Svenska spelbranschen växer sig allt starkare

Robot
Medlem
Svenska spelbranschen växer sig allt starkare

Galet att Mojang omsätter 3ggr mer än DICE. Roligt att höra att det är möjligt att lyckas så pass bra

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Galet att Mojang omsätter 3ggr mer än DICE. Roligt att höra att det är möjligt att lyckas så pass bra

Omsättning per anställd är ännu mer galet!

Medlem

Trevliga siffror.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

jag har visserligen pluggat lite ekonomi på universitetet men kan någon förklara vad Mojang gör med sin "omsättning"? tvivlar på att allt går till nya projekt och bevisligen inte till nya anställningar.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Inaktiv
Skrivet av Vincent_graymore:

jag har visserligen pluggat lite ekonomi på universitetet men kan någon förklara vad Mojang gör med sin "omsättning"? tvivlar på att allt går till nya projekt och bevisligen inte till nya anställningar.

I omsättning räknas väl också pengar som kommer in till företaget, dvs genom försäljning? Kanske bygger han en pengabinge?

Skrivet av Aresz:
Skrivet av Vincent_graymore:

jag har visserligen pluggat lite ekonomi på universitetet men kan någon förklara vad Mojang gör med sin "omsättning"? tvivlar på att allt går till nya projekt och bevisligen inte till nya anställningar.

I omsättning räknas väl också pengar som kommer in till företaget, dvs genom försäljning? Kanske bygger han en pengabinge?

Självfallet investerar han i framtiden, men jag hoppas också att han har kul med pengarna. Det förtjänar han.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

ro
Medlem

Såklart han kör en Von Anka

(någon, klipp in Notch huvud ))

Medlem

Snart har vi väl Starbreeze mot toppen också. Payday går de ju otroligt bra för och Brothers säljer visserligen inte super men de får gryma recensioner.
Roligt att sverige ligger så pass bra till. De spel jag ser mest framemot i framtiden är svenska!

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Vincent_graymore:

jag har visserligen pluggat lite ekonomi på universitetet men kan någon förklara vad Mojang gör med sin "omsättning"? tvivlar på att allt går till nya projekt och bevisligen inte till nya anställningar.

I omsättning räknas väl också pengar som kommer in till företaget, dvs genom försäljning? Kanske bygger han en pengabinge?

Självfallet investerar han i framtiden, men jag hoppas också att han har kul med pengarna. Det förtjänar han.

Oroa sig behöver han iallafall inte.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Snälla, Mojang är inte ekvivalent med Notch. Så att prata om "vad han gör med pengarna" känns bara otroligt korkat.

Medlem

Detta är vad Mojang gör med pengarna de drar in:
http://www.dagensps.se/artiklar/2013/05/15/17113512/index.xml

Inte fel att jobba där

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av gloggie:

Detta är vad Mojang gör med pengarna de drar in:
http://www.dagensps.se/artiklar/2013/05/15/17113512/index.xml

Inte fel att jobba där

Tills skatteverket fick nys om det och förmånsbeskattade de anställda. Fast Notch tog notan, så det ordnade sig.


signatur
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Snart har vi väl Starbreeze mot toppen också. Payday går de ju otroligt bra för och Brothers säljer visserligen inte super men de får gryma recensioner.
Roligt att sverige ligger så pass bra till. De spel jag ser mest framemot i framtiden är svenska!

Å andra sidan verkar Payday 2 sälja massor. Legat på topp 5 på steam i en månad nu.

Medlem
Skrivet av ro:

Såklart han kör en Von Anka

http://1.bp.blogspot.com/-M8s7_FSSJYg/UJKuwnT19QI/AAAAAAAAAGE...

(någon, klipp in Notch huvud ))

Om det ändå vore en fysiskt möjlighet, men ser man notch helt blå och trasigt ansikte vet man ju vad han försökt

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av ro:

Såklart han kör en Von Anka

http://1.bp.blogspot.com/-M8s7_FSSJYg/UJKuwnT19QI/AAAAAAAAAGE...

