Den jättelika Elder Scrolls-samlingen är släppt

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av SaraLivblad:

En fråga om levlande. I Oblivion så levlades hela världen upp i takt med att du blev bättre. Så i början slogs du mot råttor, mot slutet slogs du mot stråtrövare i mithrilrustning med magiska svärd - typ. Det gillar jag inte alls. Det är ju kul att gå in i ett nytt område och bli slaktad, så får man levla lite och undra vad som finns i området, innan man kan gå in dit. Hur är det i Skyrim? Levlas hela världen upp med dig?

Delvis.
När du levlar up så kommer du kunna möta nya starkare motsåndare men det kommer även finnas kvar den svagare också.

Alla monster har ett span som dem kan levla imellan. Tex. Vargar har kanske så 2-15 i levelspan så dem kommer att levla med dig upp till level 15 och sedan stannar dem av men dem kommer fortfarande finnas med.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Daggerfall, vad annars?!

Medlem

Svårt val mellan Morrowind & Skyrim. Tycker att Morrowind lever rätt mycket på gammal glans jämfört med Skyrim, det hade väldigt mycket obalanserat och buggigt/fel också. Samtidigt så är balansen alltid helt... tja, obalanserad i Elder Scrolls, eftersom systemet är så fritt, så det är ju inte något jag stör mig på. Man får bara sätta egna regler för att behålla utmaningen.

Men det är ju ett paket med frihet som få, det får man säga. Om man är ute efter story/quests så tycker jag det är ganska dåliga spel på det sättet, men de är ju sjukt underhållande som sandlåda. Att skaffa sig plugins till spelen rekommenderas starkt också.

Medlem

Personligen så tycker jag mest om miljöerna och storyn/uppdargen i Oblivion, medan själva spelandet är bäst i Morrowind.

Skyrim hade lite för enformig miljö och tråkiga uppdrag för min smak.

Medlem

fnis fniss jag har bara spelat daggerfall och avskydde det, sedan dess har jag inte rört något spel i tes serien

Medlem

Nice. hoppas att Skyrim är steamfritt... synd att Bethesda lade ner serien och aldrig gjorde något MMORPG,

*tar på skygglapparna och stoppar huvudet i sanden*

Inaktiv

Kan utan tvekan säga att det spel jag spelat mest är Skyrim men det hade inte varit möjligt utan närmare 200 mods, orginalet utan mods hade jag inte ståt ut med länge för att vara ärlig. Dock så kommer jag ihåg att jag spelade Morrowind som en galning när det kom ut och är väl det spelet i serien jag uppskattat mest utan mods och även klarat mig utan också.

En trevlig box men något köp blir det inte tyvärr, kan vara trevligt att ha i hyllan men det är endast Daggerfall och Arena som intresserar mig då jag äger dom andra tre och det känns som om jag vill lägga pengarna på andra spel just nu.

Medlem

Morrowind alla gånger. Mitt mest spelade spel nånsin, alla kategorier. Har spelat Morrowind mer än WoW :). Oblivion och Skyrim blev förstörda fullständigt av förenklingen, och av att världen levlar med dig. Skyrim löste visserligen en del av problemen, men långt ifrån allt, och jag stör mig stenhårt på att du kan klara i stort sett vilken grotta/encounter som helst oavsett din level.

Förövrigt gillar jag Morrowinds stridssystem. Det var inte perfekt, men jag föredrar ett system där dina chanser att vinna striden baserar på din karaktärs skills, som du kan levla och fixa med potions och spells, snarare än att de baseras på spelarens skills. Det är inget rollspel om spelarens gamla Quake-reflexer spelar en betydande roll i striden.

Tycker jag

Och questhelper/kompass/avsaknad av en journal där det faktiskt står lite om vad du förväntas göra, är det sämsta Bethesda någonsin har spottat ur sig, alla kategorier.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Älskar dem alla.

Det där tyckte jag om att läsa efter att sett folk gå bananas av varandras poster!

12
Skriv svar