Efterlyser kost/träning tips

Medlem
Efterlyser kost/träning tips

Eftersom jag inte orkar bege mig ut i ännu ett forumträsk så tar jag upp min fundering här istället för det finns säkert några kunniga tränings/kost/diet människor ibland oss på fz.

Efter 2 års uppehåll (och kroppsligt förfall) så tänker jag nu återuppta kickboxningen. Detta endast för träningens skulle vilket innebär att jag kommer träna endast 2-3ggr i veckan och kommer inte komplettera med annan träning såsom styrketräning eller löpning.
Men trots mina kanske rätt låga ambitioner så vill jag endå att den träning jag får ska ge så mycket som möjligt.

Jag kommer träna måndag och onsdag och ibland (men inte alltid) söndag.
Träningen sker 19-20:30.
Om dagarna 07-16 jobbar jag som elektriker vilket innebär att jag rör på mig ganska mycket.

Jag skulle önska att någon med kunskap skulle kunna ge mig tips på en bra diet att försöka vänja mig vid.
Alltså, vad är bra frukost/lunch/middag för att komplettera träningen.
När bör middag intas träningsdagar?
Bör man äta något emellan måltiderna och isf vad/hur mycket?

Jag vet inte om det har någon betydelse för frågorna men jag är iaf 30år, inte överviktig även om nått kilo kring magen nog inte borde va där. Jag har inte mycket muskelmassa, är ganska svag.
Jag har tränat förrut i mitt liv en hel del men aldrig kompletterat med någon diet. Jag är också en av de som aldrig äter frukost och ganska ofta hoppar över lunch.
Och i överlag har min kost alltid varit ganska värdelös. Så jag skulle verkligen behöva lite tips och råd nu, gärna detaljerat när jag bör äta och vad.

30års kris? Nja, tror mer bara att jag för första gången i mitt liv verkligen känner att min dåliga fysik påverkar mig och jag minns hur grymt bra jag mådde och hur pigg jag var för några år sedan när jag tränade som mest

Nu vart det långt men tackar på förhand till de av er som orkar läsa och komma med några fina råd!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Säg som det är. Du vill slå någon.

Att bruka våld hjälper aldrig min vän


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Vill tipsa om bloggen/sidan http://www.styrkelabbet.se/. Nu ska ju inte du lyfta skrot å bygga muskler men killen som skriver sidan kan en hel del om kost och liknande så kan rekommendera att du tittar in där!

Medlem

Gör en 30-day ab challenge...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ok chimo ska kika där!

Stag, jag var inte ute efter tips på övningar och träning, jag vet redan vad och när jag kommer träna, det var ju kost jag undrar över


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Fast du skrev faktiskt träning på flera ställen, och inte bara kost/diet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Fast du skrev faktiskt träning på flera ställen, och inte bara kost/diet.

Ordet träning nämndes ja
Men jag efterfrågade inga träningsformer eller övningar. Inte för att det gör något men tror du kan ha läst mitt inlägg lite för snabbt


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Haha jo det gjorde jag förmodligen! Ber om ursäkt för det. Ska inte ta upp mer plats OT i tråden!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Haha jo det gjorde jag förmodligen! Ber om ursäkt för det. Ska inte ta upp mer plats OT i tråden!

Det gör absolut ingenting


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

MFC
Medlem

Om det nu hjälper så kan jag skriva om mig själv.

Nog för att jag varit "aktiv" men inte förrän jag började träna regelbundet kunde jag få igång en normal diet och den ser ut så här:

Frukost (fiber/flingor, mjölk/yoghurt, mackor)
Fika (banan eller inget)
Lunch (rejäl lunch, helst husmanskost)
Middag / Kvällsmat (hyfsad middag eller större kvällsmåltid)

Äter inget godis (ok... 1 gång i månaden och då kanske 50-100 gram)
Chips enstaka tillfällen men max en gång i månaden

Dricker vatten ofta

Har gått ner över 10kg vilket motsvarar 10% av kroppsvikten enbart på att sluta äta godis, träna regelbundet och äta "normalt" (viktigast är frukost) och då var jag inte tjock innan.

EDIT: Tränar för tillfället 3 gånger i veckan på gym enl. program framtaget med PT (personlig tränare). Tidigare hade jag även löpning 3 gånger i veckan så 6 dagar med träning. Har dock fått ett liv så då räcker gym 3 dagar i veckan...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Stag:

Fast du skrev faktiskt träning på flera ställen, och inte bara kost/diet.