(någon, klipp in Notch huvud ))

Om det ändå vore en fysiskt möjlighet, men ser man notch helt blå och trasigt ansikte vet man ju vad han försökt

http://www.youtube.com/watch?v=E76ncI0EmHU

Medlem

Von Notch!

Medlem
Skrivet av Aresz:

I omsättning räknas väl också pengar som kommer in till företaget, dvs genom försäljning?

Ehr.. allvarligt.. vad skulle det annars vara?

Omsättning är däremot inte det samma som vinst. Men, med tanke på hur Mojang är uppbyggt är vinsten antagligen också hisnande.

Har man lyckats så bra som de gjort behöver man inte vara så kissnödig med att forcera nya produkter så jag hoppas de tar sig tid med att hitta nästa karismatiska spel. Vilket känns skönt i dessa tider med remakes, uppföljare och en skog av krystade franchise produktioner.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Megaloman:
Skrivet av Lasrod:

Galet att Mojang omsätter 3ggr mer än DICE. Roligt att höra att det är möjligt att lyckas så pass bra

Omsättning per anställd är ännu mer galet!

Adu! Ca 30 anställda på Mojang medan Dice har 323 anställda!

Medlem

Bara jag som tycker det är lustigt att artikel-bilden är en heilande Steve framför en svensk flagga?

Medlem

Hur många jobbar i Mojang?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Aresz:

I omsättning räknas väl också pengar som kommer in till företaget, dvs genom försäljning?

Ehr.. allvarligt.. vad skulle det annars vara?

Omsättning är däremot inte det samma som vinst. Men, med tanke på hur Mojang är uppbyggt är vinsten antagligen också hisnande.

Har man lyckats så bra som de gjort behöver man inte vara så kissnödig med att forcera nya produkter så jag hoppas de tar sig tid med att hitta nästa karismatiska spel. Vilket känns skönt i dessa tider med remakes, uppföljare och en skog av krystade franchise produktioner.

Mojangs största utgift förra året, cirka 650 miljoner kronor? Licenspengar till Markus Persson.


signatur
Inaktiv
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Aresz:

I omsättning räknas väl också pengar som kommer in till företaget, dvs genom försäljning?

Ehr.. allvarligt.. vad skulle det annars vara?

Omsättning är däremot inte det samma som vinst. Men, med tanke på hur Mojang är uppbyggt är vinsten antagligen också hisnande.

Precis, men frågan var ju ställd som att vad man "gör" med omsättningen, och att den inte gick till nyinvesteringar i form av projekt eller nyanställningar. (om du läser inlägget jag citerade). Därav mitt svar.
Påstod inte heller att omsättning = vinst, ifall jag nu var otydlig.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av gloggie:

Detta är vad Mojang gör med pengarna de drar in:
http://www.dagensps.se/artiklar/2013/05/15/17113512/index.xml

Inte fel att jobba där

Tills skatteverket fick nys om det och förmånsbeskattade de anställda. Fast Notch tog notan, så det ordnade sig.

Kungligt, verkligen!

Skrivet av Baker3:

Han tittar konstigt på mig. 0.o

Medlem
Skrivet av AmiZ:

Hur många jobbar i Mojang?

Nästan 50st enligt artikeln calle länka
Vad gör alla egentligen?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av AmiZ:

Hur många jobbar i Mojang?

Nästan 50st enligt artikeln calle länka
Vad gör alla egentligen?

Någon måste ju koka kaffe osv.

Medlem
Skrivet av Amilo:
Skrivet av dotque:
Skrivet av AmiZ:

Hur många jobbar i Mojang?

Nästan 50st enligt artikeln calle länka
Vad gör alla egentligen?

Någon måste ju koka kaffe osv.

Jojo men gå från sig själv till 8(?) och nu helt plötsligt 50?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Undra vad omsättning/anställd är om man tittar på de 10 största företagen sett till omsättning.

Tar man det måttet så lär Mojang fortsätta vara på topp men annars så kommer kartan ritas om, jag är speciellt intresserad av platserna 6-10.

Hur som helst, Finländarna är bäst på mobilspel, vi verkar vara bäst på PC/konsol men vad fan gör norrmännen och danskarna?

12
Skriv svar