Datoruppgradering, hjälp uppskattas

Medlem
Datoruppgradering, hjälp uppskattas

Hej teknikgudar, jag behöver lite hjälp.

Vill uppgradera datorn lite, sitter med följande setup nu:

i5-2300 @ 2.8Ghz
HD5850
8Gb RAM

Sitter i tankarna att uppgradera grafikkortet, det jag undrar är om det är värt för mig att köpa ett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=793012&cks=ASS&assoc=B99...

Eller kommer jag att flaskhalsa på grund av CPU:n?

Edit: Verkar för övrigt förlora "forum posts" för varje inlägg jag gör, hehe. Totala summan minskar hela tiden.

Medlem

Här kan du se ganska nytt test med just den gpu:n:
http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/geforce-g...

Enligt tester kommer inte din i5:a att flaskhalsa gtx 760.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tack så mycket för hjälpen! Uppskattas!

Medlem

Jag ska inte säga att flaskhalsar är en myt, men mycket mer sällan förekommande idag är förut. Dagens spel, med undantag såklart, beräknas nästan endast med GPU och VRAM.

Alltid skoj med uppgraderingar! Lycka till med bygget.

Medlem

Skulle ni säga att 4GB versionen är en bra investering? Tänkte att den kanske är en mer långsiktig investering,

Jag tycker det är onödigt att skaffa GTX 760 med 4GB vRAM. Det finns folk som påstår att de endast kan utnyttja cirka 2.4GB av vRAM:en ändå, tack vare dess låga minnesbandbredd och minnesbuss (samma som på GTX 670/ GTX 680). Har inte speciellt bra koll på det där så kan tyvärr inte säga om det är sant eller inte.

Tycker det hade varit ett bättre val att köpa ett HD7970 3GB istället för ett GTX 760 4GB. Annars ett GTX 670/GTX 760 2GB. Det känns meningslöst att ha mycket vRAM på mid-end kort ändå, eftersom du ändå kommer att behöva sänka inställningarna för att få bra flyt framöver (när spel kräver mer vRAM än idag).


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Testpilot

Som tumregel så är det så att kör man multiskärm eller upplösningar högre änm 1920x1080 då ska man ha mer vram än 2Gb.
Visst det går att knäcka 2Gb i den upplösningen också , men det är en bra generell tumregel.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Skulle ni säga att 4GB versionen är en bra investering? Tänkte att den kanske är en mer långsiktig investering,

Här är ett bra test på 2Gb vs. 4Gb i vRAM: http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Video-Card-Performa...

Som man kan se i testet gör det inte så jättestor skillnad just nu. I framtiden, kanske redan vid Battlefield 4, kommer vi säkert att se en skillnad på det dock. När det börjar bli vanligare med 4Gb vRAM hos majoriteten tgror jag att spelutvecklare kommer att börja utnyttja det.

I praktiken så kommer din GPU såklart att utnyttja sitt dedikerade vRAM som är fysiskt närmre och har en höghastighetslänk (384-bits buss) till sin processor. När/om detta minne tar slut, så kommer den att allokera (stjäla) minne från ditt systemminne för att mellanlagra information. Detta innebär att om du har 8GB snabba RAM-stickor så kommer du i princip inte att behöva mer än 2GB dedikerad vRAM på ditt grafikkort. Däremot kan det upplevas som en liten prestandaförlust om det skulle gå så långt. Generellt sett så har grafikkort även snabbare minnen av typen GDDR5, så kommer man i framtiden att behöva mer än 2GB minne för grafiska beräkningar så kommer man att märka en prestandaskillnad på 2GB och 4GB vRAM.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Athaleos:

Skulle ni säga att 4GB versionen är en bra investering? Tänkte att den kanske är en mer långsiktig investering,

Här är ett bra test på 2Gb vs. 4Gb i vRAM: http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Video-Card-Performa...

Som man kan se i testet gör det inte så jättestor skillnad just nu. I framtiden, kanske redan vid Battlefield 4, kommer vi säkert att se en skillnad på det dock. När det börjar bli vanligare med 4Gb vRAM hos majoriteten tgror jag att spelutvecklare kommer att börja utnyttja det.

I praktiken så kommer din GPU såklart att utnyttja sitt dedikerade vRAM som är fysiskt närmre och har en höghastighetslänk (384-bits buss) till sin processor. När/om detta minne tar slut, så kommer den att allokera (stjäla) minne från ditt systemminne för att mellanlagra information. Detta innebär att om du har 8GB snabba RAM-stickor så kommer du i princip inte att behöva mer än 2GB dedikerad vRAM på ditt grafikkort. Däremot kan det upplevas som en liten prestandaförlust om det skulle gå så långt. Generellt sett så har grafikkort även snabbare minnen av typen GDDR5, så kommer man i framtiden att behöva mer än 2GB minne för grafiska beräkningar så kommer man att märka en prestandaskillnad på 2GB och 4GB vRAM.

Då blir det 4Gb! Tack för den utförliga förklaringen!

Medlem

Happy gaming.

Medlem

Mmm..

4GB kort blir vanligare och spel som BF4 har nytta utav mer än 2GB och fler spel kommer det att bli som är minneshungriga.

DOCK...är GTX 760 en ganska vek gpu och om det inte diffar för mycket i pris, hade jag nog hellre lagt pengarna på ett GTX 770 med 2 GB.
Ni som har koll på priser, hur mycket diffar det? (och ännu hellre GTX 770 4GB? )

@ Athaleos : När du ställer denna fråga, så vore det bra om du nämnde exakt moderkort (gärna nätagg med) och vilken typ utav spel du lirar.
Lirar du snabba krävande spel som kräver massa gpu kraft eller stillsamma vackra "äventyrspel" ?

Även vilken upplösning du spelar på, hög/låg.. multipla skärmar?

Edit: Detta är bara bonustips pga tidigare inlägg där du verkar vara en vettig typ.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar