Metro: Last Light

Medlem

Det verkar vara mer av samma sak. Försökte härom veckan ta mig igenom Metro 2033, men efter ett par timmar orkade jag inte mer. Främst pga just de saker som här listas som negativa.
Istället för att förstärka den dystra stämningen i spelet så satt man och skrattade åt "VM i dåligt röstskådespeleri med rysk brytning". "Följa John" var detsamma i det spelet. En tvåa från min sida, då baserat på bra stämning och snyggt visuellt. Gameplay som vilken FPS som helst.
HL3 var är du!!?

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av magma:
Skrivet av Cane:

Önskade att speljournalister för en gång skull kunde ställa sig upp och säga "Nej, den här typen av DLC är ej okej och därför får ni sämre betyg" men vi har tydligen inte kommit så långt utan fortfarande ska man tillfredsställa utgivarna efter de är händerna som föder en...

Instämmer fullständigt. Nyheten kom upp förut, men det har inte hindrat spelet å få en 4:a betyg. Sånt här ska inte på något sätt uppmuntras.

Mja. DLC:t må vara ett dumt drag av utgivaren, men det behöver inte påverka den faktiska upplevelsen av spelet i fråga.

Fast om du inte kan spela spelet "the way it's meant to be played" så borde det väl påverka upplevelsen ganska mycket? Oavsett vilket är det upp till recensenterna att påverka detta då metacritic i dagens klimat är fruktansvärt viktigt och skulle ett spel tappa 5-10% pga sånt här svineri skulle detta snabbt upphöra.

Nvidia har kört med samma slogan rätt länge, men det går bra med AMD-kort också. Tycker bara att det är usel marknadsföring, inget annat.

Medlem

Den stora frågan lyder: är Ulman med?

Medlem

Angry Joe pratade om den här förbokningskandalen för någon vecka sen, som vanligt har han rätt


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Thane:
Skrivet av Leijonhufvud:

mellan all krystat bruten engelska

Inget problem i mina ögon då spelet ska spelas på Ryska med engelsk undertext!

Problemet med det i första, om dom inte fixade till det senare, var ju att undertexterna antingen inte fanns, eller blev en enda sörja när flera var i närheten med alla sido-konversationer. Som var en stor del av stämningen i första, imo.

Medlem
Skrivet av Cane:

Önskade att speljournalister för en gång skull kunde ställa sig upp och säga "Nej, den här typen av DLC är ej okej och därför får ni sämre betyg" men vi har tydligen inte kommit så långt utan fortfarande ska man tillfredsställa utgivarna efter de är händerna som föder en...

Fast det är en ganska dum anledning att ge sämre betyg. Spelet blir inte sämre för att det saknar ranger mode. Det fanns inte ens i förra spelet vid release utan lades till i efterhand.
Att ge dåliga betyg för sånt är bara barnsligt, kommer ihåg tiden då steamworks spel fick dåliga användarbetyg av folk som vägrade steam.

Börjar bli trött på sånt i allmänhet, se spelet för vad det är.

vafan..hur kan folk klaga så mycket på en recension utan att ha testat spelet..ja men de där låter ju inte bra..de förtjänar en 3a för de inte har multplayersz.

Inaktiv
Skrivet av Bockstensmannen:

vafan..hur kan folk klaga så mycket på en recension utan att ha testat spelet..ja men de där låter ju inte bra..de förtjänar en 3a för de inte har multplayersz.

troll?

nej jag läste igenom kommentarerna.

Medlem
Skrivet av Javas:

Angry Joe pratade om den här förbokningskandalen för någon vecka sen, som vanligt har han rätt

https://www.youtube.com/embed/OYSCjGbv3YY

Angry Joe är otroligt bra.
Kommer att göra som han sa där och vänta på en Steam rea.

Inaktiv
Skrivet av tirim4:

Låter som att det är en värdig uppföljare till 2033, ett spel som trots sin linjäritet, buggar och allt annat man kunde störa sig på gjorde ett enormt intryck på mig. Det är någonting med stämningen och känslan som enligt mig är unikt och fullkomligt fantastiskt.

Ja verkligen, ett magiskt spel trots sina brister.

Skrivet av stege99:

Det verkar vara mer av samma sak. Försökte härom veckan ta mig igenom Metro 2033, men efter ett par timmar orkade jag inte mer. Främst pga just de saker som här listas som negativa.
Istället för att förstärka den dystra stämningen i spelet så satt man och skrattade åt "VM i dåligt röstskådespeleri med rysk brytning". "Följa John" var detsamma i det spelet. En tvåa från min sida, då baserat på bra stämning och snyggt visuellt. Gameplay som vilken FPS som helst.
HL3 var är du!!?