Ordet träning nämndes ja
Men jag efterfrågade inga träningsformer eller övningar. Inte för att det gör något men tror du kan ha läst mitt inlägg lite för snabbt

Då kanske du ska ta bort ordet "träning" i din rubrik eller byt ut det mot "diet" kanske ?
Annars är det lite missledande

Medlem

Träning och kost är ju till stor del sunt förnuft. Du ska undvika snabba kolhydrater och mättat fett (godis, chips, läsk, kakor etc.) och istället äta proteinrik mat (kyckling, fisk, kött), långsamma kolhydrater (fullkornspasta, havregryn, bönor, linser) m.m. En typsik dag för mig (gymmar iofs 3 ggr per vecka och springer 2-3 ggr):

Frukost:
Lättkvarg 0,5% med bär och liten skvätt Fun light.

Förmiddagsmål:
Keso med nötter och torkade frukter. Finns att köpa färdiga burkar.

Lunch:
Sallad med kyckling eller Lax.

Eftermiddagsmål:
Proteindrink.

Middag:
Typ kyckling med broccoli. Eller kanske lite mer husmans.

Och som sagts tidigare. Drick mycket vatten. Minst ett par liter per dag bör du landa på.

Självklart äter jag inte samma sak varje dag men det kan vara en fingervisning. Men ett tips är alltså sunt förnuft. McDonalds är inte bra medan salladsbaren på ICA är det. Det svåra är när det är fikapauser och chefens fru bakat bullar. Då kanske man kan se till att ha ett litet stash undanstoppat med ett alternativ istället. Kan för övrigt tipsa om appen ShapeUp för att hålla koll på kaloriintaget. Skippa t.ex. ett mellanmål de dagar du inte tränar eller lägg till ett extra de dagar du tränar. Du verkar ju ha ett aktivt jobb så du kanske snarare ska lägga till ett mål som du tar direkt efter träning. Sedan reglerar man bara mängden mat beroende på om du vill gå upp eller ner i vikt.

MFC
Medlem

McDonalds är helt uteslutet ... någonsin!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag försöker alltid se till att äta något proteinrikt var tredje timme(lunch/middag räknas till dessa), ,musses matschema var väldigt bra men jag skulle inte utesluta kvällsfika, jag har alltid sett till att ta antingen en smörgås med några rejäla skinkbitar eller om jag vill gå ned i vikt, en proteinshake.

Exempel på proteinrika mellanmål:
Keso
Kvarg(Lättkvarg)
Proteinshake, köp Whey-80, billigast
Proteinbar, dyrt, men jag tycker att de är extremt goda så ibland köper jag en för att stilla mitt godisbegär
Nötter(innehåller mycket kalorier också, men mycket bra fetter, helst naturella för att undvika så mycket salt)
Smörgås med (mycket)skinka/kalkon

Önskar att jag kunde äta fler saker på den där listan än de två sista, tror att jag är mjölkprotein-allergiker, det suger verkligen, har iaf lyckats hitta en sojaprotein-shake som har OK pris.

Inaktiv
Skrivet av Apministern:

Säg som det är. Du vill slå någon.

Att bruka våld hjälper aldrig min vän

Haha, som om apor aldrig brukar våld.

Medlem
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Apministern:

Säg som det är. Du vill slå någon.

Att bruka våld hjälper aldrig min vän

Haha, som om apor aldrig brukar våld.

Vad pratar du om? Vi är en snäll art!


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Tack för alla tips!

En fråga, jag vet att man ska äta något direkt efter träningen, men vad är lämpligt för mig direkt efter kickboxningen? Det är ju inte direkt styrketräning eller kondition, snarare nått mittemellan.
Räcker det men en frukt eller ska man köra på nån sorts proteinshake? Gainomax?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tack för alla tips!

En fråga, jag vet att man ska äta något direkt efter träningen, men vad är lämpligt för mig direkt efter kickboxningen? Det är ju inte direkt styrketräning eller kondition, snarare nått mittemellan.
Räcker det men en frukt eller ska man köra på nån sorts proteinshake? Gainomax?

Öl o bacon är optimalt både före och efter träningen, till frukost o nattamat, hmm... faktum är att öl o bacon alltid är optimalt


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Eftersom jag inte orkar bege mig ut i ännu ett forumträsk så tar jag upp min fundering här istället för det finns säkert några kunniga tränings/kost/diet människor ibland oss på fz.

Efter 2 års uppehåll (och kroppsligt förfall) så tänker jag nu återuppta kickboxningen. Detta endast för träningens skulle vilket innebär att jag kommer träna endast 2-3ggr i veckan och kommer inte komplettera med annan träning såsom styrketräning eller löpning.
Men trots mina kanske rätt låga ambitioner så vill jag endå att den träning jag får ska ge så mycket som möjligt.

