Jämställdhet – viktigt för svenska utvecklare

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Oj, jag trodde inte att så många inte skulle förstå resonemanget. Om man bygger ett team av oliktänkare (vilket i högsta grad är relevant om man sysslar med QA), i en bransch där den absoluta majoriteten är män, i ett samhälle där kvinnor och män har olika erfarenheter för att de behandlas olika, då är det meriterande att ha vuxit upp och levt sitt liv som kvinna.
Den dagen då kvinnor och män behandlas lika i samhället och de får likadana livserfarenheter, så kommer det inte längre att vara lika meriterande att vara av minoritetskönet.
I grupper som domineras av kvinnor kan det vara meriterande att vara man. I ett samhälle där svarta och vita behandlas olika och ges olika möjligheter, så kan det vara en merit att vara vit, när man rekryterar till en grupp som fullständigt domineras av svarta.

Detta är inte sexism eller rasism. Det är väl utfört rekryteringsarbete.

Ja det är det. Jag tänkte påpeka nåt med min ursprungliga fråga utan bara ville få lite mer klar tecken så att säga. Det som jag menade var att i en arbetsplats och samhälle där män och kvinnor behandlas lika och du anställer en kvinna istället för en man, och båda har samma meriter, på grund av att hon är kvinna. Så är detta sexism emot mannen. Om jag har fattat rätt. Jag förstår inte riktigt det hela sexism uttrycket. Verkar vara många som inblandar diverse andra saker när de pratar om just sexism.

Vilket fall som helst så förstod jag att i ett rekryterings sammanhang så kan det klart vara meriterande att vara kvinna. Eftersom vi har ett samhälle där det fortfarande finns nedvärderande tankar gentemot kvinnor.

Medlem

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Personligen gillar jag att rädda kvinnan i nöden, för att jag har en stor känsla att vilja skydda personer jag älskar, och vill inte att den genren ska försvinna för att en grupp inte tycker det är jämställt, istället tycker jag att dom som är emot denna genre tar saken i sina egna händer och skapar någon genre som dom anser vara mer jämställd.

Istället för att ta bort så borde det läggas till.

Finns det något spelföretag med enbart anställda kvinnor?
Det hade varit intressant att se hur deras produkt hade sett ut. Nu är det ju som så att vi män välkomnar kvinnorna in i våra spelföretag och produkterna blir mer jämställda på så sätt. Men finns det något kvinnligt företag som istället tar in män för att få det mer jämställt eller finns det inget kvinnligt spelföretag för att ingen utgivare anser det belönande nog, eller finns det inget kvinnligt spelföretag för att dom inte är kapabla till att skapa ett? <- Låter värre än vad jag menar.

Varför skulle kvinnor vilja dras med oss män om dom nu skulle kunna skapa egna spel. Det verkar som att männens personliga åsikter måste ändras för att kvinnorna känner sig inte tillräckligt jämställda. Men om dom skapade sina egna spel skulle dom inte behöva forcera sina personliga åsikter på männen men ändå få ut spel som är kanske mer eller mindre är mer jämställda för kvinnor.
Förhoppningsvis skulle dessa spel också vara annorlunda än männens skapta spel vilket skulle gagna oss som vill ha mer variation inom spelvärlden.

Jag anser att inget är rätt eller fel när det kommer till personliga åsikter. Men att forcera sin åsikt på någon annan är fel vare sig det är om jämställdhet eller annat.
T.ex. så är jag positivt inställd till död i verkligheten, medan andra ser det som en tragedi.
Jag anser att världen är i obalans och att det är oss människors förökande som är det absolut största hotet. Då anser jag att mera död resulterar i en mer balanserad värld.
Självfallet är död i sig väldigt hemskt och sorgset, jag skulle aldrig gilla att en nära till mig går bort, men jag kan även se de positiva delarna av det även om dom är små.
Många ser detta tänk som egoistiskt 'att jag inte tänker på med människorna' men jag tycker att dom som inte ser det på mitt tänk är egoistiska 'att dom inte tänker på jorden och balansen mellan natur och människan'.

Jag kan bara förmedla min åsikt men jag får inte forcera den.

Medlem

Kan inte alla bara släppa det här tjafset om KÖN, kan vi inte bara se till INDIVIDEN istället? Rätt man/kvinna på rätt plats! Det gäller alla yrkeskategorier. Är så förbannat trött på att det ska vara sånt fokus på statestiken män/kvinnor inom en yrkesgrupp. Som inom Förvaret med all dess kvotering och sänkta krav bara för att få in fler kvinnor. Let me tell you, jobbet blir fan inte lättare för det! Lite offtopic, men vad jag vill få sagt är: skit i vilket kön personen har (eller hudfärg för den delen) och se till hur personen är istället.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem

Alltså vad det gnälls här, som om alla sexuellt överdrivna och stereotypiska spel börjar försvinna?? Fan kolla vad det är för spel där ute. En del gnäller som om att de i princip inte finns eller håller på att försvinna för att feministerna tar över världen.
Herregud!
Det är vi som vill ha lite mer synvinklar i spel som får leta efter titlar och så har det alltid varit.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Jag tycker det är helt ok att det finns folk som tycker det är viktigt och lägger tid och energi men ... *gäsp* ZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzz......

Skrivet av Nowly:

Jag trodde jämställdhet betydde att BÅDA könen skulle få lika rättigheter och att man bekämpar sexism/diskriminering mot såväl män och kvinnor... men jag kanske har missuppfattat hela grejen? Det är i alla fall jämställdhet för mig.

I de fall feminister driver jämställdhetsfrågor så är det oftast inte jämställdhet det handlar om dock. Det brukar var just feminism.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Jozo:

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

Jag jobbar med utveckling i den dyra ligan och anser att rekrytera enkomt på meriter och inte kunna se om det är individ A eller individ B som är bäst lämpad att ingå i ett team under given tid innebär att rekryteraren själv bör ha några punkter på sitt personliga utvecklingsblad. Vem verkar kunna utvecklas mest? Hur verkar kemin mellan denne person och dom du redan känner i utvecklingsteamet du rekryterar till? Hur gick det sist du rekryterade en person som är ungefär som individ A? Det är heller inte fel att låta teamet eller annan ledare träffa kandidaterna.

Att säga att det är sunt förnuft att ta in en person baserat på kön och faktaunderlaget (meriter) som är där för att stödja rektyreringen är ett lätt sätt att dra lön.

Inaktiv
Skrivet av sCaz:
Skrivet av Jozo:

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

Jag jobbar med utveckling i den dyra ligan och anser att rekrytera enkomt på meriter och inte kunna se om det är individ A eller individ B som är bäst lämpad att ingå i ett team under given tid innebär att rekryteraren själv bör ha några punkter på sitt personliga utvecklingsblad. Vem verkar kunna utvecklas mest? Hur verkar kemin mellan denne person och dom du redan känner i utvecklingsteamet du rekryterar till? Hur gick det sist du rekryterade en person som är ungefär som individ A? Det är heller inte fel att låta teamet eller annan ledare träffa kandidaterna.

Att säga att det är sunt förnuft att ta in en person baserat på kön och faktaunderlaget (meriter) som är där för att stödja rektyreringen är ett lätt sätt att dra lön.

Bra sagt.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Artur Foxander:

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

Bara jag som tycker det här låter riktigt fel? Tänk om man byter ut kön mot hudfärg så förmedlar det fortfarande samma budskap.

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en vit man och en svart man har samma meriter skulle jag ta in vita mannen. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara vit man är nämligen meriterande i sig.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Artur Foxander:

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

Bara jag som tycker det här låter riktigt fel? Tänk om man byter ut kön mot hudfärg så förmedlar det fortfarande samma budskap.

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en vit man och en svart man har samma meriter skulle jag ta in vita mannen. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara vit man är nämligen meriterande i sig.

Och läser vi bara två meningar till så "För Artur är det viktigt att teamet har samma värderingar men tänker olika. Just kvinnor och män tänker lite olika, menar han. "

Om han har rätt eller fel är ju en sak, men om man nu inte ska vara så PK är det väl helt ok om han har sin syn på rekrytering och tar in de han tror kan bidra till bättre säljande spel.

Skrivet av sCaz:

Jag jobbar med utveckling i den dyra ligan och anser att rekrytera enkomt på meriter och inte kunna se om det är individ A eller individ B som är bäst lämpad att ingå i ett team under given tid innebär att rekryteraren själv bör ha några punkter på sitt personliga utvecklingsblad. Vem verkar kunna utvecklas mest? Hur verkar kemin mellan denne person och dom du redan känner i utvecklingsteamet du rekryterar till? Hur gick det sist du rekryterade en person som är ungefär som individ A? Det är heller inte fel att låta teamet eller annan ledare träffa kandidaterna.

Att säga att det är sunt förnuft att ta in en person baserat på kön och faktaunderlaget (meriter) som är där för att stödja rektyreringen är ett lätt sätt att dra lön.

Tror att jag är skyldig dig en förklaring.

Till att börja med: Väldigt bra poäng. Jag har hittills slarvigt grupperat in det som du nämnde i facket "meriter". Ber om ursäkt för missförståndet.

Jag kan glädja dig med att jag har alltid tänkt i de banor, så det handlar snarare om bristen i min terminologi snarare än bristen i mina rekryteringsrutiner.

Ska bara förtydliga att rekrytering är en av mina sidouppgifter, inte det primära. Jag försöker däremot alltid förbättra mig i allt jag gör, så ditt inlägg var väldigt välkommet.

dkd
Medlem
Skrivet av Securion:

Hur ska man kunna ta en svensk feminist på allvar? Finns väl ingen mer utskrattad grupp människor på planeten just nu? Allt är vita svenska mäns fel, trots att vi är dom mest jämställda i universum just nu.

Ta eran kamp till mellanöstern eller Afrika. Där behövs ni. Jaga spöken här hjälper ingen.

Jättebra kommentar, den förbättrade situationen såväl i Mellanöstern som på hela den afrikanska kontinenten.


signatur

Ehe.

Medlem

Det skulle ju enkelt kunna avhjälpas genom att du får skapa dig en en egen karaktär av antingen manligt eller kvinnligt kön.

Det kan väl inte ta upp alltför mycket plats eller hur?!

Hade gärna sett den funktionen även i Battlefield t.ex.

Tänker tillbaks på de spel som jag har spelat en kvinnlig karaktär i och jag som man kan ju fortfarande identifiera mig med huvudpersonen. Se bara på spel som Perfect Dark, Wet, Hydrophobia, Beyond Good & Evil samt Borderlands 1 o 2 där det står dig fritt att välja karaktär. Sen finns det ju alla Avatarspel till Xbox 360.

Ska bara säga det att jag jobbar i ett kvinnodominerat yrke (vården) och där diskrimineras männen. Lägre lön. Sexism m.m.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av dkd:
Skrivet av Securion:

Hur ska man kunna ta en svensk feminist på allvar? Finns väl ingen mer utskrattad grupp människor på planeten just nu? Allt är vita svenska mäns fel, trots att vi är dom mest jämställda i universum just nu.

Ta eran kamp till mellanöstern eller Afrika. Där behövs ni. Jaga spöken här hjälper ingen.

Jättebra kommentar, den förbättrade situationen såväl i Mellanöstern som på hela den afrikanska kontinenten.

Exakt, kvinnorna i u-länderna tackar och bockar för din kamp! Apropå det där så säger är det så otroligt otroligt utjatat att jag vet inte vad, hur orkar folk ens säga det där?

Här är vad Maud Edgren-Schori (genusrådgivare i FN) säger ungefär 1.10 in

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2024&arti...

Och här kan du också läsa ett bra svar på det där http://www.xojane.com/issues/my-picture-was-stolen-and-turned...

Andrew Adkins artsykelly
The abused and oppressed women of the third world will rise up and thank you for your great strides and tremendous efforts to correct this atrocious injustice that will ripple through the sands of time as a momentous and paramount example of the terror that women must experience every day in the United Sates of America.

arah@Andrew Adkins

. As a third world woman, I'd like you to thank you for doing the man thing and talking on my behalf. It is extremely helpful to dismiss someone standing up for anti-feminist bullying with the "others have it worse" excuse.