Ett gigantiskt misstag att inte köra med ryska röster och engelsk sub.

Grymt fail med rangermode och DLC, ska vi verkligen betala för svårighetsgrader? Ruttet, får bli att köpa någon completevariant på rea i framtiden, sorry men det är givetvis inte ok att snylta på oss som vill ha lite utmaning. (FFS)

Och för er som tvekar eller helt enkelt inte fattar problemet, så hittade jag en bra kommentar på tuben:
"so what's next? DLC for multiple endings? DLC for actually finishing the game?"
"This is just the beginning. If this shit flies and they show a good profit, all other developers will follow suit and soon enough everyone will have to pay and extra 10 dollars for multiplayer mode on Call of Duty."

För vi vet ju alla, att det inte stannar här med DLC som det är idag, eller hur? Frågan om man som kund och gamer vill fortsätta att stödja denna girighet?

BetalDLC ska fan vara extra uppdrag/expansion eller liknande, inte en svårighetsgrad och ammo...

Jag tror på fullaste allvar att dom förlorar pengar på detta, att många istället piratar ner spelet o sen kanske köper det i framtiden på någon 80% rea. Tror dom hade haft mer nytta av att få spelet sålt till fullpris nu.

Borde ha visat sig i betyget.

Om man kör med ryska röster och engelsk text visas texten även när folk i bakgrunden pratar eller är det enbart med dom viktiga karaktärerna(som det var i metro 2033) ?

Jag vill köra på ryska men jag vill också kunna få in så mycket som möjligt av loren.

Medlem

Kan inte vara PC-versionen som testades då den har låst FOV och annat skit. Hade spelet testats på PC hade den max fått 2/5.

Just ja.. spelet har autoaim också.

Medlem
Skrivet av arkhanari:

Kan inte vara PC-versionen som testades då den har låst FOV och annat skit. Hade spelet testats på PC hade den max fått 2/5.

Just ja.. spelet har autoaim också.

Det var PC-versionen som testades hela vägen. Det första jag gjorde var givetvis att stänga av auto-aim - funkade alldeles förträffligt med mus och tangentbord.

Fick dessutom fina resultat med mitt Geforce GTX 660 Ti - rullade för det mesta i mjuka 60 fps (v-sync på) men dippade i ett par väldigt intensiva partier mot slutet.

Medlem
Skrivet av Vicachu:
Skrivet av arkhanari:

Kan inte vara PC-versionen som testades då den har låst FOV och annat skit. Hade spelet testats på PC hade den max fått 2/5.

Just ja.. spelet har autoaim också.

Det var PC-versionen som testades hela vägen. Det första jag gjorde var givetvis att stänga av auto-aim - funkade alldeles förträffligt med mus och tangentbord.

Fick dessutom fina resultat med mitt Geforce GTX 660 Ti - rullade för det mesta i mjuka 60 fps (v-sync på) men dippade i ett par väldigt intensiva partier mot slutet.

Tack för snabbt svar och informationen! Låt mig börja med att det uppskattas att skribenten utvecklar sin artikel! Tack!

Men min erfarenhet av konsolportade FPS-spel på PC där det inte går att ändra FOV (ens genom att editera configfiler) är att det bara är så smärtsamt. Det är som att spela samtidigt som man tittar genom ett sugrör. Det blir bara löjligt.

Medlem

Jag önskar att jag köpte mina grafikkort senare, så att jag fick detta spel gratis, i stället för Assassins Creed (3?).

Medlem

Längtar! Är det någon mer som även läst böckerna?

Skrivet av Ammbo:

Längtar! Är det någon mer som även läst böckerna?

Läst både metro 2033 och 2034.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Ammbo:

Längtar! Är det någon mer som även läst böckerna?

Läst både metro 2033 och 2034.

Har dem båda, 2034 signerad av författaren också Gillar dem och spelet likaså, så kul att få uppleva berättelsen i FPS också. Riktigt härlig stämning och miljöer. Har även hört att det finns funderingar om film också. Ska bli spännande att se, under tiden finns Last light, om nu min dator klarar det...

Moderator | Testpilot
Skrivet av magma:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av magma:
Skrivet av Cane:

Önskade att speljournalister för en gång skull kunde ställa sig upp och säga "Nej, den här typen av DLC är ej okej och därför får ni sämre betyg" men vi har tydligen inte kommit så långt utan fortfarande ska man tillfredsställa utgivarna efter de är händerna som föder en...

