Nästa generations konsoler

Skägg.
10 Chambers
Nästa generations konsoler

Det hände en intressant grej i början av veckan. Något som i det långa loppet kommer att ha stor inverkan på hur vi njuter av våra spel i vardagsrummet. Först annonserade Sony sin Vita TV, en smäcker liten vit låda som kan köra både PSP- och PS Vita-spel, erbjuda underhållning genom Netflix och streama Playstation 4-spel till andra tv-apparater än konsolen är inkopplad i. Med ett pris som landar någonstans mellan 700 och 1000 kronor kommer det bli en billig investering för väldigt mycket nytta. En Apple TV för gamers.

Men Apple var, förmodligen helt oplanerat, inte sena med att svara. På gårdagens konferens som inte var särskilt spännande ur Iphone-synpunkt avslöjades också en ny funktion i Ios7, operativet som driver företagets produkter. Det ska nu, redan den 18 september faktiskt, få ett enhetligt stöd för handkontroller. Tydliga mallar visar vilka knappar och spakar som måste finnas så att utvecklarna ska slippa att ta hänsyn till olika tillverkare. Standarder är guld värt för spelskapare.

"Vem vill spela mobilspel med handkontroll" kanske du tänker, med all rätt. Halva grejen med #Angry Birds är ju den geniala styrningen. Men det är inte det som är grejen. Allt faller på plats när spel faktiskt kan kringgå petandet och pillandet, fokusera på gamepad och du kan streama ditt innehåll rakt upp din storbilds-tv. Helt plötsligt behöver du inte köpa en ny konsol för flera tusen, bara en Apple TV för några hundra.

Jag gissar att styrelsen på Ouya, som redan innan verkade ha det lite tufft, har ett krismöte idag.

#blogg


signatur
Moderator | Testpilot
Nästa generations konsoler

Ibland blir jag besviken att det inte är lika mycket "skitsnack" här som jag i många fall tror.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ibland blir jag besviken att det inte är lika mycket "skitsnack" här som jag i många fall tror.

Va?


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ibland blir jag besviken att det inte är lika mycket "skitsnack" här som jag i många fall tror.

Va?

"Calles Skitsnack" Och ibland kommer det seriösa inlägg!

(It's a joke...)


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ibland blir jag besviken att det inte är lika mycket "skitsnack" här som jag i många fall tror.

Va?

"Calles Skitsnack" Och ibland kommer det seriösa inlägg!

(It's a joke...)

Precis, borde heta "Calles fullt seriösa diskussioner"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Luftman:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ibland blir jag besviken att det inte är lika mycket "skitsnack" här som jag i många fall tror.

Va?

"Calles Skitsnack" Och ibland kommer det seriösa inlägg!

(It's a joke...)

Precis, borde heta "Calles fullt seriösa diskussioner"

Haha, den poletten behövde ramla långt


signatur
Skribent

Och genast fattade jag grejen med Vita TV.


signatur

I am the black wizards.

SONY jäklas lite med Apple, det är bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar