Second statement from Creative Assembly (Rome 2)

Medlem
Second statement from Creative Assembly (Rome 2)

Det här är taget från deras egna forum

---
Second statement from CA on Rome II's release (11 Sep 2013)

Hi everyone,

We’ve just put up a hotfix that significantly improves campaign map frame-rate on a variety of hardware combinations that were getting frame rates less than 15 fps. It took us until Monday to get a case of this happening in the studio, but it was a very simple fix, so we’ve decided to put it out as a single issue patch. This bug was introduced very late in the process, but we absolutely should have found and fixed it before release.

This release has obviously not gone as planned for some people, and I want to apologise to everyone out there who had issues with the game, whether they were hardware issues or disappointment in the performance of game features. We obviously don’t plan to release a game with any bugs, performance and AI issues. How this has happened is something we’re beginning to post mortem in detail now.

Fortunately, the same tech that gave us the rope to work on the game right up to release lets us keep working on it after it’s out, and the flaws in the game are mostly just bugs, not structural defects. We can and will get the game to where we wanted it to be for everyone.

The top priority is stability and performance – both frame rates in battle and campaign, and end of turn times and loading times. Then gameplay spoilers – AI flaws and exploits, balancing tweaks and the level of challenge on higher difficulties. Then minor bugs, lesser features that really didn’t pan out, UI improvements, and longer term adjustments to features and systems that could be better. Because there are a lot of us working in parallel there will be a mixture of different priority fixes in each patch. Much of this work would be part of the usual planned improvements we would make to our games post-launch anyway, but we are aware that they have now taken on extra significance and importance.

We have a major improvement to end of turn times in the pipeline, along with around 100 fixes in the next patch. We have another 100 or so fixes already being tested for the patch after that. At this point the limiting factor on getting issues fixed in patches is not our ability to fix issues, it’s our ability to test them and guarantee that we don’t repeat past mistakes by putting a patch out that breaks something new. We’ll also be putting each patch up as a beta you can opt in to before releasing it. It’s our aim to continue patching more or less weekly until all the bugs are dealt with.

Then we can start the kind of dialogue we always want to be having with the community – which new features you like, which you don’t like, which deleted features from previous games you really miss and so on. That’s a good conversation to be having, and since it’s our intention not to fall in to the trap of just re-skinning the previous game each time, it’s one that hopefully you’ll be having for years to come.

Lastly, I’m hoping we can fundamentally treat our releases differently in the future. Long open betas are the way things are going, and while that model hasn’t been compatible with the way Total War has been built to date, that could be the way forward.

Mike Simpson
Creative Director
Creative Assembly
---
[http://forums.totalwar.com/showthread.php/89314-Second-statem...]

Kul att det börjar hända grejer med fpsen på kartan och i striderna, samt de 3-5 minuter långa rundorna.

För mig så är spelet spelbart så länge de fixar väntetiderna mellan rundorna, samt fixar AI'n så att den blir någorlunda likadan som den var i Shogun 2.

#blogg

Second statement from Creative Assembly (Rome 2)

Hur kan man missa så många buggar, ofattbart, och det är inte första gången.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Hur kan man missa så många buggar, ofattbart, och det är inte första gången.

Säger bara: pre-purchase.

Inte första gången detta händer och förmodligen inte sista så länge folk går på konceptet.

Varför ska utvecklarna/utgivarna bry sig om att släppa färdiga och fullständiga produkter när de redan fått massor med pengar i förskott?

Detta är resultatet.

SE

Den rakade Ewoken talar mycket sanning

Det sitter ju ofta hundratals personer och jobbar med de här spelen, något är lurt när de släpper buggiga spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Helt onödigt jag förbokade spelet, så sinnesjukt tråkgt att spela SP Campaign när AIn är kass och laddningtiderna för alla factions ökar för varje turn. Och spelet krashar.

COOP campaign fungerar inte heller, desync och krasher redan efter 2-3 turns.

MP Battles är knappt det funkar heller. "Game is desyncing - exiting..." varannan gång.

Och nu är FPS deras viktigaste prioritering...

Blir att lägga spelet på hyllan några månader tills det är fixat (OM det blir fixat.)

Nej föfan ångrar mig som fan, aldrig förboka till PC igen.

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av walter_iego:

Hur kan man missa så många buggar, ofattbart, och det är inte första gången.

Säger bara: pre-purchase.

Inte första gången detta händer och förmodligen inte sista så länge folk går på konceptet.

Varför ska utvecklarna/utgivarna bry sig om att släppa färdiga och fullständiga produkter när de redan fått massor med pengar i förskott?

Detta är resultatet.

SE

Det är ju uppenbarligen SEGAS fel. Pushade på att släppa spelet så tidigt som möjligt, sen att det kanske tagit längre tid än planerat har med utveckliingen att göra.

Skribent

Har spelat 14 timmar ännu, känns lite för tidigt att uttala sig. Men ännu är det inget som stört mig allt för mycket, men då har jag bara kört SP-kampanj. FPS:en är dock åt helvete, sedan vet jag inte riktigt hur det står till med path finding.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Rakoon:
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av walter_iego:

Hur kan man missa så många buggar, ofattbart, och det är inte första gången.

Säger bara: pre-purchase.

Inte första gången detta händer och förmodligen inte sista så länge folk går på konceptet.

Varför ska utvecklarna/utgivarna bry sig om att släppa färdiga och fullständiga produkter när de redan fått massor med pengar i förskott?

Detta är resultatet.

SE

Det är ju uppenbarligen SEGAS fel. Pushade på att släppa spelet så tidigt som möjligt, sen att det kanske tagit längre tid än planerat har med utveckliingen att göra.

Ytterst så är det uppenbarligen förköparnas fel, då varken utgivare och/eller utvecklare skulle våga släppa ett i princip ofärdigt spel om de inte fått en stor summa betalt i förskott.

Jag tycker det är viktiga i sammanhanget är att komma ihåg att Sega (eller vems det slutgiltiga beslutet nu än må vara) släpper ett ofärdigt spel för att de KAN. Enda anledningen till att de kan är att folk förköper.

Hade t.e.x ingen förköpt detta spel (eller en titel som t.ex. Aliens: Colonial Marines) så hade de aldrig sålt lika många ex, då spelets bristfälliga skick hade blivit avslöjat vid release.

Så länge folk betalar i förskott så kommer detta att ske och utgivare/utvecklare kan fortsätta smita undan sitt ansvar att släppa fullständiga och färdiga produkter till konsument.

För att inte tala om de fall där spelen fungerar men kvaliten brister eller konsumenten blivit vilseledd då slutprodukten är sämre än vad som tidigare presenterats (Aliens: CM).

Visst, utvecklarna/utgivarna fattar beslutet om i vilket skick spelet ska släppas, men det är som sagt bara möjligt så länge vissa konsumenter förköper.

SE

1
Skriv svar