Hur räknar Task Manager egentligen?

Medlem
Hur räknar Task Manager egentligen?

Vad är det som avgör hur många procent hårddisk-bredd som används?

Jag får 100% på allt mellan 0.3 och 35... Får inget samband alls, verkar som att den får spatt ibland av att något skriver i 0.2 MB/s.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Om jag har förstått det rätt så ligger din hårddiskanvändnings på 100% i task manager? Jag kör mest Linux hemma så har inte koll på task manager riktigt, men principen borde vara den samma för alla system.

Varje gång en skrivning begärs på en disk så frågar systemet disken om hur upptagen den är, det kan bero på skrivning, läsningar eller att den väntar på aktuatorarmen att flytta sig till rätt position.

Jobbar disken för fullt är den så klart på 100% och jobbar den på halva sin kapacitet så 50%, det verkar konstigt att den jobbar på 100% oberoende hur mycket data som skrivs. Antingen är det fel på rapportering av disken eller så är din HDD inte fullt frisk.

Snabb förklaring kan gå in på det djupare om det skulle behövas.

Medlem

Såklart.

Problemet är att den totala uppmätta skriv/läshastigheten som presenteras är typ.. 0.5-1 MB. Trots detta kan den säga 100%. I min mening bör väl 100% innebära att den högsta möjliga läs/skriv-hastigheten används, vilket innebär att saker och ting segas ner.

Men när tre processer ligger på 0.1 och en på 0.3 så känns det inte som att jag bör använda 100% av hastigheten.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Såklart.

Problemet är att den totala uppmätta skriv/läshastigheten som presenteras är typ.. 0.5-1 MB. Trots detta kan den säga 100%. I min mening bör väl 100% innebära att den högsta möjliga läs/skriv-hastigheten används, vilket innebär att saker och ting segas ner.

Men när tre processer ligger på 0.1 och en på 0.3 så känns det inte som att jag bör använda 100% av hastigheten.

Oftast är det betydligt jobbigare för disken att läsa/skriva många små filer än att bursta en stor fil, så hur mycket MB som skrivs/läses från disken är ingen bra mätare på hur upptagen disken är.

Om den t.ex. skall läsa och skriva till 1000 filer som ligger utspridda på disken även om den bara skall skriva en byte på varje ställe så måste den hitta rätt ställe, flytta läshuvudet och ha sig om den istället kan skriva allt i följd på disken så behöver den inte flytta huvudet i samma utsträckning. Det är därför defrag kan hjälpa till på mekaniska diskar då det gör att fria block kommer efter varandra så hårddisken läs/skrivhuvud inte behöver flytta på sig när nytt data skall skrivas till disken.

Så jag tycker inte det är något konstigt med det du ser.

Medlem

Hm, ja det är klart att mängden filer påverkar, det tänkte jag inte på alls av någon anledning.

Då känns det som att MB/s-mätaren är rätt värdelös överlag, om det är så att den kan tugga på 100% även om den ligger långt under MB-gränsen.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Nja värdelös och värdelös, de visar bara olika saker. Om du vill se hur upptagen disken är så är MB/s-mätaren värdelös, men om du vill se hur många MB/s som just nu skrivs till disken så är den ju bra att ha?

Men oftast brukar man titta på diskens kölängd för att se hur belastad den är.

http://www.vircom.com/security/is-my-hard-drive-healthy/

Medlem

Se sweclockers hårddisktester om du vill få en bättre insyn i hur diskarnas prestanda mäts. Nuförtiden är det främst SSD de mäter men är fortfarande många olika typer av tester som ger olika hastigheter men alla är under full belastning.

1
Skriv svar