Starcraft 2 - Achievements! [spoiler alert]

Medlem
Starcraft 2 - Achievements! [spoiler alert]

Det här är tråd där vi kan diskutera, fråga och be om hjälp för achivements i vårat kära Starcraft 2. Spoilers är oundvikliga i en sådan här tråd, men jag ber ändå folk att försöka hålla bort så mycket av handlingen som det nu går!

It's go time!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag börjar.

I uppdraget Zero hours finns det ett achievement, The Best Defense... (klara uppdraget på hard, samt förstöra fyra hatchers).

UPDATE: Complete

Såhär gjorde jag:
1) Bygg en massa SCV's och sätt dem på mineraler.
2) Gör två reactors på de två barackerna.
3) Klara första vågen på den södra bron genom fyra marines i bunkern, och fyra bakom. Förflytta alla andra tillbaka till höjden och placera dem i bunkrarna.
4) Bygg två bunkrar till längs kanten på varje sida om backen, fyll dem med marines.
5) Bygg två till baracker.
6) Bygg en "gaskammare" och samla in 100 gas (räcker med en SCV, vilken sen fortsätter med mineraler). Detta för att uppgradera vapen och armor.
7) Bygg en massa supply depots (upp till ca 150-180).
8) Pumpa ut marines (jag använde inga medics) tills du har 100-120st.
SPARA HÄR, så du kan ladda igen om du missar micren eller nåt annat dumt.
9) Vänta in vågen som kommer runt 4min timern, direkt efter den rusa ut och gå emot sydvästra basen. Ta ut alla tre hatchers här.
10) Du bör ha ca. 60 soldater kvar. Rusa mot nordvästra basen, ta ut smågrupperna på zergs som kommer (spamma mus, spamma "S", osv).
När du ser den sista hatchern så är det bara att skicka alla soldater på den och hoppas att de överlever. Borde inte vara några problem.

Tack till: Takt!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Mycket bra initiativ Bjosarn!

Kan dessvärre inte hjälpa dig just nu då jag inte har kommit så långt i kampanjen än.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

gjorde den just. bygg 6 baracker, 4reactors och 2 tech labs.
pumpa ut gubbar så du har ca 50 marines och 10 medics. sen går du till nordvästra! basen först. tar ut 2st där. sen går du ner sydväst och tar 2st där. el 3-1 jag valde att ta 2st eftersom man måste så långt in i basen, många spinecrawlers. bara hit´n run
akta dig noga för nordliga basen, el nordöstra kanske man ska kalla den. den tog jag mig inte in i alls.. ens med 100 marines :/

bygg ingenting onödigt, tex bunkrar och torn. bara laga det du har! ett torn är 2 marines
anfall är bästa försvar

Medlem

En får tacka, påminner en hel del om min le grande armé, dock har du två baracker till. Jag ger rapport efter jag är klar.

Edit: Nu har jag testat två gånger, och ingen av gångerna har jag lyckats döda en enda hatcher. Tiden det tar för mig att göra min feta armé gör att zergs har gegga över hela kartan och hela armén dör innan den kommer fram...

Jag gillar inte det här achievemntet.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Någon som vet hur man får "Training Day"? Man ska träna 10 st marine's under de första 320 sekunderna (ca. 5,3 min) i en melee game. Jag har tränat ÖVER 10 marine's på 4 minuter och har fortfarande inte låst upp achieven. Någon?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Någon som vet hur man får "Training Day"? Man ska träna 10 st marine's under de första 320 sekunderna (ca. 5,3 min) i en melee game. Jag har tränat ÖVER 10 marine's på 4 minuter och har fortfarande inte låst upp achieven. Någon?

I så fall buggar den nog bara?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av WaltX:

Någon som vet hur man får "Training Day"? Man ska träna 10 st marine's under de första 320 sekunderna (ca. 5,3 min) i en melee game. Jag har tränat ÖVER 10 marine's på 4 minuter och har fortfarande inte låst upp achieven. Någon?

I så fall buggar den nog bara?

Måste fan vara så =/


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Jag börjar.

I uppdraget Zero hours finns det ett achievement, The Best Defense... (klara uppdraget på hard, samt förstöra fyra hatchers). Har redan slösat runt 2-3h på det och testat de flesta taktiker jag kan komma på.

Googlade på "Starcraft II Achivement help" bara för att få hjälp med den där på Zero Hour, så kom jag till en forumtråd på fz roligt nog :).

Har klarat 13 uppdrag hittils, och det här är den absolut svåraste hittils, plus att man behöver klara den för att få en reward :P.

Ska testa med 6 st baracker som någon sa.. wish me luck!

Inaktiv

när du går in i en av baserna så gör du såhär, gå tills första marines skjuter, då backar du en liten bit så spinecrawlers inte når.
skjuter sönder allt som kommer ut, sen går du in, stannar och skjuter, går en meter, skjuter, går en meter, skjuter, går en meter, skjuter i takt med att marines "laddar om" lite micro, men det gör att fler marines når målet, inte bara dom längst fram.
(attack move på en punkt framför, sen högerklicka på den punkten så dom går en liten bit just under en sekund och så attack move på samma punkt igen, om och om igen." då för sig marines mkt mkt effektivare och fler kommer åt att skjuta)

Training day achievment får man bara i ladder games, dvs multiplayer på faster settings.

och inte för att spoila ngt, men the best defense är ruskigt enkelt om man jämför med en av dom achievments som kommer lite senare suttit fast i 5 timmar nu...

Medlem

Kan den här videon hjälpa dig Bjosarn?
http://www.youtube.com/watch?v=pZ8Ap_oAS0E


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Någon som vet hur man får "Training Day"? Man ska träna 10 st marine's under de första 320 sekunderna (ca. 5,3 min) i en melee game. Jag har tränat ÖVER 10 marine's på 4 minuter och har fortfarande inte låst upp achieven. Någon?

Kom ihåg att om du spelar på Faster så är 1 "irl sekund" ca 1.25 "in-game sekunder". Kan vara därför du inte har fått den än.

Medlem
Skrivet av Deragorn:
Skrivet av WaltX:

Någon som vet hur man får "Training Day"? Man ska träna 10 st marine's under de första 320 sekunderna (ca. 5,3 min) i en melee game. Jag har tränat ÖVER 10 marine's på 4 minuter och har fortfarande inte låst upp achieven. Någon?

Kom ihåg att om du spelar på Faster så är 1 "irl sekund" ca 1.25 "in-game sekunder". Kan vara därför du inte har fått den än.

Vad ska jag ha för inställningar?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Welcome To The Jungle - Spoiler! "it´s so easy"

ta alla 7 gasbehållare samtidigt som protoss inte får stänga av nån! på hard såklart.

bygg en extra barrack. reactor på ena och tech lab på andra.
pumpa ut goliaths samtidigt som marines och medics.
sen tar du med dig 4st scv´s var du än går så dom kan laga goliaths. det kommer att bli mycket springande

ha alltid gubbar byggandes och stå aldrig med enheter i basen!
man måste röra på sig konstant, annars hinner man bara inte.
när dom väl attackerar basen så kan man gå tillbaka och ta det då.

fokusera eldkraft på void rays! dom gör så sjukt mkt dmg :/
och ställ gärna marines längst fram så rays targetar dom först så hinner dom inte ladda upp så mkt innan dom dör.

sen är det bara, run forrest run... har suttit fast en bra stund på denna nu

Inaktiv
Skrivet av WaltX:

Kan den här videon hjälpa dig Bjosarn?
http://www.youtube.com/watch?v=pZ8Ap_oAS0E

Videon var till stor hjälp, skummade igenom den på 30 sekunder, och sen tog jag fyra hatcherys på första försöket!

Ett tips, du behöver inte överleva eller klara uppdraget, så det gör inget om zerg slår sönder din bas, så länge du tar fyra hatcheries innan dina sista byggnad dör!

Jag visste inte det, så jag hade megaförsvar, men det gick också bra :). Pumpa ut 80 st uppgradera Marins så är det inga problem.. Jag körde helt utan Medics, bara fem baracker med dubbla marinsbyggar add-on.

Inaktiv

woho! äntligen, tog mig över 1000 achievement points just
har 49% av singleplayer nu. bara resten kvar!

Medlem
Skrivet av Takt:

woho! äntligen, tog mig över 1000 achievement points just

Bra jobbat!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Medlem

tog mig nog minst 20 försök innan jag klarade av den här

Inaktiv

Försöker klara sista achivementen på "The Dig", där man skall förstöra 50 byggnader. Först tänkte jag bara bygga marine scout trupper som sprang upp, och sen skulle laserborren få hantera byggnaderna, men det är sjukt mycket fiender uppe vid byggnaderna, och det kommer bara nya hela tiden..

Någon som har klarat den och har bra tips?

Inaktiv

visst, bygg många siege tanks, ställ upp ca 5 tanks nedanför protoss bas, sen springer du upp med marauders och marines, ta borren och döda ev voidrays som är olämpligt till, sedan pressar du in med alla trupper.
det hjälper att expandera fort! så har du resurser att bygga massssor! med trupper.
ju fler baser du dödar desto mindre trupper anfaller dig.

kom ihåg att döda alla byggnader med borren bara.
kontrollsätter man borren så blir det mkt enklare. typ ha borren på 6, så behöver man aldrig kolla bort.
(vet inte om just du behöver det tipset men jag tar med det iaf )

Inaktiv
Skrivet av Takt:

visst, bygg många siege tanks, ställ upp ca 5 tanks nedanför protoss bas, sen springer du upp med marauders och marines, ta borren och döda ev voidrays som är olämpligt till, sedan pressar du in med alla trupper.
det hjälper att expandera fort! så har du resurser att bygga massssor! med trupper.
ju fler baser du dödar desto mindre trupper anfaller dig.

kom ihåg att döda alla byggnader med borren bara.
kontrollsätter man borren så blir det mkt enklare. typ ha borren på 6, så behöver man aldrig kolla bort.
(vet inte om just du behöver det tipset men jag tar med det iaf )

Tack. Ska testa :), återkommer!

Inaktiv
Skrivet av Lingon:
Skrivet av Takt:

visst, bygg många siege tanks, ställ upp ca 5 tanks nedanför protoss bas, sen springer du upp med marauders och marines, ta borren och döda ev voidrays som är olämpligt till, sedan pressar du in med alla trupper.
det hjälper att expandera fort! så har du resurser att bygga massssor! med trupper.
ju fler baser du dödar desto mindre trupper anfaller dig.

kom ihåg att döda alla byggnader med borren bara.
kontrollsätter man borren så blir det mkt enklare. typ ha borren på 6, så behöver man aldrig kolla bort.
(vet inte om just du behöver det tipset men jag tar med det iaf )

Tack. Ska testa :), återkommer!

Försökte, men det är så j***a många fiender, de bara äter upp mina 10 siege tanks. Och har svårt att skrapa ihop fler med tanke på alla attacker.. Ska försöka expa tidigare och bygga fler, får se hur det går.

Update: Klarade det nu, 10 siege tanks var inte tillräckligt, men 20 st och fullt med marines/maraders och goliaths klarade det utan problem :). Underlättade när någon skrev här i tråden att man kunde spara innan attacken, och ladda om ifall det gick dåligt, hade inte tänkt på det. Tack för hjälpen!

Inaktiv

prova att döda immortals med kanonen, många siegetanks och en stor boll marines/marauders brukar hjälpa.
om du kör för att ta alla achievments så ska du ta all tech på alla banor! dom gör saker och ting mkt mkt lättare...

Medlem

ngn annan som itne kan se achievements online? mina laddar för evigt

Inaktiv

nej, funkar hur bra som helst. du kör inte på ett guest pass eller nåt?

Inaktiv

Är på den delen av spelet där man startar "Final missions", och när jag ska starta ett uppdrag så frågar den om jag vill göra klart något på skeppet först, eftersom man inte kommer tillbaka.. Kan man klara achivements på gamla uppdrag efter man har startat "final missions"?

Vore ologiskt om man inte kunde det, men skulle suga att spela om hela kampanjen för att få lite achivements på vissa uppdrag.

Update:
Har fortfarande inte fått svar på frågan, men har bestämt mig för att klara alla uppdrag på hard och klara alla achivements innan jag påbörjar "Final Missions". Som en liten utmaning till mig själv :).

Medlem

Hur sjutton får man "Medium Blitz" achievementen? Har försökt med Marine rush, Zergling rush och Zealot rush. Ingenting fungerar...


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Har en replay på när jag fixar Insane Blitz. Hitta nått ställe där jag kan ladda upp den så gör jag det.

Inaktiv

Har inte med achivements att göra, men för er som inte vet!

Det finns ett hemligt uppdrag, som man kan hitta på "Media Blitz". Kopierar beskrivningen från StarCraft II wiki:

Skrivet av StarCraft II wiki:

"At the 5 o' clock expansion, there is a hidden path leading the player to the bottom right corner of the map. The player can find a civilian science facility and destroy it to find documents. Pick it up with any ground unit to unlock a secret mission: Piercing the Shroud. They may play it by using the star map on the Hyperion's bridge. This mission cannot be unlocked post-game. If the player has a save file BEFORE the invasion of Char, they can load it and unlock the mission through the mission archives (only works while the player is still aboard the Hyperion)."

Man får alltså inte ha påbörjat de sista uppdragen för att kunna köra det hemliga. Verkar inte finnas några achivements på det hemliga uppdraget heller. Men alltid skoj med mer content.

Update:

Spelar uppdraget nu, och det har tre egna achivements också! Man landar med Raynor och ett gäng Mariner/Medics och röjer en bas.. Ganska skoj!

123
Skriv svar