Tales of Xillia

Robot
Tales of Xillia

Nästan exakt två år har gått sedan japanreleasen av Tales of Xillia. Nu är det äntligen här, sprängfyllt av charm men kvävt av sina traditioner.

#tales-of-xillia, #tales-of-vesperia


Medlem
Tales of Xillia

Tales of Vesperia släpptes väl aldrig till PS3 i europa eller har jag missat något?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

inget tales till ps3 i eu nej, älskar mitt tales till 360n, dock så skulle jag gärna köpa det till ps3an också för det extra sakerna som kom med i den releasen 1 år efter 360n

Medlem

Hur fristående är dessa spel?

Kan man hoppa in i detta direkt eller bör man ha spelat till exempel Tales of Graces först?

Medlem

Fortfarande ingen questbook va? Hatar japanska rpg av den anledningen. Man kanske inte kan spela på ett tag, sen har man fan ingen aning om vad man ska göra...

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tales of Vesperia släpptes väl aldrig till PS3 i europa eller har jag missat något?

Tror inte det. Jag spelade det på 360.

Skrivet av Margy:

Hur fristående är dessa spel?

Kan man hoppa in i detta direkt eller bör man ha spelat till exempel Tales of Graces först?

Det är ungefär som med Final Fantasy: de är fristående i de allra flesta fallen, förutom när det släpps flera spel inom samma värld. Med andra ord är Tales of Vesperia, Tales of Graces F och Tales of Xillia alla fristående från varandra, medan Tales of Xillia och Tales of Xillia 2 inte är det.

Skrivet av dukedoom72:

Fortfarande ingen questbook va? Hatar japanska rpg av den anledningen. Man kanske inte kan spela på ett tag, sen har man fan ingen aning om vad man ska göra...

Jo, det finns en loggbok med info om både huvud- och sidouppdrag. Sidouppdragen kan ibland vara lite tid- eller händelsekänsliga, vilket inte framgår, men om du tar en paus och sedan kommer tillbaka borde det inte vara något större problem att se vad man ska göra.

Medlem
Skrivet av Ercarret:
Skrivet av marcus8958:

Tales of Vesperia släpptes väl aldrig till PS3 i europa eller har jag missat något?

Tror inte det. Jag spelade det på 360.

Skrivet av Margy:

Hur fristående är dessa spel?

Kan man hoppa in i detta direkt eller bör man ha spelat till exempel Tales of Graces först?

Det är ungefär som med Final Fantasy: de är fristående i de allra flesta fallen, förutom när det släpps flera spel inom samma värld. Med andra ord är Tales of Vesperia, Tales of Graces F och Tales of Xillia alla fristående från varandra, medan Tales of Xillia och Tales of Xillia 2 inte är det.

Skrivet av dukedoom72:

Fortfarande ingen questbook va? Hatar japanska rpg av den anledningen. Man kanske inte kan spela på ett tag, sen har man fan ingen aning om vad man ska göra...

Jo, det finns en loggbok med info om både huvud- och sidouppdrag. Sidouppdragen kan ibland vara lite tid- eller händelsekänsliga, vilket inte framgår, men om du tar en paus och sedan kommer tillbaka borde det inte vara något större problem att se vad man ska göra.

Lite synd då det finns en hel del konsolspelare som gillar rpg i europa.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ercarret:
Skrivet av marcus8958:

Tales of Vesperia släpptes väl aldrig till PS3 i europa eller har jag missat något?

Tror inte det. Jag spelade det på 360.

Lite synd då det finns en hel del konsolspelare som gillar rpg i europa.

Håller med helt. Dessutom är det lite synd att serien är så utspridd, med olika delar exklusiva för olika konsoler. Det, i kombination med att så få delar kommer till Sverige, gör det lite svårt att spela allt man vill.

Medlem

Tänker absolut skaffa detta! Sen om jag inte har fel så kommer Vesperia till PS3 EU nästa år?


signatur

Steam: xtreme_venom | PSN: Betrayed | League of Legends: Hand of Wrath (EUW) | Battlenet: Betrayed#2655

Medlem
Skrivet av Betrayed:

Tänker absolut skaffa detta! Sen om jag inte har fel så kommer Vesperia till PS3 EU nästa år?

Du tänker nog på Tales of Xillia 2, som släpptes i Japan förra året. Jag tycker att det verkar extremt osannolikt att PS3-Vesperia skulle lokaliseras för väst nu. Å andra sidan lokaliserades ju Ys: Origin till PC förra året, sex år efter att det först släpptes i Japan, så det kan ju hända. Men jag skulle ändå gissa på att fokus läggs på senare delar.

Medlem

Stridssystemet i det här spelet är ju värt varenda krona. Särskilt när man kommer in i det en bit och man låst upp alla möjliga sorters artes och kombo attacker.
Smack på rödbetan bara!!!!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Stridssystemet i det här spelet är ju värt varenda krona. Särskilt när man kommer in i det en bit och man låst upp alla möjliga sorters artes och kombo attacker.
Smack på rödbetan bara!!!!

Japp, när man behöver utnyttja alla taktiker och olika attacker, byta länkpartners alltefter behov och generellt sett sätts under lite stress - då är systemet jättebra. (Således mitt plus.)

Det är bara så sällan som det verkligen är nödvändigt. (Därav mitt minus.)

Medlem
Skrivet av Ercarret:
Skrivet av SunShine:

Stridssystemet i det här spelet är ju värt varenda krona. Särskilt när man kommer in i det en bit och man låst upp alla möjliga sorters artes och kombo attacker.
Smack på rödbetan bara!!!!

Japp, när man behöver utnyttja alla taktiker och olika attacker, byta länkpartners alltefter behov och generellt sett sätts under lite stress - då är systemet jättebra. (Således mitt plus.)

Det är bara så sällan som det verkligen är nödvändigt. (Därav mitt minus.)

mm ett minus kan jag tycka är att spelet aldrig blir särskilt svårt och jag tror inte jag en enda gång hade behov av att byta mellan olika länkade karaktärer en enda gång faktiskt.
Men det finns tack och lov en del roliga extra "dungeons" där fienderna iaf tål mer så man får lov och ha lite roligt med alla galna attacker man kan länka ihop

Jag tyckte Xillia var ett väldigt mysigt RPG och de här scenerna som man kan titta på (när karaktärerna pratar med varandra via de här dialogrutorna) fick mig och skratta högt ett flertal gånger.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar