Svenska spelbranschen växer sig allt starkare

Medlem

Varför hailar han på bilden

Medlem
Skrivet av Megaloman:
Skrivet av Lasrod:

Galet att Mojang omsätter 3ggr mer än DICE. Roligt att höra att det är möjligt att lyckas så pass bra

Omsättning per anställd är ännu mer galet!

DICE är ju väldigt stort företag, och Mojang litet menar du?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Undra vad omsättning/anställd är om man tittar på de 10 största företagen sett till omsättning.

Tar man det måttet så lär Mojang fortsätta vara på topp men annars så kommer kartan ritas om, jag är speciellt intresserad av platserna 6-10.

Hur som helst, Finländarna är bäst på mobilspel, vi verkar vara bäst på PC/konsol men vad fan gör norrmännen och danskarna?

Norge har Funcom som gjort en massa MMORPG och Danmark har IO Interactive som gör Hitman spelen. Finland har ju också Remedy som gjort Max Payne spelen och Island har CCP Games som har gjort EVE Online, vars omsättning är typ 70% av landes totalla BNP (källa behövs) ;D.

Inaktiv

Trevliga nyheter och det får mig att bli stolt även om jag inte själv är intresserad av många titlar så är det ändå roligt att veta att andra uppskattar dom och har kul:)

Medlem

Mojangs resultat efter skatt är 324 666 000 (enl allabolag.se), vilket betyder att han skattar bort 26,3 % av vinsten. Resten? Ja ligger säkert på ett bra räntekonto under tiden som scrolls utvecklas.

Sen om detta resultatet//omsättningen är hela sanningen vet jag inte, Notch development gör en vinst på 467 298 000 kr...

Edit1: Sen finns det en serie andra bolag som Marcus har, Notch development och Notch enterprises. Men vid en närmare titt så ser jag att GT (grant thornton) är revisorer så jag kan bara säga lycka till, bolagsstrukturen han använder var modern 1980, snacka om rörigt för ett sådant litet bolag och hoppas inte att GT stör för mycket -_-

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Sethernis:

Undra vad omsättning/anställd är om man tittar på de 10 största företagen sett till omsättning.

Tar man det måttet så lär Mojang fortsätta vara på topp men annars så kommer kartan ritas om, jag är speciellt intresserad av platserna 6-10.

Hur som helst, Finländarna är bäst på mobilspel, vi verkar vara bäst på PC/konsol men vad fan gör norrmännen och danskarna?

Norge har Funcom som gjort en massa MMORPG och Danmark har IO Interactive som gör Hitman spelen. Finland har ju också Remedy som gjort Max Payne spelen och Island har CCP Games som har gjort EVE Online, vars omsättning är typ 70% av landes totalla BNP (källa behövs) ;D.

Finland är kungar på mobila spel om man jämför med de andra nordiska länderna även om Sverige närmar sig.
Funcom har bara failat hela tiden. Age of Conan, Secret World. Pannkaka av det hela.
Efter dem? Norrmännen gör inte bra ifrån sig.

IO Interactive har du hos danskarna men Hitman är inte den spelserie den en gång var och därutöver? Sverige har Massive, Starbreeze, DICE, Mojang, Paradox med mera. Även om man räknar in en större befolkning så är det svårt att undvika hur pass mycket bättre Svenska företag gör ifrån sig.

Medlem
Skrivet av HeadlessChild:

Varför hailar han på bilden

haha. han gör ju tummen upp för sverige, ser du inte tummen????

edit: annars har du glad mun som bevis på att det är något åt de hållet, en nazist kan aldrig vara glad.

12
Skriv svar