Svenska spelbranschen växer sig allt starkare
2012 var det bästa året någonsin för svenska spelutvecklare, slår en ny rapport fast.
#dataspelsbranschen, #minecraft, #candy-crush-saga, #paradox-interactive, #starbreeze-studios, #brothers-a-tale-of-two-sons, #dice, #battlefield-4, #mirrors-edge-2, #star-wars-battlefront, #massive-entertainment, #tom-clancys-the-division, #avalanche-studios, #mad-max
jag har visserligen pluggat lite ekonomi på universitetet men kan någon förklara vad Mojang gör med sin "omsättning"? tvivlar på att allt går till nya projekt och bevisligen inte till nya anställningar.
"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
jag har visserligen pluggat lite ekonomi på universitetet men kan någon förklara vad Mojang gör med sin "omsättning"? tvivlar på att allt går till nya projekt och bevisligen inte till nya anställningar.
I omsättning räknas väl också pengar som kommer in till företaget, dvs genom försäljning? Kanske bygger han en pengabinge?
jag har visserligen pluggat lite ekonomi på universitetet men kan någon förklara vad Mojang gör med sin "omsättning"? tvivlar på att allt går till nya projekt och bevisligen inte till nya anställningar.
I omsättning räknas väl också pengar som kommer in till företaget, dvs genom försäljning? Kanske bygger han en pengabinge?
Självfallet investerar han i framtiden, men jag hoppas också att han har kul med pengarna. Det förtjänar han.
jag har visserligen pluggat lite ekonomi på universitetet men kan någon förklara vad Mojang gör med sin "omsättning"? tvivlar på att allt går till nya projekt och bevisligen inte till nya anställningar.
I omsättning räknas väl också pengar som kommer in till företaget, dvs genom försäljning? Kanske bygger han en pengabinge?
Självfallet investerar han i framtiden, men jag hoppas också att han har kul med pengarna. Det förtjänar han.
Oroa sig behöver han iallafall inte.
Everybody needs help.
Detta är vad Mojang gör med pengarna de drar in:
http://www.dagensps.se/artiklar/2013/05/15/17113512/index.xml
Inte fel att jobba där
Detta är vad Mojang gör med pengarna de drar in:
http://www.dagensps.se/artiklar/2013/05/15/17113512/index.xml
Inte fel att jobba där
Tills skatteverket fick nys om det och förmånsbeskattade de anställda. Fast Notch tog notan, så det ordnade sig.
Snart har vi väl Starbreeze mot toppen också. Payday går de ju otroligt bra för och Brothers säljer visserligen inte super men de får gryma recensioner.
Roligt att sverige ligger så pass bra till. De spel jag ser mest framemot i framtiden är svenska!
Å andra sidan verkar Payday 2 sälja massor. Legat på topp 5 på steam i en månad nu.
Såklart han kör en Von Anka
http://1.bp.blogspot.com/-M8s7_FSSJYg/UJKuwnT19QI/AAAAAAAAAGE...
(någon, klipp in Notch huvud ))
Om det ändå vore en fysiskt möjlighet, men ser man notch helt blå och trasigt ansikte vet man ju vad han försökt
Såklart han kör en Von Anka
http://1.bp.blogspot.com/-M8s7_FSSJYg/UJKuwnT19QI/AAAAAAAAAGE...
(någon, klipp in Notch huvud ))
Om det ändå vore en fysiskt möjlighet, men ser man notch helt blå och trasigt ansikte vet man ju vad han försökt
I omsättning räknas väl också pengar som kommer in till företaget, dvs genom försäljning?
Ehr.. allvarligt.. vad skulle det annars vara?
Omsättning är däremot inte det samma som vinst. Men, med tanke på hur Mojang är uppbyggt är vinsten antagligen också hisnande.
Har man lyckats så bra som de gjort behöver man inte vara så kissnödig med att forcera nya produkter så jag hoppas de tar sig tid med att hitta nästa karismatiska spel. Vilket känns skönt i dessa tider med remakes, uppföljare och en skog av krystade franchise produktioner.
I came here to ruin your day. God sent me.
I omsättning räknas väl också pengar som kommer in till företaget, dvs genom försäljning?
Ehr.. allvarligt.. vad skulle det annars vara?
Omsättning är däremot inte det samma som vinst. Men, med tanke på hur Mojang är uppbyggt är vinsten antagligen också hisnande.
Har man lyckats så bra som de gjort behöver man inte vara så kissnödig med att forcera nya produkter så jag hoppas de tar sig tid med att hitta nästa karismatiska spel. Vilket känns skönt i dessa tider med remakes, uppföljare och en skog av krystade franchise produktioner.
Mojangs största utgift förra året, cirka 650 miljoner kronor? Licenspengar till Markus Persson.
I omsättning räknas väl också pengar som kommer in till företaget, dvs genom försäljning?
Ehr.. allvarligt.. vad skulle det annars vara?
Omsättning är däremot inte det samma som vinst. Men, med tanke på hur Mojang är uppbyggt är vinsten antagligen också hisnande.
Precis, men frågan var ju ställd som att vad man "gör" med omsättningen, och att den inte gick till nyinvesteringar i form av projekt eller nyanställningar. (om du läser inlägget jag citerade). Därav mitt svar.
Påstod inte heller att omsättning = vinst, ifall jag nu var otydlig.
Detta är vad Mojang gör med pengarna de drar in:
http://www.dagensps.se/artiklar/2013/05/15/17113512/index.xml
Inte fel att jobba där
Tills skatteverket fick nys om det och förmånsbeskattade de anställda. Fast Notch tog notan, så det ordnade sig.
Kungligt, verkligen!
Von Notch!
http://i.imgur.com/fhk7lFX.png
Han tittar konstigt på mig. 0.o
Hur många jobbar i Mojang?
Nästan 50st enligt artikeln calle länka
Vad gör alla egentligen?
Någon måste ju koka kaffe osv.
Jojo men gå från sig själv till 8(?) och nu helt plötsligt 50?
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Undra vad omsättning/anställd är om man tittar på de 10 största företagen sett till omsättning.
Tar man det måttet så lär Mojang fortsätta vara på topp men annars så kommer kartan ritas om, jag är speciellt intresserad av platserna 6-10.
Hur som helst, Finländarna är bäst på mobilspel, vi verkar vara bäst på PC/konsol men vad fan gör norrmännen och danskarna?