You mock the ripples? Here's my third world view of this. If feminists in the first world are being bullied and shamed out of being feminists, the following will happen:

- Fewer women in the first world will dare be feminists, because they don't want to run the risk of being ridiculed.

- Therefore, fewer people will be concerned with what happens to 3rd world women like me, because they wouldn't want to be labled as "feminists" and be shamed

- Women in third world countries will hear/see this ridicule, and will feel helpless as they will feel no one will find their suffering worth fighting for. (Except now, we will see that it is)

- To a lot of women in third world countries, what happened to Kelly is EXACTLY what their fathers and brothers tell them, to deter them from joining feminist groups. "look what happened to this woman, and she's in AMERICA. Imagine what they'll do to you here. They'll humiliate you."

Because believe it or not, even in third world countries, publicly shaming someone is scarier than beating them.

So as an oppressed woman of a third world country, I would like to kindly ask you to quit the pity fest and not talk on my behalf. What Kelly did in response to stealing her picture is more helpful to me than you realize.

Bullying those who stand up for my rights is not okay no matter where it happens in the world.

Sen så skulle jag gärna vilja läsa lite om att Sverige är universums mest jämställda land. Har du nån bra källa till det?

Medlem

Amen för jävelen. Ännu en HELT onödig artikel om kvinnor, ickevita och udda typer (hbtq).

Nu är det så här, att den vita världen (västvärlden) har utvecklat nästan allt och så även spel. Män är mycket mer teknikintresserade (datorentusiaster, spel o liknande) än kvinnor så därför är det nästan endast män som jobbar med spelutveckling. Precis som att 9 av 10 frisörer som utbildas är kvinnor! Inget konstigt med det och inget som behöver ändras.

Tramset i andra delen där nåt företag påpekade "sexistiska" saker i t.ex youtubeklipp....BITCH PLEASE! Alltså ingen bryr sig! TÖNTERI och påtvingad feminism! Blir äcklad av sånt här TRAMS!

Sen ska de ha in utlänningar också (folk från andra kulturer som det heter....) i spelhusen.
ÖVERRASKNING! Det finns det redan! FarCry utvecklades av turkar. Heroes of Might & Magic V utvecklades av ryssar. Alla förbannade slita-hund MMO på Steam Greenlight utvecklas av asiater.

Trist o se det här dravlet här. Fast i politiskt korrekta tider så är det svårt att förvänta sig något annat förutom på politiskt inkorrekta sidor....

Medlem
Skrivet av Campaigner:

Amen för jävelen. Ännu en HELT onödig artikel om kvinnor, ickevita och udda typer (hbtq).

Nu är det så här, att den vita världen (västvärlden) har utvecklat nästan allt och så även spel. Män är mycket mer teknikintresserade (datorentusiaster, spel o liknande) än kvinnor så därför är det nästan endast män som jobbar med spelutveckling. Precis som att 9 av 10 frisörer som utbildas är kvinnor! Inget konstigt med det och inget som behöver ändras.

Tramset i andra delen där nåt företag påpekade "sexistiska" saker i t.ex youtubeklipp....BITCH PLEASE! Alltså ingen bryr sig! TÖNTERI och påtvingad feminism! Blir äcklad av sånt här TRAMS!

Sen ska de ha in utlänningar också (folk från andra kulturer som det heter....) i spelhusen.
ÖVERRASKNING! Det finns det redan! FarCry utvecklades av turkar. Heroes of Might & Magic V utvecklades av ryssar. Alla förbannade slita-hund MMO på Steam Greenlight utvecklas av asiater.

Trist o se det här dravlet här. Fast i politiskt korrekta tider så är det svårt att förvänta sig något annat förutom på politiskt inkorrekta sidor....

"Inget konstigt med det och inget som behöver ändras." säger du? Intressant då det tydligen finns folk som vill ändra på saken. Hur skulle du drabbas egentligen om alla dessa "udda typer" (bara att du säger så...) skulle få lika mycket plats som västerländska heterosexuella män?

Skriv svar