Jag kommer träna måndag och onsdag och ibland (men inte alltid) söndag.
Träningen sker 19-20:30.
Om dagarna 07-16 jobbar jag som elektriker vilket innebär att jag rör på mig ganska mycket.

Jag skulle önska att någon med kunskap skulle kunna ge mig tips på en bra diet att försöka vänja mig vid.
Alltså, vad är bra frukost/lunch/middag för att komplettera träningen.
När bör middag intas träningsdagar?
Bör man äta något emellan måltiderna och isf vad/hur mycket?

Jag vet inte om det har någon betydelse för frågorna men jag är iaf 30år, inte överviktig även om nått kilo kring magen nog inte borde va där. Jag har inte mycket muskelmassa, är ganska svag.
Jag har tränat förrut i mitt liv en hel del men aldrig kompletterat med någon diet. Jag är också en av de som aldrig äter frukost och ganska ofta hoppar över lunch.
Och i överlag har min kost alltid varit ganska värdelös. Så jag skulle verkligen behöva lite tips och råd nu, gärna detaljerat när jag bör äta och vad.

30års kris? Nja, tror mer bara att jag för första gången i mitt liv verkligen känner att min dåliga fysik påverkar mig och jag minns hur grymt bra jag mådde och hur pigg jag var för några år sedan när jag tränade som mest

Nu vart det långt men tackar på förhand till de av er som orkar läsa och komma med några fina råd!

Hur mycket väger du och kan du säga ditt kroppsfett ungefärligt? Annars äre väldigt svårt.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tack för alla tips!

En fråga, jag vet att man ska äta något direkt efter träningen, men vad är lämpligt för mig direkt efter kickboxningen? Det är ju inte direkt styrketräning eller kondition, snarare nått mittemellan.
Räcker det men en frukt eller ska man köra på nån sorts proteinshake? Gainomax?

Kör en mix av kolhydrater och proteiner. T.ex en kyckling macka för att kolhydrater efter träning höjer din anaboliska nivå i kroppen så at du höjer din absorbering av protein som du behöver till dina slitna muskler.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem
Skrivet av Stag:

För att få magrutor äre genom kost inte sit ups.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Att få magrutor handlar om att svälta bort allt underhudsfett.

Originalet av 30-day Ab Challenge handlar inte om att få magrutor på 30 dagar egentligen, det är en träningsform som någon har döpt om till det bara. Men den funkar mycket bra i varje fall för att träna de områdena.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Ish
Medlem
Skrivet av Soulless:

Tack för alla tips!

En fråga, jag vet att man ska äta något direkt efter träningen, men vad är lämpligt för mig direkt efter kickboxningen? Det är ju inte direkt styrketräning eller kondition, snarare nått mittemellan.
Räcker det men en frukt eller ska man köra på nån sorts proteinshake? Gainomax?

Spelar ingen större roll om du käkar en minuter efter du har duschat eller efter en timme. Det här med att äta *DIREKT* efter är överdrivet. Tränar man bara en gång per dygn så finns det bara en sak man behöver tänka på. Tillräckligt med näring över 24h.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av Soulless:

Tack för alla tips!

En fråga, jag vet att man ska äta något direkt efter träningen, men vad är lämpligt för mig direkt efter kickboxningen? Det är ju inte direkt styrketräning eller kondition, snarare nått mittemellan.
Räcker det men en frukt eller ska man köra på nån sorts proteinshake? Gainomax?

Spelar ingen större roll om du käkar en minuter efter du har duschat eller efter en timme. Det här med att äta *DIREKT* efter är överdrivet. Tränar man bara en gång per dygn så finns det bara en sak man behöver tänka på. Tillräckligt med näring över 24h.

Direkt efter träning att öka är ju mer att din kropp just har slitit sig och skulle kunna absorbera näring snabbare. Men man måste inte äta något direkt efter det är marknadsföring och Broscience.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Ish
Medlem
Skrivet av electric8:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Soulless:

Tack för alla tips!

En fråga, jag vet att man ska äta något direkt efter träningen, men vad är lämpligt för mig direkt efter kickboxningen? Det är ju inte direkt styrketräning eller kondition, snarare nått mittemellan.
Räcker det men en frukt eller ska man köra på nån sorts proteinshake? Gainomax?

Spelar ingen större roll om du käkar en minuter efter du har duschat eller efter en timme. Det här med att äta *DIREKT* efter är överdrivet. Tränar man bara en gång per dygn så finns det bara en sak man behöver tänka på. Tillräckligt med näring över 24h.

Direkt efter träning att öka är ju mer att din kropp just har slitit sig och skulle kunna absorbera näring snabbare. Men man måste inte äta något direkt efter det är marknadsföring och Broscience.

Du skriver inge vidare här, det är svårt att utläsa vad du menar.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av electric8:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Soulless:

Tack för alla tips!

En fråga, jag vet att man ska äta något direkt efter träningen, men vad är lämpligt för mig direkt efter kickboxningen? Det är ju inte direkt styrketräning eller kondition, snarare nått mittemellan.
Räcker det men en frukt eller ska man köra på nån sorts proteinshake? Gainomax?

Spelar ingen större roll om du käkar en minuter efter du har duschat eller efter en timme. Det här med att äta *DIREKT* efter är överdrivet. Tränar man bara en gång per dygn så finns det bara en sak man behöver tänka på. Tillräckligt med näring över 24h.

Direkt efter träning att öka är ju mer att din kropp just har slitit sig och skulle kunna absorbera näring snabbare. Men man måste inte äta något direkt efter det är marknadsföring och Broscience.

Du skriver inge vidare här, det är svårt att utläsa vad du menar.

Du har inget vidare, tränar du ens? Vet du ens vad en bänkpress är?


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Ish
Medlem
Skrivet av electric8:
Skrivet av Ish:
Skrivet av electric8:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Soulless:

Tack för alla tips!

En fråga, jag vet att man ska äta något direkt efter träningen, men vad är lämpligt för mig direkt efter kickboxningen? Det är ju inte direkt styrketräning eller kondition, snarare nått mittemellan.
Räcker det men en frukt eller ska man köra på nån sorts proteinshake? Gainomax?

Spelar ingen större roll om du käkar en minuter efter du har duschat eller efter en timme. Det här med att äta *DIREKT* efter är överdrivet. Tränar man bara en gång per dygn så finns det bara en sak man behöver tänka på. Tillräckligt med näring över 24h.

Direkt efter träning att öka är ju mer att din kropp just har slitit sig och skulle kunna absorbera näring snabbare. Men man måste inte äta något direkt efter det är marknadsföring och Broscience.

Du skriver inge vidare här, det är svårt att utläsa vad du menar.

Du har inget vidare, tränar du ens? Vet du ens vad en bänkpress är?

När man skumma igenom dina inlägg i den här tråden så kan jag inte fatta hur du har mage att komma med kostråd över huvud taget. Sluta skämma ut dig om det skadar ditt ego så himla mycket.
Din grammatiska förmåga hjälper inte din sak. Bemöda dig inte med en respons, det är inte värt vår tid.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av electric8:
Skrivet av Ish:
Skrivet av electric8:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Soulless:

Tack för alla tips!

En fråga, jag vet att man ska äta något direkt efter träningen, men vad är lämpligt för mig direkt efter kickboxningen? Det är ju inte direkt styrketräning eller kondition, snarare nått mittemellan.
Räcker det men en frukt eller ska man köra på nån sorts proteinshake? Gainomax?

Spelar ingen större roll om du käkar en minuter efter du har duschat eller efter en timme. Det här med att äta *DIREKT* efter är överdrivet. Tränar man bara en gång per dygn så finns det bara en sak man behöver tänka på. Tillräckligt med näring över 24h.

Direkt efter träning att öka är ju mer att din kropp just har slitit sig och skulle kunna absorbera näring snabbare. Men man måste inte äta något direkt efter det är marknadsföring och Broscience.

Du skriver inge vidare här, det är svårt att utläsa vad du menar.

Du har inget vidare, tränar du ens? Vet du ens vad en bänkpress är?

När man skumma igenom dina inlägg i den här tråden så kan jag inte fatta hur du har mage att komma med kostråd över huvud taget. Sluta skämma ut dig om det skadar ditt ego så himla mycket.
Din grammatiska förmåga hjälper inte din sak. Bemöda dig inte med en respons, det är inte värt vår tid.

Fortsätt bänka bara stången utan viktplattorna, får väll se hur du blir på beach 14 skinny bieber. Do u even lift cunt


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Inaktiv

Allt började bra. Svårt och hålla en bra stämning?

Medlem
Skrivet av Grimley:

Allt började bra. Svårt och hålla en bra stämning?

Ja, jag förstår inte vad som hände...

Nåväl jag har kommit igång med träningen iaf och fått/läst lite tips och råd här o var.
Viktigaste för mig jämfört med min tidigare diet kommer att bli att försöka äta regelbundet, inte skippa frukost, och att försöka äta mindre pasta som vart i var och varannan måltid jag ätit.

Och att dra ner på all dricka, vilket kommer bli det svåraste =/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

12
Skriv svar