Instämmer fullständigt. Nyheten kom upp förut, men det har inte hindrat spelet å få en 4:a betyg. Sånt här ska inte på något sätt uppmuntras.

Mja. DLC:t må vara ett dumt drag av utgivaren, men det behöver inte påverka den faktiska upplevelsen av spelet i fråga.

Delvis sant. Last light verkar också vara ett spel där man blir handhållen. Så synd då jag trodde man skulle få börja använda hjärnan :/

Som sagt i en annan tråd, hur kunde du tro det? Det är en uppföljare som troligen skulle vara ganska lik som föregångare. Metro 2033 och det här är ju "samma spel" fast det inte är trasigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Hymer:

Trodde alla spelade det med ryskt tal.

Skrivet av Thane:
Skrivet av Leijonhufvud:

mellan all krystat bruten engelska

Inget problem i mina ögon då spelet ska spelas på Ryska med engelsk undertext!

Vad beträffande ryskan i Metro: Last Light. Jag ber verkligen om ursäkt för att jag inte nämnde det alternativet i recensionen. Konstigt, det där. Jag hade det top of mind när jag spelade, och så föll det bort i skrivprocessen.

Anyhow, vad jag skulle komma till var att även uppföljaren mycket riktigt går att spela på ryska. Uppsidan är att det bidrar med stor autenticitet. Nackdelen, om man inte förstår ryska, är att alla sidohistorier och -dialoger saknar textning. Det är alltså bara huvudhistorien som är textad! Varning för detta. Och vad beträffande barnen som spelas av vuxna - fallet är tyvärr precis lika illa på ryska.

Inaktiv
Skrivet av Cane:

Önskade att speljournalister för en gång skull kunde ställa sig upp och säga "Nej, den här typen av DLC är ej okej och därför får ni sämre betyg" men vi har tydligen inte kommit så långt utan fortfarande ska man tillfredsställa utgivarna efter de är händerna som föder en...

Jag tror den integritetsnivån helt enkelt är för mycket begärt av s.k speljournalister.

Att erbjuda en svårighetsgrad som DLC var en ny variant. Kreativt kanske, men begåvat? Alla förbannade förköp, DLC/anti-mod attityder med nerfade grundspel, online-DRM:er och annat går fet-bort. Det kvittar hur bra resten är. Det finns helt enkelt inte mycket man kan supporta längre. Tragisk utveckling men jag tänker inte vara del av den.

Utvecklarna måste förstås kunna tjäna pengar på sina verk men ingen av ovanstående metoder är acceptabla för mig som kund. Gör om och gör rätt.

Sedan heter det skyddsmask och inte gasmask.

Medlem
Skrivet av General Failure:
Skrivet av Cane:

Önskade att speljournalister för en gång skull kunde ställa sig upp och säga "Nej, den här typen av DLC är ej okej och därför får ni sämre betyg" men vi har tydligen inte kommit så långt utan fortfarande ska man tillfredsställa utgivarna efter de är händerna som föder en...

Jag tror den integritetsnivån helt enkelt är för mycket begärt av s.k speljournalister.

Att erbjuda en svårighetsgrad som DLC var en ny variant. Kreativt kanske, men begåvat? Alla förbannade förköp, DLC/anti-mod attityder med nerfade grundspel, online-DRM:er och annat går fet-bort. Det kvittar hur bra resten är. Det finns helt enkelt inte mycket man kan supporta längre. Tragisk utveckling men jag tänker inte vara del av den.

Utvecklarna måste förstås kunna tjäna pengar på sina verk men ingen av ovanstående metoder är acceptabla för mig som kund. Gör om och gör rätt.

Sedan heter det skyddsmask och inte gasmask.

Nödvändiga gliringar. Det heter både skyddsmask och gasmask, så vitt jag vet. Olika begrepp för samma sak, s.k. synonymer om man så vill.

Vad beträffande "integritet" så kan ingen väl på allvar tro att jag tycker det förläggare eller kommers förväntar sig av mig? Som om jag försöker göra dem nöjda? Vad de tycker ger jag blanka fan i. Jag tycker det jag tycker, och det här var essensen av mina åsikter om spelet, helt utan politiska ställningstaganden eller konspirationer

Medlem

Metro Last Light är inte skräck. Jag har spelat ut ca halva nu och inte råkat ut för någonting läskigt.


signatur

Gradixio!

Medlem
Skrivet av Alaxthor:

Metro Last Light är inte skräck. Jag har spelat ut ca halva nu och inte råkat ut för någonting läskigt.

Oj, vilken stor penis du har. Ska vi mäta?

Nej, men allvarligt. Du har antingen alldeles för dålig fantasi eller så antar jag att du är alldeles för kall och hjärntvättad från överspelande av CoD eller Battlefield för att känna av stämningen i ett spel baserat på skräcken från miljöer, ljud och monstren relaterat till detta. Antagligen så missar du de mindre sakerna; jag tycker t.ex. de små detaljerna i hur äventyrare i spelvärlden har dött när man utforskar vissa områden. Man kan tydligt se vad som har hänt och det "hjälpte" mig att dras in i spelets stämning och påtryckande miljöer.

Om man kör en tjurrusning igenom spel som detta så är det klart man inte blir lika rädd, men då har man ju missat hela poängen med spelet - och kan lika gärna spela något shoot em' up i stället.

Metro är inte bara baserat på att skjuta huvudet av människor med ett konstant spray and pray. Om du inte kan sätta dig in i karaktärens situation eller bli påverkad av stämningen i det här spelet så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

//

Medlem
Skrivet av Alexstrasza:
Skrivet av Alaxthor:

Metro Last Light är inte skräck. Jag har spelat ut ca halva nu och inte råkat ut för någonting läskigt.

Oj, vilken stor penis du har. Ska vi mäta?

Nej, men allvarligt. Du har antingen alldeles för dålig fantasi eller så antar jag att du är alldeles för kall och hjärntvättad från överspelande av CoD eller Battlefield för att känna av stämningen i ett spel baserat på skräcken från miljöer, ljud och monstren relaterat till detta. Antagligen så missar du de mindre sakerna; jag tycker t.ex. de små detaljerna i hur äventyrare i spelvärlden har dött när man utforskar vissa områden. Man kan tydligt se vad som har hänt och det "hjälpte" mig att dras in i spelets stämning och påtryckande miljöer.

Om man kör en tjurrusning igenom spel som detta så är det klart man inte blir lika rädd, men då har man ju missat hela poängen med spelet - och kan lika gärna spela något shoot em' up i stället.

Metro är inte bara baserat på att skjuta huvudet av människor med ett konstant spray and pray. Om du inte kan sätta dig in i karaktärens situation eller bli påverkad av stämningen i det här spelet så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

//

Nej, jag ogillar Call of duty serien skarpt och jag tycker att det var ett väldigt bra spel (metro) men jag tycker inte det skall klassas som skräck...


signatur

Gradixio!

Medlem

Jag förstår inte varför folk whinar om det är Engelska med Rysk brytning. Är inte tanken att dom är i Ryssland?
Varför skulle dom då prata Engelska, och helt utan en rysk brytning. Om det är svårt att förstå vad dom säger; använd subtitles. Men å andra sidan så är det väl svårt att lyssna och läsa samtidigt nuförtiden bland barn och ungdomar(WOW).
Det är ju som att kolla på dubbade TV serier eller filmer, det kommer alltid vara sämre än originalspråket. Är man för slö för att läsa subtitles kan man lika gärna spela ett hjärndött shoot 'em up i stället, då behöver man inte läsa eller tänka - varsågod!

Geez' vad folk ska grina över det minsta lilla, och självklart ska alla rätta sig efter deras behov, självklart.

Fan-f*cking-tastic.

Själv så passade jag på att njuta av ett stämningsfullt och psykiskt påtryckande spel.

Jag trodde att det inte kunde bli värre efter spindeltunnlarna, men ack så fel jag hade~

Medlem
Skrivet av Alaxthor:
Skrivet av Alexstrasza:
Skrivet av Alaxthor:

Metro Last Light är inte skräck. Jag har spelat ut ca halva nu och inte råkat ut för någonting läskigt.

Oj, vilken stor penis du har. Ska vi mäta?

Nej, men allvarligt. Du har antingen alldeles för dålig fantasi eller så antar jag att du är alldeles för kall och hjärntvättad från överspelande av CoD eller Battlefield för att känna av stämningen i ett spel baserat på skräcken från miljöer, ljud och monstren relaterat till detta. Antagligen så missar du de mindre sakerna; jag tycker t.ex. de små detaljerna i hur äventyrare i spelvärlden har dött när man utforskar vissa områden. Man kan tydligt se vad som har hänt och det "hjälpte" mig att dras in i spelets stämning och påtryckande miljöer.

Om man kör en tjurrusning igenom spel som detta så är det klart man inte blir lika rädd, men då har man ju missat hela poängen med spelet - och kan lika gärna spela något shoot em' up i stället.

