Oculus Rift är värt att köpa för ett spel

Medlem
Oculus Rift är värt att köpa för ett spel

Har nu fått i ordning på öppna dörren buggen och njutspelar Hlaf Life 2 på min Oculus Rift.

Det gamla spelet har fått ett omspelsvärde nu. Passar bra till Rifts lågupplösta skärmar. Och häftigare att spela stående än sittande. Men man mår då illa i början.

Måste ändå säga att tiden har sprungit ifrån spelet som har blivit tjatigt med åren. Troligen för att många spelutvecklare har snott en liten sak här och en där från spelet.


signatur

Det var detta...

Medlem

Tror tyvärr det kommer bli lika "värdelöst" som Nvidia 3d: Skit häftig funktion som enbart ett par spel kommer stödja fullt ut, då det inte är lönt att lägga ner tid på att få ett spel att stödja tekniken när endast ett fåtal kommer använda det.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Tror tyvärr det kommer bli lika "värdelöst" som Nvidia 3d: Skit häftig funktion som enbart ett par spel kommer stödja fullt ut, då det inte är lönt att lägga ner tid på att få ett spel att stödja tekniken när endast ett fåtal kommer använda det.

Det kan dock bli riktigt bra i simulatorspel, till exempel Star Citizen. I FPS har jag svårt att se det innan jag får en bra vapenkontroll och helst en matta att gå på.

Medlem

Kan hålla med om att det blir en nischad produkt som tex rattar är till bilspel.


signatur

Det var detta...

Medlem

Kan vara intressant med högupplösta skärmar. Tills dess, meh.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Kommer nog vänta på version 2 eller nåt år efter konsumentversionen kommit innan det blir ett köp, men är definitivt intresserad av en.

Medlem

En sak irriterar mig. Om man står upp och spelar med handkontroll och går framåt är det i den riktningen höger styrspak lutar. Vrider man kroppen/huvudet/Rift åt höger går man ändå rakt fram. Därför känns det onaturligt att stå upp och spela. Man sätter sig. Skulle tro att det är för att man ska kunna sikta med mus. Annars fick du sikta med blicken.

Skrivet av Tybalt:

Kan vara intressant med högupplösta skärmar. Tills dess, meh.

Jo, man får ont i ögonen. Ungefär som att spela GTA 4 med en Xbox 360/PS3 på en 24 tums CTR. Är man nära objekten är det inget problem men över 2 meter ifrån då blir det dimma. Ta iRacing. Inne i bilen ser det skrämmande verkligt ut men utanför är det en enda stor soppa. Hoppas man kan uppdatera skärmarna när de kommer nya.


signatur

Det var detta...

Medlem

Har du kalibrerat in rätt ögonavstånd då?
Jag höll på en hel kväll med att bara justera inställningar och provspela innan det blev bra och ögonspänningarna släppte. Implementeringen i HL2 är otroligt bra redan nu, men mest använt det i Skyrim där det tar en stund att vänja sig och man får absolut inte välja tredje-persons perspektiv och vicka huvudet i sidled för då blir man illamående på ett par sekunder.

Provade även att kasta in Dx-injektorn i Dark Messiah och själva spelandet där var fantastiskt men menyerna fungerade inte riktigt med en stereopositionerad muspekare som gjorde det näst intill omöjligt att hantera inventoryt när man får gissa vart man ska klicka.

Medlem
Skrivet av stormense:

En sak irriterar mig. Om man står upp och spelar med handkontroll och går framåt är det i den riktningen höger styrspak lutar. Vrider man kroppen/huvudet/Rift åt höger går man ändå rakt fram. Därför känns det onaturligt att stå upp och spela. Man sätter sig. Skulle tro att det är för att man ska kunna sikta med mus. Annars fick du sikta med blicken.

Det är väll lite meningen med rift? Du ska inte sikta i sig med den, utan du använder den för att titta runt.

Som exemplet du tog, ifall du springer rakt fram (Styrspaken rakt upp) och sedan vrider på huvudet 90grader åt höger, så skall det simulera att din karaktär vrider på huvudet, inte att den svänger.


signatur

Rwa?

KoP
Medlem

Väntar tills hd versionen kommer. Känns lite billig i sitt nuvarande skick.

