kvinna. De berättade att de hade i princip gjort exakt samma jobb, under samma tidsperiod, men tjejen fick bara hälften så mycket betalt. Ni kanske tycker att detta är helt ok? Eller är det "PK" att jag tar upp det?

Jag vet om att det är lönlöst att kommentera, och förvånas över att jag ändå gör det. Men jag brinner för den här frågan så jävla starkt. Det är ni, som är upprörda och ignoranta åt problemen, som skapat detta samhälle som finns idag.

Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:

För fan, kan inte alla bara ge upp och förstå problemet? Är ni verkligen så hotade, att ni blir uppröra över en sån här artikel som belyser situationer som faktiskt existerar?

Senast förra veckan pratade jag med två 3dgrafiker, som frilansat åt ett spelföretag - den ena av frilansarna var kvinna. De berättade att de hade i princip gjort exakt samma jobb, under samma tidsperiod, men tjejen fick bara hälften så mycket betalt. Ni kanske tycker att detta är helt ok? Eller är det "PK" att jag tar upp det?

Jag vet om att det är lönlöst att kommentera, och förvånas över att jag ändå gör det. Men jag brinner för den här frågan så jävla starkt. Det är ni, som är upprörda och ignoranta åt problemen, som skapat detta samhälle som finns idag.

Hon få väl förhandla om bättre lön/villkor som alla andra?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Simon Karlsson:

För fan, kan inte alla bara ge upp och förstå problemet? Är ni verkligen så hotade, att ni blir uppröra över en sån här artikel som belyser situationer som faktiskt existerar?

Senast förra veckan pratade jag med två 3dgrafiker, som frilansat åt ett spelföretag - den ena av frilansarna var kvinna. De berättade att de hade i princip gjort exakt samma jobb, under samma tidsperiod, men tjejen fick bara hälften så mycket betalt. Ni kanske tycker att detta är helt ok? Eller är det "PK" att jag tar upp det?

Jag vet om att det är lönlöst att kommentera, och förvånas över att jag ändå gör det. Men jag brinner för den här frågan så jävla starkt. Det är ni, som är upprörda och ignoranta åt problemen, som skapat detta samhälle som finns idag.

Hon få väl förhandla om bättre lön/villkor som alla andra?

Mängden, tid och kvalitet av arbete var likvärdigt, själva att situationen ens uppstår att kvinnan i fråga får mindre utgångslön är problemet - inte att hon måste förhandla för bättre villkor. Lika villkor för lika arbete skall vara självklart från början tycker jag. Tycker inte du?

Medlem

När jag växte upp på 80-talet retades jag rätt så hårt för mitt intresse för datorspel. Uteslutande av tjejer, men det var väl antagligen mitt fel i och med att jag har snopp. Jag ber om ursäkt, det ska inte hända igen.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Simon Karlsson:

För fan, kan inte alla bara ge upp och förstå problemet? Är ni verkligen så hotade, att ni blir uppröra över en sån här artikel som belyser situationer som faktiskt existerar?

Senast förra veckan pratade jag med två 3dgrafiker, som frilansat åt ett spelföretag - den ena av frilansarna var kvinna. De berättade att de hade i princip gjort exakt samma jobb, under samma tidsperiod, men tjejen fick bara hälften så mycket betalt. Ni kanske tycker att detta är helt ok? Eller är det "PK" att jag tar upp det?

Jag vet om att det är lönlöst att kommentera, och förvånas över att jag ändå gör det. Men jag brinner för den här frågan så jävla starkt. Det är ni, som är upprörda och ignoranta åt problemen, som skapat detta samhälle som finns idag.

Hon få väl förhandla om bättre lön/villkor som alla andra?

Mängden, tid och kvalitet av arbete var likvärdigt, själva att situationen ens uppstår att kvinnan i fråga får mindre utgångslön är problemet - inte att hon måste förhandla för bättre villkor. Lika villkor för lika arbete skall vara självklart från början tycker jag. Tycker inte du?

Jo håller med dig, men dom flesta kör med individuell lönesättning och då är det upp till dig själv att förhandla en bra/bättre lön än dina kollegor...så är det i verkligheten. Malin och Emma gör samma jobb men Malin tjäna mer eftersom hon är duktigare på att löneförhandla med chefen.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skriv svar