Metro är inte bara baserat på att skjuta huvudet av människor med ett konstant spray and pray. Om du inte kan sätta dig in i karaktärens situation eller bli påverkad av stämningen i det här spelet så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

//

Nej, jag ogillar Call of duty serien skarpt och jag tycker att det var ett väldigt bra spel (metro) men jag tycker inte det skall klassas som skräck...

Och vad ska det då klassas som; Action, thriller, drama, adventure?

Skräckgenren är i stora drag något som är avsett skrämma, oroa eller förskräcka genom att inducera känslor av skräck och terror. Detta ofta igenom en kuslig och skrämmande atmosfär eller miljö. Antingen med ett morbit, kusligt, surrealistiskt eller mycket spännande eller skrämmande tema, som kallas för "Skräck"(Horror). Skräck kan vara antingen övernaturligt eller icke-övernaturliga teman.

Min poäng är att bara för att inte du blir skrämd av spelet så betyder inte det att det inte är Skräck. :]

Medlem
Skrivet av Alexstrasza:
Skrivet av Alaxthor:
Skrivet av Alexstrasza:
Skrivet av Alaxthor:

Metro Last Light är inte skräck. Jag har spelat ut ca halva nu och inte råkat ut för någonting läskigt.

Oj, vilken stor penis du har. Ska vi mäta?

Nej, men allvarligt. Du har antingen alldeles för dålig fantasi eller så antar jag att du är alldeles för kall och hjärntvättad från överspelande av CoD eller Battlefield för att känna av stämningen i ett spel baserat på skräcken från miljöer, ljud och monstren relaterat till detta. Antagligen så missar du de mindre sakerna; jag tycker t.ex. de små detaljerna i hur äventyrare i spelvärlden har dött när man utforskar vissa områden. Man kan tydligt se vad som har hänt och det "hjälpte" mig att dras in i spelets stämning och påtryckande miljöer.

Om man kör en tjurrusning igenom spel som detta så är det klart man inte blir lika rädd, men då har man ju missat hela poängen med spelet - och kan lika gärna spela något shoot em' up i stället.

Metro är inte bara baserat på att skjuta huvudet av människor med ett konstant spray and pray. Om du inte kan sätta dig in i karaktärens situation eller bli påverkad av stämningen i det här spelet så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

//

Nej, jag ogillar Call of duty serien skarpt och jag tycker att det var ett väldigt bra spel (metro) men jag tycker inte det skall klassas som skräck...

Och vad ska det då klassas som; Action, thriller, drama, adventure?

Skräckgenren är i stora drag något som är avsett skrämma, oroa eller förskräcka genom att inducera känslor av skräck och terror. Detta ofta igenom en kuslig och skrämmande atmosfär eller miljö. Antingen med ett morbit, kusligt, surrealistiskt eller mycket spännande eller skrämmande tema, som kallas för "Skräck"(Horror). Skräck kan vara antingen övernaturligt eller icke-övernaturliga teman.

Min poäng är att bara för att inte du blir skrämd av spelet så betyder inte det att det inte är Skräck. :]

jag var lite förhastad där med min första kommentar. Det vart mycket läskigare senare i spelet och jag hade inte kört klart det då. Men när jag hade kört klart det så ändrades min åsikt om det...


signatur

Gradixio!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Alexstrasza:
Skrivet av Alaxthor:

Metro Last Light är inte skräck. Jag har spelat ut ca halva nu och inte råkat ut för någonting läskigt.

Oj, vilken stor penis du har. Ska vi mäta?

Nej, men allvarligt. Du har antingen alldeles för dålig fantasi eller så antar jag att du är alldeles för kall och hjärntvättad från överspelande av CoD eller Battlefield för att känna av stämningen i ett spel baserat på skräcken från miljöer, ljud och monstren relaterat till detta. Antagligen så missar du de mindre sakerna; jag tycker t.ex. de små detaljerna i hur äventyrare i spelvärlden har dött när man utforskar vissa områden. Man kan tydligt se vad som har hänt och det "hjälpte" mig att dras in i spelets stämning och påtryckande miljöer.

Om man kör en tjurrusning igenom spel som detta så är det klart man inte blir lika rädd, men då har man ju missat hela poängen med spelet - och kan lika gärna spela något shoot em' up i stället.

Metro är inte bara baserat på att skjuta huvudet av människor med ett konstant spray and pray. Om du inte kan sätta dig in i karaktärens situation eller bli påverkad av stämningen i det här spelet så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

//

Är det verkligen nödvändigt att hoppa in i en gammal nyhet/tråd och skriva det här?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

123
Skriv svar