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av stormense:

En sak irriterar mig. Om man står upp och spelar med handkontroll och går framåt är det i den riktningen höger styrspak lutar. Vrider man kroppen/huvudet/Rift åt höger går man ändå rakt fram. Därför känns det onaturligt att stå upp och spela. Man sätter sig. Skulle tro att det är för att man ska kunna sikta med mus. Annars fick du sikta med blicken.

Det är väll lite meningen med rift? Du ska inte sikta i sig med den, utan du använder den för att titta runt.

Som exemplet du tog, ifall du springer rakt fram (Styrspaken rakt upp) och sedan vrider på huvudet 90grader åt höger, så skall det simulera att din karaktär vrider på huvudet, inte att den svänger.

Precis. I exemplet stormense skrev läste jag tvärt om mot vad han menade och blev upprörd. Men det är precis så där det ska vara, om jag vrider huvudet åt höger vill jag inte att karaktären ska börja springa dit, det vore sjukt jobbigt.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Har du kalibrerat in rätt ögonavstånd då?
Jag höll på en hel kväll med att bara justera inställningar och provspela innan det blev bra och ögonspänningarna släppte....

Jag har gjort samma här, men dålig upplösning går det inte göra så mycket åt. Kom på att skruvarna på sidan kunde de gjort bättre. Hade inga mynt hemma så fick ta en tacktile i plast och böka med för inställningen. Det inte lätt att ensam hitta de två skårorna. Hoppas de på konsumentprodukten kan gör något med räfflor istället.

Skrivet av joonsson:

Det är väll lite meningen med rift? Du ska inte sikta i sig med den, utan du använder den för att titta runt.

Som exemplet du tog, ifall du springer rakt fram (Styrspaken rakt upp) och sedan vrider på huvudet 90grader åt höger, så skall det simulera att din karaktär vrider på huvudet, inte att den svänger.

Citat:

Precis. I exemplet stormense skrev läste jag tvärt om mot vad han menade och blev upprörd. Men det är precis så där det ska vara, om jag vrider huvudet åt höger vill jag inte att karaktären ska börja springa dit, det vore sjukt jobbigt.

Håller inte med. För mig hade det varit optimalt att styra riktningen med Rift och kroppens vridning med höger spak. Inte springer man rakt fram och tittar längst sidan. Springer man ju på en vägg eller stolpe. Det kunde vara att en snabb vridning med huvudet inte ändrar riktningen medan en långsam gör det. Jag vet inte om det är praktiskt möjligt att programmera detta. Som det är nu känns det helt fel att spela stående. Vänster styrspak att sikta med, självfallet.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Håller inte med. För mig hade det varit optimalt att styra riktningen med Rift och kroppens vridning med höger spak. Inte springer man rakt fram och tittar längst sidan. Springer man ju på en vägg eller stolpe. Det kunde vara att en snabb vridning med huvudet inte ändrar riktningen medan en långsam gör det. Jag vet inte om det är praktiskt möjligt att programmera detta. Som det är nu känns det helt fel att spela stående. Vänster styrspak att sikta med, självfallet.

Jag förstår hur du menar, men hade det varit så hade jag aldrig använt den. Jag vill att Rift ska vara som huvudet och stryrspaken ska vara kroppen. Man springer åt det håll kroppen är vänd, oavsett vart man tittar. När jag spelar FPS kanske jag vill titta mig omkring med fortsätta vara vänd och röra mig framåt. Vore väldigt konstigt om man sprang dit man tittade även om kroppen var vänd framåt för mig.

Medlem

Kan hålla med dig om man sitter ner. Men står man upp mår man illa när inte riktningen följer där man tittat.

Just nu får jag kämpa för att inte sätta mig med min Rift igen. Vanebildande är vad det är fast man inte gillar några saker. Jag ska testa Black Messa också men då är det tredjepartsprogrammet Vireio som gäller och har inte bra erfarenhet av det på Riften.


signatur

Det var detta...

Skägg.
10 Chambers

Jisses! Latjat med den hela morgonen. Än så länge är Tuscany-demot, Planet1 och Rift Coaster mest imponerande. Blev faktiskt inte så illamående som jag trodde.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jisses! Latjat med den hela morgonen. Än så länge är Tuscany-demot, Planet1 och Rift Coaster mest imponerande. Blev faktiskt inte så illamående som jag trodde.

Bara att prova dig fram med att kopiera in DirectX-Injektorn i några spel, dra igång Perception ändra lite inställningar och spela. Halflife 2 är farligt bra med Oculus och Skyrim är inte fel det heller om man får till inställningarna rätt.

Medlem

Får ingen ordning på Perception. Tycker spelen blir sämre så håller mig till Half Life 2. Tycker bar det är Source.spelen med officiellt stöd för Rift som håller. Här Half Life 2 (ep1) och en liten åktur med Alyx i framsätet.

Dra upp klippet i eran Rift.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Får ingen ordning på Perception. Tycker spelen blir sämre så håller mig till Half Life 2. Tycker bar det är Source.spelen med officiellt stöd för Rift som håller. Här Half Life 2 (ep1) och en liten åktur med Alyx i framsätet.

https://www.youtube.com/embed/BUXe6yATTSQ

Dra upp klippet i eran Rift.

Prova:
Kör istället "Schneider-Hicks Optical Calibration Tool (S.H.O.C.T.)." i spelet i fråga där man först kalibrerar på ett objekt längre bort och sedan på något nära så att man upplever konstant 3D utan att det känns i ögonen. Jag brukar använda själva informationstexten på skärmen för kalibreringen och blinka mellan ögonen så ser man var linjerna ligger mot bokstäverna och när de hamnar på samma ställe. Sedan så är det viktigt att köra senaste versionen av Vireo (1.1.0 eller betan) ha rätt upplösning 1280x800.

Här är en bra guide: http://www.mtbs3d.com/wiki/index.php?title=Vireio

spec:
SHIFT + * (NumPad) : Turn the Schneider-Hicks Optical Calibration Tool (S.H.O.C.T.) on/off
NumPad 1 & 2: Move left SHOCT line
NumPad 4 & 5 : Move right SHOCT line

Medlem

Tack!

Men många spel får jag även ingen headtracking på som t.ex. Dishoner och alla racingspel. Valv och Beta-utvecklarna verkar ha gjort ett bra arbete med att få till med Rift och Sourcmotorn. Men Portal skulle jag aldrig vilja spela med Rift = nackspärr.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Tack!

Men många spel får jag även ingen headtracking på som t.ex. Dishoner och alla racingspel. Valv och Beta-utvecklarna verkar ha gjort ett bra arbete med att få till med Rift och Sourcmotorn. Men Portal skulle jag aldrig vilja spela med Rift = nackspärr.

Är det inte bara att välja "Oculus Rift" och "OculusTrack" i Vireio Perception då? Kom ihåg att kopiera in de 3 dll-filerna från C:\Oculus\Perception\bin\ till mappen på det spelet du ska prova, där exe-filen ligger först bara och att lägga till spelet i Perceptions profillista under C:\Oculus\Perception\cfg\profiles.xml där man kopierar en tidigare rad men skriver in namn, exe-fil och sedan så sparas kalibreringen från spelet där.

Koder till speltyper har jag hittat några någonstans:

100: source
101: source L4D
200: unreal
201: mirror
202: UT3
203: Bioshock
300: EGO
301: dirt2
400: RealV
401: arma
500: unity
501: unity slender
600: advanced
601: skyrim

Skägg.
10 Chambers

Jag försökte få igång Mirror's Edge med Perception men testat verkar inte starta och stereobilden är helt fel.


signatur
Medlem

skogsvilden - "Oculus Rift" och "OculusTrack" i Vireio Perception har jag som standard

Frånsett då att kopierat in filerna från Perception\bin tillspel-mappen eller bin eller bi/win32 i spelet så får man ibland skifta att köra utökat och klonat skrivbord. Tex Half Life 2 körs bäst i utökat skrivbord och Oculus Demo i klonad.

Här hur man gör med Half Life 2 + ep1 och ep2


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

skogsvilden - "Oculus Rift" och "OculusTrack" i Vireio Perception har jag som standard

Frånsett då att kopierat in filerna från Perception\bin tillspel-mappen eller bin eller bi/win32 i spelet så får man ibland skifta att köra utökat och klonat skrivbord. Tex Half Life 2 körs bäst i utökat skrivbord och Oculus Demo i klonad.

Här hur man gör med Half Life 2 + ep1 och ep2

https://www.youtube.com/embed/5_Z4D7oeOm4

Att köra utökat eller klonat skrivbord är väl inte att rekommendera av vad jag läst då det ger högre latencer och krångel, använder CCC-profiler och snabbkommandon och skiftar så att bara Oculus rift är aktivt som primär bildskärm med alla andra skärmar inaktiverade.

Medlem
Skrivet av joonsson:
Skrivet av Annanaz:

Tror tyvärr det kommer bli lika "värdelöst" som Nvidia 3d: Skit häftig funktion som enbart ett par spel kommer stödja fullt ut, då det inte är lönt att lägga ner tid på att få ett spel att stödja tekniken när endast ett fåtal kommer använda det.

Det kan dock bli riktigt bra i simulatorspel, till exempel Star Citizen. I FPS har jag svårt att se det innan jag får en bra vapenkontroll och helst en matta att gå på.

Precis. Jag ser detta som en ersättare för TrackIR snarare än 3D-glasögon. Ett sätt att komma djupare in i spelet, något man eftersträvar väldigt mycket i simulatorer. Oculus Rift är inget jag skulle införskaffa för att lira t.ex. BF. Däremot kommer det bli grymt att lira Arma 3 med det, speciellt för mig som oftast flyger och behöver god sikt åt alla håll.

Medlem

Finns det något släppdatum för produkten?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tybalt:

Finns det något släppdatum för produkten?

Nej, 2014 är det bara sagt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Tybalt:

Finns det något släppdatum för produkten?

Nej, 2014 är det bara sagt.

Såg att TB testade en "HD-prototyp" på PAX så släppdatum närmar sig nog med stormsteg då det snart bara är bättre mjukvara och drivrutiner som kvarstår

Medlem

De ska fixa positional tracking också, dvs den kollar var du är med huvudet och inte bara vart du tittar, sen har de sagt att dem väntar på utvecklare, inte lönt att släppa en produkt utan ordentligt stöd från utvecklare, och med tanke på de AAA företag (Valve och Dice är de jag kommer på just nu) som vissat intresse kan det nog bli mer än bara en "gimmick".

Sen har det kommit en del intressanta skärmar över det senaste året, inte minst böjbara, men jag misstänker att priset på en sådan är lite över deras budget än så länge om de nu vill sälja slutprodukten för ca 300 usd, blir till att vänta på att priset på skärmen ska sjunka i så fall.

Personligen kan jag knappt vänta på en HD version, enligt mig är Rift mycket mer än en gimmick, sist jag kände så här såg jag Playstation (3d) för första gången. Och det kommer bara bli bättre med tiden. I for one can't wait.

Men med det sagt, köp inte Dev Kit om du bara tänker lira på den, finns inte tillräckligt med spel än för att rättfärdiga det, skillnaden mellan officiell support och hacks är som natt och dag när det gäller immersion och hålla maten nere.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Tror tyvärr det kommer bli lika "värdelöst" som Nvidia 3d: Skit häftig funktion som enbart ett par spel kommer stödja fullt ut, då det inte är lönt att lägga ner tid på att få ett spel att stödja tekniken när endast ett fåtal kommer använda det.

Nästan varje skräckspel lär ha ocolus rift funktion.

alla spel från valve som är fps.
sen så är 3D mycket sämre än virtual reality,..

Ocolus Rift ger en bättre inlevelse i spel, 3D ger bara lite mer häftiga effekter.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Annanaz:

Tror tyvärr det kommer bli lika "värdelöst" som Nvidia 3d: Skit häftig funktion som enbart ett par spel kommer stödja fullt ut, då det inte är lönt att lägga ner tid på att få ett spel att stödja tekniken när endast ett fåtal kommer använda det.

Nästan varje skräckspel lär ha ocolus rift funktion.

alla spel från valve som är fps.
sen så är 3D mycket sämre än virtual reality,..

Ocolus Rift ger en bättre inlevelse i spel, 3D ger bara lite mer häftiga effekter.

Så jag köper denna för ett antal K, sen så kommer jag kunna använda den i Amnesia, CS och HL.

3D ger väll verkligen mer inlevelse i spel?


signatur

Rwa?

1
Skriv svar