Hej då, solen

Medlem
Hej då, solen

NASA har nu bekräftat att Voyager 1 har lämnat vårt kära solsystem och åker blint vidare ut i oändligheten. Tvillingparet Voyager 1 och Voyager 2 sköts upp 1977 och har åkt runt i solsystemet i 36 år nu. Voyager 1 beräknas vara 18.8 miljarder kilometer från Jorden, medan Voyager 2 "bara" är 15.3 miljarder kilometer ifrån oss. Sonden har bara 64KB (Kilobyte) minne i sina kretsar, men klarar sig utmärkt ändå. Forskare kan fortfarande kommunicera och läsa plasmaavmätningar från sonden och kommer att kunna göra det tills år 2025, då det sista instrumentet stängs ner då strömmen beräknas ha tagit slut. Efter det kommer Voyager 1 att glida runt i den interstellära rymden i drygt 61180 Km/h. Nästa milstolpe är inte förrän om ca. 40000 år, då den kommer att flyga förbi en annan stjärna.

Så låt oss avnjuta denna stund med faktumet att människan som ras har skickat ett föremål ut, bortom gränserna för vårt solsystem. Det är något att vara stolt över en fredag som denna.

Källa: CNN

#blogg

Medlem
Hej då, solen

Underbart!

Jag tycker vi borde skicka ut en ny nu, typ.. Åt andra hållet.

Men mest för att vi då kan utnyttja tekniken vi har idag, och få in större variation och bättre träffsäkerhet på mätvärden.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Riktigt imponerande ändå, på så många sätt.

Tänk om alla pengar och energi som läggs på militär kunde läggas på sådant här i stället.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Ja förstå vilken försvinnande liten budget NASA har haft, och det de har gjort med den budgeten...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Fredagen den 13:e var inte bara otursdag


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Citat:

Så låt oss avnjuta denna stund med faktumet att människan som ras har skickat ett föremål ut, bortom gränserna för vårt solsystem. Det är något att vara stolt över en fredag som denna.

Vi har olika visioner. Själv är jag stolt om jag kommer upp ur sängen på morgonen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Great minds think alike


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Citat:

Så låt oss avnjuta denna stund med faktumet att människan som ras har skickat ett föremål ut, bortom gränserna för vårt solsystem. Det är något att vara stolt över en fredag som denna.

Vi har olika visioner. Själv är jag stolt om jag kommer upp ur sängen på morgonen.

Man ska vara glad för det lilla.

1
Skriv svar